Anonym bruker Skrevet 3. desember 2017 #1 Skrevet 3. desember 2017 Jeg makter ikke mer. Såkalt «skjult» alkoholiker. Alle tror vedkommende er oppegående. Vi nærme vet at h*n er alkoholiker. Nå kommer julen, jeg må egentlig be vedkommende, men jeg spyr snart av hele synet. Dette har pågått i snart 10 år!!!!! Jeg har sagt ifra MANGE GANGER!!!!!!!! Anonymkode: d86a2...8a3
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2017 #2 Skrevet 3. desember 2017 Det hjelper ikke før vedkommende personlig har møtt bunnen og oppsøker hjelp. Du kan jo hjelpe til så det går fortere ved å ikke invitere. Anonymkode: 52a53...b24
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2017 #3 Skrevet 3. desember 2017 Si fra nå: I år vil jeg ikke be deg til jul, for jeg nekter å feire jul sammen med en som ødelegger for andre ved å drikke for mye og ikke ta ansvar for seg selv. Hvis du skaffer deg hjelp for ditt alkoholproblem så stiller jeg opp, men nå må du ta ansvar for ditt eget liv. Og så ber du vedkommende kontakte lege, steder hvor rusmisbrukere kan få hjelp. Og slutt å hjelpe vedkommende å holde alkoholismen skjult, da er dere bare "medavhengige". Vedkommende må se at valgene han eller hun tar får følger. Velger vedkommende alkoholen, vel da mister vedkommende andre ting, som f.eks. familie. Alternativt kan du be vedkommende under forutsetning av at vedkommende ikke drikker en dråpe alkohol før personen kommer til dere eller mens han/hun er hos dere. Hvis vedkommende rører alkohol vil du kaste ut personen der og da, selv om det er jul. For din egen del - kontakt en støttegruppe for personer som er pårørende til alkoholmisbrukere/rusmisbrukere. Mange kommuner har også et tilbud til pårørende til alkoholikere, så du kan også sjekke med kommunen. Jeg har et familiemedlem som får hjelp der pga. et alkoholisert menneske som står denne nær. Anonymkode: f411e...87a
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2017 #4 Skrevet 3. desember 2017 Inviter til hvit jul da vel, julemiddag uten alkohol i år. Regner med dere andre kan klare en jul uten alkohol i glasset bare for å få opp øynene til den personen som ikke kan det..... Jo mer personen protesterer på alkoholfri feiring jo tydeligere blir det for alle (og forhåpentligvis personen selv) at det er en avhengighet der. Anonymkode: 6f900...5e7
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2017 #5 Skrevet 3. desember 2017 Svigerfar har et anstrengt forhold til alkohol (det er den pene forklaringen, han er alkoholiker). De kommer hit julaften og vi serverer ikke en dråpe alkohol. Jeg nekter å være medavhengig. De gir alltid en flakse eller to når de kommer, men jeg åpner de ikke. Han får ikke ødelegge julen for oss. Når vi er på besøk hos dem drar vi hjem med en gang det merkes at han har drukket litt for mye. Forteller alltid grunnen. Vi forteller grunnen. Vi kan ikke endre han, men vi kan sette grenser for oss selv og for våre barn. Anonymkode: 0f363...b41
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2017 #6 Skrevet 3. desember 2017 Tingen er at vedkommende kan klare seg uten alkohol på julekvelden, drikker da bare når h*n kommer hjem. Men, jeg personlig er så lei vedkommende at jeg ikke vet om jeg orker å feire årets fineste kveld med dette menneske. Timesvis gjennom året ringer h*n og vi må prate hvis ikke er jeg redd h*n skal ta livet sitt. Jeg har sagt til vedkommende hva d gjør med oss rundt, at jeg tar mer og mer avstand, får mindre og mindre respekt, nesten avsky. Måten h*n forandrer seg på, endrer på avtaler, innbiller seg at vi ikke skjønner når h*n har drukket, overdriver, tåler ikke motgang, and the list goes on. Det er så ille at jeg sa til mannen min at det hadde vært bedre om vedkommende var død her om dagen. Den konstante bekymringen, jeg orker ikke mer. Anonymkode: d86a2...8a3
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2017 #7 Skrevet 3. desember 2017 Du kan skrive han eller hun, du blir ikke gjenkjent.. Ta avstand? Og forklar hvorfor? La vær å inviter, la vær å ta telefonen? Anonymkode: 0f363...b41
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2017 #8 Skrevet 3. desember 2017 Sett grenser, er du redd personen skal ta livet sitt ringer du politiet eller 113 så rykker de ut. Avvis personen når det tydelig er beruset, du er voksen og trenger ikke akseptere det. Frykter du personen skal gjøre noe galt så melder du ifra. Anonymkode: 6f900...5e7
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2017 #9 Skrevet 3. desember 2017 Det er så utallige episoder. Jeg er på bristepunktet av jeg klarer mer. Det er komplisert, fordi hvis jeg er for hard og avvisende, så får jeg heller ikke sett barna til vedkommende. Og på mange måter er det jeg/vi som tar vare på de. Forrige uke forklarte jeg vedkommende hva jeg føler, at jeg er nummeret inntil å ringe barnevernet. De har delt omsorg, så den andre forelderen har tatt over mye av ansvaret, så hva skal barnevernet gjøre da? Hva gjør barnevernet i slike episoder? Da kommer h*n ihvertfall til å nekte meg å være med barna. Forrige helg var ungene på fjellet med besteforeldre, da jeg dro dit uanmeldt lå h*n i senga, naken kl 12.00, tydelig full. Jeg gikk tur med hunden og la igjen lapp. På kvelden ringte vedkommende, og var SMØRBLID!!! Når jeg sier d er uansvarlig, at ølboksene stod utover på kjøkkenet og hunden skikkelig tissetrengt, venner av barna kunne kommet inn (døra var åpen), det STINKET øl og røyk, da bare legger vedkommende på røret!!! Jeg HATER ALKOHOL!!!!!!!!!!!!!!!!!! Livet mitt styres i stor grad av denne personens alkoholmisbruk. Anonymkode: d86a2...8a3
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2017 #10 Skrevet 3. desember 2017 Antar at dette er forelder til tantebarna dine og det høres ut som det er på sin plass med melding til barnevernet. Anonymkode: bf6a8...3c7
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2017 #11 Skrevet 3. desember 2017 Her hadde jeg meldt til barnevernet UTEN TVIL! Denne personen trenger hjelp, men mest av alt fortjener barna å slippe å vokse opp i et alkoholisert hjem. Barna trenger og fortjener at noen stiller opp for de. Dersom du har kontakt med den andre forelderen kan du også be om å få ha kontakt med barna når de er der, dersom barnevernet skulle ta omsorgen fra den alkoholiserte forelderen. Du er medavhengig når du dekker over, slutt med det for både din egen del, barnas del og kanskje mest for den avhengige sin del. Det kan bli vanskelig, men det er det riktige å gjøre. Lykke til! Anonymkode: 930ae...a39
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2017 #12 Skrevet 3. desember 2017 Ingen tvil om at du må melde dette til barnevernet. Du kan også ta kontakt med den andre forelderen og si at du støtter denne, fortelle hva du observerer og at denne må kreve mer/all omsorg av barna inntil denne forelderen har fått kontroll på sitt rusmisbruk. Videre bør du ringe Mattilsynet, vedkommende kan ikke ha hund om han/hun ikke kan ta seg av hundens basalbehov. Hvis du ikke gjør noe med dette er du helt klart medavhengig. Så gjør noe med det. Det er tøft å stå i, men det må gjøres. Anonymkode: f411e...87a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå