Gå til innhold

Farlig å ta barn med feber ut?

Anbefalte innlegg

Sønnen min har feber å moren min mener at det kan jeg overhodet ikke ta han ut i det hele tatt. Det var snakk om å ta bussen til butikken som tar 5 minutter,inn å kjøpe stikkpiller også dra hjem igjen. Men moren min er skikkelig hysterisk på at det kan jeg ikke gjøre når barnet på 5 år har feber for da blir han sykere.

Er det virkelig sånn at barn ikke kan være ute overhodet når de har feber? Vil jo selvsagt ikke smitte noen men når barnet har 40 i feber om kvelden så er vi nødt å ha stikkpiller. Foreldrene mine bor 2 timer unna så skjønner at ikke de handler der for oss.

Anonymkode: 08cd7...a8e

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144335375-farlig-%C3%A5-ta-barn-med-feber-ut/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer helt an på allmenntilstanden til barnet. Er den bra nok så

Hadde din mor hatt rett hadde nok jeg vært død sånn ca. da jeg jeg begynte på skolen som seksåring, tror jeg ;) Jeg så nemlig alltid friskere ut når jeg var syk da jeg var lita, har litt av det fremdeles. Litt mer roser i kinnene som gjør at øynene mine ser enda klarere ut. Jeg sa jeg var syk, jeg så så frisk ut at mamma ikke en gang tenkte på å måle feberen, ble sendt på skolen, og måtte gå hjem igjen utpå dagen når jeg ble for dårlig til å være der. Mamma følte seg like ille hver gang dette skjedde, for hun hadde jo også trodd at jeg nektet å gå på skolen fordi jeg bare ikke ville.

Kle på gutten fornuftig mtp. temperatur ute. Varm nok, men ikke for varm. Vær kjapp på butikken og hjem igjen. Det som kanskje er verst er til og fra bussen og ev. venting på buss hjem igjen.

Anonymkode: 1618d...5aa

Det går nok helt fint :) sønnen min har vært ute minst en time flere ganger når han har hatt feber i barnehagen, å de ansatte har vært for opptatt til å merke at han er syk. Han har ikke tatt skade av det. En annen gang ble jeg faktisk oppringt av barnehagen fordi han hadde feber,å når jeg kommer for å hente han så var han ute med de andre barna. Hadde det vært farlig å ha barn ute når de har feber så hadde nok barnehagen holdt sønnen min inne til jeg kom.

Med 40 i feber er man ikke alltid i form til å ta bussen. Det høres slitsomt ut selv om det ikke er langt. 

Jeg tror nesten heller jeg ville vurdert å la barnet være alene en bitteliten stund mens du selv drar. 

Anonymkode: efbd6...139

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Med 40 i feber er man ikke alltid i form til å ta bussen. Det høres slitsomt ut selv om det ikke er langt. 

Jeg tror nesten heller jeg ville vurdert å la barnet være alene en bitteliten stund mens du selv drar. 

5 år alene hjemme? Er det vanlig?

Annonse

Jeg har tatt med begge mine ut litt med feber. Legen har sagt at det er helt ok. Trillet de en tur i frisk luft f.eks. En liten tur i butikken går nok fint hvis han ikke er helt slapp og utafor. Bruker han vogn så tar du med den så han kan sitte og slappe av..

Anonymkode: eb576...014

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det må du ikke finne på å gjøre!

Greit nok å la en frisk femåring være hjemme alene en stund (dersom det er naboer han kan ta kontakt med dersom det skulle være noe), men ikke en syk en! 

Med så høy feber kan barnet få feberkramper, og det kan være skikkelig farlig og skummelt hvis det er alene.

Hvis du har en vogn kler du på barnet godt, pakker ham inn i pledd eller en sovepose og tar ham med deg. Har du økonomi til det, tar du en drosje.

God bedring!

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, ser at hjemme alene med såpass høy feber nok ikke var et godt forslag. Men det jeg ville si var at et barn med så høy feber ofte ikke orker så mye. 

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så høy feber pleier han å bare ha om kvelden.

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, ser at hjemme alene med såpass høy feber nok ikke var et godt forslag. Men det jeg ville si var at et barn med så høy feber ofte ikke orker så mye. 

Men så høy feber pleier han å bare ha om kvelden. På dagen er han redusert men pleier ikke å ha så mye i feber.

Jeg har aldri forstått det der med å så bastant påstå at barn med feber ikke skal ut. Hvorfor ikke egentlig? Hva er det med luften utenfor huset som kan forverre tilstanden at man må rope dramatisk opp om det? Er det kulden? Er det vinden? Hva med det er det som er så galt?

Ungene mine har vært ute med feber flere ganger, som regel fordi allmenntilstanden har vært god, og fordi de har villet det selv. Ingen av dem har blitt mer syk av den grunn. Jeg tror frisk luft og andre inntrykk kan være bra, så lenge allmenntilstanden er ok. 

Anonymkode: c06eb...564

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg har aldri forstått det der med å så bastant påstå at barn med feber ikke skal ut. Hvorfor ikke egentlig? Hva er det med luften utenfor huset som kan forverre tilstanden at man må rope dramatisk opp om det? Er det kulden? Er det vinden? Hva med det er det som er så galt?

Ungene mine har vært ute med feber flere ganger, som regel fordi allmenntilstanden har vært god, og fordi de har villet det selv. Ingen av dem har blitt mer syk av den grunn. Jeg tror frisk luft og andre inntrykk kan være bra, så lenge allmenntilstanden er ok. 

Tror egentlig mamma bare er veldig gammaldags å før i tiden vat det jo sånn at barn med feber ikke måtte være ute.

Sønnen min er visst bedre idag for han spør om å få gå ut å leke. Holder han inne idag men tror vi tar en rask tur på butikken med buss.

Annonse

Det er helt uproblematisk

Jeg forsto det sånn en gang vi snakket om det på helsestasjonen at man sier barn skal være inne når de har feber fordi det er lettere for dem å regulere hvor mye de egentlig orker når de er inne. Slipper du en febersyk unge ut så leker og herjer det kanskje mer enn det har godt av og det tar lenger tid å bli frisk, fordi kroppen egentlig trenger hvile

Litt frisk luft er helt greit og slett ikke farlig.

Anonymkode: db28b...ea9

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er helt uproblematisk

Jeg forsto det sånn en gang vi snakket om det på helsestasjonen at man sier barn skal være inne når de har feber fordi det er lettere for dem å regulere hvor mye de egentlig orker når de er inne. Slipper du en febersyk unge ut så leker og herjer det kanskje mer enn det har godt av og det tar lenger tid å bli frisk, fordi kroppen egentlig trenger hvile

Litt frisk luft er helt greit og slett ikke farlig.

Anonymkode: db28b...ea9

Aha, logisk! That makes sense. Takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...