Anonym bruker Skrevet 21. desember 2017 #151 Skrevet 21. desember 2017 Huff, synes også rett skal være rett. Hun vant pengene, fysj hvis dere tar disse fra henne. På det beste tenker jeg at det kan være riktig å dele disse pengene mellom søsknene, men dersom det ikke er avtalt på forhånd mener jeg personlig at pengene bør gå til ho (kanskje til BSU- eller en annen smart form for sparing). Ferie er ikke noen man tar penger fra ungene for å betale, mener jeg. Anonymkode: f8512...178
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2017 #152 Skrevet 21. desember 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Da burde hun ikke fått flaxkalender i utgangspunktet heller. Anonymkode: 465ad...88c Nei, den var juridisk sett foreldrenes eiendom hele veien. På samme måte som hver eneste en av femåringens ting: de er alle kjøpt av mor og far, og disponert av barnet fordi mor og far har bestemt det. Anonymkode: dca61...3d3
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2017 #153 Skrevet 21. desember 2017 Hei alle sammen! Hadde aldri trodd at denne tråden skulle skape så mye engasjement. Det er riktig at vi ikke hadde avklart hva vi skulle gjøre om vi vant, men femåringen sa selv: «Hvis jeg vinner, da skal du få alle pengene, mamma». Vi har også en «regel» om at vi deler alt i familien. Femåringen har en tvillingsøster, så derfor blir det helt feil for oss å gi alle pengene til den ene. Jeg tror at vi har funnet en god løsning når vi nå deler likt mellom barna og reiser på en fin ferie sammen. Hva er mer verdt enn enda mer tid sammen? Alle barna er i hvert fall storfornøyde med det. Jeg har ingen problemer med å forklare det når hun blir voksen og jeg vet at hun vil forstå. Raushet er ofte mangelvare i dagens samfunn.Vi gir til tiggere, kjøper leker til fattige barn og inviterer den gamle ensomme naboen på julaften. God jul! 🎅🏽🎅🏽🎅🏽 Anonymkode: 02cdc...150
Evablaum Skrevet 21. desember 2017 #154 Skrevet 21. desember 2017 (endret) 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hei alle sammen! Hadde aldri trodd at denne tråden skulle skape så mye engasjement. Det er riktig at vi ikke hadde avklart hva vi skulle gjøre om vi vant, men femåringen sa selv: «Hvis jeg vinner, da skal du få alle pengene, mamma». Vi har også en «regel» om at vi deler alt i familien. Femåringen har en tvillingsøster, så derfor blir det helt feil for oss å gi alle pengene til den ene. Jeg tror at vi har funnet en god løsning når vi nå deler likt mellom barna og reiser på en fin ferie sammen. Hva er mer verdt enn enda mer tid sammen? Alle barna er i hvert fall storfornøyde med det. Jeg har ingen problemer med å forklare det når hun blir voksen og jeg vet at hun vil forstå. Raushet er ofte mangelvare i dagens samfunn.Vi gir til tiggere, kjøper leker til fattige barn og inviterer den gamle ensomme naboen på julaften. God jul! 🎅🏽🎅🏽🎅🏽 Anonymkode: 02cdc...150 Fra at dette var et kjempedilemma i går, så er du veldig trygg i avgjørelsen din i dag. Bra for deg. Endret 21. desember 2017 av Evablaum
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2017 #155 Skrevet 21. desember 2017 12 minutter siden, Evablaum skrev: Fra at dette var et kjempedilemma i går, så er du veldig trygg i avgjørelsen din i dag. Bra for deg. Takk for det. Jeg var egentlig sikker i min sak, men var så dum at jeg fortalte det til en venninne. Hun sådde tvil hos meg. God jul, Evablaum. Du er kul! 👍😊 Anonymkode: 02cdc...150
Tipp topp Skrevet 22. desember 2017 #156 Skrevet 22. desember 2017 Dere som mener at alle pengene selvfølgelig er barnet sitt, gjelder det også hvis dere eller mannen skulle ha ha vunnet. Hvis jeg hadde vunnet 50 000,- hadde jeg sett på det som at familien hadde vunnet. Hadde ikke brukt alle pengene på kun meg. Hvis det var mannen deres som vant, hadde det da vært greit at han brukte alt kun på seg selv?
Himmel og hav Skrevet 22. desember 2017 #157 Skrevet 22. desember 2017 12 minutter siden, Tipp topp skrev: Dere som mener at alle pengene selvfølgelig er barnet sitt, gjelder det også hvis dere eller mannen skulle ha ha vunnet. Hvis jeg hadde vunnet 50 000,- hadde jeg sett på det som at familien hadde vunnet. Hadde ikke brukt alle pengene på kun meg. Hvis det var mannen deres som vant, hadde det da vært greit at han brukte alt kun på seg selv? Synes du ikke saken er litt annerledes når det gjelder voksne mennesker som forstår hvor mye 50 000,- er, hva det kan kjøpe og som frivillig finner ut at man ønsker å dele? Jeg ville selvfølgelig delt med familien min om det var jeg som vant, men jeg ville ikke sørget for at femåringen min "delte" ved å beslaglegge pengene under tynne argumenter og bestemme at "sydentur blir hun nok mest glad for, for det har jeg lyst til". Jeg ville tenkt litt lengre tanker enn det.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #158 Skrevet 22. desember 2017 17 minutter siden, Tipp topp skrev: Dere som mener at alle pengene selvfølgelig er barnet sitt, gjelder det også hvis dere eller mannen skulle ha ha vunnet. Hvis jeg hadde vunnet 50 000,- hadde jeg sett på det som at familien hadde vunnet. Hadde ikke brukt alle pengene på kun meg. Hvis det var mannen deres som vant, hadde det da vært greit at han brukte alt kun på seg selv? Godt poeng! 👍 Anonymkode: 02cdc...150
Evablaum Skrevet 22. desember 2017 #159 Skrevet 22. desember 2017 24 minutter siden, Tipp topp skrev: Dere som mener at alle pengene selvfølgelig er barnet sitt, gjelder det også hvis dere eller mannen skulle ha ha vunnet. Hvis jeg hadde vunnet 50 000,- hadde jeg sett på det som at familien hadde vunnet. Hadde ikke brukt alle pengene på kun meg. Hvis det var mannen deres som vant, hadde det da vært greit at han brukte alt kun på seg selv? Så lenge barna er under myndighetsalder, så er vi alle et team. Vi bruker penger evt vunnet på flaxlodd på hele familien. Vi kjører ikke noe egotripp her nei.
Himmel og hav Skrevet 22. desember 2017 #160 Skrevet 22. desember 2017 4 minutter siden, Evablaum skrev: Så lenge barna er under myndighetsalder, så er vi alle et team. Vi bruker penger evt vunnet på flaxlodd på hele familien. Vi kjører ikke noe egotripp her nei. Det synes sikkert ungene er stas når de har fått penger til konfirmasjonen og mor beslaglegger under fanen "Vi kjører ikke egotripp her - hit med penga!"
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #161 Skrevet 22. desember 2017 8 minutter siden, Himmel og hav skrev: Det synes sikkert ungene er stas når de har fått penger til konfirmasjonen og mor beslaglegger under fanen "Vi kjører ikke egotripp her - hit med penga!" Penger gitt som gave og ment for den ene personen, er den personen sitt. Ser du ikke forskjellen? Og jeg vil tro eventuelle søsken vil få tilsvarende til sin konfirmasjon. Anonymkode: 288aa...c52
Evablaum Skrevet 22. desember 2017 #162 Skrevet 22. desember 2017 13 minutter siden, Himmel og hav skrev: Det synes sikkert ungene er stas når de har fått penger til konfirmasjonen og mor beslaglegger under fanen "Vi kjører ikke egotripp her - hit med penga!" Jeg håper du kun leker dum nå.
Himmel og hav Skrevet 22. desember 2017 #163 Skrevet 22. desember 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Penger gitt som gave og ment for den ene personen, er den personen sitt. Ser du ikke forskjellen? Og jeg vil tro eventuelle søsken vil få tilsvarende til sin konfirmasjon. Anonymkode: 288aa...c52 Kalenderen femåringen vant penger på hadde hun fått, som i gave, av sin mor. Hva er forskjellen?
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #164 Skrevet 22. desember 2017 Hei hi! Vi hadde gjort det akkurat slik dere har valgt å gjøre det😉Fordel noe mellom barna og reis på tur😊 Anonymkode: ac770...de3
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #165 Skrevet 22. desember 2017 Men hvor små er barna? Kommer alle barna til å huske denne ferien? Jeg er HELT imot å bruke pengene på en bonusferie! Barn av min erfaring er veldig glad i snø og kulde (denne årstiden) foreldre, not so mutch! Det finnes nok langt mer fornuftige ting å bruke pengene på. Er en ekstra feri dere foreldre ønsker dere. Nei da sier det seg selv for meg at dere har det godt å faktisk kan putte hele gevinsten til sparing på barna. Anonymkode: ed7fb...ede
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #166 Skrevet 22. desember 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Men hvor små er barna? Kommer alle barna til å huske denne ferien? Jeg er HELT imot å bruke pengene på en bonusferie! Barn av min erfaring er veldig glad i snø og kulde (denne årstiden) foreldre, not so mutch! Det finnes nok langt mer fornuftige ting å bruke pengene på. Er en ekstra feri dere foreldre ønsker dere. Nei da sier det seg selv for meg at dere har det godt å faktisk kan putte hele gevinsten til sparing på barna. Anonymkode: ed7fb...ede Er ikke så mye snø her vi bor, skjønner du, men vi skal til Geilo i vinterferien. 😊 Anonymkode: 02cdc...150
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #167 Skrevet 22. desember 2017 2 timer siden, Himmel og hav skrev: Det synes sikkert ungene er stas når de har fått penger til konfirmasjonen og mor beslaglegger under fanen "Vi kjører ikke egotripp her - hit med penga!" Ingen her tar konfirmasjonspengene til barna, så det er bare idiotisk å ta opp. Alle barna får gave til konfen. En gitt sum. Forskjellen er at alle barna fikk et lodd til å skrape. At bare én vinner en slik gigantpremie, gjør det hele svært tilfeldig, og kan oppleves urettferdig for de andre. Derfor bør premien deles. Pengespill er dessuten ulovlig for barn! Det er forskjell på 1000 kr og 50000 kr. Saken er at man ikke vil gi bare det ene barnet en fordel i livet, basert på tilfeldigheter. Anonymkode: 430c3...d25
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #168 Skrevet 22. desember 2017 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Hei alle sammen! Hadde aldri trodd at denne tråden skulle skape så mye engasjement. Det er riktig at vi ikke hadde avklart hva vi skulle gjøre om vi vant, men femåringen sa selv: «Hvis jeg vinner, da skal du få alle pengene, mamma». Vi har også en «regel» om at vi deler alt i familien. Femåringen har en tvillingsøster, så derfor blir det helt feil for oss å gi alle pengene til den ene. Jeg tror at vi har funnet en god løsning når vi nå deler likt mellom barna og reiser på en fin ferie sammen. Hva er mer verdt enn enda mer tid sammen? Alle barna er i hvert fall storfornøyde med det. Jeg har ingen problemer med å forklare det når hun blir voksen og jeg vet at hun vil forstå. Raushet er ofte mangelvare i dagens samfunn.Vi gir til tiggere, kjøper leker til fattige barn og inviterer den gamle ensomme naboen på julaften. God jul! 🎅🏽🎅🏽🎅🏽 Anonymkode: 02cdc...150 Her er det vel nettopp du som utviser mangel på raushet da, siden du griskt hller vil la pengene komme deg til gode og dra til syden, enn at barnet som har vunnet skal få beholde pengene sine. Anonymkode: 83cd8...4ac
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #169 Skrevet 22. desember 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Penger gitt som gave og ment for den ene personen, er den personen sitt. Ser du ikke forskjellen? Og jeg vil tro eventuelle søsken vil få tilsvarende til sin konfirmasjon. Anonymkode: 288aa...c52 Og kalenderen var en gave til henne, de fikk hver sin? Ser du ikke likheten? Anonymkode: 83cd8...4ac
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #170 Skrevet 22. desember 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her er det vel nettopp du som utviser mangel på raushet da, siden du griskt hller vil la pengene komme deg til gode og dra til syden, enn at barnet som har vunnet skal få beholde pengene sine. Anonymkode: 83cd8...4ac Ikke bare jeg som skal til syden da? Anonymkode: 02cdc...150
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #171 Skrevet 22. desember 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og kalenderen var en gave til henne, de fikk hver sin? Ser du ikke likheten? Anonymkode: 83cd8...4ac Nettop fordi slike ting kan skje, at en vinner svimlende summer, er pengespill ulovlig for barn. Da er det bra at mor gjør bot og fordeler gaven. Anonymkode: 430c3...d25
Himmel og hav Skrevet 22. desember 2017 #172 Skrevet 22. desember 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Ingen her tar konfirmasjonspengene til barna, så det er bare idiotisk å ta opp. Alle barna får gave til konfen. En gitt sum. Forskjellen er at alle barna fikk et lodd til å skrape. At bare én vinner en slik gigantpremie, gjør det hele svært tilfeldig, og kan oppleves urettferdig for de andre. Derfor bør premien deles. Pengespill er dessuten ulovlig for barn! Det er forskjell på 1000 kr og 50000 kr. Saken er at man ikke vil gi bare det ene barnet en fordel i livet, basert på tilfeldigheter. Anonymkode: 430c3...d25 Det kommer jo an på hva man mener er rettferdig. Er det rettferdig å ta 40 000,- fra den som vant det? Hele hensikten med lodd er forøvrig at noen vinner og andre ikke. Kan man ikke håndtere sånt i familien, så bør man la være å kjøpe lodd.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #173 Skrevet 22. desember 2017 29 minutter siden, Himmel og hav skrev: Det kommer jo an på hva man mener er rettferdig. Er det rettferdig å ta 40 000,- fra den som vant det? Hele hensikten med lodd er forøvrig at noen vinner og andre ikke. Kan man ikke håndtere sånt i familien, så bør man la være å kjøpe lodd. Hvorfor la være, og ikke bare dele? Er det så problematisk å dele? Barna mine hadde lett forstått rettferdigheten av å dele en pengegevinst fra et pengelotteri, og vi hadde alle gledet oss over den Anonymkode: 430c3...d25
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #174 Skrevet 22. desember 2017 Er det virkelig bedre at enten: 1, en får alt 2, ingen får noe ..enn at alle får litt? Anonymkode: 430c3...d25
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2017 #175 Skrevet 22. desember 2017 Jeg blir så overrasket over at så mange synes det er feil å dele. For meg var det en selvfølge. Da eldste barnet mitt var ett år var jeg gravid med lillesøster. Eldstemann fikk, på linje med sine søskenbarn 20 000 i forskudd på arv av sin oldefar. Da lillesøster ble født satte vi 10 000 over til henne. Tenker det hadde vært veldig urettferdig om ikke. det er en sparekonto hvor vi ellers setter inn gaver de får til bursdag, jul, dåp osv. Deler ikke de andre beløpene da de er mindre. Så helt likt blir det ikke. Sparer ikke selv til barna, men til familien og tenker at de også har glede av tingene vi bruker penger på, som bolig, ferie osv. Anonymkode: 71a99...757
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå