Gå til innhold

Én eller flere ribber til mange mennesker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal servere tynnribbe til tolv pers. Finnes det store nok tynnribber til tolv personer eller må jeg lage fler? 🙄

Anonymkode: 1cf74...bed

Fortsetter under...

Skrevet

Så lenge den får plass i langpanna er det ikke noe problem å lage bare en, men du finner den kanskje ikke i frysedisken på Kiwi.

Jeg har lagd kjempestore ribber flere ganger, til flere mennesker enn 12, men da har jeg tatt mål av langpanna og bestilt fra slakteren ;)

Anonymkode: 64928...b9a

Skrevet

Vi er 9 personer og pleier å ha to ribber. Da har vi middag til både julaften og 1. juledag, men har litt pinnekjøtt i tillegg. Så det svaret hjalp kanskje ikke så mye. :P

Anonymkode: 7945d...651

Skrevet

Å fillern 🙈 jeg hadde håpet dere skulle svare at det gikk heeeelt fint med én. Haha, jeg er ikke så vant med ribbe (kommer fra pinnekjøttfamilie). 

Jeg har en vanlig ribbeform, tror dere det finnes ribber på 5-6 kg som passer i den? Tenkte å spe på med medisterpølser og slikt også, og det er mange små barn som liker det best... Ellers er det kanskje lurt med litt pinnekjøtt også ja. Det er jeg jo flink til 😄😅

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å fillern 🙈 jeg hadde håpet dere skulle svare at det gikk heeeelt fint med én. Haha, jeg er ikke så vant med ribbe (kommer fra pinnekjøttfamilie). 

Jeg har en vanlig ribbeform, tror dere det finnes ribber på 5-6 kg som passer i den? Tenkte å spe på med medisterpølser og slikt også, og det er mange små barn som liker det best... Ellers er det kanskje lurt med litt pinnekjøtt også ja. Det er jeg jo flink til 😄😅

Hvor mange av de 12 er små barn da? Det er jo litt vesentlig. :P Når vi er 9 så er 8 av oss voksne, hvorav alle elsker ribbe. Vi har altså 2 ribber på ca 3 kg hver, og det pleier å være rikelig til 2 dager, men rikelig skal det jo være til jul. ;)

Skrevet

Vi var 13 i fjor, 1 barn, resten voksne, og jeg lagde tre ribber på tilsammen 9 kg. Da hadde vi rester til 1. dag for kjernefamilien. Jeg ville aldri kasta meg på ei ribbe på 5-6 kilo. Det blir tungvint å håndtere og snu, for den blir absolutt best om svoren får ligge ned i vann den første tida.

Annonse

Skrevet

Stek ribber i stekeposer. Da kan du steke minst tå på en gang og bare ta svoren litt under grillen på slutten.

Anonymkode: fdea9...183

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mange av de 12 er små barn da? Det er jo litt vesentlig. :P Når vi er 9 så er 8 av oss voksne, hvorav alle elsker ribbe. Vi har altså 2 ribber på ca 3 kg hver, og det pleier å være rikelig til 2 dager, men rikelig skal det jo være til jul. ;)

5 små og en tenåring. Så 6 voksne som skal ha da 😄

hvor mye ribbe pleier man egentlig å beregne per person? 300 gr?

ellers takk for svar alle sammen. 

Skrevet

Men dere som lager flere ribber, hvordan gjør dere det da med stekingen og svoren? Får dere sprø svor på begge to/alle tre?

Skrevet
3 minutes ago, Anonym bruker said:

5 små og en tenåring. Så 6 voksne som skal ha da 😄

hvor mye ribbe pleier man egentlig å beregne per person? 300 gr?

ellers takk for svar alle sammen. 

Beregn 400-500 gram per person!

Anonymkode: 44245...1ca

Skrevet
18 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Vi var 13 i fjor, 1 barn, resten voksne, og jeg lagde tre ribber på tilsammen 9 kg. Da hadde vi rester til 1. dag for kjernefamilien. Jeg ville aldri kasta meg på ei ribbe på 5-6 kilo. Det blir tungvint å håndtere og snu, for den blir absolutt best om svoren får ligge ned i vann den første tida.

Enig. Vi blir seks i år og jeg har to ribber, hver på nesten tre kilo. Da skal jeg ha ribbe igjen til juledagene. Men for store ribber er et helsike å snu, er ikke verd det.

Skrevet
2 minutter siden, sug lut skrev:

Enig. Vi blir seks i år og jeg har to ribber, hver på nesten tre kilo. Da skal jeg ha ribbe igjen til juledagene. Men for store ribber er et helsike å snu, er ikke verd det.

Hva du bruker stekeposer trenger du ikke snu dem.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men det er ikke sånn jeg lager ribbe. Og da blir det feil. ;)

Annonse

Skrevet
2 minutter siden, sug lut skrev:

Men hvordan gjør dere det med stekingen da? Øverst og nederst og sprø svor og alt det der? 

Jeg har pleid å legge ribben øverst i ovnen og steke på 100 grader rett under grillelementene, mens jeg flytter rundt på ribba, så det som ikke er sprøtt alltid kommer øverst og blir stekt (da blir all svoren sprø). Men det får jeg jo ikke gjort hvis jeg har to ribber... Da kan kanskje en stå på benken og vente mens jeg jobber med sprø svor på den andre da....?

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Får man sprø svor med stekepose da? 

Skrevet

Jeg tror kanskje vi vil få nok ribbe, om vi har 4 kg, siden vi er så mange småbarn.. Er det fryktelig stort og uhåndterlig? 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men hvordan gjør dere det med stekingen da? Øverst og nederst og sprø svor og alt det der? 

Jeg har pleid å legge ribben øverst i ovnen og steke på 100 grader rett under grillelementene, mens jeg flytter rundt på ribba, så det som ikke er sprøtt alltid kommer øverst og blir stekt (da blir all svoren sprø). Men det får jeg jo ikke gjort hvis jeg har to ribber... Da kan kanskje en stå på benken og vente mens jeg jobber med sprø svor på den andre da....?

Steker i to omganger. Når først ribba er stekt og svoren sprø er det ikke noe problem å varme den opp igjen. Ribbe nr to stekes så den er klar til vi skal spise, da er det fortsatt tid til å varme opp igjen nr 1. Jeg tipper også at hos meg vil det holde med den ene trekilos-ribba til selve julekvelden, siden vi har julepølser og supersurkål og medisterkaker, men jeg vil uansett ha ferdig til resten av jula.

Skrevet
Akkurat nå, sug lut skrev:

Steker i to omganger. Når først ribba er stekt og svoren sprø er det ikke noe problem å varme den opp igjen. Ribbe nr to stekes så den er klar til vi skal spise, da er det fortsatt tid til å varme opp igjen nr 1. Jeg tipper også at hos meg vil det holde med den ene trekilos-ribba til selve julekvelden, siden vi har julepølser og supersurkål og medisterkaker, men jeg vil uansett ha ferdig til resten av jula.

Det var lurt. Tusen takk for tips. Da skal jeg gå i butikken i morgen og se hva jeg lander på. Nå tror jeg det blir bra uansett 😅😁

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Får man sprø svor med stekepose da? 

Ja. Du åpner posen på slutten. Da får du sprøere svor enn på noen annen måte jeg har forsøkt, og saftigere kjøtt også.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var lurt. Tusen takk for tips. Da skal jeg gå i butikken i morgen og se hva jeg lander på. Nå tror jeg det blir bra uansett 😅😁

Stor langpanne kan du varme opp ribbebiter, medisterkaker og pølser i, det er veldig greit, så lykke til!

Skrevet
8 minutter siden, sug lut skrev:

Men det er ikke sånn jeg lager ribbe. Og da blir det feil. ;)

Det er jo en god grunn, spessielt på julaften😊.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror kanskje vi vil få nok ribbe, om vi har 4 kg, siden vi er så mange småbarn.. Er det fryktelig stort og uhåndterlig? 

4 kg? Vi er 4 voksne og 2 små barn, og jeg steiker 4 kg ribbe. I tillegg til de 2 kg med medisterdeig jeg lagde kaker av tidligere i dag 😂

Det høres ut som du beregner veldig lite? Eller så er det mulig at jeg beregner mye. 

Skrevet
4 minutter siden, sug lut skrev:

Stor langpanne kan du varme opp ribbebiter, medisterkaker og pølser i, det er veldig greit, så lykke til!

Takk 🤗🤗🤗

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Du åpner posen på slutten. Da får du sprøere svor enn på noen annen måte jeg har forsøkt, og saftigere kjøtt også.

Det var et bra tips. Skal prøve det en gang. 🤗

Skrevet
1 minutt siden, Modesty Blaise. skrev:

4 kg? Vi er 4 voksne og 2 små barn, og jeg steiker 4 kg ribbe. I tillegg til de 2 kg med medisterdeig jeg lagde kaker av tidligere i dag 😂

Det høres ut som du beregner veldig lite? Eller så er det mulig at jeg beregner mye. 

Haha, vi er kanskje i hver vår ende av skalaen. Dere spiser vel ikke en hel kilo med ribbe hver? 😆 Jeg beregner ikke pluss til rester da ☺️ Og så skal vi jo ha pølser og medisterkaker også. Så tenkte 500 gram ribbe per voksen var nok (barna vil nok heller ha pølser). Det er tre kilo. Så la jeg til én kilo til for sikkerhets skyld... Tror det blir nok? 🙄🙄🙄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...