Anonym bruker Skrevet 19. desember 2017 #1 Skrevet 19. desember 2017 Tannlegen min har avtale med Odin Kapital når det gjelder oppdeling av tannlegeregninger. De har betalt tannlegen det jeg skylder henne og jeg skal betale dem tilbake i avdrag. Forsåvidt greit det, men hvis jeg skulle glemme å betale et avdrag i tide blir det krise. De har nemlig sagt til meg at de ikke sender ut inkassovarsler eller sender noe til inkasso. De sender det direkte til namsmannen. Jeg skjønner jo at man skal betale regningene sine i tide, så jeg trenger ingen kommentarer på det, men jeg lurer på om denne praksisen egentlig er lov? Den gjelder vist bare hvis man har ringt og avtalt oppdeling av totalbeløpet. Da er det ikke noe slingringsmonn liksom. Hva om noe skjer og jeg blir forhindret fra å betale? F.eks at man kommer på sykehus eller noe. Synes dette er veldig rart. Anonymkode: f53aa...254
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2017 #2 Skrevet 19. desember 2017 Det har de lov til. Tannlegen din bruker jo et inkassoselskap til innfordring. Anonymkode: 6c414...10b
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2017 #3 Skrevet 19. desember 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det har de lov til. Tannlegen din bruker jo et inkassoselskap til innfordring. Anonymkode: 6c414...10b Strømleverandøren min bruker et inkassoselskap til purringer. Det er selvfølgelig de som tar inkassosakene også. MEN de skiller likevel tydelig på vanlig purring og inkasso. Og namsmannen er siste instans. TS Anonymkode: f53aa...254
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2017 #4 Skrevet 19. desember 2017 De har lov, og du kan ikke sammenligne det med fakturering og purring av vanlige ting som strøm. Her har du jo allerede fått fakturaen (fra tannlegen), og Odin Kapital har kjøpt fordringen fra tannlegen din. Men du kan jo alltid ordne med automatisk overføring til avtalt tid? Sånn i tilfelle du havner på sykehus.... Anonymkode: 87dc8...be1
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2017 #5 Skrevet 19. desember 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: De har lov, og du kan ikke sammenligne det med fakturering og purring av vanlige ting som strøm. Her har du jo allerede fått fakturaen (fra tannlegen), og Odin Kapital har kjøpt fordringen fra tannlegen din. Men du kan jo alltid ordne med automatisk overføring til avtalt tid? Sånn i tilfelle du havner på sykehus.... Anonymkode: 87dc8...be1 Jo jeg tror det er best. TS Anonymkode: f53aa...254
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2017 #6 Skrevet 20. desember 2017 Hvis de har sendt inkassovarsel før du lager avtalen om nedbetaling, så kan de sende videre til inkasso uten fler varsler. Har de ikke sendt det, så er de forpliktet å sende inkassovarsel i posten. Det spiller ingen rolle hva slags selskap de er, de må varsle etter loven som alle andre. Anonymkode: d47c4...321
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2017 #7 Skrevet 20. desember 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvis de har sendt inkassovarsel før du lager avtalen om nedbetaling, så kan de sende videre til inkasso uten fler varsler. Har de ikke sendt det, så er de forpliktet å sende inkassovarsel i posten. Det spiller ingen rolle hva slags selskap de er, de må varsle etter loven som alle andre. Anonymkode: d47c4...321 De har ikke sendt inkassovarsel nei. Det fungerte slik at jeg først fikk regning for hele beløpet. Lenge før betalingsfristen gikk ut ringte jeg og avtalte å dele beløpet i 4, og betale det ned over 4 måneder. Jeg fikk velge forfallsdato selv. Hvis jeg ikke betaler får jeg altså ingen purring, ingen inkassovarsel, ingen inkassosak. Alt sendes direkte til namsmannen. Det var slik de gjorde det på avbetalingsløsninger sa de. Jeg spurte om det var i henhold til loven. De mente at så lenge de informerte meg når vi avtalte tilbakebetalingen var det nok. Synes det er en merkelig praksis. TS Anonymkode: f53aa...254
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2017 #8 Skrevet 20. desember 2017 20 timer siden, Anonym bruker skrev: Det har de lov til. Tannlegen din bruker jo et inkassoselskap til innfordring. Anonymkode: 6c414...10b Ja? Men bør man ikke få en vanlig inkassosak først? Anonymkode: f53aa...254
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2017 #9 Skrevet 20. desember 2017 23 timer siden, Anonym bruker skrev: Tannlegen min har avtale med Odin Kapital når det gjelder oppdeling av tannlegeregninger. De har betalt tannlegen det jeg skylder henne og jeg skal betale dem tilbake i avdrag. Forsåvidt greit det, men hvis jeg skulle glemme å betale et avdrag i tide blir det krise. De har nemlig sagt til meg at de ikke sender ut inkassovarsler eller sender noe til inkasso. De sender det direkte til namsmannen. Jeg skjønner jo at man skal betale regningene sine i tide, så jeg trenger ingen kommentarer på det, men jeg lurer på om denne praksisen egentlig er lov? Den gjelder vist bare hvis man har ringt og avtalt oppdeling av totalbeløpet. Da er det ikke noe slingringsmonn liksom. Hva om noe skjer og jeg blir forhindret fra å betale? F.eks at man kommer på sykehus eller noe. Synes dette er veldig rart. Anonymkode: f53aa...254 Det er jo ikke noe problem med mindre du har tenkt til å la den gå til inkasso, og det har du vel ikke? Anonymkode: 74571...f38
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2017 #10 Skrevet 20. desember 2017 59 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo ikke noe problem med mindre du har tenkt til å la den gå til inkasso, og det har du vel ikke? Anonymkode: 74571...f38 Nei absolutt ikke, jeg vil bare vite om denne praksisen er lovlig. TS Anonymkode: f53aa...254
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2017 #11 Skrevet 20. desember 2017 Namsmannen vil ikke ta saken før den er gått til innkreving Anonymkode: 1b051...44a
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2017 #12 Skrevet 21. desember 2017 På 20.12.2017 den 13.59, Anonym bruker skrev: De har ikke sendt inkassovarsel nei. Det fungerte slik at jeg først fikk regning for hele beløpet. Lenge før betalingsfristen gikk ut ringte jeg og avtalte å dele beløpet i 4, og betale det ned over 4 måneder. Jeg fikk velge forfallsdato selv. Hvis jeg ikke betaler får jeg altså ingen purring, ingen inkassovarsel, ingen inkassosak. Alt sendes direkte til namsmannen. Det var slik de gjorde det på avbetalingsløsninger sa de. Jeg spurte om det var i henhold til loven. De mente at så lenge de informerte meg når vi avtalte tilbakebetalingen var det nok. Synes det er en merkelig praksis. TS Anonymkode: f53aa...254 De er i alle fall pliktet til å sende et varsel før de sender det til namsmannen. Inkassoloven sier dette: § 11. Plikter før rettslig inndriving Før en inkassator setter i verk rettslig inndriving, må inkassatoren ha sendt skyldneren en betalingsoppfordring med varsel om at rettslig inndriving vil bli satt i verk, jf § 10. De betalingsfrister som skyldneren har fått, må dessuten ha løpt ut, og inkassatoren må ha vurdert om kravet er rettmessig. Anonymkode: d47c4...321
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2017 #13 Skrevet 21. desember 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: De er i alle fall pliktet til å sende et varsel før de sender det til namsmannen. Inkassoloven sier dette: § 11. Plikter før rettslig inndriving Før en inkassator setter i verk rettslig inndriving, må inkassatoren ha sendt skyldneren en betalingsoppfordring med varsel om at rettslig inndriving vil bli satt i verk, jf § 10. De betalingsfrister som skyldneren har fått, må dessuten ha løpt ut, og inkassatoren må ha vurdert om kravet er rettmessig. Anonymkode: d47c4...321 Takk 😊 Der står det jo forsåvidt svart på hvitt. Anonymkode: f53aa...254
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå