Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #1 Skrevet 30. november 2017 Datteren min på 4 år brakk foten sin på tirsdag(ikke i bhg) Legen sa det kom til å gjøre vondt i en to ukers tid og at hun ikke burde belaste den noe særlig på 3 uker. Snakket med bhg og de sier de ikke kan sitte inne med henne hele tiden så da kan vi ikke sende henne i bhg. Og jeg forstår jo det litt også, men hva skal vi gjøre? Jeg har 1 dag igjen med syktbarn. Brukte en igår og en idag. Mannen jobber offshore og reiste ut mandag. Han har snakket med arbeidsgiver og det er ingen ledige plasser på helikopterne hjem fra plattformen før torsdag neste uke. Og siden det ikke er noe akutt eller noe som haster så blir han ikke prioritert heller til å få plass. Har vi rett på noe? Enten ekstra hjelp i bhg eller ekstra sykedager? Har 4 dager ferie igjen, men de må jeg ha i romjulen når bhg er stengt og mannen er reist på jobb igjen. Og fikk heller ikke lov av arbeidsgiver å flytte på de. Anonymkode: 3af7c...3d3
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #2 Skrevet 30. november 2017 Her har de tilrettelagt i barnehagen når sånt har skjedd. En gang var det en gutt som måtte operere i benet og hadde gips i 6 uker, han hadde rullestol i barnehagen. Han var ute hver dag, men ikke så lenge som hele gruppen. Vennene hans byttet på med å bli med han inn så de var en liten gjeng inne sammen med en voksen som da drev med div rydding og forefallende arbeid inne mens guttene lekte En annen gang var det en jente som brakk ankelen, hun satt i en sportsvogn ute en stund hver dag, men hun var siste ungen ut og første ungen inn og fikk også være litt alene inne sammen med en venninne, sitte og tegne o.l. mens de andre var ute. Om jeg var deg ville jeg tatt kontakt med kommunen om det er en kommunal barnehage, jeg tror nemlig du har krav på tilrettelegging. Anonymkode: 5309a...792
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #3 Skrevet 30. november 2017 Hvis det er kommunal barnehage ville jeg tatt en telefon til barnehagefaglig ansvarlig i kommunen. Hva med barnehageloven 19 g? Anonymkode: af455...45e
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #4 Skrevet 30. november 2017 Hvordan er det med rettigheter på sykemelding når barn er syk? Blir vel noe lignende som når man har barn som er på sykehus? Ville sjekket det også. Anonymkode: 16b3f...0cc
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #5 Skrevet 30. november 2017 Hvis barnet er for sykt og må pleies hjemme kan du ha krav på omsorgslønn. Men her er det barnehagen som er på bærtur! De kan fint ta seg av barnet og hun trenger på ingen måte å være inne med en ansatt hele tiden. Min sønn brakk tåa og ble gipset til over kneet da han var 4 år. Midt på vinteren, masse snø og 10 minus. De ordnet akebrett til han med skinnfell som de dro han rundt på. Ut på tur fikk han sitte enten i akebrett eller i en vogn. Inne ble han enten dratt rundt på et teppe eller trilla i en vogn de hadde inne. Finnes ikke utfordringer, bare løsninger! ville bedt barnehagen om å tenke kreativt Anonymkode: 24736...263
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #6 Skrevet 30. november 2017 Det kommer jo an på en masse ting dette. Om datteren din har veldig vondt og er smertepreget, så er ikke barnehage noe godt sted for henne å være (jeg ville heller aldri sendt et barn med smerter i barnehagen). Det er heller ikke sikkert at barnehagen har lov til å administrere smertestillende. Det kan også være noe i barnehagens vedtekter om dette. Det er ikke flust av personale i en barnehage fra før, og ekstrahjelp får man vanligvis ikke på dagen, ofte ikke en gang på måneden. På morgenen og ettermiddagen er det vanligvis bare en voksen tilstede, og om datteren din f.eks må bæres rundt eller trenger en voksen ved siden av seg hele tiden for å ha det bra, så sier det seg selv at det ikke går. På samme måte som barnehagen ikke har muligheten til å ha omsorg for barn når de er syke, så har de heller ikke det når barn er skadde og har et midlertidig behov for massiv tilrettelegging. Snakk med barnehagen og hør hva de kan få til på noen dagers varsel om du gjør det du kan for at hun skal kunne være ute, f.eks skaffer noe hun kan ha utenpå gipsen, vogn e.l hun kan sitte i, så kanskje dere sammen kan finne en løsning som fungerer. Om det ikke går så kan du antagelig søke velferdspermisjon uten lønn, hyre barnevakt, fly inn en slektning som kan passe el. Anonymkode: 2b968...4e3
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #7 Skrevet 30. november 2017 Sønnen min brakk beinet i barnehagen. Da ordnet de det så han var inne på småbarnsavdeling når de store var ute. Inne klarte han å gå selv med krykker. Anonymkode: 1b1cf...142
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #8 Skrevet 30. november 2017 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Datteren min på 4 år brakk foten sin på tirsdag(ikke i bhg) Legen sa det kom til å gjøre vondt i en to ukers tid og at hun ikke burde belaste den noe særlig på 3 uker. Snakket med bhg og de sier de ikke kan sitte inne med henne hele tiden så da kan vi ikke sende henne i bhg. Og jeg forstår jo det litt også, men hva skal vi gjøre? Jeg har 1 dag igjen med syktbarn. Brukte en igår og en idag. Mannen jobber offshore og reiste ut mandag. Han har snakket med arbeidsgiver og det er ingen ledige plasser på helikopterne hjem fra plattformen før torsdag neste uke. Og siden det ikke er noe akutt eller noe som haster så blir han ikke prioritert heller til å få plass. Har vi rett på noe? Enten ekstra hjelp i bhg eller ekstra sykedager? Har 4 dager ferie igjen, men de må jeg ha i romjulen når bhg er stengt og mannen er reist på jobb igjen. Og fikk heller ikke lov av arbeidsgiver å flytte på de. Anonymkode: 3af7c...3d3 Så lenge barnet er smertepåvirket så bør hun være hjemme, da har hun ikke noe i barnehagen å gjøre. Men er det du som har sagt at barnet ikke kan være ute, eller er det barnehagen som har trekt den konklusjonen at de må sitte inne med barnet? Anonymkode: 8c1d4...784
Superdolly Skrevet 30. november 2017 #9 Skrevet 30. november 2017 Du bør la henne slippe å være i barnehagen når hun har vondt. De ansatte har sannsynligvis ikke lov til å gi smertestillende, og noe mindre rolig sted enn en barnehage er vanskelig å forestille seg. For ditt eget barns skyld bør du finne en løsning så hun kan være hjemme til hun ikke har vondt mer. Når hun ikke lenger har vondt, må jo barnehagen bare finne en løsning, men frem til da bør hun få slippe. Og ikke for barnehagens skyld, men for barnets skyld.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #10 Skrevet 30. november 2017 Hun skal selvfølgelig få være hjemme når hun har så vondt som hun hadde i går og i forgårs. Det jeg mente med at legen hadde sagt det ville være vondt i en to ukers tid, er at det er vondt når hun belaster foten. Så hun skal kun belaste foten slik det ikke gjør vondt sa legen. Hun må prøve seg frem. Men legen sa at som oftest tok det to uker før det ikke var vondt å belaste foten. Det var bhg som sa hun burde være hjemme til hun klarer å belaste foten igjen, for de mente at hun ikke kunne være ute i bhg uten at hun kunne gå på foten. Og da kunne hun ikke komme siden de ikke kan sitte inne med henne. Hun er mye bedre idag. Har ikke klaget over smerte i foten utenom når hun glemmer seg og belaster foten. Kryper rundt istendenfor å gå. hi Anonymkode: 3af7c...3d3
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #11 Skrevet 30. november 2017 Barnet mitt brakk benet når hun var 3,5 og hadde gips opp til hoften. Hun skulle ikke belaste foten (altså ikke gå på det) og var åpenbart for liten til å bruke krykker. Barnehagen kunne gjerne ga henne, men hadde ungene ekstra til p ta seg av henne. Dessuten var dette på vinteren og hun kunne ikke være ute. Uten å kunne bevege seg hadde hun fort blitt fryktelig kald. Etter mye om og men fikk vi pleiepenger for å være hjemme. Et av argumentene var for å passe på st hun ikke belastet benet. Ifølge legen vil barn dom ikke har vondt begynne å belaste benet så snart det er hensiktsmessig. De skjønner jo ikke at de må unngå belastning. En annen begrunnelse var at hun ikke kunne være ute. Anonymkode: 17f8e...5ea
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #12 Skrevet 30. november 2017 Pleiepenger? Anonymkode: 96812...ee6
