Gå til innhold

Strikkekyndig hjelp værsåsnill? Står helt fast:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Strikker på rundpinne, genser ovenfra og ned. Har strikket ferdig ribbekanten til hals, og markert med 4 maskemarkører hvor jeg skal starte med raglanøkning. Skal da strikke rett frem til første økning, og ved første økning øker jeg 1 maske til høyre, så strikker jeg 2 rette, og så øker jeg 1 maske til venstre, deretter strikker jeg rett til neste markør og gjentar slik runden rundt. 

Men, skal dette gjøres i hver omgang? Eller skal jeg rettstrikke helt vanlig i noen omganger mellom økningene? På videoer så ser jeg at de lar markøren være på samne plass hele tiden, men hos meg forskyves det jo pga at det alltid blir én ekstra maske FØR midtmaskene (maskene mellom økningene som strikkes rett) og én ekstra etter midtmaskene...Hjelp?! 

Anonymkode: 3f13e...836

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ofte skal det økes på annenhver omgang, men det må du nesten se i oppskriften.

De to rette maskene forskyves ikke, og du vil etterhvert se dem som en tydelig stripe. Men det blir jo FLERE masker hele tiden, ja. 

Skrevet

Som hun over. I oppskriften står det hvor ofte du skal øke. 

Du vil alltid ha lit antall masker imellom der du øker, men flere masker på begge sider. 

Anonymkode: 8e7b5...faf

Skrevet

Hvis du setter markøren din midt mellom de to maskene som skal være i midten av økningen, så vil den ikke forskyves. Da vet du bare at du skal øke når det er en maske igjen til markøren. 

Skrevet

Jeg har ikke strikket genser ovenfra og ned, men regner med at det blir samme prinsipp. Som Leverpostei sier, det strikkes ofte en omgang rett uten økning mellom hver omgang med økning, men det skal stå i mønsteret, så les det en gang til.

Det jeg gjør er å legge en markeringstråd mellom de to maskene som du skal øke på hver side av. Da skal du øke nest siste maske før tråden og på andre maske etter tråden. Da vil ikke maskene forskyve seg for deg. Jeg bruker bare ta en tråd i en helt annen farge, det er lettere å se.

Anonymkode: 65ae3...7aa

Skrevet

Hi

Takk for svar!:) 

Ser ut til at jeg må ha det inn med t-skje, fordi...:

Nå har jeg plassert mørkeren midt mellom de to rettmaskene som skal strikkes MELLOM økningene, og de skal jo ikke flyttes på. Når jeg da skal øke, så blir det jo 1 ekstra maske FØR jeg kommer til disse midtmaskene..Altså; jeg kommer frem til den maska jeg skal øke til høyre, og etter den skal jeg strikke de to midtmaskene rett. Men det blur jo ei ekstra maske når jeg øker! Hvordan skal jeg da strikke denne maska (som kommer rett FØR midtmaskene, og rett ETTER økinga)? Det blur jo tre midtmasker da arhh...

Anonymkode: 3f13e...836

Skrevet

Jeg pleier å sette en markør før og etter de to raglan maskene.

Da strikker fram til første markør, øker, flytter markøren over på høyre pinne, strikke de to maskene, flytter markøren og øker igjen, neste runde uten økning (men det må du se i mønsteret) Da skal du alltid øke rett før og rett etter markørene.

(Du trenger da åtte markører, jeg pleier å bruke en annen farge på den første markøren for å hvite hvor runden begynner.)

Anonymkode: 96537...f3b

Skrevet

De to maskene på hver side av markøren strikkes alltid rett. Økningene gjøres på utsiden av disse to. Da får du en rett linje med to masker og økning utenfor. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...