Gå til innhold

I kirken med skolen

Anbefalte innlegg

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mitt barn reagerte på læreren som visstnok i en irritert tone og med høy stemme og pekefinger ba alle som ikke skulle være med på gudstjenesten om å sette seg på gangen og vente. 

Mitt barn skal i kirken. H-n bare reagerte på måten det hele ble gjort på og kom hjem litt betutta og lurte på om det egentlig ikke var lov og ikke gå i kirken... 

Jeg syns det hørtes ut som om læreren ble skikkelig fornærma og jeg trodde dessuten de måtte få et annet opplegg enn å sitte på gulvet i gangen og vente... 

Hi

Anonymkode: 6d0f7...1bf

Dersom det stemmer, er det ikke akseptabelt. Det å ikke skulle være med i kirken, betyr ikke at elevene ikke kan være med å øve. 

Fortsetter under...

Jeg tenker at alle elevene bør få et likeverdig tilbud, men hvis dette er en enkelthendelse, så synes jeg ikke er noe å henge seg opp i. Er det derimot  en gjennomgående tendens at alle som ikke skal være med i kirken blir satt på gangen, så stiller det seg annerledes. 

Jeg er heller ikke troende, men jeg begriper overhodet ikke hvorfor noen er så redd for den julegudstjenesten.

Jeg synes det er viktig å kjenne til kristendommen selv om jeg ikke er personlig kristen, og jeg er ihvertfall 100% sikker på at barna mine ikke tar skade av å høre 5.klassingene underholde med julesanger og skuespill, og høre presten lese juleevangeliet i kirken før jul.

Hvordan man kan tenke at det er hyklersk at et barneskolebarn får være med i kirken en tur med skolen før jul er virkelig helt ubegripelig.

Anonymkode: 91e93...78f

5 minutter siden, Yellow Brick Road skrev:

Dersom det stemmer, er det ikke akseptabelt. Det å ikke skulle være med i kirken, betyr ikke at elevene ikke kan være med å øve. 

Her var det en stor sak i FAU om akkurat det. For selv om de ikke skulle i kirken har de alltid vært med å øve. Men Iår så har det vært noen norske foreldre som ikke ville at de skulle øve engang. Og når det gjelder maks 2-3 elever i en klasse er det ikke like lett p finne et likeverdig tilbud. Mye av det de øver inn er et skuespill og sang og deler av det kan gå inn i andre fag. 

De aller fleste norske også ikke troende feirer jul så jeg ser virkelig ikke problemet. 

Tviler sterkt på at unger tar skade av å være et par timer på julegudstjeneste. 

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Barneskolen, der 5. trinn skal underholde i kirken den dagen det er skolegudstjeneste. I går benyttet de en time til å øve og de som ikke skal i kirken ble plassert på gangen med beskjed om å vente. Er det normalt? 

Dessverre altfor vanlig. Men ikke greit.

Anonymkode: b4c6d...bec

3 timer siden, holahopp skrev:

Her var det en stor sak i FAU om akkurat det. For selv om de ikke skulle i kirken har de alltid vært med å øve. Men Iår så har det vært noen norske foreldre som ikke ville at de skulle øve engang. Og når det gjelder maks 2-3 elever i en klasse er det ikke like lett p finne et likeverdig tilbud. Mye av det de øver inn er et skuespill og sang og deler av det kan gå inn i andre fag. 

De aller fleste norske også ikke troende feirer jul så jeg ser virkelig ikke problemet. 

Tviler sterkt på at unger tar skade av å være et par timer på julegudstjeneste. 

Tviler på at de tar skade av en pose Bamsemums hver heller. Men det er likevel ikke meningen at skolen skal servere det.

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er heller ikke troende, men jeg begriper overhodet ikke hvorfor noen er så redd for den julegudstjenesten.

Jeg synes det er viktig å kjenne til kristendommen selv om jeg ikke er personlig kristen, og jeg er ihvertfall 100% sikker på at barna mine ikke tar skade av å høre 5.klassingene underholde med julesanger og skuespill, og høre presten lese juleevangeliet i kirken før jul.

Hvordan man kan tenke at det er hyklersk at et barneskolebarn får være med i kirken en tur med skolen før jul er virkelig helt ubegripelig.

Anonymkode: 91e93...78f

Handler ikke om å "være redd for" den. Men religionsfrihet er en menneskerett, og det inkluderer retten til å være uten en religion. Siden den norske grunnskolen er en enhetsskole, skal alle barn kunne gå der, uten at ett eller flere utvalgte trossamfunn får lov å misjonere i undervisningstida. Dette er en dom som falt i menneskerettsdomstolen i Haag allerede i 2005, fordi en gruppe foreldre fikk saken prøvd med støtte fra Human-Etisk forbund. Kort fortalt gjelder menneskerettighetene også for barn, også i skoletida, og også for barn som ikke tilhører samme trossamfunn som majoriteten.

Hvis du vil at barna dine skal oppleve forkynnelse, så vil jeg minne om at der er GOD plass i alle norske kirker de øvrige 51 ukene i året...

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mitt barn reagerte på læreren som visstnok i en irritert tone og med høy stemme og pekefinger ba alle som ikke skulle være med på gudstjenesten om å sette seg på gangen og vente. 

Mitt barn skal i kirken. H-n bare reagerte på måten det hele ble gjort på og kom hjem litt betutta og lurte på om det egentlig ikke var lov og ikke gå i kirken... 

Jeg syns det hørtes ut som om læreren ble skikkelig fornærma og jeg trodde dessuten de måtte få et annet opplegg enn å sitte på gulvet i gangen og vente... 

Hi

Læreren er vel blant dem som syns det burde være forbudt å ikke tro på Gud. De finnes fortsatt. 

4 timer siden, sug lut skrev:

Jo, det er viktig å kjenne grunntekstene i kulturen. Det er de som er språket vårt. Kristendommen som tekst, og bibelhistoriene som historier. Det kommer til å komme litteraturstudenter som ikke fanger opp en eneste intertekstuell referanse, og det er en åndsfattigdom som kunne vært unngått.

Du, dem kan man fint lære som del av vanlig undervisning, ikke som del av forkynnelse. Det gjorde i alle fall vi, for gudstjeneste var ikke på noe tidspunkt et obligatorisk opplegg da jeg gikk på skolen fra 1978 til 1987. 

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du, dem kan man fint lære som del av vanlig undervisning, ikke som del av forkynnelse. Det gjorde i alle fall vi, for gudstjeneste var ikke på noe tidspunkt et obligatorisk opplegg da jeg gikk på skolen fra 1978 til 1987. 

Det var obligatorisk fra 1989-1998 hvertfall. 

Det kommer nok an på hvilken kommune man er i for det er forskjellig. I min kommune er det pålagt med en skolegudstjeneste i året. 

Og til den son siterte meg.. man blir ikke skadet av en bamsemumspose heller en gang i året. 

For all del jeg hadde sendt min sønn j moskeen eller synagogen også for læring. 

Ser for meg at barnet ditt har en annen forklaring enn sannheten kanskje? I dette du skriver, virker det som at barna som ikke skulle i kirken først var med, men ble sendt ut av læreren. Bråket og forstyrret de kanskje? 

Men uansett. Hvorfor er noen så veldig redd for gudstjenester? Redd for jesusvirus eller gudebakterier og omvendelse? Stakkars barn som må sitte på en grusom kirkebenk i en time før de velsignes. Ikke FAEN om noen skal velsigne min lille hedning? 

Anonymkode: 310db...38d

2 timer siden, holahopp skrev:

Det var obligatorisk fra 1989-1998 hvertfall. 

Det kommer nok an på hvilken kommune man er i for det er forskjellig. I min kommune er det pålagt med en skolegudstjeneste i året. 

Og til den son siterte meg.. man blir ikke skadet av en bamsemumspose heller en gang i året. 

For all del jeg hadde sendt min sønn j moskeen eller synagogen også for læring. 

Vel, personlig synsing og "tar ikke skade"-logikk er grundig manet til jorden i Haag. Så det er ikke opp til deg eller meg å mene noe om hvorvidt andres barn skal i kirke. Vi kan ta stilling til hva våre egne skal, og det er da mer enn nok. 

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ser for meg at barnet ditt har en annen forklaring enn sannheten kanskje? I dette du skriver, virker det som at barna som ikke skulle i kirken først var med, men ble sendt ut av læreren. Bråket og forstyrret de kanskje? 

Men uansett. Hvorfor er noen så veldig redd for gudstjenester? Redd for jesusvirus eller gudebakterier og omvendelse? Stakkars barn som må sitte på en grusom kirkebenk i en time før de velsignes. Ikke FAEN om noen skal velsigne min lille hedning? 

Du behøver i alle fall ikke føle noen frykt for at ord og påstander skal smitte deg. Du er jo faktaresistent, hvis du ikke til nå har klart å fange opp at ingen er "redde for et lite gudsord", men at de velger å respektere en rettskjennelse som ivaretar menneskerettighetene.

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så jævlig farlig å sitte en time i kirken? Ta det som historie enn som religionsundervisning / religionspåprakking. Jeg blir flau! Er det virkelig noe å klage og syte over ? Er det ? Nei

Anonymkode: caab4...18a

På skolen vår har vi ikke grupperom, og bruker derfor heller gangen når noen skal jobbe/leke/div utenfor klasserommet. Det trenger ikke være verre enn det. Jeg nekter å tro at elevene er sendt ut en hel time uten et oppdrag; en bok eller et hefte de skal jobbe i, en juletegning eller annet. 

Læreren har nok gjort det i beste mening, for å unngå å «utsette» barna for julebudskapet. 

Skulle det vært satt inn ekstra vikar for alle øvingstimene?? 

Ingen blir verken kristne, muslimske eller jøder på en dag, jeg mener selv derfor at barn ikke tar skade av å være med på øving eller gudstjeneste en gang eller tre i året. Er de til stede synes jeg det er fint, men jeg er tydelig på at de velger selv om de vil delta aktivt (synge med e.l.)

Vi var på julegudstjeneste på fredag. Et av barna fortalte meg at han ikke trodde på dette med Jesus, men vi hadde en fin samtale om at det likevel var fint å kunne gå, for da å forstå litt mer av det som klassevennene og andre trodde på. 

Anonymkode: b9f1b...e1b

I grunn litt underholdende at enkelte av dere tror jeg sitter og lyver og at det hele dreier seg om at mitt barn ikke skal i kirken 😂 Som anonym på er forum har jeg da virkelig ikke behov for å lyve tullinger 😂

Ellers er det skremmende at endel tror at unger på 10 år ikke har evne til å sette seg i andres situasjon og reagere på oppførsel. H-n kom hjem litt småsjokket og spurte meg. Gjør virkelig aldri deres unger det? Jobb med kommunikasjonen 👍

Nei, dette angår hverken meg eller mine barn direkte, men da jeg gikk på skolen på 80 tallet ble de få som ikke deltok ivaretatt. Jeg trodde man var kommet enda lengre. Og jeg personlig liker ikke at man hiver lille Muhammed som på meg nesten virket litt nervøs på gangen i irritasjon over et standpunkt antagelig hans foreldre har tvunget på barnet. Skolen bør etter mitt skjønn håndtere det annerledes enn som så og jeg synes faktisk ikke det er noe og bare trekke på skuldrene av heller. Vi må evne å inkludere alle på en god måte. 

Selvfølgelig kan det hende mitt barn overreagerer og overdriver, men h-n er i tilfelle ikke alene om det heller. De to ungene på gangen opplevde læreren sinna og sier de ikke fikk noe å gjøre. Jeg synes det høres uproft ut og trodde vel lærere i dag var forberedte på slike situasjoner når de kom på jobb og møtte forberedt med et opplegg. Dette er ikke så hokus pokus akkurat! 

Hi

Anonymkode: 55e4c...df2

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så jævlig farlig å sitte en time i kirken? Ta det som historie enn som religionsundervisning / religionspåprakking. Jeg blir flau! Er det virkelig noe å klage og syte over ? Er det ? Nei

Anonymkode: caab4...18a

Jeg blir faktisk mer flau over at nordmenn bruker 12-15 år på å få med seg at det er falt et vedtak. Må denne debatten virkelig gå hvert år...!?

Og ser du ikke forskjell på forkynnelse og undervisning? Det gjorde i alle fall domstolen. Skolen er for alle, kirka er for de troende. Ferdig arbeid.

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

I grunn litt underholdende at enkelte av dere tror jeg sitter og lyver og at det hele dreier seg om at mitt barn ikke skal i kirken 😂 Som anonym på er forum har jeg da virkelig ikke behov for å lyve tullinger 😂

Ellers er det skremmende at endel tror at unger på 10 år ikke har evne til å sette seg i andres situasjon og reagere på oppførsel. H-n kom hjem litt småsjokket og spurte meg. Gjør virkelig aldri deres unger det? Jobb med kommunikasjonen 👍

Nei, dette angår hverken meg eller mine barn direkte, men da jeg gikk på skolen på 80 tallet ble de få som ikke deltok ivaretatt. Jeg trodde man var kommet enda lengre. Og jeg personlig liker ikke at man hiver lille Muhammed som på meg nesten virket litt nervøs på gangen i irritasjon over et standpunkt antagelig hans foreldre har tvunget på barnet. Skolen bør etter mitt skjønn håndtere det annerledes enn som så og jeg synes faktisk ikke det er noe og bare trekke på skuldrene av heller. Vi må evne å inkludere alle på en god måte. 

Selvfølgelig kan det hende mitt barn overreagerer og overdriver, men h-n er i tilfelle ikke alene om det heller. De to ungene på gangen opplevde læreren sinna og sier de ikke fikk noe å gjøre. Jeg synes det høres uproft ut og trodde vel lærere i dag var forberedte på slike situasjoner når de kom på jobb og møtte forberedt med et opplegg. Dette er ikke så hokus pokus akkurat! 

Hi

Anonymkode: 55e4c...df2

Helt enig. Dette er ikke ok.

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

På skolen vår har vi ikke grupperom, og bruker derfor heller gangen når noen skal jobbe/leke/div utenfor klasserommet. Det trenger ikke være verre enn det. Jeg nekter å tro at elevene er sendt ut en hel time uten et oppdrag; en bok eller et hefte de skal jobbe i, en juletegning eller annet. 

Læreren har nok gjort det i beste mening, for å unngå å «utsette» barna for julebudskapet. 

Skulle det vært satt inn ekstra vikar for alle øvingstimene?? 

Ingen blir verken kristne, muslimske eller jøder på en dag, jeg mener selv derfor at barn ikke tar skade av å være med på øving eller gudstjeneste en gang eller tre i året. Er de til stede synes jeg det er fint, men jeg er tydelig på at de velger selv om de vil delta aktivt (synge med e.l.)

Vi var på julegudstjeneste på fredag. Et av barna fortalte meg at han ikke trodde på dette med Jesus, men vi hadde en fin samtale om at det likevel var fint å kunne gå, for da å forstå litt mer av det som klassevennene og andre trodde på. 

Anonymkode: b9f1b...e1b

Spiller jo ingen rolle om du syns det er fint med gudstjenester, når dommen sier at det ikke er lov å bake dette inn i undervisninga. Jeg syns f eks det er fint å kjøre i 80, men er nødt til å finne meg i at jeg kun får gjøre det i 80-sonen. Der er tid og sted for alt. Og forkynnelse hører ikke hjemme i skolen.

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bare som et lite sidespor.

Hvordan kan "faen" fungere som banneord for en som ikke er troende? 

Anonymkode: d1975...ec7

Kanskje du skal høre med læreren om hvordan han/hun reagerte før du klikker i vinkel? KAN det hende at ungen din har mistolka ham/henne eller misforstått situasjonen? Ellerer du en av disse som alltid tror at egne unger sitter på den ene og fulle sannhet?

Herregud, du er jo tredjehåndskrenka.

Anonymkode: 42e8f...255

På 16.12.2017 den 18.28, Optatium skrev:

Jeg syns det er hyklersk når jeg ikke tror. Dessuten vil jeg ikke velsignes eller forkynnes for, syns det er uggent hele greiene. 

Basis for vår norske kultur er vel litt så som så, det er basis for de siste 800årene, men vi hadde litt historie litt før det også. Og ja, det er viktig å kjenne til det, men overhodet ikke viktig å kunne bønnene, salmene og bibelversene. 

Synes det er så fascinerende med folk som tenker slik.. Bare 800 år med kultur for hvem? For deg? For dine siste 200 generasjoner med forfedre? Hvorfor hoppe bukk over bare 800 år? Hva er gammelt nok for å danne grunnlaget for dagens kultur for deg egentlig? 

Å tro eller ikke tro er et personlig valg. Å fornekte de siste 800 år med kultur og historie er latterlig. Hvorfor vil du ikke at barna dine skal kjenne til historiene og de rituelle seremoniene som danner hovedbasis for den vestlige kulturen vår IDAG? Hvordan tenker du at barna dine skal få en riktig innsikt i bakgrunnen for samfunnet vi lever i om de ikke får innblikk i slike ting selv? 

Anonymkode: 1e2af...1c9

På 16.12.2017 den 18.28, Optatium skrev:

Jeg syns det er hyklersk når jeg ikke tror. Dessuten vil jeg ikke velsignes eller forkynnes for, syns det er uggent hele greiene. 

Basis for vår norske kultur er vel litt så som så, det er basis for de siste 800årene, men vi hadde litt historie litt før det også. Og ja, det er viktig å kjenne til det, men overhodet ikke viktig å kunne bønnene, salmene og bibelversene. 

Antar da at du heller ikke går i kirka når det er bryllup eller dåp? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...