Gå til innhold

Oppdaget kul i brystet

Anbefalte innlegg

Vet jo selvfølgelig ikke om det er noe galt, men jeg oppdaget en kul i brystet i kveld og ble litt redd. Det er veldig lang ventetid hos fastlegen, er det ok å vente f.eks 4 uker før man får undersøkt dette eller bør det gjøres fortere? 

Anonymkode: ca1d6...be5

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144335452-oppdaget-kul-i-brystet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du forteller hva det gjelder når du ringer legekontoret SKAL du få time ganske raskt, altså :)

Mest sannsynlig er dette ingenting, men man skal jo sjekke det opp. Har opplevd å finne kul selv, fikk time hos legen etter tre dager, han kjente også kulen og da ble jeg henvist til sykehuset dagen etter. Tok mammografi og de så kulen der også, så da ble det biopsi samme dag, kulen var heldigvis helt ufarlig :)

Lykke til

Anonymkode: d9493...29b

Bør gjøres med en gang. Jeg er nettopp ferdig med 6måneder cellegift og operasjon og skal ha 3 uker med stråling. Noen brystkreft typer er veldig aggressive og hurtigvoksende. Ikke noe man venter med å få utelukke. Å oppdage det tidlig øker sjansen for velykket behandling og bedre langtidsprognose. Lykke til! Håper det er noe ufarlig

Anonymkode: f604f...b9c

Det er egne regler for dette, ring lege i morgen og si du har funnet en kul i brystet, da skal du få time veldig fort.

De aller fleste kuler i brystet er heldigvis helt uskyldige, men siden noen få ikke er det er det viktig at det blir sjekket med en gang.

Anonymkode: 2bb87...a81

Nei, det skal gå veldig raskt når du oppdager en kul i brystet. Så ring dem å si det du skriver her, så får du nok time ila. uka. 

Søsteren min fant en megakul i brystet og var helt nervevrak, må innrømme jeg ble veldig redd selv. Legen var også skeptisk. Må bare få si at det var helt ufarlig, det var kun vann og ble tappet på sykehuset uten noe problem. :) Lykke til :)

Anonymkode: 58366...bbe

Søsteren min på under 30 år fant også en kul i brøstet, ringte legen og fikk beskjed om at siden hun var så ung var det mest sannsynlig ikke noe farlig men fikk allikevel time ganske fort. Det var kreft og hun kom relativt raskt til videre behandling. 

Tenker at det er lurt å ringe å spørre, mest sannsynlig får du time raskt. Unødvendig at du skal gå lenge å måtte bekymre deg om det viser seg å ikke være noe. 

Anonymkode: 3cb50...9fb

Annonse

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar. Allerede vært hos lege og det ble satt i gang pasientforløp utredning brystkreft.

Hva vil det si, at du blir sendt til mammografi?

Anonymkode: 9d997...a36

Annonse

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har fått time på sykehusey allerede på torsdag, så det gikk jo veldig fort!

Så bra. Men ikke bare mammografi og ultralyd altså? Sa legen "utredning for brystkreft"? Hvorfor satte de i gang det forløpet?

det er uansett sikkert ikke noe skummelt. Og skulle det være noe skummelt, så går jo det også vanligvis bra nå for tiden :-)

Lykke til!

Anonymkode: 04048...e39

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har fått time på sykehusey allerede på torsdag, så det gikk jo veldig fort!

Så bra :)  

Det "pakka" er jo bare standard nå, men de gjør det for sikkerhets skyld, enten det skulle vise seg at det du har bare er en cyste eller fettkul eller om det er kreft. Hva de gjør i "pakka" kommer vel også an på hva de ser på mammografi og ev. ultralyd. Vil tro de også tar blodprøver av deg. Hvis de ser noe de er usikker på kan det være de tar en enkel biopsi av kulen også for å analysere den, da får du resultatet etter noen dager.

Husk at de fleste kuler er helt ufarlige. Lykke til :)

Bra du undersøker brystene dine selv, forresten :)

Anonymkode: 436a4...eb7

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva vil det si, at du blir sendt til mammografi?

Det skulle stå pakkeforløp. Jeg kan ikke så mye om det, men det er visst et opplegg for å sikre at utredning med alle nødvendige tester tas så raskt som mulig når det er mistanke om kreft  (de kreft typene det gjelder) og med visse tidsfrister for hvor lang tid. 

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det skulle stå pakkeforløp. Jeg kan ikke så mye om det, men det er visst et opplegg for å sikre at utredning med alle nødvendige tester tas så raskt som mulig når det er mistanke om kreft  (de kreft typene det gjelder) og med visse tidsfrister for hvor lang tid. 

Ok, jeg har aldri hørt om det, kanskje noe nytt. Bra de tar det seriøst :) Jeg har vært på mammografi noen ganger, og det har vært vanncyster hver gang heldigvis. Lykke til på torsdag :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...