Anonym bruker Skrevet 29. november 2017 #1 Skrevet 29. november 2017 Noen her som er medlem i eller har erfaring med Foreningen Lykkelige barn? Vi har nettopp fått etablert at vår sønn scorer godt over gjennomsnittet på en del ulike tester. Men hadde vært interessant å snakke med noen med intelligente og evnerike/begavede barn.. særlig for å høre litt hva de tenker om hvor grensen går mellom å være begavet eller "bare smart" Anonymkode: ec75b...623
Anonym bruker Skrevet 29. november 2017 #2 Skrevet 29. november 2017 Ikke medlem. Føler ikke for noe forum for å dyrke intelligensen til vår sønn, selv om mange har sagt vi burde. Det viktigste for oss er at han har det fint sosialt😊 Anonymkode: 7d6f8...aef
Anonym bruker Skrevet 29. november 2017 #3 Skrevet 29. november 2017 Lykkelige barn grensen går ikke på godt over gjennomsnittet, men GAI på 130, som er høy begavet. Grensen til begavet er GAI over 120. Over gjennomsnittet er GAI over 110. Barna med GAI over 130 er neppe mer lykkelige enn andre barn. Anonymkode: ad540...ce0
Anonym bruker Skrevet 29. november 2017 #4 Skrevet 29. november 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Lykkelige barn grensen går ikke på godt over gjennomsnittet, men GAI på 130, som er høy begavet. Grensen til begavet er GAI over 120. Over gjennomsnittet er GAI over 110. Barna med GAI over 130 er neppe mer lykkelige enn andre barn. Anonymkode: ad540...ce0 Det er vel nettopp derfor foreningen heter akkurat det: fordi disse ungene ikke er spesielt lykkelige i f eks vanlig skole, men at man ønsker å gi dem likesinnede og gode erfaringer sammen, som gjør dem mer lykkelige på sikt. Anonymkode: d1d9e...192
Anonym bruker Skrevet 29. november 2017 #5 Skrevet 29. november 2017 Vi er medlemmer, beste som skjedde for barna våre! Får hjelp, erfaringer og tips - og nå går skoledagene bedre. Det er ikke "opptakskrav" i LB. Men en samtale med en foreldrekontakt... Anonymkode: 79a96...c14
Miss Honey Skrevet 29. november 2017 #6 Skrevet 29. november 2017 Vi er medlem i mensa og treffer andre familier gjennom lokallaget her. Deler erfaringer gjennom egne grupper i mensaforumet. Min datter ble nettopp testet til en IQ på over 145. Har kjempet mot skolen i over to år nå ser det endelig ut som det skal skje noe. Anbefaler Fabulinus, sjekk det ut..
Anonym bruker Skrevet 29. november 2017 #7 Skrevet 29. november 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Lykkelige barn grensen går ikke på godt over gjennomsnittet, men GAI på 130, som er høy begavet. Grensen til begavet er GAI over 120. Over gjennomsnittet er GAI over 110. Barna med GAI over 130 er neppe mer lykkelige enn andre barn. Anonymkode: ad540...ce0 Lykkelige barn har ingen "opptakskrav" slik du skisserer her. Hvor henter du tallene dine fra? Hvorfor skal GAI bruker, og ikke fullskala? Hvorfor se bort fra eksekutive funksjoner? Alt over 100 vil være over gjennomsnittet. Over 115 er, over normalområdet. 130 er grensa for evnerik. Anonymkode: e417a...17f
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #8 Skrevet 30. november 2017 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi er medlemmer, beste som skjedde for barna våre! Får hjelp, erfaringer og tips - og nå går skoledagene bedre. Det er ikke "opptakskrav" i LB. Men en samtale med en foreldrekontakt... Anonymkode: 79a96...c14 Vår sønn ble testet av ppt (ravens) i forbindelse med en vurdering av om han skulle henvises til bup for utredning av asperger syndrom. Konklusjonen var at det ikke er nødvendig, men han har nå tiltak knytte til sosial utvikling i barnehagen. Men testene viste en IQ på minimum 120 mente han fra ppt, mest sannsynlig høyere. Vi er nå litt usikre på hva vi skal gjøre videre. Ta kontakt med lykkelige barn, mensa, eller andre for å få testet gutten ordentlig, for å få etablert om han er i kategorien begavet, eller om han er 'bare smart'? La det ligge, og fokusere på det sosiale og tenke at dette går seg til i løpet av skoleårene, og at det ikke er så viktig å kategorisere han? Som medlem av LB, tenker du at hans bakgrunn er nok til å be om en samtale med en foreldrekontakt? Anonymkode: ec75b...623
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #9 Skrevet 30. november 2017 7 timer siden, Miss Honey skrev: Vi er medlem i mensa og treffer andre familier gjennom lokallaget her. Deler erfaringer gjennom egne grupper i mensaforumet. Min datter ble nettopp testet til en IQ på over 145. Har kjempet mot skolen i over to år nå ser det endelig ut som det skal skje noe. Anbefaler Fabulinus, sjekk det ut.. Er dere medlem av mensa kun pga barnet, eller har dere foreldre iq som møter 'opptakskravet'? Hva er Fabulinus? Og hva kan de hjelpe med? Anonymkode: ec75b...623
Miss Honey Skrevet 30. november 2017 #10 Skrevet 30. november 2017 (endret) 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Er dere medlem av mensa kun pga barnet, eller har dere foreldre iq som møter 'opptakskravet'? Hva er Fabulinus? Og hva kan de hjelpe med? Anonymkode: ec75b...623 Jeg ble medlem pga barnet for å få kontakt med likesinnede i området og for å råd av andre til hvordan møte skolen. hun er selv blitt medlem senere. Jeg har selvfølgelig også høy nok IQ hvis ikke kunne jeg ikke blitt medlem;) frt-testen som mensa tilbyr måler bare opp til 135 så jeg vet bare jeg har over 135. Testen datteren min tok (ravens) hadde tak på 145 så hun har over det men vet ikke hvor mye. Det var mensa som tipset meg om fabulinus. De kan hjelpe med kartlegging/testing, veiledning, kurs.. kjempegod erfaring med de. sjekk ut fabulinus.no Endret 30. november 2017 av Miss Honey La til (ravens)
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #11 Skrevet 30. november 2017 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Vår sønn ble testet av ppt (ravens) i forbindelse med en vurdering av om han skulle henvises til bup for utredning av asperger syndrom. Konklusjonen var at det ikke er nødvendig, men han har nå tiltak knytte til sosial utvikling i barnehagen. Men testene viste en IQ på minimum 120 mente han fra ppt, mest sannsynlig høyere. Vi er nå litt usikre på hva vi skal gjøre videre. Ta kontakt med lykkelige barn, mensa, eller andre for å få testet gutten ordentlig, for å få etablert om han er i kategorien begavet, eller om han er 'bare smart'? La det ligge, og fokusere på det sosiale og tenke at dette går seg til i løpet av skoleårene, og at det ikke er så viktig å kategorisere han? Som medlem av LB, tenker du at hans bakgrunn er nok til å be om en samtale med en foreldrekontakt? Anonymkode: ec75b...623 120 er ganske vanlig IQ. Høyere enn gjennomsnitt men må nok mye høyere enn det for å havne i kategori begavet. 1 av 10 har IQ på 120. Det vil si det er ca 3 elever i hver klasse med tilsvarende IQ. Hadde det vært så vanlig å være «begavet» hadde vel nivået i skolen vært høyere generelt og vi hadde ikke hatt så store problemer med å få tilpasset til de som faktisk er spesielle. Hvis du har en IQ på 145 er du spesiell (1 av 1000) og vil ha problemer med å finne likesinnede og trives i skolen. Anonymkode: b79a1...555
Anonym bruker Skrevet 30. november 2017 #12 Skrevet 30. november 2017 Jeg kjenner ikke Ravens så godt, har mest forholdt meg til WISC som mine barn ble testet med. Der brukes primært GAI som mål på flytende intelligens. Prosesseringshastighet og Arbeidsminne er vel regnet mer som "sekretærfunksjoner" og mange evnerike barn har store sprik mellom flytende intelligens og eksekutive funksjoner. Derav hyppig mismatch på skolen(?). Uansett hvis utredningen viser over 120, uten noen videre forklaring, er jo sannsynligheten stor for at barnet er evnerikt. Spesielt hvis dere foreldre observerer det samme. Hvor gammelt er barnet? Jeg tenker at hvis dere foreldre opplever utfordringer av sosial, læringsmessig eller psykisk art som dere knytter til barnets høye læringsevner, så er LB plassen for dere. Hvis dere søker et nettverk av voksne og barn... Disse barna har ofte lenge vært ansett som "annerledes" og synes det er veldig godt å komme en plass der de er "normale". Anonymkode: 79a96...c14
Ledda Skrevet 30. november 2017 #13 Skrevet 30. november 2017 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Vår sønn ble testet av ppt (ravens) i forbindelse med en vurdering av om han skulle henvises til bup for utredning av asperger syndrom. Konklusjonen var at det ikke er nødvendig, men han har nå tiltak knytte til sosial utvikling i barnehagen. Men testene viste en IQ på minimum 120 mente han fra ppt, mest sannsynlig høyere. Vi er nå litt usikre på hva vi skal gjøre videre. Ta kontakt med lykkelige barn, mensa, eller andre for å få testet gutten ordentlig, for å få etablert om han er i kategorien begavet, eller om han er 'bare smart'? La det ligge, og fokusere på det sosiale og tenke at dette går seg til i løpet av skoleårene, og at det ikke er så viktig å kategorisere han? Som medlem av LB, tenker du at hans bakgrunn er nok til å be om en samtale med en foreldrekontakt? Anonymkode: ec75b...623 Raven er en litt begrensende test å bruke, gammel og med mindre validitet. 120 i IQ er ikke spesielt høyt. De færreste trenger noen tilrettelegging for dette, de vanskene du erfarer skyldes nok mer andre ting
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå