Gå til innhold

Lave jernlager..

Anbefalte innlegg

Meldte meg som blodgiver, men fikk "avslag" p.g.a. lave jernlagre. Fikk også beskjed om å bestille meg en legetime med engang. Er det noe poeng? Er vel bare å spise litt jerntabletter? Slitt med lave jernlagre siden jeg var 15-16. Spiser normalt, men hjelper ikke.

Anonymkode: 33669...d51

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144334384-lave-jernlager/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er viktig at du finner årsaken til de lave jernlagrene, det kan ligge sykdom bak.

Anonymkode: f26b1...2ea

Før har jeg bare spist tabletter....aldri noen som har snakket om at det kan skyldes sykdom. Var til legen p.g.a. svimmelhet i vår, og vart ikke tatt en eneste prøve da.

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Før har jeg bare spist tabletter....aldri noen som har snakket om at det kan skyldes sykdom. Var til legen p.g.a. svimmelhet i vår, og vart ikke tatt en eneste prøve da.

Det kan jo være mange årsaker, f.eks. cøliaki, melkeallergi, andre tarmsykdommer, mangel på andre vitaminer eller mineraler. Be om en ordentlig utredning. Og hvis legen ikke tar det på alvor - bytt lege!

Anonymkode: f26b1...2ea

Annonse

Jeg har slitt med det samme og spis mye vanlige jerntabletter uten at det skjer så mye. Nå går jeg på et jernpreparat som heter Niferex, det er litt kraftigere og speeder opp jernopptaket litt mer enn disse vanlige tablettene. Viktig med c-vitamin for opptak av jern. Kaffe for eksempel kan hemme opptaket, så tenk på slike ting også. Niferex bør taes på tom mage.

Foreslå dette preparatet for legen din samtidig som du får målt en HB. Dette kan gjøres med ett stikk i fingeren. Kvinner bør ikke ligge lavere enn 11.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...