Gå til innhold

Noen som har ME og/eller Fibromyalgi?

Anbefalte innlegg

Er dere i jobb?

Jeg har begge diagnosene. Ingen andre diagnoser. Klarer knapt å jobbe 2 dager i uka. Veileder hos NAV mener jeg nok ikke vil få innvilget AAP. Snart vært sykmeldt 1 år nå. Dette er helt krise da jeg allerede kjemper for å klare 2 dager i uka på jobb. 

Får dere andre med disse plagene noen stønader?

Anonymkode: b73be...118

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144335301-noen-som-har-me-ogeller-fibromyalgi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ME diagnose fra spesialist på sykehus. Kiropraktoren mener jeg også har fibromyalgi, men har ikke den diagnosen fra spesialist.

Jeg er 100% ufør.

Ble syk etter infeksjon, var delvis sykemeldt i 1 år, gikk over på aap, prøvde i flere år å stå i jobb, men det gikk ikke. Ble ufør etter 4,5 år på aap, da hadde jeg ikke jobbet i det hele tatt på 2 år. De første årene prøvde jeg å jobbe alt fra 10-40%, men ble sykere og sykere.

Anonymkode: ecd23...41f

Jeg har offisielt et postviralt utmattelsessyndrom (en type ME), selv om Nav også vet at det ikke er det som egentlig feiler meg lenger, hadde den diagnosen for mange år siden. Men symptommessig er symptomene veldig lik, derfor skriver legen den nå, sammen med den mer diffuse diagnosekoden som beskriver hva problemet egentlig er, selv om de ikke kjenner årsaken til det. Litt vanskelig, for testene er konkrete og forklarer symptomene mine, men det er lite eller ingen kunnskap om det her i landet. Så for enkelthets skyld aksepterer Nav at ME-diagnosen står, fordi den siste diagnosen ville trolig ikke gitt aap, fordi den tilsynelatende har en enkel løsning, noe den altså ikke har i mitt tilfelle. Ha-ha... dette hørtes veldig kryptisk ut, men det er engang slik det er. Jeg er altfor syk til å jobbe, og det er det ingen som tviler på, hverken fastlege, spesialister eller Nav. Jeg har gått på aap over fire år nå og har nylig fått det forlenget.

Det viktigste er at fastlegen din er veldig konkret og skriver en god legeerklæring. Legen må være tydelig på hva du greier og ikke greier og også gi et eller annet perspektiv på at det trolig vil være slik f.eks. minst et halvt år frem i tid. Videre er det viktig å fokusere på ev. utredning, behandling eller annen oppfølging du får for helsa di, noe som er målrettet mtp. at du skal bli bedre.

Er legeerklæringen utydelig da får du ikke innvilget aap. Så legen må være veldig tydelig!

Anonymkode: 5b5a9...c03

Litt utenfor det du spør om, men er du blitt utredet for andre ting også? Jeg har en venninne som fikk ME-diagnosen og lurte på om Hun hadde fibromyalgi også. Ved en tilfeldighet leste hun om cøliaki og fikk legen til å ta en prøve. Det viste seg at hun har cøliaki, og etter få måneder på glutenfri mat ble hun helt frisk! I ettertid har hun fortalt om flere med cøliaki som har fått feilaktig ME  eller fibromyalgi diagnose når egentlig har cøliaki. Sannsynligvis er ikke det tilfelle hos deg, men du taper ikke noe på å sjekke det dersom det ikke alt er blitt undersøkt. 

Anonymkode: 1669f...fcd

Annonse

Jeg fikk AAP da jeg bare hadde ME. Hadde det i mange år, men ble frisk. Men jeg har og kraftig allergi, astma og atopisk eksem som gjør meg ganske syk. Så da jeg ble frisk av ME, satte jeg meg på skolebenken, for å få en utdannelse, siden jeg hadde vært utenfor arbeidslivet i så mange år. Etter noen år, gikk jeg på en smell, og min allergi, eksem og astma ble kraftig forverret, og så fikk jeg fibromyalgi, har og mye mage og tarm problemer. Jeg fikk først avslag på AAP. Fikk det da jeg klagde, men de krever at jeg skal gå til psykolog. Da de mener jeg kommer til å bli frisk av allergien min da. Nå har jeg gått til psykolog i 6 mnd, og psykologen mener at det er ingen grunn til at jeg skal gå til han. Og jeg er jo enig, da det er ikke psykisk jeg sliter. Eller jeg ble deprimert, da jeg ble syk igjen. For jeg vil jo være frisk og jobbe. Men det var jo bare en vanlig depresjon.

Så nå er jeg livredd for hva Nav kommer til å gjøre. Spesialistene mine på allergi, mener at jeg er så syk, så jeg burde ikke engang klare å ta meg av barna mine. Og hadde de ikke vært så store, så hadde jeg faktisk ikke gjort det. Men Nav vil ikke engang ha papirer fra spesialistene mine, de sier at allergi er ikke en sykdom man blir så syk av. Og fibromyalgi er de i hvert fall ikke med på.

Anonymkode: cb0a6...9af

Begge deler pluss mye mye annet. Har 100% jobb. Med korte og lengre sykeperioder. Klamrer meg litt til jobben og rutiner. Men må innse at det går mot gradert ufør etterhvert. Nederlag. Men barna, livet og helsen må komme først. Vært syk i økende grad i snart 30 år. 

Anonymkode: 380b1...473

Fibromyalgi , jobber 100% og i turnus. Har to små barn.

Var sykemeldt 10mnd for et års tid siden. Og ellers i korte perioder (egenmelding). Skulle jeg ha tenkt 100% på meg selv så hadde 50% jobb vært det beste, men biter tennene sammen. Har mye smerteproblematikk og lite søvn. Kan heller kollapse når barna er store og ute av huset :) 

Anonymkode: b699f...f1d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...