Gå til innhold

Barn innlagt på sykehus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sykepleier på en barneavdeling. Jeg lurer i grunn på hvorfor nesten samtlige velger å la spl måle temp, gi stikkpiller, gi mikstur etc, fremfor å gjøre det selv? Jeg spør alltid om de ønsker å gjøre det selv. Det er nesten alltid mye bedre for barnet at foreldrene gjør dette, men de færreste gjør det. 

Hvorfor? 

Anonymkode: e203e...959

Fortsetter under...

Skrevet

Fordi de er bekymret for sitt syke barn, og når kompetent hjelp er tilgjengelig, så er det bedre at ansvaret for medisiner og annet hviler på nettopp den som er utdannet og ansatt for å ta nettopp den jobben? Synes du virkelig det er så rart? 

Skrevet
5 minutter siden, beef sister skrev:

Fordi de er bekymret for sitt syke barn, og når kompetent hjelp er tilgjengelig, så er det bedre at ansvaret for medisiner og annet hviler på nettopp den som er utdannet og ansatt for å ta nettopp den jobben? Synes du virkelig det er så rart? 

Jeg snakker ikke om akutt- situasjoner, det er sjeldent noe er veldig akutt, at vi må bare få tatt den tempen, gitt stikkpille/ mikstur etc. Jeg synes det er rart at foreldre heller vil at en fremmed skal utføre ulike prosedyrer på deres barn, som de kapable helt fint til å utføre selv. Dette er jo det beste for barnet, at mamma/ pappa måler tempen, fremfor en fremmed.. Vil man ikke barnets beste da? Alle kan måle en temp på eget barn, eller?

Skrevet

Heldigvis har jeg ikke hatt barn innlagt på sjukehus, men jeg har gitt jentungen stikkpiller.

Hadde jeg hatt mulighet til å la noen andre gjøre det, og kun være mor og omsorgsperson, gitt trøst og smeik på kinnet, isteden for å være den som "voldet" vondten så hadde jeg latt sjukepleier gjøre det.

Med det andre som å ta tempen etc så tenker jeg at det er du mer kompetent til enn meg. 

Hvordan er det bedre for barnet at jeg skulle gjort dette?

Anonymkode: 7d625...51d

Skrevet

Og - er det din personlige mening at det er det beste for barnet, eller er det noe fagbasert kunnskap bak en slik argumentasjon?

Skrevet

Jeg blir litt skremt når en sykepleier på en barneavdeling spør et slikt spørsmål? Er du nyutdannet? Er du mor selv? Har du jobbet med dette lenge? 

Anonymkode: 92504...6a9

Annonse

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Og - er det din personlige mening at det er det beste for barnet, eller er det noe fagbasert kunnskap bak en slik argumentasjon?

Det er kun mine kollegaer og min erfaring. Er det så lite logisk for deg at barnet er tryggere når mamma måler tempen, enn en fremmed?

Skrevet

Jeg blir litt skremt når en sykepleier på en barneavdeling spør et slikt spørsmål? Er du nyutdannet? Er du mor selv? Har du jobbet med dette lenge? 

Hvorfor skremmes du? Har både barn og jobbet der i nærmere 15 år. Og nå som jeg har egne barn, så ville jeg gjort mest mulig selv. Ikke fordi jeg er kompetent fordi jeg er spl, men fordi jeg er mamma. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg snakker ikke om akutt- situasjoner, det er sjeldent noe er veldig akutt, at vi må bare få tatt den tempen, gitt stikkpille/ mikstur etc. Jeg synes det er rart at foreldre heller vil at en fremmed skal utføre ulike prosedyrer på deres barn, som de kapable helt fint til å utføre selv. Dette er jo det beste for barnet, at mamma/ pappa måler tempen, fremfor en fremmed.. Vil man ikke barnets beste da? Alle kan måle en temp på eget barn, eller?

Jeg synes at din holdning her er den merkeligste. Er du forholdsvis nyutdannet?

For det første, foreldre som har barn på sykehuset er ofte bekymret, og går inn i rollen som ofte er forventet på et sykehus, at det er personalet som gjør jobben. Jeg forstår ikke hvorfor du ikke får en bedre dialog med foreldrene? Fortell dem, gjerne et annet sted enn akkurat ved barnets seng, at det noen ganger kan være bedre om foreldrene gjør slike ting, og så tilby deg å være der når de gjør det slik at de er sikre på at de gjør det riktig. Videre er det også et viktig poeng at du skal journalføre temperaturen, så det er jo du som er ansvarlig for tallene, at det er målt riktig, at det er avlest riktig osv. Dvs. du må jo være der og overvåke det som gjøres uansett.

Når sykepleierstudenter ikke har lov å gi medisiner til pasienter er det merkelig at du mener at ufaglærte skal få gi barn medisiner på sykehus.

Og så er det det faktum at barn som ligger på sykehus kan ha behov for nettopp det at foreldrene bare er der som foreldre og støttepersoner og ikke blir direkte forbundet med barnets sykdom og ev. plagsomme prosedyrer.

Jeg stusser på at du ikke har tenkt lenger enn du har på dette.

Anonymkode: a0aff...fdd

Skrevet

Men nå ser du hvorfor de av oss som har svart deg i tråden gjør som vi gjør.

Hvorfor du ser på oss som mødre som ikke vil det beste for barna våre må du nesten ta på din nedlatende kappe.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skremmes du? Har både barn og jobbet der i nærmere 15 år. Og nå som jeg har egne barn, så ville jeg gjort mest mulig selv. Ikke fordi jeg er kompetent fordi jeg er spl, men fordi jeg er mamma. 

Du høres absolutt helt nyutdannet ut, la meg si det slik. 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Helt enig.

Jeg var forresten nylig innlagt med barnet mitt. Følte sykepleierne trumfet igjennom om å få gjøre alt med mitt eget barn. Ubehagelig !

Anonymkode: dc1a2...cd5

Skrevet

Mine barn har hatet å måle tempen, og da de var små var det en kamp å få i dem medisiner. Hvis et av barna hadde blitt innlagt på sykehus, hadde jeg helt klart ikke ønsket å måtte være den som tok de kampene. Da ville jeg vært omsorgsfull mamma som tilbød trøst etter at helsepersonellet hadde behandlet barnet. 

Annonse

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er kun mine kollegaer og min erfaring. Er det så lite logisk for deg at barnet er tryggere når mamma måler tempen, enn en fremmed?

Som mor kan jeg godt måle tempen, men jeg ville likevel tenke at det er lurest å ha fagfolk på saken, for hva hvis jeg avleser termometeret feil?

Anonymkode: 07ce6...dcc

Skrevet

Jeg jobber også på barneavdeling og opplever at de fleste foreldre gjør dette selv når jeg spør. Måle temp på en 8 åring kan jeg fint gjøre men rektaltemp av en 1 åring går ofte bedre at foreldrene gjør selv. Men jeg gjør det også om jeg "senser" at foreldrene har nok å tenke på. Ofte i starten kan jeg fint gjøre alt med mindre de insisterer. Men når barnet har vært innlagt over noen dager opplever jeg at foreldrene mer eller mindre tar over og det er jo bare positivt. 

Anonymkode: 373d5...e55

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som mor kan jeg godt måle tempen, men jeg ville likevel tenke at det er lurest å ha fagfolk på saken, for hva hvis jeg avleser termometeret feil?

Lese av feil? Sålenge du kan tall, så klarer du ikke å lese feil. 

Skrevet

Jeg jobber også på barneavdeling og opplever at de fleste foreldre gjør dette selv når jeg spør. Måle temp på en 8 åring kan jeg fint gjøre men rektaltemp av en 1 åring går ofte bedre at foreldrene gjør selv. Men jeg gjør det også om jeg "senser" at foreldrene har nok å tenke på. Ofte i starten kan jeg fint gjøre alt med mindre de insisterer. Men når barnet har vært innlagt over noen dager opplever jeg at foreldrene mer eller mindre tar over og det er jo bare positivt. 

Enig her. Sålenge ting er litt uavklart og foreldrene er veldig bekymret, gjør jeg selvfølgelig dette. Men, når de har vært innlagt i flere dager, og tempen måles som rutine, så er det dét beste at foreldrene gjør det. Uansett hva dibberne mener

Skrevet

Vel mange barn responderer bedre at en annen enn foreldrene gjør slike prosedyrer. Hvis jeg skal gi mikstur eksempelvis blir det en kamp/hyl/skrik og vonde opplevelser hvor mor tvinger det i munn ... er det en med litt autoritet- lege/sykepleier som tar styringen på medisiner, så hører/ agerer barnet annerledes ... Opplevd dette på legevakt selv. Ungen er hysterisk når jeg prøver å overtale/gi mikstur... lege gjør det for meg, ungen mukker ikke!?! Men vil ha trøst av meg etterpå...

syns det er rart at du ikke konkluderer med det samme. Kanskje du heller er «yrkesskada» av å ha vært sykepleier for lenge og synes å gjøre daglige rutiner(som hører til jobben) er kjedelige? Glemmer å kun være en forelder med et sykt barn på sykehus...

Anonymkode: 7e919...7c2

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lese av feil? Sålenge du kan tall, så klarer du ikke å lese feil. 

Eh. Alle kan gjøre feil.

Hvis du er så cocky, håper jeg ikke du kommer i skade for å blingse på en medisindose. For det skjer jo aldri at folk som kan lese tall, leser feil tall..?

Skrevet

Eh. Alle kan gjøre feil.

Hvis du er så cocky, håper jeg ikke du kommer i skade for å blingse på en medisindose. For det skjer jo aldri at folk som kan lese tall, leser feil tall..?

Det her blir bare for dumt. 

Skrevet

Enig her. Sålenge ting er litt uavklart og foreldrene er veldig bekymret, gjør jeg selvfølgelig dette. Men, når de har vært innlagt i flere dager, og tempen måles som rutine, så er det dét beste at foreldrene gjør det. Uansett hva dibberne mener

Ja det er jeg enig i. Det beste for barnet er minst mulig inngripen av oss. Men jeg har ingenting imot å gjøre disse tingene. Jeg opplever ofte at foreldre er usikre på seg selv fordi de de på sykehus og tenker at vi kan så mye bedre. Men min erfaring er at det er foreldrene som er ekspert på sine egne barn. Ofte sier barna selv når jeg spør hvem de vil skal sette stikkpillen at de vil mamma/pappa skal gjøre det. Mens noen ønsker at jeg skal gjøre det mens foreldren holder hånda f.eks. 

Skrevet

Men, da må du fortelle dem det - på en god måte. Som du ser her er vi flere som tenker annerledes, som tenker at det å få lov å bare være omsorgsperson er godt, og at det i møte med sjukehuset er de kompetente sjukepleierne som utfører disse oppgavene. 

Så har du med din erfaring en annen kompetanse, og da er det din jobb å forklare usikre foreldre at "Jo, det kan være best om du gjør dette, fordi..." 

Skrevet

Det er sykepleier som journalfører temperatur, og det er kun sykepleiere og leger som kan dele ut medisiner. Jeg ville bare antatt at jeg ikke hadde lov! Jeg klarer fint å gi barnet mitt det hn trenger av omsorg, men ønsker du som sykepleier å måtte stole på at jeg gjør ting riktig "i ditt navn"? 

Hadde jeg vært sykepleier ville jeg sørget for å gjøre ting selv som var viktig at var riktig opp mot journalen.... 

Hva blir konekvensene for sykepleier om mor tar temp, leser av tall feil, sykepleier skriver dette tallet i journalen og lege tar beslutninger tuftet på disse? Og det medfører feilbehandling? 

Selvfølgelig kan man lese av feil om en er stresset. Og når barnet er så sykt at det er på sykehus, er nok de fleste foreldre stresset.

Anonymkode: 34b43...94e

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel mange barn responderer bedre at en annen enn foreldrene gjør slike prosedyrer. Hvis jeg skal gi mikstur eksempelvis blir det en kamp/hyl/skrik og vonde opplevelser hvor mor tvinger det i munn ... er det en med litt autoritet- lege/sykepleier som tar styringen på medisiner, så hører/ agerer barnet annerledes ... Opplevd dette på legevakt selv. Ungen er hysterisk når jeg prøver å overtale/gi mikstur... lege gjør det for meg, ungen mukker ikke!?! Men vil ha trøst av meg etterpå...

syns det er rart at du ikke konkluderer med det samme. Kanskje du heller er «yrkesskada» av å ha vært sykepleier for lenge og synes å gjøre daglige rutiner(som hører til jobben) er kjedelige? Glemmer å kun være en forelder med et sykt barn på sykehus...

Anonymkode: 7e919...7c2

Absolutt ikke. Det er lettere å «bare gjøre det selv», enn å vente på foreldrene gjøre dette. Men, fordi dette ofte er bedre for barnet, så ønsker jeg at foreldrene prøver først, med meg til stede. Ser jeg at dette ikke kommer til å gå, så overtar jeg, og bruker i verste fall makt for å få det til.. Og ja, makt blir brukt på barn i sykehus. Ikke ofte heldigvis, men det brukes. 

Skrevet

Det er sykepleier som journalfører temperatur, og det er kun sykepleiere og leger som kan dele ut medisiner. Jeg ville bare antatt at jeg ikke hadde lov! Jeg klarer fint å gi barnet mitt det hn trenger av omsorg, men ønsker du som sykepleier å måtte stole på at jeg gjør ting riktig "i ditt navn"? 

Hadde jeg vært sykepleier ville jeg sørget for å gjøre ting selv som var viktig at var riktig opp mot journalen.... 

Hva blir konekvensene for sykepleier om mor tar temp, leser av tall feil, sykepleier skriver dette tallet i journalen og lege tar beslutninger tuftet på disse? Og det medfører feilbehandling? 

Selvfølgelig kan man lese av feil om en er stresset. Og når barnet er så sykt at det er på sykehus, er nok de fleste foreldre stresset.

Anonymkode: 34b43...94e

Jeg er tilstede når temp måles. Jeg kjenner på barnet først og vet i hvert fall om barnet har høy feber. Det har selvfølgelig skjedd at jeg har målt ny temp, fordi forventet temp ikke har stemt med det tempmåler viser. Både hvis foreldrene måler, men det har også skjedd når jeg selv har målt. Og nei, en lege behandler ikke kun temp, men hele pasientens symptomer og resultater på ulike prøver. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...