Gå til innhold

Har så mye vonter....er alt fibromyalgien??

Anbefalte innlegg

Jeg fikk diagnosen av reumatolog i ålesund for snart 3 år siden.  Kan krysse av for langt de fleste symtomene....smertene, hodepine,frost, klump i halsen, dårlig hukommelse, stivnår jeg har sittet le ge,dårlig søvn, utmattet, ingen energi, urolig mage hvor avføringen går fra å være tynn som vann til passe,  så til seig kitt, og så bom stopp ila noen dager. En evig runddans. Humørsvigninger, depresjon, angst, konsentrasjonsproblem, overfølsom både fysisk berøring og pene blomster og dyr. Og smerter, over alt. 

I det siste har jeg slitt med hoftene mine, slimposebetendelse. Og en smertefull hoftebøyer.

I tilegg har det vert plager med venstre overarm. Den føles gangsperr. Du vet, som om du har bært en favn med ved med en hånd....langt....eller trent hard styrketrening. Men gangsperren har vedvart i 2 uker. 

Og nå har jeg ogdå sånn rar sliten følelse i låret, motsatt lår enn slimposeproblematikken. En sånn følelse som man får når man gjør utfall feks, eller knebøy, sånn sliten følelse, som kommer å går, slik, litt-litt mer-enda litt mer-myyyyye-lit mindre, mindre, og enda mindre..... det varer ca 4-7 sek. En 4-5-7-9 ganger,og såborte, i halvt døgn, så er det der igjen....

Og så er det småe lyn....smerte-lyn....på innsiden av lår, det hugger i skikkelig.

Og så er det vondt å trykke lett..

Fått "flyvende mygg" i venstre øye også.......

Er alt dette som jeg nevner  her fibrosmerte?? Som den nevnte overarmen, låret, øynene??

Fikk servert noe gruff forleden om at vi fibro-folk henger no ALT på den fibro-knaggen da......

Kan dere synse litt??

Anonymkode: 047b6...218

Fortsetter under...

Kan godt synse litt. Mye av det du beskriver kan være fibroen, men det trenger jo ikke være det. Men det er lett for legene å henge alt på den diagnosen også.

Hvis jeg tenker veldig elementært er det helt tydelig at du bør få gjort noe slik at du får en normalisert magefunksjon. Slik magen din fungerer mister du trolig mye mineraler og vitaminer, noe som igjen vil forverre symptomer som betennelse, slitenhet, psyke m.m. Dvs. du bør sjekkes for en hel rekke vitaminer og mineraler for å sjekke om de er innenfor referansenivåene, og om de er i riktig balanse med hverandre (noe legene ofte ikke har peiling på).

Så er spørsmålet hva som gjør at magen din er som den er? Kan være matintoleranser eller -allergier. Det kan være du har en tarmsykdom. Det kan være irritabel tarm. Det kan være candida. Har du vært i tropiske strøk kan det være parasitter. Har du brukt antibiotika kan det være at tarmfloraen din har kommet i så stor ubalanse at du trenger langvarig tilskudd av gode tarmbakterier for å rette på det. Og sikkert mye annet. Det kan også være at kostholdet ditt generelt er for dårlig.

Kostholdet ditt er jo kjempeviktig når du har fibromyalgi. Det er en betennelsessykdom. Da må du føre et kosthold som hemmer betennelse. Sukker, for mye karbohydrater trigger betennelse i kroppen. Samme om man får i seg for lite omega3 og D-vitamin (studier har vist at alle med fibromyalgi har mangel på D-vit, så få det målt hos legen uansett!).

Er du overvektig så er det også kjempeviktig å gå ned til normalvekt for å minske betennelse i kroppen. Husk at vekt er først og fremst kosthold.

Smertene i arm og hoftebøyer og innside lår kan du trolig hjelpe på med tøyninger. Høres ut som en kombinasjon av stram/kort muskulatur og betennelse.

Slike "flyvende mygg" i øynene - floaters, som de ofte kalles - er det mange som har. Kan en sjelden gang være tegn på noe galt, men de aller fleste er det ikke noe galt med selv om de har slike floaters (jeg har mange selv, og har hatt det i over 20 år).

Anonymkode: f7717...f6d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...