Gå til innhold

Influensavaksine / gravid..

Anbefalte innlegg

Er så usikker på om jeg skal ta influensavaksine.. det er tredje barnet mitt, har ikke tatt vaksine før , men har ikke vært så tidlig i graviditeten under influensatider før.. 

har aldri i mitt liv hatt influensa (da har den iallefall vært mild) sjelden hatt feber over flere dager og det er stortsett i forbindelse med forkjølelse. Har heller ikke nedsatt immunforsvar til vanlig.. 

Har hørt om folk som reagerer på vaksinen og er igrunn mer redd bivirkningene enn at jeg akkurat denne sesongen skal få influensa😬 

Har dere andre som er gravide tatt vaksinen i år? 

Anonymkode: 6d453...401

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144334343-influensavaksine-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk influensa i mitt siste svangerskap og det unner jeg virkelig ingen. Endte med en uke på sykehus.

Jeg hadde tatt den.

Jeg var 35 år og hadde da hatt influensa en gang tidligere i mitt liv, da jeg var tenåring. Andre gang jeg fikk influensa var jeg da 35 år og høygravid.

Anonymkode: 14182...93d

Jeg hadde også influensa som høygravid og da jeg fødte sist... var absolutt ikke å anbefale.

Men, er mere redd for vaksine enn influensaen.. Tok vaksine engang som gravid, og fikk så kraftig allergisk reaksjon, fikk masse motgift, var innlagt lenge, fikk lilla flekker på hele kroppen, alle ledd låste seg, hadde store feberkramper osv. Tok abort da ingen kunne garantere for hvordan all behandlingen hadde påvirket fosteret. 

Så jeg er mer redd for vaksine enn influensa😑

Annonse

Jeg tok den for 3 uker siden, nå er det 5 uker igjen til termin. Tenker at siden den er anbefalt til gravide tok jeg ikke sjansen på å ikke ta den. Har hatt influensa en gang for noen år siden. Fikk ingen reaksjoner på vaksinen og er glad jeg tok den. Da har jeg gjort det jeg kan for å unngå det hvertfall. 

Anonymkode: 22810...83f

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sykepleier, fått 3 barn, takket pent nei hver gang. 

Anonymkode: 16909...e5b

Hvorfor takker du nei? Skal innrømme at jeg ikke har satt med veldig inn i det, men siden Folkehelseinstituttet anbefaler det så tok jeg den rett før jeg var høygravid. Fikk ingen bivirkninger og håper jeg har gjort rett valg.. 

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor takker du nei? Skal innrømme at jeg ikke har satt med veldig inn i det, men siden Folkehelseinstituttet anbefaler det så tok jeg den rett før jeg var høygravid. Fikk ingen bivirkninger og håper jeg har gjort rett valg.. 

Skal vedde på at hun som sykepleier ( hvis hun er sykepleier,  da. Det vet man.jo ikke)heller ikke har satt seg for mye inn i det, hun er som alt annet helsepersonell med pasientkontakt sterkt oppfordret til å ta den. Veldig betenkelig at hun til og med slenger på tittelen sin for å gi tyngde til svaret sitt. 

Jeg har tatt den, og hadde tatt den om jeg var gravid.  Influensa er en sykdom som krever mange liv hvert eneste år, og ikke bare syke og svake. Jeg fikk forøvrig ikke bivirkninger i år, eller i fjor eller i forfjor eller året før. På min arbeidsplass har de aller fleste tatt, unntatt de som kanskje er litt "enkelt møblert"  og som begrunner sine nei med info fra anonyme forum og blogger.  

Anonymkode: d7be8...8cf

Kommer til å være gravid det meste av influensasesongen så valgte å ta den. Pleier å ha influensa hvert 5-7 år. Til jul er det akkurat 5 år siden sist. Dessuten er barnet beskyttet en stund etter fødsel, så da ble det for mye på plussiden for min del. Har heller aldri hatt voldsomme reaksjoner på vaksiner før, så tok sjansen. Gikk fint.

Anonymkode: 86bfb...0a9

Annonse

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kommer til å være gravid det meste av influensasesongen så valgte å ta den. Pleier å ha influensa hvert 5-7 år. Til jul er det akkurat 5 år siden sist. Dessuten er barnet beskyttet en stund etter fødsel, så da ble det for mye på plussiden for min del. Har heller aldri hatt voldsomme reaksjoner på vaksiner før, så tok sjansen. Gikk fint.

Anonymkode: 86bfb...0a9

Jeg hadde også tatt den om jeg ikke tidligere hadde reagert på vaksine. Det anbefales for gravide.

Mannen har dog tatt den.

Hvorfor er folk så redd influensavaksinen, men når det kommer til barnevaksiner så takker alle ja, og skjeller ut de som takker nei. Det er så enkelt at du og det ufødte barn har det MYE tryggere om du velger å vaksinere deg enn uten. Alltid kommer det frem noen enkelt tilfeller som har fått bivirkninger, og det er selvsagt de som hyler høyest. Er dere så dumme, at dere tror at dere hadde blitt rådet til å la dere vaksiner, hvis ikke det var det som var det tryggeste? Av med aluminiumsfoliehatten.

Anonymkode: bab33...929

Fikk tilbud om den og mmr... Takket nei til alle da jeg allerede var syk og har reaksjon på vaksinen.

Å for de som lurer, ja jeg vaksinerer ikke barnet før nå i skole alder siden vi er flere i nær familie som tåler vaksinen dårlig 

Anonymkode: ab0d1...e27

Har tatt den i dag :) Tar ikke noe av tabletter eller medisiner i svangerskapene mine. Ikke Paracet en gang. Men denne tok jeg. Kommer til å være gravid hele influensasesongen, og vaksinen skal ikke inneholde noe farlig for barnet. Influensa som gravid derimot kan  få alvorlig sykdomsforløp og føre til fare for fostere og fosterdød.

https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen-for-helsepersonell/kunnskapsgrunnlag/gravide/

Anonymkode: 4aa24...01a

Jeg kunne ikke ta den fordi jeg var gravid i første trimester. Også fikk jeg influensa for første gang i mitt liv i 2. Trimester. Veldig lite gøy. Fikk feber og måtte ta mye paracet.

Fødte også prematurt utwn noe påviselig grunn. Har selv lurt litt på influensaen..

Anonymkode: ec072...dfc

På 15.11.2017 den 15.29, Anonym bruker skrev:

Skal vedde på at hun som sykepleier ( hvis hun er sykepleier,  da. Det vet man.jo ikke)heller ikke har satt seg for mye inn i det, hun er som alt annet helsepersonell med pasientkontakt sterkt oppfordret til å ta den. Veldig betenkelig at hun til og med slenger på tittelen sin for å gi tyngde til svaret sitt. 

Jeg har tatt den, og hadde tatt den om jeg var gravid.  Influensa er en sykdom som krever mange liv hvert eneste år, og ikke bare syke og svake. Jeg fikk forøvrig ikke bivirkninger i år, eller i fjor eller i forfjor eller året før. På min arbeidsplass har de aller fleste tatt, unntatt de som kanskje er litt "enkelt møblert"  og som begrunner sine nei med info fra anonyme forum og blogger.  

Anonymkode: d7be8...8cf

Haha, ekstremt dårlig forsøk på å fremstå som smart. Det er ikke slik at de dumme ikke tar vaksinen, men heller slik at de dom trenger den tar den, de som ikke greier tenke selv tar den, og folk som ikke trenger den og tenker selv ikke tar den. 

Vanlig normale folk pleier ikke ta influensa vaksine altså. 

Anonymkode: b69b0...41f

På 15.11.2017 den 17.18, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er folk så redd influensavaksinen, men når det kommer til barnevaksiner så takker alle ja, og skjeller ut de som takker nei. Det er så enkelt at du og det ufødte barn har det MYE tryggere om du velger å vaksinere deg enn uten. Alltid kommer det frem noen enkelt tilfeller som har fått bivirkninger, og det er selvsagt de som hyler høyest. Er dere så dumme, at dere tror at dere hadde blitt rådet til å la dere vaksiner, hvis ikke det var det som var det tryggeste? Av med aluminiumsfoliehatten.

Anonymkode: bab33...929

Eller kanskje vi rett og slett kan litt om vaksiner og immunologi? Slått deg det?

Anonymkode: b69b0...41f

På 11/15/2017 den 14.43, Anonym bruker skrev:

Sykepleier, fått 3 barn, takket pent nei hver gang. 

Anonymkode: 16909...e5b

Det er ikke tillatt å signere som helsepersonell/yrkestitler innenfor helsesektoren

Anonymkode: fded0...4bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...