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #13 Skrevet 30. november 2017 36 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun skal selvfølgelig få være hjemme når hun har så vondt som hun hadde i går og i forgårs. Det jeg mente med at legen hadde sagt det ville være vondt i en to ukers tid, er at det er vondt når hun belaster foten. Så hun skal kun belaste foten slik det ikke gjør vondt sa legen. Hun må prøve seg frem. Men legen sa at som oftest tok det to uker før det ikke var vondt å belaste foten. Det var bhg som sa hun burde være hjemme til hun klarer å belaste foten igjen, for de mente at hun ikke kunne være ute i bhg uten at hun kunne gå på foten. Og da kunne hun ikke komme siden de ikke kan sitte inne med henne. Hun er mye bedre idag. Har ikke klaget over smerte i foten utenom når hun glemmer seg og belaster foten. Kryper rundt istendenfor å gå. hi Anonymkode: 3af7c...3d3 Jeg skjønner barnehagen, fordi det er ikke så lett å tilrettelegge alltid. Spesielt på denne tiden av året, for det blir kaldt for henne å være ute lenge. Ikke kan de ta ansvar for at hun ikke belaster foten heller, med den personaltettheten som er på storbarnsavdeling, så er det nesten umulig å passe på. Jeg ville søkt på pleiepenger hadde jeg vært deg, spesielt med bakgrunn av denne årstiden. Anonymkode: 8c1d4...784
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #14 Skrevet 30. november 2017 https://www.nav.no/no/Person/Familie/Sykdom+i+familien/pleiepenger+for+pleie+av+sykt+barn Anonymkode: d3dd8...28b
It's all about me Skrevet 30. november 2017 #15 Skrevet 30. november 2017 Min brakk benet siste året i barnehagen og var kun borte en dag. Barn trenger ikke sitte inne selv om de har gips. De lærer å gå pp krykker på 1 2 3 og da er det bare å trekke utebuksa over og et par tykke ullsokker. Min var med på alt det de andre gjorde, men selvfølgelig litt tregere innimellom. Slikt skal en barnehage klare å tilpasse.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2017 #16 Skrevet 1. desember 2017 11 timer siden, It's all about me skrev: Min brakk benet siste året i barnehagen og var kun borte en dag. Barn trenger ikke sitte inne selv om de har gips. De lærer å gå pp krykker på 1 2 3 og da er det bare å trekke utebuksa over og et par tykke ullsokker. Min var med på alt det de andre gjorde, men selvfølgelig litt tregere innimellom. Slikt skal en barnehage klare å tilpasse. Ikke alle barn kam bruke krykker. Det komner helt an på alder, motorikk og type brudd. Dessuten er krykker lite hensiktsmessig på snø og is Barn flest skjønner ikke hensikten med å avlaste benet. Så lenge de ikke er smerter vi de begynne å gå på benet selv med gips. Mens noen brudd eg av slik art eg det er OK med belastning etter kort tid er andre brudd mer kompliserte og benet bør avlastes så mye som mulig selv om det ikke er smerter. Ingen saker er like. Og det at noen bare kan «trekke på utebuksa» er ikke ensbetydende med at det fungerer på alle barn med benbrudd. Anonymkode: 17f8e...5ea
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2017 #17 Skrevet 1. desember 2017 Vår brakk beinet ved 1,5 år, midt på vinteren. Gips fra tå til lyske. Var hjemme én dag, deretter tilbake i bhg. Ute satt han enten i vogn, da helst på tur, ellers så ålet/krabbet han rundt, satt i sandkassa osv. Tykke sokker med diger, tykk ullsokk utenpå, også plastpose e.l utenpå der igjen. Her var det aldri snakk om at han ikke fikk komme i bhg. Kommunal bhg. Anonymkode: 3b780...40f
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2017 #18 Skrevet 1. desember 2017 Her bør barnehagen få til en løsning, det er ikke så vanskelig hvis dere og bhg samarbeider. Hun kan være med ut, sitte i en vogn (kanskhe bhg har, dere tar med hvis dere har eller låner av noen, evt kjøper en billig brukt trille). Hun kan gå sist ut og først inn så hun ikke trenger å være ute så lenge, være på besøk på en annen avdeling hvis ikke alle er ute samtidig. Kan muligens også være inne og høre lydbok alene litt hvis de voksne titter innom i blant? Anonymkode: 038a0...409
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå