Anonym bruker Skrevet 19. november 2017 #1 Skrevet 19. november 2017 Vi skal ha barnebursdag å jeg vil gjøre alt så «diskret» som mulig. I dette barnets invitasjon la jeg en ekstra lapp hvor jeg skrev hva vi skulle spise å om feks. kyllingpølse var et alternativ, jeg skrev også at vi skulle ha godteposer og om de kanskje ville sende en melding med noen tips til hva barnet kunne spise av godteri :-) føler ALT inneholder gelantin. Men de i barnehagen sa at familien snakker veldig dårlig norsk å at det var stor sannsynlighet for å ikke få svar. Så jeg lurer på om noen har tips? Vil ikke at dette barnet skal føle seg utenfor (det ble glemt i et annet selskap barnet var bedt i) å vil ikke at barnet skal føle at det er «annerledes» i matsituasjonen og kos:-) Anonymkode: 38d25...e39
Anonym bruker Skrevet 19. november 2017 #2 Skrevet 19. november 2017 Gelatin kan lage av storfe også så det er ikke helt sikkert at barnet ikke kan spise. Noen nevnte seigmenn som inneholder svin så jeg ville hoppet over de ihvertfall. Jeg ville gått bort til familien(mora) og spurt rett ut om barnet kunne komme. Jeg ville snakket med dem. De er trolig usikre ennå angående bursdag siden de er nye i landet. De vil trolig føle seg tryggere om de møtte deg. Vi har alle en ting til felles,og det er livet til våre barn. Anonymkode: f20d5...487
Anonym bruker Skrevet 19. november 2017 #3 Skrevet 19. november 2017 Da ville jeg spurt de hvis du treffer på de i bhg eller ringt de hvis du har nummeret. Et lite tips, på rema 1000 eller kiwi, husker ikke hvilke butikk, men en av de. Der står det på de plastboksene til smågodtet hva smågodtet inneholder og om det er svin eller ikke i de. Mener det er rema 1000, men ikke helt sikker. Så da er det jo lett å plukke det som ikke inneholder gelatin fra svin. Anonymkode: e15af...c51
soleia Skrevet 19. november 2017 #4 Skrevet 19. november 2017 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da ville jeg spurt de hvis du treffer på de i bhg eller ringt de hvis du har nummeret. Et lite tips, på rema 1000 eller kiwi, husker ikke hvilke butikk, men en av de. Der står det på de plastboksene til smågodtet hva smågodtet inneholder og om det er svin eller ikke i de. Mener det er rema 1000, men ikke helt sikker. Så da er det jo lett å plukke det som ikke inneholder gelatin fra svin. Anonymkode: e15af...c51 Var slik merking på Rema 1000 sist eg handla Ganske mykje godteri utan gelantin.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2017 #5 Skrevet 19. november 2017 De muslimske barna som har vært i bursdager hos oss har hatt veldig god oversikt over hva de kan og ikke kan spise selv! Du er uansett på den sikre siden om du velger for eksempel sjokolade, panda lakris eller popcorn Anonymkode: d2e14...278
Anonym bruker Skrevet 19. november 2017 #6 Skrevet 19. november 2017 Hvis du går for et vegetarisk alternativ så er du sikker på at barnet kan spise maten ☺ en del av de muslimene jeg kjenner spiser kun halalslaktet kjøtt og da kan de ikke spise vanlige kyllingpølser... ellers er jo som nevnt over sjokolade og popcorn uten gelatin og også mye smågodt ☺ Må også si at jeg synes det er utrolig fint av deg å tenke på disse tingene ☺ Anonymkode: c68d8...f4a
Anonym bruker Skrevet 19. november 2017 #7 Skrevet 19. november 2017 Tusen takk for svar. Jeg spurte i barnehagen å de sa det var fint at jeg hadde skrevet en lapp til dem å at de var veldig strenge på dette med svin/gelantin osv. Men jeg vet i det selskapet barnet ble glemt så fikk de ordnet kyllingpølser å det gikk fint. Skrev også i lappen at jeg tenkte å ha sjokolade osv i godteposene ja 👍🏼 Men hvis de hadde litt tips til andre ting. Men skal sjekke Rema1000 👌🏼 Anonymkode: 38d25...e39
Anonym bruker Skrevet 19. november 2017 #8 Skrevet 19. november 2017 Kok pølsene i hver sin kjele så de ikke deler vann. Godteri som seigmenn ol inneholder gelatin. Det finnes godteri med gelatin fra storfe også, unngå godter i løsvekt og les på innholdsfortegnelsen. Er det en innvandrerbutikk i nærheten? I såfall kan du handle der. Anonymkode: 7368f...b56
Anonym bruker Skrevet 19. november 2017 #9 Skrevet 19. november 2017 Hvis du har en plan over hva du skal kjøpe, kan du ta bilde av det og vise de. Da er det lettere for de å svare ja eller nei. Hvis språket er et problem. Anonymkode: 97860...cf0
Anonym bruker Skrevet 19. november 2017 #10 Skrevet 19. november 2017 Vi er muslimer. Jeg ville gjort det så enkelt som mulig. Kjøp kyllingpølser. Spiser barnet kun halal, kan det få pølsebrød/lompe med ketchup og sennep. Dropp kakepynt som geletopper og seigmenn på en liten del av kaken / et par muffinser. Ren sjokolade, Gomp, Love hearts, kjærlighet på pinne ol. funker i godteposer. Anonymkode: fba2d...ebe
Anonym bruker Skrevet 19. november 2017 #11 Skrevet 19. november 2017 Piano ferdig gelé og tine hurtiggelé er halal. Om gelatin er laget på svin eller storfe har lite å si, da det uansett er Haram pga dyret ikke er halal slaktet. Men, stikker du innom innvandrerbutikker finner du både haribo og annet godteri som er halal. Anonymkode: 51b44...db2
Anonym bruker Skrevet 22. november 2017 #12 Skrevet 22. november 2017 På 19.11.2017 den 22.12, Anonym bruker skrev: Vi er muslimer. Jeg ville gjort det så enkelt som mulig. Kjøp kyllingpølser. Spiser barnet kun halal, kan det få pølsebrød/lompe med ketchup og sennep. Dropp kakepynt som geletopper og seigmenn på en liten del av kaken / et par muffinser. Ren sjokolade, Gomp, Love hearts, kjærlighet på pinne ol. funker i godteposer. Anonymkode: fba2d...ebe Tusen takk 😊 har bestemt meg for risengrynsgrøt istede. Men takk for tips til godteri. Anonymkode: 38d25...e39
Urwa Skrevet 22. november 2017 #13 Skrevet 22. november 2017 Ser ar du har fått mange gode tips her allerede👍🏽 Men så snill du er som ta så masse hensyn😊 Ikke alle bryr seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå