Gå til innhold

I kirken med skolen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

3 minutter siden, Evablaum skrev:

Så dere mener virkelig at det er helt greit at elever kastes ut av undervisningen i en time, helt uten grunn?

De kastes ikke ut. Foreldrene har aktivt valgt at de ikke skal ha slik undervisning. Om de skal ha egen lærer får skolen ekstra utgifter. 

Anonymkode: 1e2af...1c9

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

De kastes ikke ut. Foreldrene har aktivt valgt at de ikke skal ha slik undervisning. Om de skal ha egen lærer får skolen ekstra utgifter. 

Kan foreldrene også velge at deres barn ikke skal delta på norskundervisning?

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så jævlig farlig å sitte en time i kirken? Ta det som historie enn som religionsundervisning / religionspåprakking. Jeg blir flau! Er det virkelig noe å klage og syte over ? Er det ? Nei

Anonymkode: caab4...18a

Du vet at faren er relativ stor for at barnet ditt kan smittes av kristendom og bli kristen hvis det går i kirken? På lik linje med at det blir en sau hvis det går i fjøset...

Anonymkode: 3cee0...419

Annonse

Akkurat nå, Evablaum skrev:

Disse barna ble ikke sendt hjem for hjemmeundervisning. De ble satt på gangen. 

Jeg svarte bare på spørsmålet ditt hvor vidt foreldrene kan velge å ta barna sine ut av norskundervisningen. Så hold tungen rett i munnen når du diskuterer frøken, slik du har kontroll og oversikt over hva du svarer på. 

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg svarte bare på spørsmålet ditt hvor vidt foreldrene kan velge å ta barna sine ut av norskundervisningen. Så hold tungen rett i munnen når du diskuterer frøken, slik du har kontroll og oversikt over hva du svarer på. 

Du klarer ikke å se kommentarer i sammenheng med hverandre? 

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tull. Skolen har valgt et opplegg som kun passer for en viss andel av barna. Og det kan de faktisk ikke gjøre. Barna har egne rettigheter, uansett hvilken tro familien bekjenner seg til. 

Anonymkode: b4c6d...bec

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du vet at faren er relativ stor for at barnet ditt kan smittes av kristendom og bli kristen hvis det går i kirken? På lik linje med at det blir en sau hvis det går i fjøset...

Noen er jo det fra før, de trenger ikke gå i kirke for å bli det. Men de lengter vel etter den gode hyrde?

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bare som et lite sidespor.

Hvordan kan "faen" fungere som banneord for en som ikke er troende? 

Anonymkode: d1975...ec7

Fungerer ikke veldig sterkt. For oss som ukke tror på verken himmel eller helvete, er slike ord tomme for innhold. Så jeg bruker mest pokker.

Hilsen hedning.

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Synes det er så fascinerende med folk som tenker slik.. Bare 800 år med kultur for hvem? For deg? For dine siste 200 generasjoner med forfedre? Hvorfor hoppe bukk over bare 800 år? Hva er gammelt nok for å danne grunnlaget for dagens kultur for deg egentlig? 

Å tro eller ikke tro er et personlig valg. Å fornekte de siste 800 år med kultur og historie er latterlig. Hvorfor vil du ikke at barna dine skal kjenne til historiene og de rituelle seremoniene som danner hovedbasis for den vestlige kulturen vår IDAG? Hvordan tenker du at barna dine skal få en riktig innsikt i bakgrunnen for samfunnet vi lever i om de ikke får innblikk i slike ting selv? 

Å lære historie går fint an uten gudstjeneste. Det er ikke på Dene ene julegudstjenesten i året de får 800 års kulturarv under huden, altså. I så fall må Herren selv være til stede og gjøre et mirakel, for riktig så bratt læringskurve er det ikke vanlig at elleveåringer har! 😂

5 timer siden, Milfy Way skrev:

Antar da at du heller ikke går i kirka når det er bryllup eller dåp? 

Ikke den du spurte. Men ja, det stemmer: jeg har vært i min siste barnedåp.

Vielse og begravelse er noe annet, det er ikke sakramenter eller gudstjenester. De er seremonier.

Annonse

På 16.12.2017 den 9.24, Optatium skrev:

Jeg syns ikke det går an og hadde blitt sur om det var mitt barn. Dette er en av konsekvensene ved å ha et så segregerende avslutningsopplegg. 

Måtte være bedre å ha en felles avslutning på skolen som alle kan være med på, og så kan de som ønsker å ha barna sine delaktig i religionsutøvelse gjøre det på privaten, der det tross alt hører hjemme i et sekulært samfunn. 

Så man skal forkynne ateisme?

Anonymkode: d9de2...1e6

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke den du spurte. Men ja, det stemmer: jeg har vært i min siste barnedåp.

Vielse og begravelse er noe annet, det er ikke sakramenter eller gudstjenester. De er seremonier.

De synger jo salmer i begravelsen også, og har preken i bryllup... 

7 timer siden, Evablaum skrev:

Du klarer ikke å se kommentarer i sammenheng med hverandre? 

Det har jeg ingen problemer med hvis kommentaren er relevant for diskusjonen...

Men, siden du nå kom med et konkret spørsmål som du da vitterlig ikke viste svaret på, så svarte jeg direkte på det.

Hvor vidt foreldrene har mulighet til å ta barna sine ut av undervisningen eller ikke i enkelte fag skjønner jeg derimot ikke hva har relevans til diskusjonen. Dette siden foreldrene ikke har valgt å ta barna ut av et fag, men derimot tatt i mot skolens tilbud og valgt alternative opplegg. 

På 16.12.2017 den 12.19, Anonym bruker skrev:

Du, det er ikke greit. Skolen skal ha et LIKEVERDIG tilbud. Enkelt og greit. De dauer selvsagt ikke av en time på gangen, men det er et viktig prinsipp. Gudstjenesten bør heller ikke være avslutningen på skoleåret, i følge udir. 

Anonymkode: 8755c...050

De dauer heller ikke av en time i kirken. 

Anonymkode: 873f1...9a6

14 timer siden, Milfy Way skrev:

De synger jo salmer i begravelsen også, og har preken i bryllup... 

Nei, i bryllup har man middag og dans. Hvis du mener i vielse så har man ikke preken der, men presten holder en tale. Å synge salmer er heller ikke forkynnelse. Det kan også skolebarn gjøre. Men det er altså ikke det samme som gudstjenester.

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så man skal forkynne ateisme?

Anonymkode: d9de2...1e6

Nei, man skal lage en juleavslutning som alle kan delta på uten at det forkynnes noe som helst. Skolens mandat er å undervise.

På 17.12.2017 den 22.02, Anonym bruker skrev:

Synes det er så fascinerende med folk som tenker slik.. Bare 800 år med kultur for hvem? For deg? For dine siste 200 generasjoner med forfedre? Hvorfor hoppe bukk over bare 800 år? Hva er gammelt nok for å danne grunnlaget for dagens kultur for deg egentlig? 

Å tro eller ikke tro er et personlig valg. Å fornekte de siste 800 år med kultur og historie er latterlig. Hvorfor vil du ikke at barna dine skal kjenne til historiene og de rituelle seremoniene som danner hovedbasis for den vestlige kulturen vår IDAG? Hvordan tenker du at barna dine skal få en riktig innsikt i bakgrunnen for samfunnet vi lever i om de ikke får innblikk i slike ting selv? 

Jeg hopper ikke bukk over en del av historien. Jeg bare påpeker at det også finnes mer i den historien og tradisjonen. Jeg har heller aldri sagt at barna mine ikke skal lære om det, men det er stor forskjell på å lære om det og å delta aktivt i religionsutøvelse. Det sistnevnte er en privatsak, mens det første er en offentlig skolesak. 

På 18.12.2017 den 7.11, Anonym bruker skrev:

Det har jeg ingen problemer med hvis kommentaren er relevant for diskusjonen...

Men, siden du nå kom med et konkret spørsmål som du da vitterlig ikke viste svaret på, så svarte jeg direkte på det.

Hvor vidt foreldrene har mulighet til å ta barna sine ut av undervisningen eller ikke i enkelte fag skjønner jeg derimot ikke hva har relevans til diskusjonen. Dette siden foreldrene ikke har valgt å ta barna ut av et fag, men derimot tatt i mot skolens tilbud og valgt alternative opplegg. 

Uten at jeg vet for sikkert, men tviler på at foreldrene ble informert om at det alternative opplegget fra skolen sin side, var at barna skulle sitte i gangen i en time.. 

45 minutter siden, Evablaum skrev:

Uten at jeg vet for sikkert, men tviler på at foreldrene ble informert om at det alternative opplegget fra skolen sin side, var at barna skulle sitte i gangen i en time.. 

Men hvis de er så forstokka antikristne at de ikke kan delta skulle faktisk ikke det gjøre noen som helst forskjell.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...