Gå til innhold

Noen som kan «legespråk»?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hos nyfødte lukkes ductus arteriosus normalt ved fødselen eller kort tid etterpå. Noen ganger fungerer ikke lukkemekanismen, og forbindelsen mellom de to arteriene forblir åpen. Man sier da at det foreligger en persisterende ductus arteriosus. Denne tilstanden kalles også patent (engelsk for åpen) ductus arteriosus, eller i dagligtale ofte bare ”ductus”. På engelsk heter diagnosen Patent Ductus Arteriosus.

Anonymkode: bf913...7bd

Tror det er en slags vene ja, men finner ikke ut hva «anterograd» betyr. Har googlet «anterograd», «anterograde» og «anterogrado». Blir ikke klok på hva noen av betydningene kan ha med en blodåre å gjøre. 

Anonymkode: 90c4e...2b5

Annonse

Forøvrig er det noe som heter anterograd amnesi, det har vel noe med tap av korttidshukommelse, mens retrograd amnesi er når man mister minner tilbake i tid, om jeg ikke husker helt feil (pun intended😉)

Det er jo ikke relevant her, men kan kanskje si deg noe om hva det betyr i din sammenheng?

Det med amnesi som du skriver om, Gorilla, er kun interessant i språkøyemed. Antero = før det skjedde, retro = etter det skjedde.

...noe jeg for så vidt oppklare ved å si hva ante betyr på latin litt over her.

For å uttale seg om legespråk må man ofte vite konteksten. Dette kan bety forskjellige ting avhengig av hva det er snakk om. Hvis du googler "anterograd flow" kan det være du får bedre svar.

Anonymkode: 9f6aa...7e9

Annonse

Sorry for at jeg bare forsvant! Jeg tror du har rett, @Fru Banderas, for det står om nakkefold og nesebein i samme setning. Så det kan godt handle om kromosomer.

Jeg leste også det med hukommelsestap, men syntes ikke betydningen passet i denne sammenheng.

Kanskje det rett og slett betyr at det er for tidlig å si noe om det?

Hi 

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Sorry for at jeg bare forsvant! Jeg tror du har rett, @Fru Banderas, for det står om nakkefold og nesebein i samme setning. Så det kan godt handle om kromosomer.

Jeg leste også det med hukommelsestap, men syntes ikke betydningen passet i denne sammenheng.

Kanskje det rett og slett betyr at det er for tidlig å si noe om det?

Hi 

Jeg tviler på at det har noe med kromosomer å gjøre. Hvis det står  sammen med nakkefold og nesebein i samme setning er det nok en form for oppramsing av funn/det legen har sett på, og uten at du gjengir hele sammenhengen,  vil jeg tro det står noe om hvilken ductus som er undersøkt (eller det kommer frem av sammenhengen) og at det er normal funksjon i den (for blodstrøm brukes ofte, men ikke alltid betegnelsen antegrad som fremoverrettet/riktig vei). Men, igjen, uten kontekst umulig å si hva det betyr. 

Du må gjerne tvile på at det har med kromosomer å gjøre, Annie 7e9, men denne artikkelen hvis overskrift betyr fosterdiagnostikk om kromosomavvik, ramser opp nettopp den måten å teste det på:

http://www.deltaecografia.com/saber-mas/menu-cromosomopatia/doppler-venoso.html

Beklager at den ikke er på norsk, men det finnes millioner av forskningstekster på andre større språk.

Jeg tror gjerne på at det kan ha med det å gjøre. Gynekologen (som forresten er spansk) har vært veldig opptatt av kromosomer, uten at det egentlig skal være noe grunn til det såvidt jeg vet. 

Her er hele setningen: "Neseben, synlig, nakefold 0,6 mm, ductus anterograd. Mulig 1 navle art." 

Kanskje det heller har med en navlearterie å gjøre, selv om det står punktum mellom?

Hi 

I Spania er de sykelig opptatt av kromosomer. De utfører screening selv om man ikke ønsker det - jeg ga klar og tydelig beskjed om at jeg ikke ønsket en slik test da det ikke ville påvirke mitt valg, men de tok det uansett fordi "det er standard". Man har første UL (av tre som dekkes av staten) før uke 12 også. Mulig han er preget av det.

25 minutter siden, Fru Banderas skrev:

Du må gjerne tvile på at det har med kromosomer å gjøre, Annie 7e9, men denne artikkelen hvis overskrift betyr fosterdiagnostikk om kromosomavvik, ramser opp nettopp den måten å teste det på:

http://www.deltaecografia.com/saber-mas/menu-cromosomopatia/doppler-venoso.html

Beklager at den ikke er på norsk, men det finnes millioner av forskningstekster på andre større språk.

Tror vi snakker litt forbi hverandre :) Indirekte har det nok med kromosomer å gjøre, fordi selve undersøkelsen nok er fosterdiagnostisk, og da er man interessert i anatomiske avvik som kan indikere kromosomfeil. Selve uttrykket derimot, ductus anterograd, rent konkret, har derimot ingenting med kromosomer å gjøre. Det er en rent deskriptiv sak som sier noe om funksjon i en anatomisk struktur, slik det kommer frem i siste innlegget til HI. Nå står det ikke noe om hvilken ductus det er snakk om, men jeg forstår det som at det er sett etter visse markører for anatomiske avvik hos fosteret, inkludert flow i en av ductusene. Så vi har nok begge rett, på hvert vårt vis :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...