Anonym bruker Skrevet 12. desember 2017 #1 Del Skrevet 12. desember 2017 Har en datter som tråkket over for over 1 år siden. Ankelen har aldri blitt helt bra. Får vondt når hun trener. Legen så ingenting på røntgen, men har funnet noe på MmR. Venter på at legen skal ta kontakt. Resepsjoninsten snakket om en cyste. Hun viste ikke hva man gjorde med den, men var vist ufarlig. Noen med erfaring? Må man eventuelt operere? Bør hun unngå all aktivitet/trening? Anonymkode: 408eb...f4c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144336698-noen-som-har-peiling-p%C3%A5-ankelmr/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2017 #2 Del Skrevet 12. desember 2017 Vil tro det enten er et ganglion eller en beincyste, begge deler er ufarlige, men kan gi smerter. Jeg har vært borti en som fikk en slik fjernet i ankelen, det gikk bra og smertene forsvant, var ikke et stort inngrep. Jeg vil tro det avhenger av hvor den ev. ligger, det er jo mange småbein i området. Ellers er det heller ikke sikkert at den cysten de ser hos din datter er årsak til smertene hennes. Har hun fått ordentlig oppfølging på trening etter at hun tråkket over i fjor? Min erfaring er at barn ofte ikke får riktig oppfølging og at trenere heller ikke har noen særlig kunnskap om det. Det er viktig at hun trener opp stabiliteten i fot/bein på nytt, f.eks. trene på ustabilt underlag (slike puter beregnet for det), men også viktig at hun trener stabilitet i mage/rygg/bekken/sete, er hun blitt svakere i setemuskulatur f.eks. vil det påvirke fotstillingen hennes negativt, spesielt under større belastning. En slik opptrening krever tålmodighet og tid, men det er det verdt å bruke. Lurt å få hjelp til dette av en fysioterapeut, som også kan avdekke slik instabilitet/svakhet, legene sjekker sjelden det. Fysio kan også vurdere om datteren din kan ha nytte av innleggssåler/fotsenger. Jeg slet med noe av det samme da jeg var ung. Ikke cyster, men noe lignende som de ikke ønsker å fjerne. Det ga meg mye smerter! Jeg fikk såler som hjalp en god del. Men ingen sjekket noen gang styrke/stabilitet på meg. Smertene hadde også kommet etter at jeg etter noen veldig fysisk aktive år nesten hadde sluttet å trene, så det var jo naturlig at jeg ikke lenger var like sterk i stabilitetsmuskulatur mage/rygg/bekken/sete. Var godt voksen før jeg oppdaget hvor mye slik styrke har å si for fotstillingen. Og med målbevisst trening så slipper jeg nå disse smertene fordi jeg da har en mye bedre fotstilling enn om jeg ikke trener målrettet på dette. Få først avklart om det er cysten som kan være årsak til din datters smerter, kan ev. be en ortoped om en vurdering. Og få ellers oppfølging av fysioterapeut. Anonymkode: 11163...d70 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144336698-noen-som-har-peiling-p%C3%A5-ankelmr/#findComment-148615403 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2017 #3 Del Skrevet 13. desember 2017 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Vil tro det enten er et ganglion eller en beincyste, begge deler er ufarlige, men kan gi smerter. Jeg har vært borti en som fikk en slik fjernet i ankelen, det gikk bra og smertene forsvant, var ikke et stort inngrep. Jeg vil tro det avhenger av hvor den ev. ligger, det er jo mange småbein i området. Ellers er det heller ikke sikkert at den cysten de ser hos din datter er årsak til smertene hennes. Har hun fått ordentlig oppfølging på trening etter at hun tråkket over i fjor? Min erfaring er at barn ofte ikke får riktig oppfølging og at trenere heller ikke har noen særlig kunnskap om det. Det er viktig at hun trener opp stabiliteten i fot/bein på nytt, f.eks. trene på ustabilt underlag (slike puter beregnet for det), men også viktig at hun trener stabilitet i mage/rygg/bekken/sete, er hun blitt svakere i setemuskulatur f.eks. vil det påvirke fotstillingen hennes negativt, spesielt under større belastning. En slik opptrening krever tålmodighet og tid, men det er det verdt å bruke. Lurt å få hjelp til dette av en fysioterapeut, som også kan avdekke slik instabilitet/svakhet, legene sjekker sjelden det. Fysio kan også vurdere om datteren din kan ha nytte av innleggssåler/fotsenger. Jeg slet med noe av det samme da jeg var ung. Ikke cyster, men noe lignende som de ikke ønsker å fjerne. Det ga meg mye smerter! Jeg fikk såler som hjalp en god del. Men ingen sjekket noen gang styrke/stabilitet på meg. Smertene hadde også kommet etter at jeg etter noen veldig fysisk aktive år nesten hadde sluttet å trene, så det var jo naturlig at jeg ikke lenger var like sterk i stabilitetsmuskulatur mage/rygg/bekken/sete. Var godt voksen før jeg oppdaget hvor mye slik styrke har å si for fotstillingen. Og med målbevisst trening så slipper jeg nå disse smertene fordi jeg da har en mye bedre fotstilling enn om jeg ikke trener målrettet på dette. Få først avklart om det er cysten som kan være årsak til din datters smerter, kan ev. be en ortoped om en vurdering. Og få ellers oppfølging av fysioterapeut. Anonymkode: 11163...d70 Takk for svar! Nei, hun har ikke fått noen oppfølging etter hun tråkket over. Alt har igrunn tatt veldig lang tid. Var først for noen mnd. siden ortopeden snakket om eventuell opptrening. Hun tråkket over når hun var 7,5 år, og synes det er litt rart at at ting skal ta så lang tid med et barn. Skal ringe sykehuset å purre igjen i dag. Anonymkode: 408eb...f4c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144336698-noen-som-har-peiling-p%C3%A5-ankelmr/#findComment-148616017 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå