Gå til innhold

Barn innlagt på sykehus

Anbefalte innlegg

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og jeg som lege er uenig med dere. Både fordi dere skal kvalitetssikre både målinger og medisindoser (!).

Men aller mest fordi det finnes massevis av forskning som viser at invasive inngrep som temperaturmåling kan være vondt for barn, og at er verre for barn at foreldrene er de som gjør dem vondt.

Jeg skåner alltid foreldre (så langt det lar seg gjøre) for å holde barn under undersøkelser eller å gjøre andre ting som forårsaker smerte. Eldre barn kan forstå at visse inngrep er nødvendige og derfor tåle at foreldrene er delaktige, men små barn skal slippe å både forårsake smerte og trøste etterpå.

Anonymkode: 1fb89...197

Hvilken forskning?

Så foreldre bør ikke måle temperatur eller gi stikkpiller selv, men kontakte FL og LV med en gang?

Tviler sterkt på at du er lege ja. 

Anonymkode: c9f2f...d40

Fortsetter under...

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva gjør du hvis barnet ditt må bruke bleier resten av livet? Skal vi bli med seg hjem?

Hvis så skulle skje måtte vi vurdert nøye hvordan vi skulle gjøre det. I første omgang ville vi selvfølgelig forsøkt å få det til så hun kunne ordne det selv. Hvis det var uaktuelt måtte vi forsøkt å finne en annen løsning. Hva som hadde vært best ville vært avhengig mye av selve sykdommn, men også av hvilken hjelp det ville være mulig å få og hva jenta hadde vært komfortabel med etter å ha venner seg til tanken.

Anonymkode: 20020...5b3

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Både fordi dere skal kvalitetssikre både målinger og medisindoser (!).

Hvordan skal det bli feildosering, når mor får utlevert medikamentet av oss og vi står og følger med? 

Skrevet

Hvilken forskning?

Så foreldre bør ikke måle temperatur eller gi stikkpiller selv, men kontakte FL og LV med en gang?

Jeg aner ingenting om hva forskningen sier? Men forstår du ikke at det er stor forskjell for både foreldre og barn å være hjemme mot å være innlagt på sykehus?

Skrevet

Hvis så skulle skje måtte vi vurdert nøye hvordan vi skulle gjøre det. I første omgang ville vi selvfølgelig forsøkt å få det til så hun kunne ordne det selv. Hvis det var uaktuelt måtte vi forsøkt å finne en annen løsning. Hva som hadde vært best ville vært avhengig mye av selve sykdommn, men også av hvilken hjelp det ville være mulig å få og hva jenta hadde vært komfortabel med etter å ha venner seg til tanken.

Og når alt dette er på plass, så ville dere i det dere kom på sykehus overlatt alt til sykepleierne. Merkelig

Skrevet
1 minutt siden, Hurrahei skrev:

Jeg aner ingenting om hva forskningen sier? Men forstår du ikke at det er stor forskjell for både foreldre og barn å være hjemme mot å være innlagt på sykehus?

Dette spm var ikke rettet mot deg, men mot den såkalte legen. 

Det er forskjell og derfor ekstra viktig for barnet at mamma som er den trygge, gjør mest mulig for barnet sitt. 

Annonse

Skrevet

Jeg skjønner ikke at sykepleierne i denne tråden ikke kan vise empati jeg. For både pasient og foreldre. 

Har heldigvis ikke hatt barn innlagt på sykehus, men kan ikke foreldre bare få være mamma og pappa, og sykepleiere gi behandling?

Anonymkode: 6069a...221

Skrevet

Jeg skjønner ikke at sykepleierne i denne tråden ikke kan vise empati jeg. For både pasient og foreldre. 

Har heldigvis ikke hatt barn innlagt på sykehus, men kan ikke foreldre bare få være mamma og pappa, og sykepleiere gi behandling?

Anonymkode: 6069a...221

Det handler IKKE om foreldrene, men om BARNA. 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og når alt dette er på plass, så ville dere i det dere kom på sykehus overlatt alt til sykepleierne. Merkelig

Det vet jeg ikke, men i sykhussammenheng tror jeg barnet hadde foretrukket at en av de ansatte gjorde det, akkurat som jeg selv heller ville hatt hjelp av en helsearbeider enn av mannen min.

