Gå til innhold

Én eller flere ribber til mange mennesker?

Anbefalte innlegg

Skrevet
18 minutter siden, sug lut skrev:

Steker i to omganger. Når først ribba er stekt og svoren sprø er det ikke noe problem å varme den opp igjen. Ribbe nr to stekes så den er klar til vi skal spise, da er det fortsatt tid til å varme opp igjen nr 1. Jeg tipper også at hos meg vil det holde med den ene trekilos-ribba til selve julekvelden, siden vi har julepølser og supersurkål og medisterkaker, men jeg vil uansett ha ferdig til resten av jula.

Du juleluten? Kan jeg ikke få oppskriften på supersurkål da? 🎅🏽🎅🏽🎅🏽

Anonymkode: 5d20e...436

Fortsetter under...

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Haha, vi er kanskje i hver vår ende av skalaen. Dere spiser vel ikke en hel kilo med ribbe hver? 😆 Jeg beregner ikke pluss til rester da ☺️ Og så skal vi jo ha pølser og medisterkaker også. Så tenkte 500 gram ribbe per voksen var nok (barna vil nok heller ha pølser). Det er tre kilo. Så la jeg til én kilo til for sikkerhets skyld... Tror det blir nok? 🙄🙄🙄

Anonymkode: 1cf74...bed

Hehe, hele poenget med ribbe er jo rester. Hva skal man ellers spise til frokost de 4 timene 1. juledagsfrokosten tar?😋

Det holder sikkert med 4 kg, selv om jeg hadde blitt stresset over at det kanskje var for lite. Jeg hater tanken på å ha for lite mat når vi har gjester. Og vet at ikke alle av de 62 medisterkakene jeg lagde tidligere i dag kommer til å gå med på julaften 😏

Det går sikkert bra, men jeg vil heller ha for mye enn akkurat, og hadde sikkert lagt til litt.

Skrevet (endret)
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du juleluten? Kan jeg ikke få oppskriften på supersurkål da? 🎅🏽🎅🏽🎅🏽

Altså, grunnprinsipp: masse sukker, masse smør, masse karve og passe eddikk. Jeg slumper, men mener det gikk omtrent en halvkilo smør til tre kålhoder i fjor. Noen smørklatter i bånn av kjelen, grei mengde sukker oppå, et lag fint oppskåret kål, strør over karve, legger på nye smørklatter (prøver å ikke legge dem på samme sted, vil at de skal smelte ned gjennom kålen litt her og litt der), sukker, skvulper på litt eddik, legger på nytt lag med kål, karve, smør, sukker, eddikskvulp hele veien oppover. Så står den i sikkert fem timer og putrer. Rører ikke i den de første timene, vil at den nærmest skal karamellisere i bunnen. Smaker til med evt mer sukker eller eddikk etter fire timer omtrent.

Endret av sug lut
Skrevet
5 minutter siden, sug lut skrev:

Altså, grunnprinsipp: masse sukker, masse smør, masse karve og passe eddikk. Jeg slumper, men mener det gikk omtrent en halvkilo smør til tre kålhoder i fjor. Noen smørklatter i bånn av kjelen, grei mengde sukker oppå, et lag fint oppskåret kål, strør over karve, legger på nye smørklatter (prøver å ikke legge dem på samme sted, vil at de skal smelte ned gjennom kålen litt her og litt der), sukker, skvulper på litt eddik, legger på nytt lag med kål, karve, smør, sukker, eddikskvulp hele veien oppover. Så står den i sikkert fem timer og putrer. Rører ikke i den de første timene, vil at den nærmest skal karamellisere i bunnen. Smaker til med evt mer sukker eller eddikk etter fire timer omtrent.

Tusen takk. Høres himmelsk ut! Da blir det supersurkål her også😊🎅🏽🎄 God jul! 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Tusen takk. Høres himmelsk ut! Da blir det supersurkål her også😊🎅🏽🎄 God jul! 

Takk like så!! Lykke til!

Skrevet
8 minutter siden, sug lut skrev:

Dette er en fremgangsmåte jeg kan vurdere å prøve, den så god ut! Men ikke noe salt? Funker det?

Annonse

Skrevet
16 minutter siden, sug lut skrev:

Hvor lenge holder den seg? Dvs må den lages dagen før dagen?

Anonymkode: 6a369...995

Skrevet (endret)

Jeg har ikke salt i, Modesty Blaise, det er jo noe salt i smør.

Den holder seg flott i kjøleskap (om du har plass) eller på balkongen/terrassen (om du er som meg og ikke har juleplass til alt i kjøleskapet) helt til nyttår. Hvor mye lenger enn ei uke den holder veit jeg ikke, for da har jeg spist den opp! :D Men jeg veit at det går fint å fylle boks med ribbe, surkål, medister etc og fryse, helt fin å ta opp igjen.

Endret av sug lut
Skrevet
10 minutter siden, sug lut skrev:

Jeg har ikke salt i, Modesty Blaise, det er jo noe salt i smør.

Den holder seg flott i kjøleskap (om du har plass) eller på balkongen/terrassen (om du er som meg og ikke har juleplass til alt i kjøleskapet) helt til nyttår. Hvor mye lenger enn ei uke den holder veit jeg ikke, for da har jeg spist den opp! :D Men jeg veit at det går fint å fylle boks med ribbe, surkål, medister etc og fryse, helt fin å ta opp igjen.

Takk 😊

Anonymkode: 6a369...995

Skrevet

Du må beregne ca 500 g pr person 

Jeg ville lagt to stykker ved siden av hverandre i den store langpanna som tilhører ovnen og stekt de samridig. Men jeg sverger til å langtidssteke på lav temperatur da, det gir en fantastisk velsmakende og saftig ribbe. Bare google langtidsstekt ribbe og se. Jeg setter den i ovnen kl 9 om morgenen, da er den ferdig drøye 16, den må ha minst 7 timer i ovnen 

Anonymkode: 64928...b9a

Skrevet
9 timer siden, Modesty Blaise. skrev:

4 kg? Vi er 4 voksne og 2 små barn, og jeg steiker 4 kg ribbe. I tillegg til de 2 kg med medisterdeig jeg lagde kaker av tidligere i dag 😂

Det høres ut som du beregner veldig lite? Eller så er det mulig at jeg beregner mye. 

Vi er tre voksne og to barn, barna er ikke spesielt glad i ribbe. Jeg skal ordne ei ribbe på 4 kg... 😂🙊 Er jo sååå godt, og må ha rikelig med rester! Til mitt forsvar har vi bare 1 kg medisterdeig til kaker da, pluss ei medisterpølse. 

Erre jul, så erre jul! 

Anonymkode: 8697a...161

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men dere som lager flere ribber, hvordan gjør dere det da med stekingen og svoren? Får dere sprø svor på begge to/alle tre?

Som regel blir svoren perfekt på bortimot halvparten her. Det holder i massevis, ettersom det bare er 3 av oss 9 som liker svor. :P

Anonymkode: 7945d...651

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Som regel blir svoren perfekt på bortimot halvparten her. Det holder i massevis, ettersom det bare er 3 av oss 9 som liker svor. :P

Anonymkode: 7945d...651

Ha ha, perfekt 😆 jeg ser mange er glad i rester her også, så man har til første juledagsfrokost, men vi skal ha ribbe 3. juledag, ikke julaften. Så da trenger vi ikke så mye rester. Første juledag spiser vi pinnekjøtt til frokost 😄 

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...