Gå til innhold

Mareritt hver eneste natt


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt mareritt hver eneste natt over en lengre periode nå, sånn helt grusomme mareritt. 
Våkner flere ganger om natten pga. dem, og når jeg sovner igjen så "fortsetter" bare marerittet der jeg våknet. 

Noen som har tips til hvordan man unngår det? Og hva kommer det av? 

Anonymkode: 09db0...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan være mange årsaker til at du får mareritt.

Har det skjedd noe i livet ditt som gjør at du føler du har mistet litt kontroll eller er redd for noe? I så fall kan det spille inn.

Men mye annet også, noen kan f.eks. få mareritt om de spiser for sent, andre kan få det som bivirkning på medisiner.

Men det at du fortsetter å drømme samme drømmen etter at du har har våknet av marerittet, det viser at du egentlig har gode muligheter til å lære deg å styre drømmene dine. Husker ikke hva det kalles på norsk, men google lucid dreaming. Jeg hadde forferdelig mye mareritt som lita. Mer eller mindre ubevisst begynte jeg å lære meg selv å styre drømmene mine. Det er bare få år siden jeg hørte om lucid dreaming første gang, jeg trodde det var vanlig å drømme på den måten. Jeg har lest at en av måtene du kan trene deg opp er bl.a. å prøve å fortsette samme drøm etter at du har våknet fra en drøm. Med mareritt skal du selvfølgelig ikke nå prøve å gå inn i marerittet igjen, men du kan gjøre det med andre drømmer. Hvis du nå nesten bare har mareritt, da kan du bestemme deg for å bli veldig kreativ etter å ha våknet fra mareritt. Når du har våknet, ikke vær redd for å sovne igjen i tilfelle marerittet skal fortsette. Men prøv heller å tenke ut kreative løsninger på hvordan du kan snu marerittet.

Jeg gikk fra mareritt nesten hver eneste natt til at jeg nå har mareritt en gang i året eller annethvert år. Når jeg nå en sjelden gang får en marerittlignende drøm, så lar jeg meg selv drømme det så lenge det er spennende, men hvis jeg begynner å bli sliten eller ubehagelig redd i drømmen, da endrer jeg bevisst handlingen i drømmen. Jeg hadde et ordentlig mareritt for et par måneder siden, da ble jeg så irritert da jeg våknet for at jeg ikke hadde styrt drømmen at jeg valgte å gå inn igjen i marerittet når jeg sovnet igjen, da for å styre det til en drøm hvor jeg selv tok kontroll over situasjonen. Lurer forresten på om det kalles "bevisst drømming" på norsk. Når du trener deg opp til dette vil du få evne til å være bevisst at du drømmer mens du sover og drømmer.

Så når du nå skal sove etter et mareritt, bli kreativ. Ligg og tenk på marerittet, hvordan kan du snu drømmen til noe positivt, eller hvordan kan du komme deg ut av den vanskelige situasjonen. Husk at det er en drøm, det er ingenting som er umulig. Jeg har stått på toppen av høye stup med en gjeng mordere bak meg. Helt umulig å komme seg unna? Neida, det er bare å bestemme seg for at i dag kan du fly, og så kaste deg utfor stupet og fly dit du vil. Innestengt i et brennende hus som er umulig å komme ut av? Neida, ingenting er umulig i drømme, du kan mane frem en vannboble så stor at den kveler alle flammer uten å drukne deg. Eller kanskje du kan gjøre slik at du rett og slett tåler å springe gjennom flammer fordi du kan skru av og på noen superkvinneegenskaper, alt etter hva du trenger? Noen som forfølger deg? Ingen problemer det når du plutselig kan løpe i 500 km i timen, eller du kan gjøre om forfølgeren til brunsnegler som går inn i en flokk brunsnegletende gjess ;)

Det tar sikkert litt tid å lære seg, men les litt om det, for det finnes en del teknikker du kan bruke for å lære deg det. Bl.a. det å ligge og lage handlingen på en drøm før du sovner igjen.

Det er en praktisk evne å ha lært seg. Jeg har nå lenge vært i en vanskelig livssituasjon hvor jeg føler at jeg bare står og stamper og ikke kommer meg noen vei. Det gjør at jeg innimellom også får veldig slitsomme drømmer hvor ingenting jeg gjør får meg videre. Når jeg blir sliten nok av disse drømmene kobler bevisstheten min inn i søvne, og jeg tenker "dette er jo bare en drøm. Åh, men da kan jeg jo gjøre akkurat hva jeg vil for å komme meg ut av dette." Og så snur jeg hele drømmen til noe positivt istedenfor. Noen ganger kan jeg også i drømmen tenke "nei, dette gidder jeg ikke mer, nå vil jeg drømme noe annet". Vet det høres rart ut, men det er mulig. Og det beste er at det tydeligvis kan læres :)

Men er det ting i livet ditt som kan være årsak, se om du kan få ryddet opp eller få hjelp til å takle det. Bruker du medisiner, sjekk om de kan være årsak. Snakk med legen om helsetilstanden din har endret seg.

Anonymkode: 504ee...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Kan være mange årsaker til at du får mareritt.

Har det skjedd noe i livet ditt som gjør at du føler du har mistet litt kontroll eller er redd for noe? I så fall kan det spille inn.

Men mye annet også, noen kan f.eks. få mareritt om de spiser for sent, andre kan få det som bivirkning på medisiner.

Men det at du fortsetter å drømme samme drømmen etter at du har har våknet av marerittet, det viser at du egentlig har gode muligheter til å lære deg å styre drømmene dine. Husker ikke hva det kalles på norsk, men google lucid dreaming. Jeg hadde forferdelig mye mareritt som lita. Mer eller mindre ubevisst begynte jeg å lære meg selv å styre drømmene mine. Det er bare få år siden jeg hørte om lucid dreaming første gang, jeg trodde det var vanlig å drømme på den måten. Jeg har lest at en av måtene du kan trene deg opp er bl.a. å prøve å fortsette samme drøm etter at du har våknet fra en drøm. Med mareritt skal du selvfølgelig ikke nå prøve å gå inn i marerittet igjen, men du kan gjøre det med andre drømmer. Hvis du nå nesten bare har mareritt, da kan du bestemme deg for å bli veldig kreativ etter å ha våknet fra mareritt. Når du har våknet, ikke vær redd for å sovne igjen i tilfelle marerittet skal fortsette. Men prøv heller å tenke ut kreative løsninger på hvordan du kan snu marerittet.

Jeg gikk fra mareritt nesten hver eneste natt til at jeg nå har mareritt en gang i året eller annethvert år. Når jeg nå en sjelden gang får en marerittlignende drøm, så lar jeg meg selv drømme det så lenge det er spennende, men hvis jeg begynner å bli sliten eller ubehagelig redd i drømmen, da endrer jeg bevisst handlingen i drømmen. Jeg hadde et ordentlig mareritt for et par måneder siden, da ble jeg så irritert da jeg våknet for at jeg ikke hadde styrt drømmen at jeg valgte å gå inn igjen i marerittet når jeg sovnet igjen, da for å styre det til en drøm hvor jeg selv tok kontroll over situasjonen. Lurer forresten på om det kalles "bevisst drømming" på norsk. Når du trener deg opp til dette vil du få evne til å være bevisst at du drømmer mens du sover og drømmer.

Så når du nå skal sove etter et mareritt, bli kreativ. Ligg og tenk på marerittet, hvordan kan du snu drømmen til noe positivt, eller hvordan kan du komme deg ut av den vanskelige situasjonen. Husk at det er en drøm, det er ingenting som er umulig. Jeg har stått på toppen av høye stup med en gjeng mordere bak meg. Helt umulig å komme seg unna? Neida, det er bare å bestemme seg for at i dag kan du fly, og så kaste deg utfor stupet og fly dit du vil. Innestengt i et brennende hus som er umulig å komme ut av? Neida, ingenting er umulig i drømme, du kan mane frem en vannboble så stor at den kveler alle flammer uten å drukne deg. Eller kanskje du kan gjøre slik at du rett og slett tåler å springe gjennom flammer fordi du kan skru av og på noen superkvinneegenskaper, alt etter hva du trenger? Noen som forfølger deg? Ingen problemer det når du plutselig kan løpe i 500 km i timen, eller du kan gjøre om forfølgeren til brunsnegler som går inn i en flokk brunsnegletende gjess ;)

Det tar sikkert litt tid å lære seg, men les litt om det, for det finnes en del teknikker du kan bruke for å lære deg det. Bl.a. det å ligge og lage handlingen på en drøm før du sovner igjen.

Det er en praktisk evne å ha lært seg. Jeg har nå lenge vært i en vanskelig livssituasjon hvor jeg føler at jeg bare står og stamper og ikke kommer meg noen vei. Det gjør at jeg innimellom også får veldig slitsomme drømmer hvor ingenting jeg gjør får meg videre. Når jeg blir sliten nok av disse drømmene kobler bevisstheten min inn i søvne, og jeg tenker "dette er jo bare en drøm. Åh, men da kan jeg jo gjøre akkurat hva jeg vil for å komme meg ut av dette." Og så snur jeg hele drømmen til noe positivt istedenfor. Noen ganger kan jeg også i drømmen tenke "nei, dette gidder jeg ikke mer, nå vil jeg drømme noe annet". Vet det høres rart ut, men det er mulig. Og det beste er at det tydeligvis kan læres :)

Men er det ting i livet ditt som kan være årsak, se om du kan få ryddet opp eller få hjelp til å takle det. Bruker du medisiner, sjekk om de kan være årsak. Snakk med legen om helsetilstanden din har endret seg.

Anonymkode: 504ee...9df

Å, tusen takk for svar! :)

Jeg bruker ingen medisiner.

Har faktisk opplevd mange ganger at jeg kan ha styrt drømmene mine, på en måte litt som at jeg er "våken", og kan "bestemme" hva som skjer i drømmen halvt bevisst. Men at det var en egen greie var jeg ikke klar over? Jeg kan også fortsette en drøm etter å ha våknet. Jeg har tenkt at alle kunne gjøre det til en viss grad. Men disse marerittene kan jeg da ikke bestemme noe i, selv om jeg våkner underveis og kan stå opp for å så legge meg igjen etterpå. De fortsetter likevel, nesten der de slapp. Så dette må jeg lese mer om! :)

Opplevde et voldelig forhold for mange år siden, så mange år siden at jeg nå tenker det ikke er det som ligger til grunn selv om det kanskje kan være det. I marerittene er det ikke han spesifikt som går igjen, noen ganger kan han være med i drømmen, men ikke ha denne rollen. Noen ganger er han ikke med i det hele tatt. Ingen særlige spesifikke hendelser i drømmen som går tilbake til noe han gjorde, eller jeg har erfart. Men det er jo den vanlige, noen som følger etter deg, at jeg er i skogen og blir "jaktet" på, en som løper rundt å dreper alt og alle. At barnet mitt blir drept, bikkja flådd... altså, helt vanvittige ting. Alt jeg er glad i. Har opplevd dødsfall i familien, men "ventede" dødsfall etter lang tids sykdom o.l. Dette er også mange år siden. 

Anonymkode: 09db0...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte lese om lucid dreaming som du nevnte, og det er akkurat sånn jeg har det! Jeg kan være helt klar på under drømmen at dette er en drøm, nesten som jeg egentlig er våken også, også kan jeg forme den slik jeg vil. Alt fra farger til hvem som er i den, og hva som skjer. Om noe er i ferd med å skje som ikke er hyggelig, kan jeg forandre utfallet helt. Så sykt! Dette var jeg ikke klar over var en egen greie :D 

Men disse marerittene har jeg ikke mulighet å kontrollere i det hele tatt, og de oppleves som helt ekte. 

Anonymkode: 09db0...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg måtte lese om lucid dreaming som du nevnte, og det er akkurat sånn jeg har det! Jeg kan være helt klar på under drømmen at dette er en drøm, nesten som jeg egentlig er våken også, også kan jeg forme den slik jeg vil. Alt fra farger til hvem som er i den, og hva som skjer. Om noe er i ferd med å skje som ikke er hyggelig, kan jeg forandre utfallet helt. Så sykt! Dette var jeg ikke klar over var en egen greie :D 

Men disse marerittene har jeg ikke mulighet å kontrollere i det hele tatt, og de oppleves som helt ekte. 

Anonymkode: 09db0...445

Jeg trodde også inntil for få år siden at alle drømte slik.

Du kan det jo allerede. Det eneste du må endre er måten du går inn i marerittene dine etter å ha våknet av dem. Når du skal sove igjen, tenk over hvordan du kan gå inn i det marerittet og ta kontrollen og/eller endre det som skjer. Husk, det er bare én regel - det finnes ingen regler!

Helt forferdelig følelse når du drømmer at f.eks. hunden din blir flådd. Men om den allerede er flådd og død, så er det heller ingen hindring for at drømmen din kan få en helt annen utgang. Du kan nemlig ligge og tenke gjennom marerittet før du sovner igjen, du kan bestemme deg for at du kan spole tilbake til et tidlig punkt i drømmen, og så kan du gjøre sånn og sånn, for da ville ikke slikt skjedd, og skjedde ikke det, da ville den heller ikke få muligheten eller kanskje ikke heller ønske å flå hunden din. Ligg og tenk på det inntil du sovner, lag din egen "film" som tar utgangspunkt i hvordan marerittet startet, og at du kan endre det.

Det kan være litt vanskelig de første gangene, for du og kroppen din er så vant med å gå rett inn i fryktmodusen igjen, men siden du allerede kan å drømme bevisst tror jeg at du vil greie å få taket på det også når det kommer mareritt :)

De ytterst sjeldne gangene jeg nå ikke greier å endre marerittet før jeg våkner av det, da bruker jeg å spørre meg om det er en link mellom det jeg drømte og livssituasjonen min her og nå. Noen ganger er det tydelige linker, og bare det å bli klar over det gjør at jeg ikke fortsetter å drømme samme drøm etterpå. Men ofte velger jeg likevel å gå inn i det igjen når jeg sovner, men da også der for å ta kontroll over situasjonen. Jeg tror det har en overføringsverdi til det faktiske livet. Og andre ganger er et mareritt bare et mareritt uten noen som helst link til hverdagen, da kan jeg bestemme meg for at jeg vil drømme noe hyggelig istedenfor når jeg sovner igjen, og så ligger jeg og tenker ut noe hyggelig inntil jeg sovner. Som regel vil jeg da drømme på det jeg tenkte på, eller jeg får helt andre drømmer som ikke er mareritt.

Du kommer til å få til dette også når det gjelder mareritt :) Jeg tror ikke det vil ta deg lang tid heller siden du allerede kan det og er vant med det. Jeg skrev over at jeg nå bare har mareritt en gang i året eller annethvert år. Det er på en måte feil, det er så sjelden jeg får mareritt som jeg våkner av av frykten. Men jeg har flere mareritt, det er bare at jeg tar kontrollen over dem når de begynner å bli ubehagelige slik at de aldri får utvikle seg. Og noen ganger velger jeg å beholde et thriller-mareritt litt lenger bare fordi jeg der og da har lyst på å kjenne på spenningen... før jeg også endrer det når det blir for heftig.

Start til natten, du kommer til å få det til om ikke lenge. Husk - ingen regler! Du kan trikse og mikse med nåtid og fremtid og fortid som du vil, du kan endre andre, deg selv, du kan gi deg selv egenskaper som er helt usannsynlige, men likevel fullt mulige, du kan til og med ta fra andre egenskaper. Hva som helst, ingenting er umulig. Og når du føler en drøm har fått for langt.... spol deg tilbake og spill den inn på nytt. Du har full kontroll :)

Anonymkode: 504ee...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg måtte lese om lucid dreaming som du nevnte, og det er akkurat sånn jeg har det! Jeg kan være helt klar på under drømmen at dette er en drøm, nesten som jeg egentlig er våken også, også kan jeg forme den slik jeg vil. Alt fra farger til hvem som er i den, og hva som skjer. Om noe er i ferd med å skje som ikke er hyggelig, kan jeg forandre utfallet helt. Så sykt! Dette var jeg ikke klar over var en egen greie :D 

Men disse marerittene har jeg ikke mulighet å kontrollere i det hele tatt, og de oppleves som helt ekte. 

Anonymkode: 09db0...445

Jeg opplever også å styre drømmene i full viten om at det er en drøm. Litt dårlig samvittighet med hender jeg tar meg friheten til å kline med andre 🤣 føles så ekte ut. I tillegg pleier jeg også å hoppe utenfor stup for moro skyld fordi jeg vet at jeg ikke kommer til å dø 

Anonymkode: 848cf...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg opplever også å styre drømmene i full viten om at det er en drøm. Litt dårlig samvittighet med hender jeg tar meg friheten til å kline med andre 🤣 føles så ekte ut. I tillegg pleier jeg også å hoppe utenfor stup for moro skyld fordi jeg vet at jeg ikke kommer til å dø 

Anonymkode: 848cf...867

Er det ikke moro? Jeg har også gjort ting bare fordi det er morsomt. Å fly er jo deilig, ikke bare for å komme seg unna en vanskelig situasjon, men bare sveve på vindene, se omgivelsen fra fugleperspektivet. En gang satte jeg meg på en fyrverkerirakett bare fordi det virket morsomt å bli skutt opp i luften og være midt i de flotte fargene på himmelen ;) En annen gang kunne jeg svømme som en hai, hadde fått alle andre haier til å tro jeg også var en hai.

Morsomt å drømme :)

Anonymkode: 504ee...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det ikke moro? Jeg har også gjort ting bare fordi det er morsomt. Å fly er jo deilig, ikke bare for å komme seg unna en vanskelig situasjon, men bare sveve på vindene, se omgivelsen fra fugleperspektivet. En gang satte jeg meg på en fyrverkerirakett bare fordi det virket morsomt å bli skutt opp i luften og være midt i de flotte fargene på himmelen ;) En annen gang kunne jeg svømme som en hai, hadde fått alle andre haier til å tro jeg også var en hai.

Morsomt å drømme :)

Anonymkode: 504ee...9df

Ja jeg har også flydrømmer hvor jeg vet det er en drøm. Det er så befriende å fly 😄 ofte planlegger jeg natten ved å dagdrømme når jeg legger meg. Da drømmer jeg ofte det jeg tenker på når jeg legger meg. Og kan da styre drømmen som jeg vil. Har hatt den egenskapen så lenge jeg kan huske i fra barndommen 

Anonymkode: 848cf...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...