Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er egentlig ulempene med det utenom at det kanskje går litt seinere i nedoverbakkene? 

Er så lei dårlig smøring. Blir mest turer i preparerte løyper men kan ikke smørefrie Fungere også utenom løype? 

Vurderer også felleski men hører man bør ha god teknikk for å få til det. Jeg tror ikke teknikken min er så fantastisk. 

Har dere noen råd og erfaringer å dele? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De eneste ulempene jeg kommer på er litt dårligere gli og at de lager litt lyd. Litt dårligere gli er ikke nødvendigvis en ulempe heller, jeg selv for eksempel blir fort litt usikker når det går fort nedover for jeg er ikke så veldig flink.

Felleski har jeg ikke prøvd. Jeg har skifeller, sånne du fester under skiene, men det blir noe helt annet.

Mitt beste råd til deg er at du går til en god sportsbutikk og er dønn ærlig med dem. Vær helt ærlig angående dine ferdigheter og hva og hvor mye du kommer til å bruke skiene.

Sånn ellers har jeg i voksne alder lært meg å smøre ski. Det er slett ikke vanskelig: Du laster ned en passende app på smarttelefonen din. Søk på Swix for eksempel. Så åpner du appen, den kobler seg til yr og du kan eventuelt justere for temperaturen hvis den ikke er helt riktig, og vips foreslår appen en smurning. Legg den under skiene, gni utover med en kork og du er klar. Jeg fikk mannen i sportsbutikken til å sette merker på skiene for å markere smøresonen til og med.

Skrevet

Kjøp felleski, det er fantastisk. Teknikk? Det skjønner jeg ikke, det er jo bare som å gå på vanlige ski. MYE bedre enn smørefrie (som jeg alltid har hatt), de bråker og har kjempedårlig gli, dreper all skiglede. Felleski har bra gli, bråker ikke og har bra feste. Skigleden min har virkelig fått seg en oppsving. Fellene kan byttes til en lav pris når man har gått så og så mange mil (eller kjenner det det trengs). Det er selvfølgelig forskjellige fører som egner seg bedre enn andre, men det gjelder vanlige smørefri også. Ikke alle forhold hvor man sitter like godt på. Men stort sett bra gli og godt feste. 

Anonymkode: bc5f3...7a6

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjøp felleski, det er fantastisk. Teknikk? Det skjønner jeg ikke, det er jo bare som å gå på vanlige ski. MYE bedre enn smørefrie (som jeg alltid har hatt), de bråker og har kjempedårlig gli, dreper all skiglede. Felleski har bra gli, bråker ikke og har bra feste. Skigleden min har virkelig fått seg en oppsving. Fellene kan byttes til en lav pris når man har gått så og så mange mil (eller kjenner det det trengs). Det er selvfølgelig forskjellige fører som egner seg bedre enn andre, men det gjelder vanlige smørefri også. Ikke alle forhold hvor man sitter like godt på. Men stort sett bra gli og godt feste. 

Støttes! Felleski er tingen! 

Skrevet

Er det lettere å gå på felleski?

Anonymkode: 4b1e6...093

Skrevet

Takk. Kanskje jeg skal vurdere felleski igjen.... ble bare litt «skremt» av at alle snakket om at det er vanskelig å gå på felleski.

Når det gjelder smørefrie ski så er det helt greit at de bremser litt i nedoverbakkene men jeg er enig i at lyden er plagsom  

Vi gjerne høre flere meninger. 

Skrevet
1 time siden, Moosh skrev:

Takk. Kanskje jeg skal vurdere felleski igjen.... ble bare litt «skremt» av at alle snakket om at det er vanskelig å gå på felleski.

Når det gjelder smørefrie ski så er det helt greit at de bremser litt i nedoverbakkene men jeg er enig i at lyden er plagsom  

Vi gjerne høre flere meninger. 

Nå er deg ikke gli i NEDOVERBAKKE man mener når man snakker om god gli, men bortover, at skiene glir godt når man sparker fra og at man samtidig har godt feste oppover. Nedover glir det jo uansett greit. 

Skrevet

Noen som har gode tips for å bli bedre på ski, føler jeg er blitt så stiv og redd for nedoverbakker. Jeg synes det er gøy å gå, men ikke å kjøre i bratte bakker.

sorry om du syns jeg bryter inn i tråden din HI

Anonymkode: 99c7f...9fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...