Gå til innhold

Prolaps i rygg, lammelse i fot.. legen gjør ikke mer?

Anbefalte innlegg

Jeg har helt siden fødselen for 7 år siden hatt til tider store problemer med ryggen. Det har gått i rykk og napp, og noen dager har vært bedre enn andre. I begynnelsen klarte jeg ikke å løfte babyen opp av senga si, fordi dette løftet og vinkelen på ryggen gjorde vondt. Så kan det ha vært bra igjen over en periode på uker-måneder. 

I juni i sommer våknet jeg opp til at jeg hadde mistet følelsen i venstre fot og det var endret hudfølelse fra ca. kneet og helt ned til stortåa. Bestemte meg etter et par uker å dra til legen, som med en gang nevnte MS og jeg ble sendt til nevrografi. Hadde heldigvis ikke MS, men de mener jeg har to prolapser i nedre tel av korsryggen (dette snakket legen også om at var i beste fall, om det ikke var MS..) men så hørte jeg ikke mer fra legen, i det hele tatt. Det ble ikke gjort noe mer heller, annet enn at legen kjente på foten og sjekket reflekser og henviste meg videre. 

Nå er dette også endel måneder siden, og jeg har fortsatt ikke følelse i foten. Ryggplagene varierer, men det stråler gjerne ut i bekkenet og ned i låret. Syns det er litt "ekkelt" å ringe legen igjen, for å si det at problemene fortsatt er der... Det sier seg jo kanskje litt selv? Jeg ble aldri spurt eller kontaktet igjen etter den gangen. Hva tenker dere? 

Anonymkode: 3e491...3e1

Fortsetter under...

1 minutt siden, Superdolly skrev:

Min erfaring er at du må ringe selv. Mase og ringe og prøve, igjen og igjen. 

Ring legen.

Takk for svar :)

Ja, ringe for å si at "Hei, du jeg har fortsatt ingen følelse i den foten" ? :ph34r:

Ring lege og be om henvisning til fysio. Generelt er det lite å gjøre med prolaps. Først når man blir virkelig lam og/eller mister kontroll på urin og avføring blir operasjon vurdert. Som igjen har lav suksessrate. Man vet hva man har, ikke hva man får. 

Følelsesløsheten kommer nok av nerver i klem. Dette kan en fysio og egentrening hjelpe med å lette. 

Har gått med prolapser og bekkenproblemer i over 10 år nå. 

Anonymkode: f5f41...95f

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ring lege og be om henvisning til fysio. Generelt er det lite å gjøre med prolaps. Først når man blir virkelig lam og/eller mister kontroll på urin og avføring blir operasjon vurdert. Som igjen har lav suksessrate. Man vet hva man har, ikke hva man får. 

Følelsesløsheten kommer nok av nerver i klem. Dette kan en fysio og egentrening hjelpe med å lette. 

Har gått med prolapser og bekkenproblemer i over 10 år nå. 

Anonymkode: f5f41...95f

Takk :)

Legen anså operasjon som utelukket, og anbefalte meg å droppe det uansett. Men nevrografien konstanterte at nervene var i behold, kan en eller flere likevel ligge i klem selv om det ikke kom fram der? 

Dersom en nerve er i klem og det blir stående for lenge blir det en permanent skade på den nerven. Du vil ikke få igjen følelsen/ funksjonen. Det er mange som blir operert for prolaps, og mange blir helt fine igjen. De opereres på ulike indikasjoner, som lammelser - da er det ofte øyeblikkelig hjelp, noen opereres kjapt på smerteindikasjon. Dersom det ikke er lammelser og smertene kan holdes i sjakk vha medisiner og fysio/aktivitet velger man konservativ behandling.

Får man ryggsmerter med lammelse/prikkinger/nedsatt sensibilitet så skal man kontakte lege og få gjennomført en MR og vurderes av en kirurg. Fastlegen har ikke god nok kompetanse på dette. Stort sett ikke.

Anonymkode: 2e333...258

Annonse

Det er flere ting man kan gjøre. Samboer her ble henvis til Martine Hansens sykehus i Sandvika, de er kjempeflinke. Han skulle egentlig opereres, men med trening og behandling så er han frisk som en fisk. Jeg har god erfaring fra kiropraktorer, de kan hevise til MR og har god kompetanse på på tolking og behandling.

Anonymkode: 4fdfc...b94

Takk for svar folkens, dere er til god hjelp :)

Jeg regner med at det er en nerve som er problemet i foten, men nevrografi var fin - visstnok ingen nerver i klem. Det er jo isåfall veldig merkelig? 

Lammelser helt ut i foten tyder jo på at isjiasnerven ligger i klem? Jeg har selv hatt og operert et prolaps, årsaken var en isjiasnerve i klem, og store smerter og lammelser i benet helt ut i tærne. Ble til slutt hasteoperert av smertehensyn. For min del kan jeg fremdeles få slike smerter - har hatt noen tilbakefall. På det værste klarte jeg nesten ikke gå, selv om jeg gikk på sterke medisiner. Ble heldigvis bra igjen. Isjiasnerven er nok varig skadet (bl.a nedsatt refleks i benet/tidvis nummenhet). Har fått konstatert et nytt prolaps nederst i korsryggen, men heldigvis har det ikke vært nødvendig med ny operasjon. Kom deg til legen du! 😊

Anonymkode: 97ec6...b42

Jeg er operert for prolaps med lammelser to ganger. Ved lammelser skal man opereres innen 24 timer for å unngå at skadene på nerven blir permanent. 

Legen din høres sløv ut. Du må forlange MR og undersøkelse av spesialist. 

Mine to operasjoner har vært vellykket og jeg fungerer helt fint i dag. Spesialisten på sykehuset sa at det er mye irrasjonell frykt for disse operasjonene, de går som regel helt fint. Fastlegene har ofte for lite kompetanse på dette. 

Anonymkode: 1b4e0...7b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...