Skrevet

Det vet jeg ikke, men i sykhussammenheng tror jeg barnet hadde foretrukket at en av de ansatte gjorde det, akkurat som jeg selv heller ville hatt hjelp av en helsearbeider enn av mannen min.

Du sammenlikner deg selv med et barn. 

Er ditt TI år gamle barn vant med at du skifter bleie på henne, så tviler jeg at det heller setter pris på at en fremmed skifter bleie på henne i det hun er på sykehuset. 

Eller!?

Skrevet

Du sammenlikner deg selv med et barn. 

Er ditt TI år gamle barn vant med at du skifter bleie på henne, så tviler jeg at det heller setter pris på at en fremmed skifter bleie på henne i det hun er på sykehuset. 

Eller!?

Hele problemstillingen blir så søkt at det er vanskelig å vite hvordan hverken hun eller jeg ville reagert, men såpass stor hun er nå er det viktig for henne å markere avstand og selvstendighet i forhold til oss foreldre. Da blir det vanskelig å se for seg en situasjon der jun ville foretrekke å få hjelp til slike intime ting av oss foreldre fremfor en profesjonell hjelper.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hele problemstillingen blir så søkt at det er vanskelig å vite hvordan hverken hun eller jeg ville reagert, men såpass stor hun er nå er det viktig for henne å markere avstand og selvstendighet i forhold til oss foreldre. Da blir det vanskelig å se for seg en situasjon der jun ville foretrekke å få hjelp til slike intime ting av oss foreldre fremfor en profesjonell hjelper.

Selv om hun er vant til at dere skifter bleie på henne hjemme? Da tror du at hun kanskje foretrekker fremmede med en gang hun er på sykehuset? Føler jeg kjenner din datter bedre, enn du kjenner henne selv.. Men, ikke overrasket. 

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det handler IKKE om foreldrene, men om BARNA. 

Det handler om barna. Mange barn vil ha det bedre med at en selvsikker autritetsfigur gjør de ubehageige tingene mens mor og far bare kan forbindes med trøst og kos.

Annonse

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selv om hun er vant til at dere skifter bleie på henne hjemme? Da tror du at hun kanskje foretrekker fremmede med en gang hun er på sykehuset? Føler jeg kjenner din datter bedre, enn du kjenner henne selv.. Men, ikke overrasket. 

Du har hengt deg veldig opp i et veldig sært og hypotetisk tilfelle.

Jeg har forrsten bare satt stikkpiller en gang, aldri på meg selv eller på barna, men en gang måtte jeg gjøre det på moren til en venninne av meg. Venninnen min er sykepleier og har gjort det hundrevis av ganger, men hun øsket ikke å være den som gjorde dette på moren sin, selv om de har et svert godt forhold.

Det kan være mange følelser som spiller inn her. Jeg tror ikke det er noen selvfølge at det bestandig er bedre for barnet at foreldrene gjør mest mulig. Noen ganger går det kanskje heller på hva som er mest behageig for sykepleieren.

Skrevet

Jeg blir veldig passiv på sykehuset og føler jeg er til bry.

I utgangspunktet så føler jeg at sykepleier har en jobb hun/han må gjøre så jeg gjør meg selv liten, men dersom sykepleier sier at jeg fint kan gjøre det og det (ta temperaturen, sette inn stikkpille etc) så gjør jeg eller mannen min det.

Men vi hadde ventet til vi hadde fått beskjed om å gjøre noe. På sykehuset er jeg ikke på hjemmebane, jeg er liksom "gjest/pasient/besøkende, så vil ikke være til bry...

Men det er bare sånn jeg tenker...

Anonymkode: 94d91...d41

Skrevet
53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken forskning?

Og du er ingen sykepleier

Anonymkode: 1744d...8c0

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet at du må måle temperatur og gi smertestillende selv hjemme. Da vet jeg at du klarer det på sykehuset også, såfremt det ikke står om livet til barnet. 

Et barn som ikke er sykere enn at det kan være hjemme, kan jeg fint pleie selv. Men når jeg har gått til det skritt å ringe legen, så er det fordi jeg begynner å bli bekymra og tenker at noen fagfolk bør ta over. Og når LEGEN har gått til det skritt å anbefale innleggelse, da betyr det at barnet er atskillig sykere enn det jeg er kvalifisert til å håndtere. Og den følelsen tror jeg mange foreldre har med seg inn ved sykesenga. Det skal man faktisk ha respekt for. 

Anonymkode: 07ce6...dcc

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Når det er to "parter" som skal ta vare på et skremt og sykt barn, vil jeg tenke at det aller viktigste er at de to partene kommuniserer bra. En sykepleier som skal belære en sliten mor om at det ikke er greit å være lei seg og sliten, vil i liten grad være trygg for barnet. En mor som vegrer seg for å ivareta barnet sitt vil sikkert heller ikke virke trygg i situasjonen. HI og dere andre er sikkert gode sykepleiere, og dere har kanskje også gode bed side manners, men dere virker ikke veldig gode på arbeid med pårørende. Snakk skikkelig til folk, så får dere sikkert en videre horisont, og kanskje lærer dere også noe? Jeg har jobbet på en helt annen type avdeling, men har erfaring med at det å snakke med pårørende må gjøres skikkelig, og gjentas daglig. Snakk med foreldrene om hvordan de har det med at barnet er sykt, og hva de bekymrer seg for. Forklar (uten å være nedlatende) at din erfaring er at det er best for barnet hvis foreldre tar temp og setter stikkpiller. Hør på foreldrene hvis de har erfaringer som gjør at det er vanskelig for dem. 

Og ikke mist av syne - stort sett alle foreldre vil sitt eget barns beste. Å sitte på en høy stol og tenke noe annet er temmelig arrogant. 

Anonymkode: cbfda...004

Helt enig. 

Og som pårørende i alvorlige tilfeller i to runder må jeg si jeg er takknemlig over at jeg har møtt mennesker som deg og ikke som HI. Mennesker som faktisk ser at en alvorlig sykdom eller en ulykke ikke bare rammer pasienten, men en hel familie. Mennesker som gjorde meg i stand til å yte omsorg for den som trengte meg; helt uten  å stille rigide og fjollete krav bare for å stille dem.

Skrevet
5 minutes ago, Anonym bruker said:

Det handler om barna. Mange barn vil ha det bedre med at en selvsikker autritetsfigur gjør de ubehageige tingene mens mor og far bare kan forbindes med trøst og kos.

Jeg tror at hvis dette er noe man ikke intuitivt forstår av seg selv...så nytter det nok desverre ikke med argumentasjon.

Selvsagt skal helsepersonell ta seg av det ubehagelige som må gjøres, så langt det lar seg gjøre. Også kan foreldre trøste etterpå.

Forskning på barn som trengte blokking av anus viste at mange acv disse  barna ble dobbelt traumatisert når foreldre utførte prosedyren. Barn opplevde inngrepet som smertefult, og mange viste negative reaksjoner mot forelderen som hadde gjort blokkingen, og mange ville ikke bli trøstet av forelderen etterpå. Så prosedyren på invasive inngrep ble endret, heldigvis. Nå er foreldrenes rolle å holde barn rolige og trøste etterpå. 

Samme praksis gjelder så godt som alle vonde ting som må gjøres av helsepersonell 

Anonymkode: 1fb89...197

Skrevet
9 timer siden, Virre Vips skrev:

Du bare understreker poenget mitt.

Men jo, absolutt tar jeg til meg det du skriver. Jeg håper jo aldri jeg får så mye bruk for det.

Poenget mitt var - du lurte på noe - og fikk noen svar. Det var ingen foreldre som satt å lurte på hva du som sjukepleier tenkte, men du lurte på hva vi foreldre tenkte. Det er litt av forskjellen her ;)

Hadde du skrevet enn "opplæringstråd for foreldre med barn innlagt på sykehus" så hadde det vært noe annet. Men, du starter fint, med å undres - fordi du ikke skjønner hvorfor, fordi du har gjort deg en annen erfaring. Og det er topp! Det er sånn du som sykepleier lærer å forstå dine pasienter, og så kan du jobbe derfra. Så er det måten du etterhvert i tråden møter disse svarene på som gjør at du kommer litt skeivt ut.

Enig. Her er visst ingen kanal INN til sykepleieren...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...