Gå til innhold

Hvor lenge vanner dere pinnekjøttet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er vant med "natten over", men ser nå at alt fra 16 - 36 timer er vanlig.  Kanskje vi skal prøve å vanne det ut lenger i år?

Anonymkode: 6a493...c01

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Natten over. Vi legger det i vann om kvelden lillejulaften. Bytter vann på morgenkvisten og vanner det noen timer til. Kanskje 12-14 timer. Det har aldri blitt mislykket.

Østlendingene vanner gjerne ut i 1-2 døgn. Da smaker det jo ingen ting. Jeg forholder meg aldri til det som står på pakken i hvert fall.

Anonymkode: 637a5...c05

Skrevet

Matprat skrev akkurat 30-3 regelen. 30 timer utvanning og 3 timer damping. Alle på Facebook skrev at det var altfor lenge og at det ville bli smakløst. Vi vannet ut 16 timer forrige gang og det ble tamt. Da sto det minimum 14 timer på pakken. Pinnekjøtt er forskjellig da så bør lese hva produsenten skriver på pakken men jeg har aldri vannet ut mer enn maks 16-18 timer. 

Skrevet

14-18 timer gjør jeg. Skifter vann 2-4 ganger underveis.

Skrevet

Det jeg liker salt kjøtt, så å vanne ut i flere dager er helt uaktuelt ihvertfall.

Anonymkode: e59ba...2be

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det jeg liker salt kjøtt, så å vanne ut i flere dager er helt uaktuelt ihvertfall.

Anonymkode: e59ba...2be

Aldri hørt om noen som vanner ut i flere dager...

Skrevet
53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Natten over. Vi legger det i vann om kvelden lillejulaften. Bytter vann på morgenkvisten og vanner det noen timer til. Kanskje 12-14 timer. Det har aldri blitt mislykket.

Østlendingene vanner gjerne ut i 1-2 døgn. Da smaker det jo ingen ting. Jeg forholder meg aldri til det som står på pakken i hvert fall.

Nei. Vi østlendinger vanner gjerne ut o 12 t

Anonymkode: ff14a...e31

Skrevet

Legger det i vann før jeg legger meg, bytter om morgenen og lar det ligge et par tre timer til, damper til det løsner fra beina og hiver det under grillen i 5 min før servering. Tadaaaa, perfekt pinnekjøtt på bordet! :)

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Vi østlendinger vanner gjerne ut o 12 t

Anonymkode: ff14a...e31

Alle østlendinger bortsett fra deg da :D

Skrevet

Over natta her også. Har hendt jeg har glemt det så det ikke har blitt lagt i vann før sent på natta. Går greit det også hvis man bare skifter vann ofte nok.

Jeg tenker også at det å vanne det ut i 36 timer ville gjort at det ble veldig lite salt?

Anonymkode: 28162...457

Skrevet

Vanner man ut i 36 timer må man iallfall ikke bytte vann! Skal da være salt og godt. 

Her legger jeg det i vann før jeg legger meg, ofte rundt 01.00 en gang, og bytter vann en gang rundt to-tre timer før kjøttet skal dampes. Dette har jeg lært av min mormor, og da blir det akkurat som hun laget det ;) Får forresten litt fnatt av de som steker pinnekjøttet i ovnen etter damping..

Hilsen østlending, med røtter på Vestlandet!

Anonymkode: b2c96...77e

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vanner man ut i 36 timer må man iallfall ikke bytte vann! Skal da være salt og godt. 

Her legger jeg det i vann før jeg legger meg, ofte rundt 01.00 en gang, og bytter vann en gang rundt to-tre timer før kjøttet skal dampes. Dette har jeg lært av min mormor, og da blir det akkurat som hun laget det ;) Får forresten litt fnatt av de som steker pinnekjøttet i ovnen etter damping..

Hvorfor det? Plager det deg at andre liker julemiddagen på en annen måte enn det du foretrekker?

Skrevet

Pinnekjøttet legges til vanning i 20.00 tiden, bytter vann en gang før legging og en gang på morgenen. Begynner damping kl 12.00, da er jeg sikret at kjøttet er klart til kl 17.00. Skal ikke innom ovnen nei. 

Kålrabistappen lages kvelden før. Med kålrot, et par mandelpoteter og gulrøtter, matfløte, meierismør og salt/ pepper. Kokes opp med pinnekjøttsjy på selve juleaften. 

Ååå, som jeg gleder meg til juleaften 😍

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor det? Plager det deg at andre liker julemiddagen på en annen måte enn det du foretrekker?

Hehe, ja, men ikke så mye at det er det eneste jeg går og tenker på i hverdagen. «Riktig» måte å tilberede julemiddagen på er jo et stort tema hver jul, så trøster meg med at jeg ikke er den eneste stakkarslige sjelen i verden som blir plaget av trivialiteter ;)

Var for øvrig ikke meningen å fornærme noen ;)

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er helt vanlig å «skjerpe» pinnekjøttet i ovnen etter damping ;-) vi gjør det ikke, men det er like vanlig som å ikke gjøre det. Hilsen Vestlending ;-)

Skrevet
12 minutter siden, cherry coke skrev:

Det er helt vanlig å «skjerpe» pinnekjøttet i ovnen etter damping ;-) vi gjør det ikke, men det er like vanlig som å ikke gjøre det. Hilsen Vestlending ;-)

Vet det er vanlig, men jeg syns det blir helt annen konsistens på kjøttet. Var ikke så fryktelig mye tyngde bak setningen min, altså. Jeg skrev heller ikke kontant at det IKKE skal skjerpes, jeg skrev bare at jeg får litt fnatt av det ;) 

Skrevet

Hvor lenge pinnekjøttet skal vannes, kommer an på hvordan det er produsert, hvor tørt det er etc. Skikkelig godt tørka pinnekjøtt må vannes ut lenger enn kjøtt som ikke er så tørt. Det meste en kjøper i butikkene er ikke veldig godt tørka, så da holder det med å vannet det natta over og litt til, eller mindre. Er det skikkelig godt tørka, trengs det gjerne 36 timer, uten å skifte vann.

Skrevet

8 timer. Da er det sakt og godt, men ikke hardt. slik vi liker det.

Anonymkode: ae945...ed8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...