Gå til innhold

Vanskelig å bestå på exphil?

Anbefalte innlegg

Har eksamen i exphil og er litt nervøs, har lest hele pensum og forstår meg på innholdet, men klarer ikke å huske alt tror jeg.. Er litt nervøs for å stryke, hvor mye leste dere før eksamen og hva karakter fikk du?

Anonymkode: b905d...142

Fortsetter under...

Tar du seminar eller selvstudiumsvarianten?

Det er som du sier ganske høy strykprosent, og av de i mitt kull som tok seminarvarianten i fjor (kvalifiseringsoppgave og flervalgsprøve) var det ca 40% som måtte ta den på nytt.

Jeg skal ta den til våren, og gruer meg litt selv :P

Anonymkode: 8033b...7f1

Annonse

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tar eksamens modell :) har lest alt og gått på alle forelesninger... 

Så nå at de har gjort om seminarvarianten i år, så da stiller det seg jo helt annerledes. Er det hjemmeeksamen du skal ha?

Alt er uansett nytt i år, så da aner man jo egentlig ikke. De har nok gjort det om fordi det var så stort frafall og mye stryk.

Lykke til, det går nok helt fint :)

Anonymkode: 8033b...7f1

Om du har lest og vært på forelesninger kommer nok dette til å gå bra :)

Har du fått tilgang til gamle eksamensoppgaver er det veldig lurt å kikke litt på, og besvare for deg sjøl. 

Tips: Name-dropping er gull. "Som Wyatt beskriver har det rasjonelle mennesket vært grunnlaget for de fleste teoretiske retninger innenfor filosofien". Dette er også viktig på skoleeksamen. Så bruk et kvarter på å pugg pensumforfatterne og noen slike setninger du kan tenke deg at du får bruk for. Min foreleser sa at det kunne utgjøre forskjell på B og C, selv med samme innhold ellers i teksten.

Anonymkode: de49b...365

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er strykprosentet så høyt da? :/

Vet ikke hvorfor det er slik nå, men det var nok ofte mange som meldte seg opp, uten å møte, og uten at de meldte seg av igjen.

Anonymkode: 15f93...020

Annonse

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vet ikke hvorfor det er slik nå, men det var nok ofte mange som meldte seg opp, uten å møte, og uten at de meldte seg av igjen.

Anonymkode: 15f93...020

Gjetter på at årsaken er manglende interesse for faget, kombinert med at de tror det er plankekjøring.

Anonymkode: e975c...de1

• 3 uker senere...

Jeg leste rundt på massevis av forum for å høre hvordan andre opplevde exphil. Det er tydelig stor variasjon på seminarvariant og selvstudium, da man får veldig mye hjem og "inn med teskje" på seminarene. Men nå finnes jo flexphil som gir så inn med tskje som overhodet mulig. Men det er likevel vanvittig mye man må huske.. Spesielt siden spm på eksamen ikke er ett spørsmål i et spørsmål, men gjerne 3 spørsmål i ett.. "Forklar hva xx mente om ditt og datt, og drøft det opp mot hva nn mente om det samme. Forklar så hvordan dette står i konstrast til pp sitt pensumutdrag "abcd""  Jegtror exphil er et fag som noen tar veldig lett, mens andre tar veldig vanskelig. Så de som sliter med å finne sammenhenger, drøfting, selvtenking, logikk osv. De som ofte må pugge-pugge-pugge-pugge og får en 2-3'er, så vil exphil være et ufattelig vanskelig fag. Det er fantastisk mye begreper, og veldig mye stoff man ikke er vant til fra før. 

Jeg har alltid vært typen som kan lese kvelden før prøver og få 5-6. Jeg gjorde vel egentlig det samme i går kveld (hadde eksamen i dag...). Jeg har kun brukt flexphil så vidt, men har overhodet ikke husket noe som helst av det jeg har sett. Jeg brukte hele gårsdagen på filosofi.no, wikipedia, google personenen som har skrevet tekstene i etikkboka, samt funnet noen semesteroppgaver om div filosofer. Jeg skumleste 2 kaptiler i etikkboka (for jeg har sett det samme spørsmålet går igjen på eksamen) og jammen var ikke det spørsmålet i år og... Spørsmålet på filosofidelen var også nøyaktig samme som for noen år siden.. Så det og lese gjennom gamle eksamensoppgaver er VIKTIG, for det er de samme spm som går igjen og igjen. Ikke minst viser de hvordan man må tenke.
Jeg var sikker på at jeg skulle stryke, og det kan jo hende jeg fortastt gjør det, men jeg tror faktisk jeg klarte meg.. Jeg har ikke åpnet boka på pensum som omhandler filosofi og vitenskapshistorie, og dessverre var et av spm rettet mot en av tekstene i den boka. Men etter hva jeg visste om den filosofen klarte jeg å gjette meg til svaret, og selv om det ble noen tynne besvarelser, så håper jeg virkelig at jeg står. 

Anonymkode: 78bd1...34b

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg leste rundt på massevis av forum for å høre hvordan andre opplevde exphil. Det er tydelig stor variasjon på seminarvariant og selvstudium, da man får veldig mye hjem og "inn med teskje" på seminarene. Men nå finnes jo flexphil som gir så inn med tskje som overhodet mulig. Men det er likevel vanvittig mye man må huske.. Spesielt siden spm på eksamen ikke er ett spørsmål i et spørsmål, men gjerne 3 spørsmål i ett.. "Forklar hva xx mente om ditt og datt, og drøft det opp mot hva nn mente om det samme. Forklar så hvordan dette står i konstrast til pp sitt pensumutdrag "abcd""  Jegtror exphil er et fag som noen tar veldig lett, mens andre tar veldig vanskelig. Så de som sliter med å finne sammenhenger, drøfting, selvtenking, logikk osv. De som ofte må pugge-pugge-pugge-pugge og får en 2-3'er, så vil exphil være et ufattelig vanskelig fag. Det er fantastisk mye begreper, og veldig mye stoff man ikke er vant til fra før. 

Jeg har alltid vært typen som kan lese kvelden før prøver og få 5-6. Jeg gjorde vel egentlig det samme i går kveld (hadde eksamen i dag...). Jeg har kun brukt flexphil så vidt, men har overhodet ikke husket noe som helst av det jeg har sett. Jeg brukte hele gårsdagen på filosofi.no, wikipedia, google personenen som har skrevet tekstene i etikkboka, samt funnet noen semesteroppgaver om div filosofer. Jeg skumleste 2 kaptiler i etikkboka (for jeg har sett det samme spørsmålet går igjen på eksamen) og jammen var ikke det spørsmålet i år og... Spørsmålet på filosofidelen var også nøyaktig samme som for noen år siden.. Så det og lese gjennom gamle eksamensoppgaver er VIKTIG, for det er de samme spm som går igjen og igjen. Ikke minst viser de hvordan man må tenke.
Jeg var sikker på at jeg skulle stryke, og det kan jo hende jeg fortastt gjør det, men jeg tror faktisk jeg klarte meg.. Jeg har ikke åpnet boka på pensum som omhandler filosofi og vitenskapshistorie, og dessverre var et av spm rettet mot en av tekstene i den boka. Men etter hva jeg visste om den filosofen klarte jeg å gjette meg til svaret, og selv om det ble noen tynne besvarelser, så håper jeg virkelig at jeg står. 

Håper du også består! :) Nå tok jeg eksamen for to uker siden og ble overrasket over hvor lett spm var og ble ferdig tidligere, og hadde lest hele pensum fra dag 1, gikk på alle forelesninger, leste også mye ekstra om de ulike filosofene osv. Det å se på youtube hjalp også, mye nyttigt der med sånne "hurtig-kurser" i de ulike filosofiene som etikk osv.! :D Så venter bare spent på karakterene nå. Men får vel ikke vite før om en uke til..

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Håper du også består! :) Nå tok jeg eksamen for to uker siden og ble overrasket over hvor lett spm var og ble ferdig tidligere, og hadde lest hele pensum fra dag 1, gikk på alle forelesninger, leste også mye ekstra om de ulike filosofene osv. Det å se på youtube hjalp også, mye nyttigt der med sånne "hurtig-kurser" i de ulike filosofiene som etikk osv.! :D Så venter bare spent på karakterene nå. Men får vel ikke vite før om en uke til..

Kjedelig å vente ja! Ja spørsmålene er ikke så vanskelige egentlig, men det er mye stoff å lære selv om det "kun" er 2 bøker. Men exphil 1 er jo umulig å lese for de fleste uten forelesninger/seminarer/flexphil som hjelpemiddel. Også er mye av stoffet veldig komplisert mtp rare begrepet og forskjellige definisjoner av begreper osv osv. Vi får krysse fingrene for at vi står med glans :D 

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sa meg forøvrig ferdig etter 1 time og 20 min :P Er stort sett alltid den første som går. Nå som det var en 80 stk i salen fremfor vgs på 18-20 så var jeg vel nr 3-4. For å bruke menons paradoks: Det man vet, det vet man. Gidder ikke sitte og gruble i en evighet for å prøve å finne frem til informasjon jeg faktisk ikke kan garantere meg tilhører det jeg skriver om :P Jaggu, jeg fikk brukt exphil i dagliglivet ! 

Kjedelig å vente ja! Ja spørsmålene er ikke så vanskelige egentlig, men det er mye stoff å lære selv om det "kun" er 2 bøker. Men exphil 1 er jo umulig å lese for de fleste uten forelesninger/seminarer/flexphil som hjelpemiddel. Også er mye av stoffet veldig komplisert mtp rare begrepet og forskjellige definisjoner av begreper osv osv. Vi får krysse fingrene for at vi står med glans :D 

Helt enig  om bok 1, synes dette med argumenter osv var litt vanskelig og ga lite mening, lage argumentsdiagram osv. Nei det tror jeg ikke at jeg gjorde noe særlig bra i.. :/ 

Helt enig  om bok 1, synes dette med argumenter osv var litt vanskelig og ga lite mening, lage argumentsdiagram osv. Nei det tror jeg ikke at jeg gjorde noe særlig bra i.. :/ 

argumentsdiagram? Kafforno? De to kapitlene jeg leste i går kveld var de om abort for jeg forstod utfra tidligere oppgaver at det mest sannsynlig ville komme. Hadde heldigvis så flaks. For alternativet på etikkdelen hadde jeg virkelig ikke snøring på. På del 1 begynte jeg egentlig på det første alternativet. Men så leste jeg det andre alternativet et par ganger til, og forstod at jeg kanskje kunne klare den. Det handlet om platon og likestilling (men stod i spm at her skal vi gå utifra hans tekst om et eller annet) også forklare det igjen opp imot beauvoir sitt syn på likestilling. Så kom jeg på at selv om jeg ikke har lest den teksten til platon, så kunne jeg prøve meg frem, for han var jo "for" likestilling, og beauvoir kunne jeg en del om, så klarte og få frem et ålreit svar tror jeg :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...