Gå til innhold

Har man lov å ta lydopptak uten å si det til de andre som er med på et møte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal på fvk og jeg stoler ikke på far, og har lyst å ta opp møte, har jeg lov til det?

Anonymkode: 8a06d...499

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du selv deltar i samtalen er det lovlig.

Anonymkode: b1e1f...2a3

Skrevet

Googlet det litt (regner med du klarer dette selv også.....).

Ser ut som det rent juridisk er lov, men det er ikke helt sikkert at det ved en rettssak vil bli godtatt som gyldig bevis. Mulig det er kommet ny lovgivning som sier annet....

Det du ihvertfall IKKE har lov til er å ta hemmelig lydopptak av et møte du selv ikke er til stede på!

Men virker litt ugreit at du skal ta hemmelig lydopptak i et slikt møte. Hvordan vil du føle det dersom han hadde gjort det mot deg, i et konfidensielt (?) møte mellom dere og så lar han kanskje sin egen mor eller venner få høre? 

Men dersom du har møte med fvk og far er med så vil det være en tredjepart som fører notater/journal i etterkant vel. Stoler du på den personen da? Ser ikke helt hva du trenger det lydopptaket til all den tid det er et "vitne" til stede 🤔

Anonymkode: 83c76...17f

Skrevet

Fra Datatilsynet:

Lydopptak som privatpersoner gjør for rent private eller personlige formål reguleres ikke av personopplysningsloven. Du kan for eksempel gjøre opptak av samtaler for å sikre bevis fordi du mener du har et rettskrav som enkeltperson.

Lydopptaket kan likevel være straffbart dersom du ikke selv er til stede og du gjør opptak med skjult utstyr, eller hvis du selv ikke deltar i samtalen som tas opp.

Du kan ikke bruke lydopptaket til noe annet enn private formål. Du kan for eksempel ikke publisere opptaket på Internett.

Anonymkode: 25b92...add

Skrevet

Jeg skal selvsagt være med på møtet, og stoler vel på tredjeparten, men min eksmann har en tendens til å vri på ting som er sagt og gjort, og han kan senere «gå tilbake» på ting han har sagt og si at det er jeg som lyver og misforstår.. Så det er kun for min egen del. Jeg vet ikke helt selv hvorfor jeg vil ta det opp, men jeg tenker jeg da kan ha det om han plutselig begynner med sine vante ting..

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi skal på fvk og jeg stoler ikke på far, og har lyst å ta opp møte, har jeg lov til det?

Ja, du har lov til det. Skulle du velge å benytte det på noe vis, så kunne det derimot kanskje ha vært ulovlig eller til og med straffbart- avhengig av på hvilken måte.

Anonymkode: f367a...679

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Googlet det litt (regner med du klarer dette selv også.....).

Ser ut som det rent juridisk er lov, men det er ikke helt sikkert at det ved en rettssak vil bli godtatt som gyldig bevis. Mulig det er kommet ny lovgivning som sier annet....

Det du ihvertfall IKKE har lov til er å ta hemmelig lydopptak av et møte du selv ikke er til stede på!

Men virker litt ugreit at du skal ta hemmelig lydopptak i et slikt møte. Hvordan vil du føle det dersom han hadde gjort det mot deg, i et konfidensielt (?) møte mellom dere og så lar han kanskje sin egen mor eller venner få høre? 

Men dersom du har møte med fvk og far er med så vil det være en tredjepart som fører notater/journal i etterkant vel. Stoler du på den personen da? Ser ikke helt hva du trenger det lydopptaket til all den tid det er et "vitne" til stede 🤔

Anonymkode: 83c76...17f

Referater er ofte fulle av direkte feil og mye som mangler, etter min erfaring. Referater som ikke skal godkjennes av alle parter er ubrukelige. Jeg ville anbefalt lydopptak, men være åpen om at du tar det. Da kan det muligens også brukes som bevis ved omsorgstvist.

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, du har lov til det. Skulle du velge å benytte det på noe vis, så kunne det derimot kanskje ha vært ulovlig eller til og med straffbart- avhengig av på hvilken måte.

Som jeg skrev litt lengre oppe, så er det kun til meg selv😊

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Referater er ofte fulle av direkte feil og mye som mangler, etter min erfaring. Referater som ikke skal godkjennes av alle parter er ubrukelige. Jeg ville anbefalt lydopptak, men være åpen om at du tar det. Da kan det muligens også brukes som bevis ved omsorgstvist.

Jo, det hadde vært enda bedre å informere om det, men kan ikke de andre partene nekte det? Jeg tenker på både far og megler..

Skrevet

Hemmelige opptak av en time hos fagperson er ikke ønsket i en rettssak. 

Du er ute etter beviser fra far, mens retten kan tenke du er hensynsløs ovenfor terapeuten. Speiler seg ikke bra for deg.

Anonymkode: c0b97...1bb

Skrevet

Ta lydopptak! Jeg angrer bittert på at jeg ikke gjorde det under flere anledninger. Referater er ofte ubrukelige

Anonymkode: ccbdb...918

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hemmelige opptak av en time hos fagperson er ikke ønsket i en rettssak. 

Du er ute etter beviser fra far, mens retten kan tenke du er hensynsløs ovenfor terapeuten. Speiler seg ikke bra for deg.

Anonymkode: c0b97...1bb

Som sagt så er det kun til eget bruk, jeg vet at det ikke kan brukes til noe.

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ta lydopptak! Jeg angrer bittert på at jeg ikke gjorde det under flere anledninger. Referater er ofte ubrukelige

Jeg kan ev ikke bruke det, men jeg kan argumentere bedre mot far, innbiller jeg meg..

Noterer meg at jeg skal be om at det blir et «ordentlig» referat og at jeg vil se og godkjenne det, er det noe jeg kan tro?

Skrevet

Du kan ta opp så mye du vil til eget bruk, så lenge du deltar i møtet. Hvis du kun skal høre på det selv trenger du egentlig ikke informere om det heller. (Ingen får vite).

Du kan be om partenes samtykke til opptaket i starten av møtet, og hvis de samtykker kan du også bruke det som bevis i omsorgsssak el. l. 

Anonymkode: e27da...054

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan ev ikke bruke det, men jeg kan argumentere bedre mot far, innbiller jeg meg..

Noterer meg at jeg skal be om at det blir et «ordentlig» referat og at jeg vil se og godkjenne det, er det noe jeg kan tro?

Se innlegget kopiert fra Datatilsynet lenger opp. Du kan evaluere samtalen, argumentere i egen sak og vise til irrasjonell oppførsel om det utspiller seg. "Ordentlig" referat er det ikke sikkert du får så bedre å ta opp først som sist.

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det hadde vært enda bedre å informere om det, men kan ikke de andre partene nekte det? Jeg tenker på både far og megler..

Nei, det mener jeg at de ikke kan. 

Skrevet

Nei er ulovlig, personvern

Anonymkode: 6e15e...e1d

Skrevet

Nei, er ikke ulovlig. Hun deltar i samtalen.

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, er ikke ulovlig. Hun deltar i samtalen.

Men det burde vært ulovlig

Anonymkode: 9694d...a81

Skrevet

Facsinerende at folk svarer helt uten peil..

Anonymkode: c9965...f9f

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, takk og lov for at det er lovlig!

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er lov for egen del, men du kan raskt bryte annen lov dersom du bruker et opptak som er tatt i skjul til noe. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...