Gå til innhold

NAV - rettigheter. Sykepenger, svangerskapspenger, dagpenger

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har aldri før vært en del av nav-systemet og har en god, høy utdannelse og er i jobb. Jeg må likevel sjekke, bare for å ha alt klart for meg, i verste nødstilfelle:

Jeg er gravid, termin i sommer. Jeg har fått heftig bekkenløsning de andre gangene, og skjer dette igjen, må jeg sykemeldes, sikkert fra rundt påske. Jeg er ansatt i et vikariat. En sykemelding vil da gå over i svangerskapspenger. Og så er det sånn at denne graviditeten kom ett år før planen, veldig velkomment lell. Vi har lenge planlagt å flytte med vår lille familie hjem til nord-Norge, sommer 2019. Da skal eldste begynne på skolen, og min mann er da ferdig med sin videreutdanning. Dvs jeg vil gå rett fra permisjon og svangerskapspenger til flytting og å være arbeiddsøker i en ny by. HVIS jeg ikke får jobb med det samme. Har jeg da rett på dagpenger som direkte overlatting fra svangerskapspenger, og før det sykepenger? Da har jeg jo ikke vært i jobb de siste 6 mnd elelr hva nav krever for å få dagpenger. Jeg har på en annen side vært det, jeg er 100% ansatt i en god stilling nå, får bekkenløsning og så baby. Vil det "straffe" meg ihht dagpengerettigheter - hvis det trengs - fra sommer 2019? :-) Jeg skal til opplysning være hjemme med baby i ett år, jeg tar hele permisjonen, vi ønskr å løse det slik.

Anonymkode: 9c86b...af0

Fortsetter under...

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei!

Jeg har aldri før vært en del av nav-systemet og har en god, høy utdannelse og er i jobb. Jeg må likevel sjekke, bare for å ha alt klart for meg, i verste nødstilfelle:

Jeg er gravid, termin i sommer. Jeg har fått heftig bekkenløsning de andre gangene, og skjer dette igjen, må jeg sykemeldes, sikkert fra rundt påske. Jeg er ansatt i et vikariat. En sykemelding vil da gå over i svangerskapspenger. Og så er det sånn at denne graviditeten kom ett år før planen, veldig velkomment lell. Vi har lenge planlagt å flytte med vår lille familie hjem til nord-Norge, sommer 2019. Da skal eldste begynne på skolen, og min mann er da ferdig med sin videreutdanning. Dvs jeg vil gå rett fra permisjon og svangerskapspenger til flytting og å være arbeiddsøker i en ny by. HVIS jeg ikke får jobb med det samme. Har jeg da rett på dagpenger som direkte overlatting fra svangerskapspenger, og før det sykepenger? Da har jeg jo ikke vært i jobb de siste 6 mnd elelr hva nav krever for å få dagpenger. Jeg har på en annen side vært det, jeg er 100% ansatt i en god stilling nå, får bekkenløsning og så baby. Vil det "straffe" meg ihht dagpengerettigheter - hvis det trengs - fra sommer 2019? :-) Jeg skal til opplysning være hjemme med baby i ett år, jeg tar hele permisjonen, vi ønskr å løse det slik.

Regner med du mener foreldrepenger når du skriver svangerskapspenger? :) Svangerskapspenger er den ytelsen man får nå du ikke kan fortsette i jobben grunnet manglende mulighet for tilrettelegging, som feks for flyvertinner :) 

Uansett, foreldrepenger gir rett til dagpenger så om du ikke får jobb kan du søke dagpenger to uker før permisjonen din går ut. 

Anonymkode: 2f630...2ab

Tusen takk! Haha, jeg var student i begge de forirge svangerskapene, så å være gravid og i jobb er helt nytt for meg;-) Har nå vært ansatt i samme firma i 3 år, og er ferdig med lang utdannelse, så regner med cv-en ser ok ut og at jeg får jobb. Men veldig godt å vite! Tusen millioner takk:-)

Lurt å søke på jobber i permisjonen slik at du har noe å vise til når du skal i nav møte. Om du ikke får jobb før permisjonen går ut. Og selvfølgelig ha barnepass til den minste. 

Anonymkode: eaaf2...c1d

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...