Anonym bruker Skrevet 2. desember 2017 #1 Skrevet 2. desember 2017 Er det pga narkosen? Anonymkode: b450c...8e9
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2017 #2 Skrevet 2. desember 2017 Blandt annet. Narkosen er en risiko, og det samme med selve prosedyren. Kirurgiske instrumenter skal inn...det gir både blødningsrisiko, infeksjonsrisiko og risiko for feil og skader (så man kan feks bli steril). mm Anonymkode: f9667...fd4
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2017 #3 Skrevet 2. desember 2017 Ikke på grunn av narkosen. Men pga at det kan oppstå komplikasjoner som arrvev i livmor, infeksjon og at de kan lage hull i livmor med «skjeen» de skraper ut med. Anonymkode: 16e3d...9ed
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2017 #4 Skrevet 2. desember 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ikke på grunn av narkosen. Men pga at det kan oppstå komplikasjoner som arrvev i livmor, infeksjon og at de kan lage hull i livmor med «skjeen» de skraper ut med. Anonymkode: 16e3d...9ed Dette! Anonymkode: 605df...d8b
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2017 #5 Skrevet 2. desember 2017 Jeg måtte ha utskrapning (riktig nok etter fødsel, fordi morkaka satt fast), Det endte i en kraftig livmorbetennelse, og 7 dager på sykehus med iv antibiotika, og etter det 14 dager antibiotika hjemme med flagyl og keflex. Jeg ble skikkelig syk. Anonymkode: d4936...676
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2017 #6 Skrevet 2. desember 2017 Jeg har hatt fire stykk utskrapninger etter MA - har aldri hørt om andre alternativ for mine tilfeller. Fikk barn i svangerskap nr 5 og 6 så kan ikke ha gjort så stor skade... Anonymkode: 2b2d0...a73
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2017 #7 Skrevet 2. desember 2017 Narkosen er en risikofaktor som taes i betraktning jo. Det er ikke risikofritt. Men man veier jo opp pro og cons. Så en abort før uke 9 vil man kunne anbefale/tilby medisinsk abort fremfor utskrapning feks. Mens i andre tilfeller så må man jo, som feks MA eller ufullstendig SA. ...hvert enkelt tilfelle blir jo vurdert individuelt. Her ser man bekgrunnstankene gjort i forhold til "automatisk utskrapning etter abort": http://tidsskriftet.no/2001/10/klinikk-og-forskning/utskrapning-eller-ikke-etter-spontanabort Anonymkode: f9667...fd4
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2017 #8 Skrevet 2. desember 2017 36 minutter siden, Anonym bruker skrev: Narkosen er en risikofaktor som taes i betraktning jo. Det er ikke risikofritt. Men man veier jo opp pro og cons. Så en abort før uke 9 vil man kunne anbefale/tilby medisinsk abort fremfor utskrapning feks. Mens i andre tilfeller så må man jo, som feks MA eller ufullstendig SA. ...hvert enkelt tilfelle blir jo vurdert individuelt. Her ser man bekgrunnstankene gjort i forhold til "automatisk utskrapning etter abort": http://tidsskriftet.no/2001/10/klinikk-og-forskning/utskrapning-eller-ikke-etter-spontanabort Anonymkode: f9667...fd4 Vi gir narkose uten å nøle. En anestesispl gjør det alene. Det er gynekologene som har bestemt at det er minst risikofritt med medisinsk abort. Og dessuten er det billigere. Anonymkode: 16e3d...9ed
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2017 #9 Skrevet 2. desember 2017 Jeg tenker det er todelt: -det er billigere og mindre ressurskrevende med cytotec -ved utskrapning er det risiko for sammenvoksinger og infeksjon i livmoren. Anonymkode: 4c195...b95
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2017 #10 Skrevet 2. desember 2017 Jeg har fått arr i livmoren og det er enten etter ks, eller etter utskraping. Nå skal jeg inn i feb der de skal prøve å fjerne det kirurgisk, slik at jeg kanskje kan få barn igjen. Jeg klarer ikke å bli gravid, og de håper det vil hjelpe. Anonymkode: d5677...d37
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2017 #11 Skrevet 2. desember 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Vi gir narkose uten å nøle. En anestesispl gjør det alene. Det er gynekologene som har bestemt at det er minst risikofritt med medisinsk abort. Og dessuten er det billigere. Anonymkode: 16e3d...9ed Jobbet på anestesien selv, vært med på mange aborter, er ikke helt enig i risikoanalysen din. Men for all del. Anonymkode: f9667...fd4
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2017 #12 Skrevet 2. desember 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jobbet på anestesien selv, vært med på mange aborter, er ikke helt enig i risikoanalysen din. Men for all del. Anonymkode: f9667...fd4 Så du mener at det er stor risiko å bedøve en frisk ung kvinne? Hva gjør du med ASA 4 og 5 da? Narkose i Norge er veldig trygt. Anonymkode: 16e3d...9ed
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2017 #13 Skrevet 2. desember 2017 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: T eSå du mener at det er stor risiko å bedøve en frisk ung kvinne? Hva gjør du med ASA 4 og 5 da? Narkose i Norge er veldig trygt. Anonymkode: 16e3d...9ed Jeg er enig med fd4. Ingen som har sagt at det er en stor risiko med en frisk ung kvinne, men narkose er likevel risikofylt. Man unngår narkose hvis det går. Ja, heldigvis er narkose i Norge trygt, men det er likevel alltid forbundet en liten risiko med det. Anonymkode: 9ea08...5ab
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2017 #14 Skrevet 2. desember 2017 Alle inngrep inneholder risiko, og det skal alltid veies for og imot. Legeeden inneholder ordene "nil nocere", som betyr "aldri skade". Så enhver risiko for skade må veies imot potensialet for bedring. Anonymkode: 00008...42a
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2017 #15 Skrevet 2. desember 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Så du mener at det er stor risiko å bedøve en frisk ung kvinne? Hva gjør du med ASA 4 og 5 da? Narkose i Norge er veldig trygt. Anonymkode: 16e3d...9ed Har aldri sagt at risikoen er stor. Som ...5ab også sier, det er en risiko ergo forsøker man å unngå narkose om man kan. Anonymkode: f9667...fd4
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2017 #16 Skrevet 2. desember 2017 For min del har det aldri vært snakk om noe annet enn utskrapning, det er det eneste alternativet de har gitt meg. Det var kun etter å ha lest på amerikanske forum i en annen sammenheng at jeg så at man helst unngår det. Der venter de gjerne et par uker for å se om MA-en kommer ut av seg selv før de går for utskrapning. Hi Anonymkode: b450c...8e9
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2017 #17 Skrevet 2. desember 2017 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: For min del har det aldri vært snakk om noe annet enn utskrapning, det er det eneste alternativet de har gitt meg. Det var kun etter å ha lest på amerikanske forum i en annen sammenheng at jeg så at man helst unngår det. Der venter de gjerne et par uker for å se om MA-en kommer ut av seg selv før de går for utskrapning. Hi Anonymkode: b450c...8e9 Det finns tre alternativer: 1. Vente og se om det kommer ut av seg selv. 2. Medisinsk behandling (Cytotec) 3. Kirurgisk utskraping Anonymkode: 9ea08...5ab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå