Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #1 Skrevet 30. november 2017 Vi har et barn på 7 år som ligger langt foran de andre på sin alder både i språk, logikk og matematikk. Barnet kjeder seg en del både på skolen og med lekser, men skolen vi sogner til praktiserer ikke tilpassede opplegg til sterke barn før på mellomtrinnet. Jeg tenker at det kanskje hadde vært lettere å få gjennomslag for at barnet har behov for tilrettelegging dersom vi fikk tatt en slags evnetest, men vet at skolen ikke kommer til å gi oss henvisning til ppt. Kan man kontakte noen selv? Har Mensa tester for barn? Begge vi foreldre har høyere IQ enn snittet. Far på rundt 124, jeg på 133. Tenker det ikke er så rart om barnet også har det. Anonymkode: 495c1...6d5
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #2 Skrevet 30. november 2017 Du kan kontakte ppt selv og be om hjelp. Trengerbikke hjelp fra skolen for å gjøre det. Anonymkode: 7e9fb...bca
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #3 Skrevet 30. november 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du kan kontakte ppt selv og be om hjelp. Trengerbikke hjelp fra skolen for å gjøre det. Anonymkode: 7e9fb...bca Hmm... Det kunne jo ha vært et alternativ. Bare ser for meg (er sikker på, faktisk) at det ikke blir godt mottatt av læreren 🙈 Hun er enestående på mye, men hun liker dårlig å bli overkjørt. Og kanskje tar jeg feil, og at barnet slett ikke er unormalt intelligent. Da har jeg laget styr for ingenting. Anonymkode: 495c1...6d5
Monstera7 Skrevet 30. november 2017 #4 Skrevet 30. november 2017 Podcasten Foreldrerådet har en episode som heter "begavede barn" eller noe, der snakker de litt om hva man kan gjøre/hvem man kan kontakte hvis man tror man har et barn som kjeder seg på skolen fordi de ligger foran de andre, osv.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #5 Skrevet 30. november 2017 Kontakt ppt selv og be om hjelp? Barnet har krav på opplæring tilpasset sitt nivå. Hos oss har det aldri vært noe problem å få tilrettelagt undervisning for begavede barn. Anonymkode: 43fab...d76
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #6 Skrevet 30. november 2017 En IQ et par standardavvik over snittet er ikke skyhøyt altså. Hvis hun kjeder seg har hun allikevel krav på ekstra utfordringer. Det ville jeg krevd skriftlig, og dermed utløst et skriftlig svar tilbake. Hvis skolen avviser kravet, involverer dere skolesjefen. Som psykolog (både i PPT og BUP) er jeg opplært til å ikke ta en WISC uten at det foreligger særskilte grunner til det. Testen vil da være ubrukelig hvis det ved en annen anledning (f.eks ved utredning på BUP for noe annet) fordi barnet har blitt utsatt for den. Altså ville jeg neppe testet bare fordi dere vil "vinne" over skolen. En test innhentet privat, av type mensa eller annet som ikke er normert for barn, vil ikke gi valid informasjon om barnets fungering. Anonymkode: 07413...afe
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #7 Skrevet 30. november 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: En IQ et par standardavvik over snittet er ikke skyhøyt altså. Hvis hun kjeder seg har hun allikevel krav på ekstra utfordringer. Det ville jeg krevd skriftlig, og dermed utløst et skriftlig svar tilbake. Hvis skolen avviser kravet, involverer dere skolesjefen. Som psykolog (både i PPT og BUP) er jeg opplært til å ikke ta en WISC uten at det foreligger særskilte grunner til det. Testen vil da være ubrukelig hvis det ved en annen anledning (f.eks ved utredning på BUP for noe annet) fordi barnet har blitt utsatt for den. Altså ville jeg neppe testet bare fordi dere vil "vinne" over skolen. En test innhentet privat, av type mensa eller annet som ikke er normert for barn, vil ikke gi valid informasjon om barnets fungering. Anonymkode: 07413...afe "... et par standardavvik over snittet er ikke skyhøyt..." Dersom et par er definert som to, altså 2 SD over snittet som er 100, vil et par standardavvik over snittet være 130. Det er ganske høyt. Enig i at man ikke skal teste uten at det er et behov for det, men av etiske grunner. Ikke fordi barnet kanskje skal utredes andre steder på et senere tidspunkt. Har det da ikke gått lang nok tid, så bygger man vurderingen på tidligere test. Testen er da ikke ubrukelig! Det skjer sjeldent store endringer i evnenivå. Selv om det forekommer hyppigere hos de aller minste barna, naturlig nok. Anonymkode: 1ffc0...491
Ledda Skrevet 30. november 2017 #8 Skrevet 30. november 2017 Ppt er ikke bemannet til å utrede flinke barn med normal høy IQ som kjeder seg litt. At mannen din har 124 i IQ betyr bare at han er i øvre del av et normalområdet. Ganske mange befinner seg der. 133 i IQ er over et normalområde, men lurer jo på hvilken test som har målt dette. Hvilke kognitive områder det gjelder osv. Synes du virkelig at det er så viktig at dette gjøres, når de fleste Ppt har ventelister på 3-6mnd for utredning av store lærevansker? tenker du det er viktigere at ditt barn "som kjeder seg" gjennomfører en utredning på bekostning av barn som hver dag møter på skolen uten å forstå eller lære noe?
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #9 Skrevet 30. november 2017 2 minutter siden, Ledda skrev: Ppt er ikke bemannet til å utrede flinke barn med normal høy IQ som kjeder seg litt. At mannen din har 124 i IQ betyr bare at han er i øvre del av et normalområdet. Ganske mange befinner seg der. 133 i IQ er over et normalområde, men lurer jo på hvilken test som har målt dette. Hvilke kognitive områder det gjelder osv. Synes du virkelig at det er så viktig at dette gjøres, når de fleste Ppt har ventelister på 3-6mnd for utredning av store lærevansker? tenker du det er viktigere at ditt barn "som kjeder seg" gjennomfører en utredning på bekostning av barn som hver dag møter på skolen uten å forstå eller lære noe? 124 er over normalområdet. Normalområdet er mellom 85-115. Anonymkode: 1ffc0...491
Ledda Skrevet 30. november 2017 #10 Skrevet 30. november 2017 (endret) 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: 124 er over normalområdet. Normalområdet er mellom 85-115. Anonymkode: 1ffc0...491 Nei, det er feil. 100-115 er innenfor normalområde omkring et gjennomsnitt. 115-130 er innenfor normalområdets øvre del. Over 130 er over et normalområde. 115 er kun ett standardavvik over et gjennomsnitt. Endret 30. november 2017 av Ledda
Morcheeba Skrevet 30. november 2017 #11 Skrevet 30. november 2017 Det finnes psykologer som utreder disse barna. F.eks Grendel i Trønderlag, Renu Aneja i Bergen etc. Det koster 6-8000. Det er litt merkelig av "BUP/PPT-psykologen" over her å avskrive to standardavvik over som "ingenting". To standardavvik under tilsvarer psykisk utviklingshemming. Disse barna er altså like langt unna snittet som barn med psykisk utviklingshemming. Forskning viser at barn som ligger mer enn to standardavvik over grennomsnittet har økt risiko for å droppe ut av skole og jobb... Disse barna mistrives ofte massivt på skolen. Skolvegrer gjerne. Mobbes ofte. Har høy frekvens av depresjon. Noen studier har sågar vist at 3 av 4 i denne gruppen ikke fullfører vgs. Så derfor er det ofte grunn ti å utrede.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #12 Skrevet 30. november 2017 25 minutter siden, Ledda skrev: Nei, det er feil. 100-115 er innenfor normalområde omkring et gjennomsnitt. 115-130 er innenfor normalområdets øvre del. Over 130 er over et normalområde. 115 er kun ett standardavvik over et gjennomsnitt. Nei, her er det faktisk du som tar feil. Hørt om Gauss-kurve? Anonymkode: 1ffc0...491
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #13 Skrevet 30. november 2017 Hi her. Jeg har ikke sagt at mannen min og jeg har «skyhøy IQ», så hvorfor du over her føler for å påpeke at vi ikke har det, forstår jeg ikke. Jeg har derimot sagt at vi har «høyere IQ enn snittet», og det er det jo klart at vi har når jeg klarer medlemskravene til Mensa, og mannen ligger i øvre normalområdet. Ingen av oss hadde problemer på skolen, men jeg fikk noe tilpasset opplegg i de fagene jeg lå veldig langt foran resten i, og det var veldig viktig for meg. Hvis ikke hadde nok jeg også kjedet meg litt. Når andreklassingen allerede kjeder seg, mener jeg at det er klart at det er viktig at det taes noen grep. Hun er på 5.-6. klasse-nivå i matematikk, men sitter fortsatt og jobber med tallene opp til 20 både på skolen og i lekse. Det er klart at det er lite motiverende. Vi jobber en del med fag her hjemme, og har til og med tilbudt oss å selv ordne tilpassede opplegg i lekse, dersom hun kan slippe å gjøre det samme som de andre, men læreren ønsker at hele klassen skal ha de samme leksene. Jeg mener ikke at det er viktigere at vårt barn får hjelp enn at de som sliter får det, og i utgangspunktet har vi ikke noe behov for å få henne utredet, men hvis det er det som skal til for at hun skal få den opplæringen hun har krav på, vurderer vi det så klart. Jeg er naturlig nok redd for at hun skal bli skolelei, og at hun ikke skal lære seg å plages for å få til noe, da det vil gjøre det vanskelig for henne senere. Anonymkode: 495c1...6d5
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #14 Skrevet 30. november 2017 Det er like viktig at barn som ligger langt foran får hjelp, som at de som ligger bak får hjelp. Mange barn som kjeder seg de første årene faller på er tidspunkt av, enten fordi de da må begynne å jobbe med ting eller at de kjeder seg så mye år de ikke ser poenget med å gå på skolen. I vår kommune er de veldig påpasselig med å gi alle barna utfordringer. Mange følger klasser et og to trinn opp i feks matte og i andre fag får de også ekstra utfordringer. Ved å vente til mellomtrinnet mister barnet i prinsippet fire år på skolen. Jeg hadde fortsatt å mase på læreren og tatt kontakt med rektor, sosiallærere og kommunen hvis ikke læreren hjelper dere når dere fortsetter å mase. Frem til dere får hjelp ville jeg fortsatt å gi henne utfordringer hjemme. Anonymkode: 7fafe...0d7
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #15 Skrevet 30. november 2017 Flott at du er bevisst dette og ønsker å ta tak i det, HI! Jeg er enig med psykologen over her som sier at du fremme krav om tilrettelagt utdanning for datteren din - da må læreren også svare skriftlig, og da har du noe du kan ta videre om læreren ikke er imøtekommende og faktisk gjør det som bare er jobben hennes. Jeg har fortalt her tidligere om min opplevelse fra skolen. I andre klasse fikk jeg fri fra skolen litt under et par uker under forutsetning av at jeg gjorde "litt videre" i matematikk. Vi tok med bøkene til syden og jeg regnet litt mens andre gjorde seg klar til frokost, middag osv. Og jeg elsket det, kunne jobbe i min egen fart. Skrev alle oppgaver inn i bok, og min far sjekket at det var riktig, hadde ingen feil. Før ferien var over hadde jeg regnet ut hele 2. klassepensum i matematikk bare på det jeg hadde gjort innimellom andre ting som gjorde og kun fordi jeg hadde lyst. Tok meg veldig lite tid. Da skolen begynte igjen etter nyttår viste jeg stolt frem til læreren alt jeg hadde gjort. Fikk kjeft foran klassen og læreren trakk inn kladdebøkene jeg hadde skrevet inn alle oppgavene. Så fikk jeg utlevert en ny notatbok og fikk streng beskjed om å gjøre alle oppgavene i samme tempo som resten av klassen... På ungdomsskolen opplevde jeg omtrent det samme. Med mine evner burde jeg tatt realfag på videregående, men jeg var så skolelei at jeg valgte handel og kontor bare for å kunne komme raskt ut i jobb og bli ferdig med skole. Har heldigvis senere tatt høyere utdanning, men måtte da først bruke et år på å få nok realfag og matematikk til å komme inn på ønsket studium, og hadde en høy terskel å komme over for å finne motivasjon for videre utdanning siden jeg hadde de negative erfaringene jeg hadde med skole. Så ikke gi deg! Og det bør ikke være nødvendig med en IQ-test av datteren din. Det er nok å vise til at hun ikke får tilpasset opplæring, noe hun har rett på. Anonymkode: f471f...36a
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #16 Skrevet 30. november 2017 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er like viktig at barn som ligger langt foran får hjelp, som at de som ligger bak får hjelp. Mange barn som kjeder seg de første årene faller på er tidspunkt av, enten fordi de da må begynne å jobbe med ting eller at de kjeder seg så mye år de ikke ser poenget med å gå på skolen. I vår kommune er de veldig påpasselig med å gi alle barna utfordringer. Mange følger klasser et og to trinn opp i feks matte og i andre fag får de også ekstra utfordringer. Ved å vente til mellomtrinnet mister barnet i prinsippet fire år på skolen. Jeg hadde fortsatt å mase på læreren og tatt kontakt med rektor, sosiallærere og kommunen hvis ikke læreren hjelper dere når dere fortsetter å mase. Frem til dere får hjelp ville jeg fortsatt å gi henne utfordringer hjemme. Anonymkode: 7fafe...0d7 Forklar gjerne hvordan du tenker. Det er klart det er viktigere at de som ligger langt bak får hjelp enn de som ligger langt foran. Og en som ligger langt foran, men ikke får ekstra hjelp, mister da virkelig ikke fire år på skolen? Anonymkode: 07413...afe
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #17 Skrevet 30. november 2017 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Forklar gjerne hvordan du tenker. Det er klart det er viktigere at de som ligger langt bak får hjelp enn de som ligger langt foran. Og en som ligger langt foran, men ikke får ekstra hjelp, mister da virkelig ikke fire år på skolen? Anonymkode: 07413...afe Ikke meg du spurte. Problemet er at få de årene så har de begavede ungene ofte mistet all lærelyst fordi de som regel må sitte og kjede seg gjennom hele dager på skolen uten en eneste utfordring. Så jo, disse barna mister flere år med læring. Som nasjon har vi ikke råd til å miste hverken de som sliter på skolen eller de som er ektra begavende. Å miste de som kunne blitt de beste realfagerne vi har, det har vi rett og slett ikke råd til, siden det er et skrikende behov for disse og vil fortsette å være det fremover og det er altfor få som velger denne retningen. I tillegg ender mange av de begavede barna opp som "problembarn" i klassesituasjon nettopp fordi de ikke har noe å gjøre, de kjeder seg, de lærer ikke noe, får ikke noen oppgaver som utfordrer dem. Det er bare naturlig at de da protesterer og kjeder seg. Hvis du skulle sitte stille ved en skolepult i timesvis hver eneste dag i flere år uten å lære noe, da tror jeg du også ville risikert å bli et uromoment i klasserommet? Begavede barn har like stort behov for utfordinger som andre. De har like stort behov for å lære riktige studieteknikker som andre. De får ikke dette når opplæringen ikke tilpasses deres evner. Mange begavede barn får problemer senere i livet fordi de ikke har fått tilpasset opplæring. Det er egentlig enkelt, opplæringsloven stadfester at alle barn har rett på tilrettelagt opplæring. Ikke noe å være kritisk til det. Er du interessert så kan du google litt om temaet. Anonymkode: f471f...36a
Ledda Skrevet 30. november 2017 #18 Skrevet 30. november 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke meg du spurte. Problemet er at få de årene så har de begavede ungene ofte mistet all lærelyst fordi de som regel må sitte og kjede seg gjennom hele dager på skolen uten en eneste utfordring. Så jo, disse barna mister flere år med læring. Som nasjon har vi ikke råd til å miste hverken de som sliter på skolen eller de som er ektra begavende. Å miste de som kunne blitt de beste realfagerne vi har, det har vi rett og slett ikke råd til, siden det er et skrikende behov for disse og vil fortsette å være det fremover og det er altfor få som velger denne retningen. I tillegg ender mange av de begavede barna opp som "problembarn" i klassesituasjon nettopp fordi de ikke har noe å gjøre, de kjeder seg, de lærer ikke noe, får ikke noen oppgaver som utfordrer dem. Det er bare naturlig at de da protesterer og kjeder seg. Hvis du skulle sitte stille ved en skolepult i timesvis hver eneste dag i flere år uten å lære noe, da tror jeg du også ville risikert å bli et uromoment i klasserommet? Begavede barn har like stort behov for utfordinger som andre. De har like stort behov for å lære riktige studieteknikker som andre. De får ikke dette når opplæringen ikke tilpasses deres evner. Mange begavede barn får problemer senere i livet fordi de ikke har fått tilpasset opplæring. Det er egentlig enkelt, opplæringsloven stadfester at alle barn har rett på tilrettelagt opplæring. Ikke noe å være kritisk til det. Er du interessert så kan du google litt om temaet. Anonymkode: f471f...36a Men her er det ikke snakk om tilrettelegging. Her er spørsmålet om utredning ved bruk av evnetest. I den sammenheng ble Ppt nevnt som mulig alternativ. En tilrettelegging innenfor ordinær opplæring kan da fint gjennomføres uten Ppt og evnetest.
Hannasbananas Skrevet 30. november 2017 #19 Skrevet 30. november 2017 53 minutter siden, Anonym bruker skrev: Forklar gjerne hvordan du tenker. Det er klart det er viktigere at de som ligger langt bak får hjelp enn de som ligger langt foran. Og en som ligger langt foran, men ikke får ekstra hjelp, mister da virkelig ikke fire år på skolen? Anonymkode: 07413...afe Du må lese deg opp på litt forskning ang.begavede barn. Det ER like viktig å gi dem utfordringer som å hjelpe dårligere fungerende barn.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #20 Skrevet 30. november 2017 4 minutter siden, Hannasbananas skrev: Du må lese deg opp på litt forskning ang.begavede barn. Det ER like viktig å gi dem utfordringer som å hjelpe dårligere fungerende barn. Det spørs jo hva som er målet. Hvis målet er å få skattebetalere, er det viktigst å heve de svakeste. Så sant jeg vet er det lite forskning som støtter at begavete barn blir demotiverte av å måtte vente på de andre eller å kjede seg. De begavete klarer seg som gruppe bra, selv uten særlig tilrettelegging. Anonymkode: 07413...afe
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #21 Skrevet 30. november 2017 3 timer siden, Ledda skrev: Men det er jo akkurat det som er problemet. Vi har bedt om at hun skal få tilrettelagt opplæring siden første foreldresamtale i førsteklasse, men skolen vil ikke gi henne det. Vi har i utgangspunktet ikke noe behov for å få henne utredet, men det kan se ut som om vi må det for å ha noe å «slå i bordet» med. Og jeg spurte ikke om ppt i hovedinnlegget, jeg spurte om det fantes noen muligheter for å teste henne privat. hi Anonymkode: 495c1...6d5
Hannasbananas Skrevet 30. november 2017 #22 Skrevet 30. november 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Det spørs jo hva som er målet. Hvis målet er å få skattebetalere, er det viktigst å heve de svakeste. Så sant jeg vet er det lite forskning som støtter at begavete barn blir demotiverte av å måtte vente på de andre eller å kjede seg. De begavete klarer seg som gruppe bra, selv uten særlig tilrettelegging. Anonymkode: 07413...afe Det er ikke riktig. Hvis du skal trekke inn skattebetalere er det i hvert fall viktig å rette oppmerksomheten mot de begavede barna, som ofte har potensiale til å gjøre ting som genererer mye skattepenger.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #23 Skrevet 30. november 2017 4 timer siden, Ledda skrev: Men her er det ikke snakk om tilrettelegging. Her er spørsmålet om utredning ved bruk av evnetest. I den sammenheng ble Ppt nevnt som mulig alternativ. En tilrettelegging innenfor ordinær opplæring kan da fint gjennomføres uten Ppt og evnetest. Og derfor skrev jeg også i et tidligere svar: "Og det bør ikke være nødvendig med en IQ-test av datteren din. Det er nok å vise til at hun ikke får tilpasset opplæring, noe hun har rett på." Hi spør om en slik test nettopp fordi datteren ikke får tilrettelagt undervisning etter de evnene hun har. Hvis skolen nekter å gi barnet den tilretteleggingen det har behov for kan ppt være en innstans som kan være til hjelp. Men det er ikke der man starter. Som andre også har skrevet, begynn med å få en skriftlig uttalelse fra lærer, og så ta det videre derfra, ev. til rektor, skoleansvarlig i kommunen. Om det ikke skaper rask endring, da har ikke Hi noe valg, da må hun trolig prøve å koble inn ppt. Barnet hennes har like stor rett på tilrettelagt undervisning som et barn som har lærevansker, og denne skolen bryter Opplæringsloven. Anonymkode: f471f...36a
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #24 Skrevet 30. november 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Det spørs jo hva som er målet. Hvis målet er å få skattebetalere, er det viktigst å heve de svakeste. Så sant jeg vet er det lite forskning som støtter at begavete barn blir demotiverte av å måtte vente på de andre eller å kjede seg. De begavete klarer seg som gruppe bra, selv uten særlig tilrettelegging. Anonymkode: 07413...afe Og hvis vi ønsker å få nye felt å leve leve av etter at oljen er slutt så trenger vi de flinkeste til å utvikle nye næringsmuligheter videre. Til det kreves ofte en viss kunnskap. Og den kunnskapen kastes bort når man ikke tar vare på de som har evnen til å forske frem de nye mulighetene og ny teknologi. Tror du trenger å lese deg litt opp på dette. Selv om de "som gruppe klarer seg bra" så betyr ikke det at vi da får nytte av de evnene de kunne utviklet videre til samfunnets beste. Av og til må man gå etter å bli enda bedre, ikke bare "klare seg bra". Anonymkode: f471f...36a
Miss Honey Skrevet 30. november 2017 #25 Skrevet 30. november 2017 Vi kom ingen vei med skolen så bestilte privat. fabulinus.no Absolutt verdt det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå