Anonym bruker Skrevet 1. desember 2017 #26 Skrevet 1. desember 2017 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Forklar gjerne hvordan du tenker. Det er klart det er viktigere at de som ligger langt bak får hjelp enn de som ligger langt foran. Og en som ligger langt foran, men ikke får ekstra hjelp, mister da virkelig ikke fire år på skolen? Anonymkode: 07413...afe Jo. Man mister 4 år hvis de årene kun blir brukt til å repetere ting man kan, fordi man er tidlig ute og kunne pensumet allerede. Da er det 4 helt døde år. Tenk deg at du selv ble satt til å høre om tiervenner, femgangen, dobbel konsonant og andre ting du har hørt før og kan alt om - og tenk deg så en uke, en måned, et halvår med dette? Hva så med å høre på det i fire hele år? Det viktigste i all læring er motivasjon. Nysgjerrighet, lærelyst og interesse kan man ikke trylle fram. Hvis eleven mister motivasjonen, er toget gått. Mange evnerike barn går gjennom skoletida som skoletapere, fordi de kjeder seg så mye at de får atferdsvansker. Anonymkode: 678f4...148
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2017 #27 Skrevet 1. desember 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jo. Man mister 4 år hvis de årene kun blir brukt til å repetere ting man kan, fordi man er tidlig ute og kunne pensumet allerede. Da er det 4 helt døde år. Tenk deg at du selv ble satt til å høre om tiervenner, femgangen, dobbel konsonant og andre ting du har hørt før og kan alt om - og tenk deg så en uke, en måned, et halvår med dette? Hva så med å høre på det i fire hele år? Det viktigste i all læring er motivasjon. Nysgjerrighet, lærelyst og interesse kan man ikke trylle fram. Hvis eleven mister motivasjonen, er toget gått. Mange evnerike barn går gjennom skoletida som skoletapere, fordi de kjeder seg så mye at de får atferdsvansker. Anonymkode: 678f4...148 Men det er jo bare en myte. Det er noen evnerike barn som tilsynelatende kjeder seg til atferdsvansker. De fleste evnerike barn finner utfordringer, hjelper andre og klarer seg veldig bra. Det er allikevel innlysende at skolen bryter opplæringsloven hvis de ikke gir tilpasset opplæring. Jeg var den eleven selv, og den gangen jeg gikk på barneskolen var det i hvert fall ikke tilrettelegging for de flinke. Nå har to av mine tre barn matte med trinnet over, og alle tre velger alltid det vanskeligste nivået på lekseplanen. Jeg er allikevel ikke sikker på om de kjeder seg mer eller mindre enn det jeg selv gjorde. Anonymkode: 07413...afe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå