Gå til innhold

Barnehagebarn og foreldrepermisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere!

Leser stadig i tråder her om håpløse foreldre som har barna i barnehagen mens de er hjemme i permisjon med baby. Mener folk at man bør ha storesøsken kun få timer i barnehagen for å leke litt, og ellers være hjemme? 

Jeg har en toåring og en liten baby. Dagene handler jo mye om å få babyen til å sove, derav trille tur eller være inne. Jeg leverer og henter derfor toåringen når det passer i forhold til babyen sin rytme (og toåringens selvsagt). Hun er som regel ca 7 timer i barnehagen om dagen. Hva tenker dere? Er jeg helt på viddene når jeg tenker at det er det beste for begge barna?

Anonymkode: 0968f...6a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det får man selvsagt styre som det passer. Jeg valgte å ha min mye hjemme, korte dager og ofte fri fordi jeg ville det og nøt tiden sammen med de. Men det passer ikke for alle, noen har mye plager og er slitne etter fødsel, urolig baby og mye nattevåk, evt søskensjalusi og aktivitetsnivået til to åringen har mye å si. Gjør sånn som det passer best hos dere, hent tidlig når du har ork og overskudd og la barnet ha litt lengre dager når det passer.

Anonymkode: 235a6...b07

Skrevet

Det er jo opp til hver enkelt hva de selv ønsker. Jeg personlig synes 7 timer hver dag er mye for en to åring, når det egentlig ikke trengs så lange dager.

Hadde ungen min i bhg i 5-6 timer. Da kom han en time før kjernetiden, og ble hentet maks en time etter den. Hadde også noen dager hjemme bare fordi jeg hadde anledning til det.

Anonymkode: 27568...cec

Skrevet

Jeg tenker at det å få småsøsken ikke skal tolke for mye med storesøskens hverdag, deres liv skal gå videre som vanlig. Å være med vennene sine i barnehagen er en del av den hverdagen. 

Men jeg har ikke hatt eldre søsken 7 timer i barnehagen når jeg har vært hjemme i permisjon. De har fått kortere dager og vi har hatt lav terskel for å ta en fridag 

De har vært 5-6 timer i barnehage og hatt i snitt 3 fridager i måneden 

Anonymkode: 9aa66...349

Skrevet

Når jeg fikk nr 2 var førstemann 2 år. Hun hadde da korte dager i bhg, leverte rundt 9-9.30 og hentet rundt 14.30-15.00. Hadde også mye fri.

Nå er jeg hjemme i permisjon med 3. barnet og de to eldste går på skolen, men de går ikke på SFO så de får korte dager, noe de og jeg trives med.

Barn er forskjellige, du får gjøre hva du mener er best for ditt barn.

Anonymkode: b13e9...658

Skrevet

Jeg fikk ikke barnehageplass til min toåring da jeg skulle i permisjon med ny baby, (vi flyttet akkurat i denne perioden). Så var hjemme med begge to på fulltid hele  permisjonen med nr 2. Det var slitsomt innimellom, men jeg husker  tilbake til den tiden som helt fantastisk. Så mye nærhet og barna fikk et helt spesielt bånd! 

Da jeg var i permisjon med 3. Mann hadde de to andre korte dager i barnehage og skole, Max 6 timer og fri alle dager det var mulig. Elsker friheten permisjoner gir til å se barna mest mulig! 

Skrevet

Jeg leverte min 3 åring mellom 9 og 9.30 og hentet før kl.15. Stresset aldri om morgenen. Vi spiste frokost sammen.

Han fikk også fri, nesten en dag i uka, da kunne vi dra på besøk til oldeforeldre  eller gå oss en tur i marka eller bare være hjemme. Synes det var godt å ha korte dager i bhg eller fri. 

Anonymkode: 1d854...c1c

Skrevet

Hadde en barnehage unge og en skoleunge da jeg var hjemme med nr 3. Droppet SFO og valge å beholde 100% plass i barnehagen. Var siste året hennes. Sendte eldste med bussen og kjørte mellomste når frokost styret var over og baby var mett. Eldste kom hjem og vi gjorde oss ferdi med lekser også hentet i barnehagen. Ble kortere dager også hadde vi hjemmedag ca 1 gang i uken. Alt etter ukeplanen til barnehagen og diverse som jeg og baby var med på. 

Hadde alle 3 hjemme store deler av sommeren både i starten og slutten av permisjon. Med andre ord mye fri, men egentlig en fin balanse mellom. MEN fikk fortsatt pes, fordi barnehage ungen, som var førskoleunge, "måtte" i barnehagen. Så uansett hvordan man gjør det så er det feil. 

Anonymkode: 3abfa...f5e

Skrevet

Vårtreåring beholdt tilnærmet normal rytme. Far leverte i barnehagen kl 08 og han ble hentet rundt kl 16.

her hadde minstemann kolikk de første 4 månedene og jeg var helt utslitt. Jeg prøvde å ha største hjemme på morgenene og levere litt senere i barnehagen men det ble ikke noe koselig for hverken meg eller storebror. Babyen skrek og storebror fikk ikke den oppmerksomheten han fortjente. Dessuten merket vi at han ikke likte å bli levert så sent. Han ble urolig av at de andre var godt igang med lek og aktiviteter når vi kom..

Anonymkode: 951fd...877

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...