Gå til innhold

Kan man be (øye)legen om en bestemt utredning? For ms i dette tilfellet.

Anbefalte innlegg

Jeg har tre ganger på under to år nå hatt det som må være synsnervebetennelse. Det har vært stigende verre og verre for hver gang. Jeg har også hatt endel andre symptomer som har kommet og gått gjennom disse årene. Nå ønsker jeg virkelig en utredning for ms, nå begynner jeg å bli redd på ekte. Men kan jeg si rett ut at jeg er redd for det og ønsker utredning, eller bør jeg kun fortelle om symptomene og se hva (øye)legen selv kommer frem til og bare godta det hvis det ikke blir utredning videre? 

Anonymkode: 7c64a...e0e

Fortsetter under...

Du blir vel henvist til øyelegen med en bestemt hensikt?

det er ikke feil å drøfte fine bekymringer men du bør ikke utelukkende fokusere på en bestemt diagnose. 

Anonymkode: 43a7c...a46

Hvis det er legen din som har henvist deg til øyelegen så foreligger det en bestemt "bestilling" til øyelegen. Min erfaring er at noen øyeleger da kun vil forholde seg til den aktuelle problemstillingen og ikke noe annet. Hvis du er henvist med tanke på de gjentakende betennelsene så er det likevel fullt relevant å si til øyelegen at du ønsker han skal se om det kan være MS som kan være årsak til disse betennelsene siden du også har fått sånn og sånn symptomer som er mistenkelige mtp. MS. Da gjør du det relevant for øyelegen å sjekke det. Men som hun over sier, ikke lås deg i den diagnosen.

Men hvis du bestiller privat så er det jo du selv som kommer med "bestillingen", og da sjekker legen som regel det du ber om.

Regner med at du har snakket med fastlegen din om dette. Da bør du også få tatt MR av hodet hvis det er mistanke om MS.

Husk at det ikke må være MS, så ikke lås deg i den tanken heller.

Anonymkode: 425ca...2a6

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du blir vel henvist til øyelegen med en bestemt hensikt?

det er ikke feil å drøfte fine bekymringer men du bør ikke utelukkende fokusere på en bestemt diagnose. 

Anonymkode: 43a7c...a46

Ja, henvist pga mistanke om synsnervebetennelse. Sist sa øyelegen "jeg tror ikke vi setter igang med MR og alt pga dette. Så jeg håper hun vil gjøre det denne gangen... 

Anonymkode: 7c64a...e0e

Du kan snakke med fastlegen angående MR for å sjekke MS. Bare si at du er så bekymret for det at du ikke kommer til å slappe av før det er eventuelt avkreftet.

Anonymkode: 00611...83c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...