Gå til innhold

Hva tenker du om om karakaternitt på c etter endt høyskole?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er flott!

:-)

Hilsen en som forsker, veildere og sensurerer på universitet.

Anonymkode: e3af4...9e1

....(og som tydeligvis ikke kan stave rett)

Annonse

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er de så strenge på høyskoler, eller er elevene elendige? 

Anonymkode: 8d1c4...822

Det er da virkelig ikke elendig å få C. Her er Universitets- og Høgskolerådets gjeldende beskrivelser:

symbol

betegnelse

generell, ikke fagspesifikk beskrivelse av vurderingskriterier

A

fremragende

Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet.

B

meget god

Meget god prestasjon. Kandidaten viser meget god vurderingsevne og selvstendighet.

C

god

Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene.

D

nokså god

En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet.

E

tilstrekkelig

Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Kandidaten viser liten vurderingsevne og selvstendighet.

F

ikke bestått

Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Kandidaten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet.

Akkurat nå, sug lut skrev:

Det er da virkelig ikke elendig å få C. Her er Universitets- og Høgskolerådets gjeldende beskrivelser:

symbol

betegnelse

A

fremragende

Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet.

B

meget god

Meget god prestasjon. Kandidaten viser meget god vurderingsevne og selvstendighet.

C

god

Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene.

D

nokså god

En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet.

E

tilstrekkelig

Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Kandidaten viser liten vurderingsevne og selvstendighet.

F

ikke bestått

Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Kandidaten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet.

Nettopp! Det er IKKE riktig at C er dårlig. Det er en god karakter som man kan være fornøyd med.

5 minutter siden, sug lut skrev:

symbol

betegnelse

A

fremragende

B

meget god

C

god

D

nokså god

E

tilstrekkelig

F

ikke bestått

Utifra det som står der er C veldig dårlig.

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ingen svarer på spørsmålet: Er elevene dårlige, eller er sensor for streng?

Du er så på bærtur at det ikke er noe vits i å svare deg, egentlig. Du ser beskrivelsene over? Det er de vi setter karakterer etter.

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen svarer på spørsmålet: Er elevene dårlige, eller er sensor for streng?

Ingen av delene. Sensor gjør den jobben sensor er satt til, elevene er normale.

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nettopp! Det er IKKE riktig at C er dårlig. Det er en god karakter som man kan være fornøyd med.

Jeg har snitt mellom b og c. Kom til Norge i voksen alder og begynte å studere juss på norsk etter 1,5 år. Fullførte på normert tid. De to D'ene jeg fikk skyldes manglende språkkunnskaper og kunnskaper om hvordan man skriver til eksamen, siden jeg ikke har gått norsk videregående. Er ikke misfornøyd og ser ikke på meg selv som middelmådig. 

Anonymkode: a78c3...9bb

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Utifra det som står der er C veldig dårlig.

Veldig dårlig? Du bør kanskje sendes på norskkurs? 

Jeg studerer igjen nå i voksen alder. Hadde et snitt på B da jeg tok bachelor og knapt åpnet en bok. Nå som jeg snart er ferdig med et masterprogram har jeg fått C i et av delfagene. Det kjentes som et ordentlig nederlag og jeg vurderer å ta opp igjen dette faget. C er middelmådig, og det er ikke jeg fornøyd med.

Anonymkode: 824ab...99d

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg studerer igjen nå i voksen alder. Hadde et snitt på B da jeg tok bachelor og knapt åpnet en bok. Nå som jeg snart er ferdig med et masterprogram har jeg fått C i et av delfagene. Det kjentes som et ordentlig nederlag og jeg vurderer å ta opp igjen dette faget. C er middelmådig, og det er ikke jeg fornøyd med.

Det trenger du ikke. C er bra nok

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det trenger du ikke. C er bra nok

Får likevel B i snitt siden jeg har flest A og noen få B. Selve masteroppgaven som jeg skriver nå er jeg rimelig sikker på å få A eller minimum B på. Men vil ikke SE en C på  vitnemålet.

Så lenge du har jobbet (evt har barn) og har et liv ved siden av studiene er dette helt fine karakterer. Har du derimot lest 12 timer om dagen og likevel endt opp med dette, burde du kanskje valgt en annen retning. 

Jeg har jobbet med folk som gikk ut med A i snitt, som overhode ikke fungerte i jobben, og jeg har jobbet med C- elever som var helt supre. 

Jeg vil heller ansatt en med  C i snitt som har gjort noe ved siden av, enn en med A, som kun har hatt studier å konsentrere seg om. 

Selv har jeg B i snitt, og jobbet ca 40% ved siden av studiene. Ifølge alle tilbakemeldinger jeg har fått opp gjennom årene, er jeg mer enn bra nok😊

Anonymkode: cbd87...028

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Får likevel B i snitt siden jeg har flest A og noen få B. Selve masteroppgaven som jeg skriver nå er jeg rimelig sikker på å få A eller minimum B på. Men vil ikke SE en C på  vitnemålet.

Da tar du opp igjen faget da. 

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så lenge du har jobbet (evt har barn) og har et liv ved siden av studiene er dette helt fine karakterer. Har du derimot lest 12 timer om dagen og likevel endt opp med dette, burde du kanskje valgt en annen retning. 

Jeg har jobbet med folk som gikk ut med A i snitt, som overhode ikke fungerte i jobben, og jeg har jobbet med C- elever som var helt supre. 

Jeg vil heller ansatt en med  C i snitt som har gjort noe ved siden av, enn en med A, som kun har hatt studier å konsentrere seg om. 

Selv har jeg B i snitt, og jobbet ca 40% ved siden av studiene. Ifølge alle tilbakemeldinger jeg har fått opp gjennom årene, er jeg mer enn bra nok😊

Anonymkode: cbd87...028

Signerer. Jeg har selv jobbet 30-40 % og fått to barn i løpet av jusstudiet. Fullførte uten forsinkelser. Så jeg er ganske fornøyd likevel. 

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har snitt mellom b og c. Kom til Norge i voksen alder og begynte å studere juss på norsk etter 1,5 år. Fullførte på normert tid. De to D'ene jeg fikk skyldes manglende språkkunnskaper og kunnskaper om hvordan man skriver til eksamen, siden jeg ikke har gått norsk videregående. Er ikke misfornøyd og ser ikke på meg selv som middelmådig. 

Problemet er at ingen arbeidsgivere bryr seg om å få en forklaring på de dårlige karakterene. Med under B i snitt vil man ha store problemer med å få jobb som advokat, dommerfullmektig eller de mer prestisjetunge offentlige stillingene.

Anonymkode: 09282...77f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...