Gå til innhold

Hvorfor blir alle mine barn født med gulsot?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei, det er nok barna som må behandles. 

Mener det er størrelsen på antigener (IgG) som kan passere morkaken. Det er de med 0 som opplever dette. Det skjer oftest når mor er 0 og barnet A. 

Anonymkode: dd201...244

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er nok barna som må behandles. 

Mener det er størrelsen på antigener (IgG) som kan passere morkaken. Det er de med 0 som opplever dette. Det skjer oftest når mor er 0 og barnet A. 

Vet du om det har noe med antistoffer å gjøre også? Jeg vil bli sjekket for antistoffer i uke 24, og synes egentlig det er altfor sent. Har mistet mange ganger. Blod er innviklet :( 

Hi 

Anonymkode: 153ae...249

Annonse

Siden du er negativ (altså blodtypen) så burde du fått info om det med at det ikke er bra for barnet, og jeg mener ikke pga gulsott.

Du må ikke ha hatt gulsott selv for å få barn med gulsott. Jeg fikk ikke det men min sønn fikk det. Jeg har blodtype +0, men jeg visste ikke at det kan ha med gulsott å gjøre. Min søste hadde gulsott når hun ble født. Både hun og min sønn er født noe før termin, ikke prematur. Jeg har alltid tenkt at det er greia, at leveren ikke var helt klar for fødsel. Jeg ble født 14 dager etter termin.

Anonymkode: c740b...1af

Jeg trodde barn som ble født litt for tidlig var mest disponert for å få gulsot. Min første ble født 14 dager etter termin, han fikk ikke gulsot. Nr to kom 3 uker før termin, og var veldig gul. Tredjemann kom 14 dager før og fikk også gulsot. Jeg har blodtype AB, men vet ikke hva barna har. Mannen har 0.

Anonymkode: 0e072...f36

Jeg har blodtype A+ og 2 av mine 3 barn hadde gulsott som nyfødt. En er født 3 dager over termin og en er født på termin.

Faren er utenlandsk(Midtøsten) og jeg fikk beskjed om at det var større forekomst av gulsott blant de barna

Anonymkode: 42b19...43c

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har blodtype A+ og 2 av mine 3 barn hadde gulsott som nyfødt. En er født 3 dager over termin og en er født på termin.

Faren er utenlandsk(Midtøsten) og jeg fikk beskjed om at det var større forekomst av gulsott blant de barna

Anonymkode: 42b19...43c

Ah det kan forklare mitt tilfelle og

Anonymkode: 6c670...cc9

Halvparten av alle barn som blir født får får det. Nesten alle som blir født før tiden. Uansett samme det.. Det er jo ikke farlig? 

Begge mine er født 7 og i uker for tidlig. Måtte ligge mye i lys. Ene har Gilbert'ssyndrom. Ikke farlig det heller

Anonymkode: 77e16...560

Mine har også hatt det, ene så alvorlig gulsott at det ble fler dager på nyfødintensiv hvor de tappet ut blod gjennom navlestrengsrompen, tilførte saltvann intravenøst og han måtte ha næring med sonde for han var for slapp til å spise selv 

Jeg fikk beskjed om at det var flere ting som økte sjansen for gulsott og hos meg var det at ungene ble født ca 2 uker før termin, det var tøffe fødsler hvor de satt fast og i klem lenge og jeg har blodtype 0 rhesus minus. 

Anonymkode: 5db45...2f0

Annonse

Premature har umoden lever som sliter med å bryte ned bilirubinet til en type som kan skilles ut av kroppen. Derfor må mange premature lysbehandles. 

Terminbarn har ofte gulsot, men her ordner kroppen oftere opp selv (slik at de ikke kommer over lysgrensen/behandlingsgrensen. Hvis de får nok mat, hjelper det for mange. Det er de med AB0-problematikk som kanskje oftest trenger lysbehandling. Rhesus-problematikk ser man mye sjeldnere, fordi mor får sprøyte for å hindre immunisering i senere svangerskap. 

Det er stor forskjell på medfødt gulsott og gulsott som utvikler seg etter fødselen. Mener du gulsott som kommer før 24 timer eller etter det? 

Gulsott er veldig veldig vanlig, og kommer av umoden lever. 

Anonymkode: 1db61...b30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...