Gå til innhold

Koselig å mate fugler på fuglebrett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere noen tips til hvordan lokke til meg mer fugler. Hang opp for 2-3 dager siden for første gang. 2 meis-baller (heter det det?) Og et brett med masse brødbiter.

Såg en kjøttmeis første dagen (før fuglebrettet kom, og siste dagene også en svarttrost.  Vil ha yrende liv. 

Henger ca 1 meter til halvannen fra vinduet. Er det for nærme oss i stua? Eller kan dei være redd julelysene på rekkverket?

Anonymkode: fbdae...256

Fortsetter under...

Skrevet

Mat fuglene hver dag i 5 år. Du må lære dem at de får mat hos deg. Det tar tid.

Anonymkode: 8617c...e2a

Skrevet

Du må ha mange ulike typer mat. På Rusta har de masse forskjellig, også tørket mark/larver som tiltrekker dompap. Jeg lager fuglemat selv av kokosfett, frøblanding og tørket frukt. Veldig populært, selv flaggspett (hakkespett)kommer for å spise. Bare smelt fettet, rør inn frø og frukt, hell i kopper og legg en hyssingbit litt godt nedi. Sett dem kaldt og når de har stivnet kan du løsne dem og henge ut. 😊

Anonymkode: 43648...a6a

Skrevet

Jeg serverer kun solsikkefrø ( uten skall) i en fuglemater, og har tett trafikk her hele dagen. Kjøttmeis, blåmeis, grønnfink, gråspurv, spettmeis, stilits, svarttrost og en og annen dompap. Noen henger på fuglemateren og noen foretrekker å spise rester fra bakken. Hang den opp i slutten av oktober og har hatt mye besøk siden dag to. 

Anonymkode: c1e51...f5b

Skrevet

Det viktigste er å mate hele tiden. Da finner de snart ut at hos deg er det alltid mat, og de ringer gjerne en venn. Jeg ville lagt til peanøtter og frøblanding i tillegg til det du har der fra før. Vinduet og lyset vender de seg nok til. Det er bevegelse som skremmer dem, så om dere sitter rett innenfor vinduet og gestikulerer, så må du regne med at de flyr. Har fuglene noe trygt sted de kan sitte i nærheten, som busker eller trær? Mange fugler flyr og henter mat på fuglebrettet og flyr til nærmeste tre og spiser der. De gjemmer seg også i trær og busker når det skjer noe skummelt.

Skrevet

Jeg har matet i en del år og har 100+ fugler fast hos meg nå. Alt fra skjærer og nøtteskriker og flaggspett til dompap og meiser og finker. Etter hvert har det også kommet ekorn. De første 2-3 årene så jeg sjelden mer enn 1-2 ekorn av gangen, men det har ballet på seg og i går var det minst 10 stk som møtte til frokost! Det blir litt penger av det, men de er så fine og utrolig koselig å ha så mye liv utenfor! ❤️

Annonse

Skrevet

"Mine" er ikke så glade i meiseboller, men elsker solsikkefrø. Nøtter er også populært. Hadde rundt 10 ulike arter på besøk i fjor. Mat jevnt og ha litt variert meny, så kommer de nok. :-) Vi mater våre 1,5-2 meter fra vinduet, men maten er litt gjemt i noen busker.

Anonymkode: c3085...e16

Skrevet

Har du fått én fugl, så er det gjort. Da kommer det flere snart. 🐦🐧🕊🦅🦆🐤🐔🦃

Men det er ikke alle meiseboller som er like gode, jeg mistenker at en del av dem er harske.. nøtter og solsikkefrø pleier å være en slager derimot. Og så må du ha en variasjon av hengemat og mat på brett/bakke for å få den store variasjonen. 

Vinduet bryr de seg ikke om etter kort tid. Fugler er ikke dumme, de lærer kjapt (de fleste arter). Vi har alltid hatt fuglemater som festes på vinduet, og har kunne sitte i sofaen inntil  vinduet og lese aviser uten problemer. 

Men du bør feie/spyle/vaske bakken under materen innimellom (og selve materen), da det kan komme sykdom ved mye fugl.

Anonymkode: 0e5e4...8b1

Skrevet

Vi måtte slutte å mate fuglene pga rotter, så vær litt obs 😉

Anonymkode: 76cc6...2b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...