Gå til innhold

Veganer og lavkarbo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har ei venninne som bor i en annen by, men kommer på besøk til den byen jeg bor i og ønsker av vi skal gå ut og spise sammen.

Hun er veganer (all respekt for det valget) og vil at vi skal spise på en veganer restaurant.
Greit nok, men jeg spiser strengt lavkarbo siden det er det eneste jeg har funnet som hjelper på min migrene, før jeg begynte med det hadde jeg store problemer med å jobbe i enkelte perioder, og nå trenger jeg å ta medisiner veldig sjeldent.

Etter hva jeg har sett er et veganer kosthold høykarbo, men det kan være jeg tar feil.

Fins det noe veganer mat med lite karbohydrater?

Anonymkode: 9165e...048

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det finnes ikke. Lavkarbo er jo basert på animalske produkter - fett og proteiner. For å få i seg tilsvarende mengde fett og proteiner fra plantekosten må man spise enorme mengder mat. Her hadde jeg rett og slett heller tatt en kaffe eller te, og droppet middag. Eventuelt spist på en vanlig restaurant med veganeralternativer. Visste for øvrig ikke at det fantes egne veganerrestauranter, synes det er sært!

Anonymkode: 05e8e...db6

Skrevet

Linsesuppe og indiske linsegryter er ikke så gale mtp karbohydrater -pass på å unngå poteter hvis de har fyllt på med det.. Retter med kikerter.  Eller dipper som baba ganush og hummus er karbovennlig. Grillet (vegansk) halloumi er godt og sunt for deg. Ellers er det vel salater og sånt der og du vet best hvilken grønnsaker å styre unna. (Det er alltid en fare for at du ikke blir helt mett.. men det er verdt det med en hyggelig tur ut med venninne.) Spis noe du liker og kan når du kommer hjem

Anonymkode: e191e...d57

Skrevet

Finnes vel ikke en restaurant i verden som ikke kan slenge sammen en enkel salat til deg. Du vil ikke bli mett, men du kan jo spise litt før dere møtes eller etterpå.

Anonymkode: 03f89...b80

Skrevet

Vil tro det er bortimot umulig, ja. men det burde jo finnes flere restauranter som har både vegan-alternativer og lavkarbo-muligheter. Jeg trener veldig mye, og mange i mitt "Miljø" spiser lite karbo. Går ikke engang for meg som er vegetarianer og ikke spiser egg, men meieriprodukter. Eller, det går sikkert an, men herlighet så mye planlegging det krever.

Hvilken by bor du i? 

Anonymkode: a3b90...caf

Skrevet

Gode restauranter kan tilpasse måltidet om du tar kontakt med de på forhånd. Det er bare vi nordmenn som er litt redde for å spørre. Som ei skriver her, en salat f eks kan dere tilpasse hvert enkelts kosthold. Hun kan velge med litt frukt, nøtter, bønner, belgfrukter, qinoa, etc, du kan ta kylling, egg, ost i salaten. 

Anonymkode: 7822e...ad9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...