Anonym bruker Skrevet 27. november 2017 #1 Del Skrevet 27. november 2017 Jeg har daglige smerter, ibux, paracet ol funker ikke. Jeg har Paralgin forte, den svakeste dosen (husker ikke i farta hva det er) og den har fungert supert siden jeg fikk den i september. Jeg tar den ikke ofte, det kan gå en uke el to mellom hver dose, jeg sparer den til når smerten er skikkelig ille. De andre dagene bruke jeg varmeposer som lindrer el sover mye. Jeg skal snart til en spesialist på min sykdom. Jeg trenger ikke tips om andre piller el noe sånt. Men de to siste gangene jeg har tatt paralgin forte har den ikke fungert. Jeg tok den tidligere i dag og søndag for en uke siden. Før der mandag for to uker siden, altså samme uke som den søndagen. Smertene var ille når den ikke fungerte men ikke verre enn andre ganger jeg har tatt paralgin forte. Jeg kan da umulig ha tatt den for tett så jeg må ha høyere dose?? Anonymkode: bad0a...e8b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144335443-paralgin-forte-funker-ikke-lengre/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. november 2017 #2 Del Skrevet 27. november 2017 Hvis du har en kropp som ligner min så kan det være "ofte nok". Min kropp er helt ekstrem på det området, tar jeg en tablett to dager på rad så har jeg gjerne null effekt tredje dag. Hvis jeg tar samme smertelindrende 1-2 ganger pr. uke så får jeg også null effekt etter 2-3 uker. De fleste legene sier det ikke er mulig, noen sier at det er mulig hos noen få. Jeg er en av de "heldige". Hadde behov for mye smertestillende for mange år siden, men jeg ga bare opp til slutt og lærte meg å takle smertene. Inntil et visst punkt er det mulig. Så jo, det er mulig å bli tilvent selv om man ikke bruker medikamentet ofte, men det er sjelden. Paralgin forte er dessuten kjent for å gi rask tilvenning, men normalt sett med langt hyppigere bruk enn det du bruker den. Snakk med legene dine. Vet ikke hvilke smerter du har, men det er en del andre hjelpemidler du kan bruke også. Anonymkode: 6260d...104 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144335443-paralgin-forte-funker-ikke-lengre/#findComment-148602190 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. november 2017 #3 Del Skrevet 27. november 2017 Kodein som er i disse tablettene omgjøres til morfin i leveren. Hos noen vil bare et par gangers bruk gjøre en immun mot dette stoffet, da gjøres ikke kodeinet om til morfin, og da har de ingen effekt. Hos meg tok det en del lenger tid, tok en om dagen i flere uker, men til slutt funket de ikke. Hos noen går denne prosessen fort, hos noen tar det lenger tid, og noen mister aldri effekten. Selv om du sier du ikke spør om det ville jeg helt klart spurt legen om et alternativ. Ta med deg pillebrettet slik at legen ser hvor mye/lite du har tatt..lettere å bli tatt på alvor. Ønsker deg god bedring, håper spesialisten finner noe som kan hjelpe deg med å bli kvitt eller i det minste redusere smertene. Anonymkode: 552e0...540 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144335443-paralgin-forte-funker-ikke-lengre/#findComment-148602205 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. november 2017 #4 Del Skrevet 27. november 2017 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kodein som er i disse tablettene omgjøres til morfin i leveren. Hos noen vil bare et par gangers bruk gjøre en immun mot dette stoffet, da gjøres ikke kodeinet om til morfin, og da har de ingen effekt. Hos meg tok det en del lenger tid, tok en om dagen i flere uker, men til slutt funket de ikke. Hos noen går denne prosessen fort, hos noen tar det lenger tid, og noen mister aldri effekten. Selv om du sier du ikke spør om det ville jeg helt klart spurt legen om et alternativ. Ta med deg pillebrettet slik at legen ser hvor mye/lite du har tatt..lettere å bli tatt på alvor. Ønsker deg god bedring, håper spesialisten finner noe som kan hjelpe deg med å bli kvitt eller i det minste redusere smertene. Anonymkode: 552e0...540 Du blir ikke immun. Men du bygger opp en tolleranse. Kort fortalt så utvikler du fler opiatreseptorer og trenger mer opiat (høyere dose) for å dekke det og oppnå samme effekt. Snakk med lege før du øker dosen Evt. Selvmedisinering øker faren for avhengighet. Anonymkode: e7529...a49 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144335443-paralgin-forte-funker-ikke-lengre/#findComment-148602221 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. november 2017 #5 Del Skrevet 27. november 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Du blir ikke immun. Men du bygger opp en tolleranse. Kort fortalt så utvikler du fler opiatreseptorer og trenger mer opiat (høyere dose) for å dekke det og oppnå samme effekt. Snakk med lege før du øker dosen Evt. Selvmedisinering øker faren for avhengighet. Anonymkode: e7529...a49 Hvor har jeg nevnt å øke dosen på paralgin forte? Har ikke tenkt til å gjøre det. Medisinen jeg skrev om å øke er en medisin mot selve sykdommen men jeg øker ALDRI medisinee uten at en lege/spesialist har sagt det. Går dessverre på en del medisiner og har brukt en del andre før. Flere sykdommer her Mener du at jeg har økt toleransen ved å ta den så sjeldent? Jeg vet at andre med samme sykdom tar den flere ganger i uken og har gjort det mye lengre enn meg. Anonymkode: bad0a...e8b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144335443-paralgin-forte-funker-ikke-lengre/#findComment-148602333 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. november 2017 #6 Del Skrevet 27. november 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvis du har en kropp som ligner min så kan det være "ofte nok". Min kropp er helt ekstrem på det området, tar jeg en tablett to dager på rad så har jeg gjerne null effekt tredje dag. Hvis jeg tar samme smertelindrende 1-2 ganger pr. uke så får jeg også null effekt etter 2-3 uker. De fleste legene sier det ikke er mulig, noen sier at det er mulig hos noen få. Jeg er en av de "heldige". Hadde behov for mye smertestillende for mange år siden, men jeg ga bare opp til slutt og lærte meg å takle smertene. Inntil et visst punkt er det mulig. Så jo, det er mulig å bli tilvent selv om man ikke bruker medikamentet ofte, men det er sjelden. Paralgin forte er dessuten kjent for å gi rask tilvenning, men normalt sett med langt hyppigere bruk enn det du bruker den. Snakk med legene dine. Vet ikke hvilke smerter du har, men det er en del andre hjelpemidler du kan bruke også. Anonymkode: 6260d...104 Eneste alternativet er å øke den medisinen jeg tar for sykdommen (altså ikke paralgin forte), eller å bli operert i hjernen Det er en spesiell og sjelden nevrologisk sykdom. Jeg har tidligere tatt Imovane for søvnen og den ble jeg kjempe raskt tilvent så jeg måtte gi den opp. Men jeg har ellers dessverre tatt en drøss med andre medisiner uten at virkningen har forsvunnet men de har ikke være vanedannende. Anonymkode: bad0a...e8b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144335443-paralgin-forte-funker-ikke-lengre/#findComment-148602339 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. november 2017 #7 Del Skrevet 27. november 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Du blir ikke immun. Men du bygger opp en tolleranse. Kort fortalt så utvikler du fler opiatreseptorer og trenger mer opiat (høyere dose) for å dekke det og oppnå samme effekt. Snakk med lege før du øker dosen Evt. Selvmedisinering øker faren for avhengighet. Anonymkode: e7529...a49 Jeg ser nå at noe jeg postet tidligere om den andre medisinen ikke ble postet her. Men uansett jeg skal ikke øke paralgin forten. Anonymkode: bad0a...e8b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144335443-paralgin-forte-funker-ikke-lengre/#findComment-148602342 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. november 2017 #8 Del Skrevet 27. november 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Kodein som er i disse tablettene omgjøres til morfin i leveren. Hos noen vil bare et par gangers bruk gjøre en immun mot dette stoffet, da gjøres ikke kodeinet om til morfin, og da har de ingen effekt. Hos meg tok det en del lenger tid, tok en om dagen i flere uker, men til slutt funket de ikke. Hos noen går denne prosessen fort, hos noen tar det lenger tid, og noen mister aldri effekten. Selv om du sier du ikke spør om det ville jeg helt klart spurt legen om et alternativ. Ta med deg pillebrettet slik at legen ser hvor mye/lite du har tatt..lettere å bli tatt på alvor. Ønsker deg god bedring, håper spesialisten finner noe som kan hjelpe deg med å bli kvitt eller i det minste redusere smertene. Anonymkode: 552e0...540 Det er kun morfin som hjelper mot denne smerten dessverre, og jeg får ikke sterkere av fastlegen og ikke vil jeg ha noe sterkere. Noen med denne sykdommen har null effekt av morfin men det er kun morfin som hjelper de som har effekt av den Men det kan hende at det vil hjelpe å øke medisinen for selve sykdommen, om ikke så er hjernekirurgi et alternativ, som ikke frister Takk takk Anonymkode: bad0a...e8b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144335443-paralgin-forte-funker-ikke-lengre/#findComment-148602347 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. november 2017 #9 Del Skrevet 27. november 2017 Nå er det trolig ikke aktuelt siden du har hatt effekt av paralgin forten, men kan det være at du har en CYP-genvariant som gjør at du ikke har god nok effekt av den? Det er ca. ti prosent av befolkningen som har en slik variant. Det er bare en enkel blodprøve som skal til. Jeg fikk tatt en slik test hos legen. Det kan muligens også forklare noe av det at jeg "tilvennes" dem så fort? Ellers, sjekk litt muligheter for å finne metoder som kan hjelpe deg med å takle smertene (jeg skrev litt om det over). Meditasjon, yoga, qigong, avspenning m.fl. Har du blitt vurdert av smerteteam på sykehuset du følges opp? Håper du finner ut av det slik at du kan få hjelp. Anonymkode: 6260d...104 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144335443-paralgin-forte-funker-ikke-lengre/#findComment-148602354 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. november 2017 #10 Del Skrevet 27. november 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nå er det trolig ikke aktuelt siden du har hatt effekt av paralgin forten, men kan det være at du har en CYP-genvariant som gjør at du ikke har god nok effekt av den? Det er ca. ti prosent av befolkningen som har en slik variant. Det er bare en enkel blodprøve som skal til. Jeg fikk tatt en slik test hos legen. Det kan muligens også forklare noe av det at jeg "tilvennes" dem så fort? Ellers, sjekk litt muligheter for å finne metoder som kan hjelpe deg med å takle smertene (jeg skrev litt om det over). Meditasjon, yoga, qigong, avspenning m.fl. Har du blitt vurdert av smerteteam på sykehuset du følges opp? Håper du finner ut av det slik at du kan få hjelp. Anonymkode: 6260d...104 Jeg hadde super effekt av Paralgin forte før, det er de to siste gangene at de ikke har fungert. Jeg har tatt den siden september. Å ligge gjør smerten mye mye verre Jeg har lært meg meisinsk yoga men det er lite av de øvelsene jeg kan gjøre nå. Og all fysisk aktivitet gjør meg verre, savner å gå turer Men takk for tipsene Vet ikke om de har smerteteam på mitt sykehus, dessuten har ikke nevrologene tatt meg seriøst i det hele tatt frem til jeg havnet på akutten et par ganger nylig. Før hintet de om at jeg er hypokonder og truet med å ta medisinen fra meg, den for sykdommen. Den for sykdommen hjelper og på smertene men sykehuset har nektet meg å øke den. Så fastlegen henviste meg til et annet sykehus som jeg skal til i desember De skal være de beste i landet på denne sykdommen 👍 Takk igjen! Anonymkode: bad0a...e8b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144335443-paralgin-forte-funker-ikke-lengre/#findComment-148602364 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. november 2017 #11 Del Skrevet 27. november 2017 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor har jeg nevnt å øke dosen på paralgin forte? Har ikke tenkt til å gjøre det. Medisinen jeg skrev om å øke er en medisin mot selve sykdommen men jeg øker ALDRI medisinee uten at en lege/spesialist har sagt det. Går dessverre på en del medisiner og har brukt en del andre før. Flere sykdommer her Mener du at jeg har økt toleransen ved å ta den så sjeldent? Jeg vet at andre med samme sykdom tar den flere ganger i uken og har gjort det mye lengre enn meg. Anonymkode: bad0a...e8b Jeg skrev det bare fordi at noen kunne funnet på å få ideen om å gjøre det utifra svaret jeg ga om økt toleranse, ikke som et angrep på deg. (Mer som ansvarsfraskrivelse hos meg ) Du kan ha økt den. Det er helt individuelt hvor mottakelig man er. Noen opplever økt tilleranse, og avhengighet, raskere en andre. Selv har jeg endometeriose og tar det i perioder. Har en fast dose jeg bevist holder meg til. (1/2 - 1tabl i døgnet normalt, og i ille perioder 2-3 i døgnet i en til to uker) Og oppigjennom har jeg opplevd å måtte holde meg unna i et par mnd for å oppnå samme efekt igjen (pga økt tolleranse). Anonymkode: e7529...a49 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144335443-paralgin-forte-funker-ikke-lengre/#findComment-148602374 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. november 2017 #12 Del Skrevet 28. november 2017 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg skrev det bare fordi at noen kunne funnet på å få ideen om å gjøre det utifra svaret jeg ga om økt toleranse, ikke som et angrep på deg. (Mer som ansvarsfraskrivelse hos meg ) Du kan ha økt den. Det er helt individuelt hvor mottakelig man er. Noen opplever økt tilleranse, og avhengighet, raskere en andre. Selv har jeg endometeriose og tar det i perioder. Har en fast dose jeg bevist holder meg til. (1/2 - 1tabl i døgnet normalt, og i ille perioder 2-3 i døgnet i en til to uker) Og oppigjennom har jeg opplevd å måtte holde meg unna i et par mnd for å oppnå samme efekt igjen (pga økt tolleranse). Anonymkode: e7529...a49 Jeg gidder ikke øke dosen uten at legen har sagt det Er så lei smertene, friske folk er så heldige! Synd du og sliter med smerter 💜 Anonymkode: bad0a...e8b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144335443-paralgin-forte-funker-ikke-lengre/#findComment-148602555 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå