Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #1 Skrevet 13. november 2017 Har noen her hatt praksisplass gjennom nav? I såfall, hvordan var det? Fikk dere jobb etterpå? Tok det lang tid å få praksisplassen? Jeg dør her. Får ikke jobb, bor med mine to barn hos mamma, og blir helt sprø. Trenger virkelig noe eget! Men det går ikke uten jobb. Erfaringer? Råd? Anonymkode: 51f66...05f
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #2 Skrevet 13. november 2017 Hvilken utdanning har du og hvor bor du? Anonymkode: d9de7...c95
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #3 Skrevet 13. november 2017 Ja jeg begynte i praksisplass i slutten av oktober å får tiltakspenger av NAV.Det er latterlig lav sum jeg får utbetalt men trives hvertfall veldig godt der jeg jobber Jeg ringte bare barnehager på egenhånd å spurte om det var mulighet for å få en praksisplass der. De har jo ikke så mye å tape på å ha meg gratis der så en av barnehagene takket heldigvis ja. Jobber bare 6 timer per dag da pga jeg har ett barn med aspergers,men trives godt i jobben Anonymkode: bedb1...146
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #4 Skrevet 13. november 2017 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvilken utdanning har du og hvor bor du? Anonymkode: d9de7...c95 Jeg har sekretærutdanning. Bor rett utenfor Oslo. Anonymkode: 51f66...05f
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #5 Skrevet 13. november 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja jeg begynte i praksisplass i slutten av oktober å får tiltakspenger av NAV.Det er latterlig lav sum jeg får utbetalt men trives hvertfall veldig godt der jeg jobber Jeg ringte bare barnehager på egenhånd å spurte om det var mulighet for å få en praksisplass der. De har jo ikke så mye å tape på å ha meg gratis der så en av barnehagene takket heldigvis ja. Jobber bare 6 timer per dag da pga jeg har ett barn med aspergers,men trives godt i jobben Anonymkode: bedb1...146 Hvor lenge skal du jobbe der i praksis? Og har du fått vitenen du får fast jobb? Anonymkode: 51f66...05f
Anonym bruker Skrevet 14. november 2017 #6 Skrevet 14. november 2017 Jeg har hatt flere. Aldri blitt til noe ansettelse, de har kun utnyttet muligheten for gratis arbeidskraft. Anonymkode: abfa1...dbf
Anonym bruker Skrevet 14. november 2017 #7 Skrevet 14. november 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvor lenge skal du jobbe der i praksis? Og har du fått vitenen du får fast jobb? Anonymkode: 51f66...05f Nav godkjenner bare 3 mnder av gangen så er det som er planen akkurat nå. Håper jo at jeg får det etterpå. Anonymkode: bedb1...146
Villfisken Skrevet 14. november 2017 #8 Skrevet 14. november 2017 Ikke hatt praksisplass, men har hatt folk fra NAV i praksis der jeg jobber. Konklusjonen har blitt at vi skal være veldig selektive før vi gjør det igjen. Endel av de vi har hatt har enten krevd endel oppfølging, hatt litt mye drama eller så kan jeg ikke si at arbeidsgleden har vært godt representert. Vi hadde en som var en god stund, fungerte greit, men han hadde mye issues og ikke spesielt selvgående. Det er ofte ikke rom for så tett oppfølging som nav-praktikanter ofte krever dessverre. Men kan hende det fungerer bedre i andre yrker enn administrative som vi har hatt.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2017 #9 Skrevet 14. november 2017 Jeg fikk i kommunen. Er i praksis der enda, så mulighet for fast vet jeg ikke. Har du sendt åpen søknad til aktuelle bedrifter i nærheten da? Det kan hende du får napp Eller be om å få komme til AS3(et tiltak via NAV), de er gode veiledere og flinke til å skaffe arbeidsplasser. Anonymkode: 317f7...5e0
Anonym bruker Skrevet 14. november 2017 #10 Skrevet 14. november 2017 Veldig mange bruker det for å få gratis arbeidskraft dessverre, jeg vet ikke om noen som har fått fast jobb. Jobber som butikksjef på et kjøpesenter og mange butikker tar inn folk i praksis for å være godt bemannet en periode, men det blir ikke fast jobb av det. Siden det ofte er en grunn til at disse menneskene ikke får fast jobb på egenhånd er det gjerne en del ekstra arbeid med dem også, så her har matbutikken og flere av de store butikkene som pleide da inn sluttet med det. Anonymkode: 6fbbf...059
Anonym bruker Skrevet 14. november 2017 #11 Skrevet 14. november 2017 Det er nok, som mange sier, noe som av en del arbeidsgivere blir brukt som gratis arbeidskraft. Likevel tenker jeg at som bruker vil man ha stor nytte av en slik praksisplass likevel. Man får prøvd seg ut i jobb, finner ut hvordan kroppen fungerer, kommer seg inn i bedre døgnrutiner, får prøve seg på et normalliv igjen etter å ha vært ute av arbeidslivet. Gjør man en god jobb så vil man også kunne få en god referanse, noe som kan hjelpe til når man skal søke jobb igjen andre steder. Hi, vær aktiv selv. Oppsøk arbeidsplasser som du kan tenke deg å jobbe og som det er realistisk at du er kvalifisert til. Vektlegg hvor stor motivasjonen din er for å komme deg ut i jobb igjen og sørg for å si det som skal til for å vise at du kan være et nyttig tilskudd til en arbeidsgiver. Jeg vet om flere som har fått jobb der de har hatt praksisplass, og andre som har fått jobb andre steder fordi de er i jobb når de søker (selv om det "bare" er praksisplass) og/eller har fått gode referanser fra praksisplassen. Ikke vent på at Nav skal finne en plass til deg, ta kontakt selv med aktuelle arbeidssteder. Lykke til Anonymkode: 3e374...1f6
Anonym bruker Skrevet 14. november 2017 #12 Skrevet 14. november 2017 5 timer siden, Villfisken skrev: Ikke hatt praksisplass, men har hatt folk fra NAV i praksis der jeg jobber. Konklusjonen har blitt at vi skal være veldig selektive før vi gjør det igjen. Endel av de vi har hatt har enten krevd endel oppfølging, hatt litt mye drama eller så kan jeg ikke si at arbeidsgleden har vært godt representert. Vi hadde en som var en god stund, fungerte greit, men han hadde mye issues og ikke spesielt selvgående. Det er ofte ikke rom for så tett oppfølging som nav-praktikanter ofte krever dessverre. Men kan hende det fungerer bedre i andre yrker enn administrative som vi har hatt. Men altså, hvis hi er en helt vanlig oppegående person, som bare har problemer med å gå seg jobb, sånn som veldig mange har i dag, vil jobikke dette være tilfelle for henne! Det er jo mange tilbakestående som får praksisplass. Men også mange helt "vanlige" som deg og meg. Anonymkode: 51f66...05f
Villfisken Skrevet 14. november 2017 #13 Skrevet 14. november 2017 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men altså, hvis hi er en helt vanlig oppegående person, som bare har problemer med å gå seg jobb, sånn som veldig mange har i dag, vil jobikke dette være tilfelle for henne! Det er jo mange tilbakestående som får praksisplass. Men også mange helt "vanlige" som deg og meg. Anonymkode: 51f66...05f Ja, men det er jo ikke vanlig at folk med utdanning og arbeidserfaring trenger arbeidstrening, som denne praksisen er. Det er for å hjelpe folk, som ikke klarer å fungere i et normalt arbeidsforhold, ut i arbeid. Har enda ikke fått et navn på blokka som ikke har en bakliggende årsak til hvorfor de ikke er i arbeid. Men sånn er det i området jeg sogner til. Kanskje praksisen er annerledes i andre kommuner/fylker.
me_87 Skrevet 14. november 2017 #14 Skrevet 14. november 2017 19 minutter siden, Villfisken skrev: Ja, men det er jo ikke vanlig at folk med utdanning og arbeidserfaring trenger arbeidstrening, som denne praksisen er. Det er for å hjelpe folk, som ikke klarer å fungere i et normalt arbeidsforhold, ut i arbeid. Har enda ikke fått et navn på blokka som ikke har en bakliggende årsak til hvorfor de ikke er i arbeid. Men sånn er det i området jeg sogner til. Kanskje praksisen er annerledes i andre kommuner/fylker. Jeg er også i arbeidspraksis via NAV å jeg har ingen problemee,gjør dette kun fordi jeg venter på lærlingplass å greit å få jobberfaring mens jeg venter.
Villfisken Skrevet 14. november 2017 #15 Skrevet 14. november 2017 2 minutter siden, me_87 skrev: Jeg er også i arbeidspraksis via NAV å jeg har ingen problemee,gjør dette kun fordi jeg venter på lærlingplass å greit å få jobberfaring mens jeg venter. Ja, men du er ikke regelen men unntaket har jeg erfart. Du har et mål med hvor du skal, lærlingplass og får erfaring på veien. Godt for deg. Og noen arbeidsplasser er nok mer tilpasset praksisplass enn andre. Vi har ofte praksisstudenter, med stor suksess på enkelte områder.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2017 #16 Skrevet 14. november 2017 28 minutter siden, Villfisken skrev: Ja, men det er jo ikke vanlig at folk med utdanning og arbeidserfaring trenger arbeidstrening, som denne praksisen er. Det er for å hjelpe folk, som ikke klarer å fungere i et normalt arbeidsforhold, ut i arbeid. Har enda ikke fått et navn på blokka som ikke har en bakliggende årsak til hvorfor de ikke er i arbeid. Men sånn er det i området jeg sogner til. Kanskje praksisen er annerledes i andre kommuner/fylker. Jo, det er mange som har både utdanning og arbeidserfaring som kan trenge arbeidstrening. Spesielt i tilfeller der de har vært alvorlig syke eller langvarig syke og ikke lenger har en jobb å gå tilbake til. Mange trenger da praksis for å finne ut hvor mye de tåler å jobbe, og da kan en praksisplass være et godt mellomsteg for å komme tilbake i jobb. Samme med de som må omskolere seg eller bare bytte til en helt annen type jobb, da er det også hensiktsmessig å finne ut om man tåler den aktuelle nye jobben eller ikke. Noen trenger bare å vise at de kan stå i jobb en periode fordi det kan være vanskeligere å komme ut igjen i jobb når man har et sykdomshull i CV'en. "Bakliggende årsak" - tja, det har vel de fleste som har vært eller er syk, enten det er fysisk eller psykisk årsak... Hva legger du i det? Siden dere tar imot flere til slike praksisplasser så bør dere kanskje ta en snakk med Nav på generell basis, fortell om erfaringene deres og bli tydeligere på hvem deres praksisplass passer for. Det vil være til fordel for dere og det vil være til fordel for de som skal ha praksisplass hos dere i fremtiden. Anonymkode: 3e374...1f6
Anonym bruker Skrevet 14. november 2017 #17 Skrevet 14. november 2017 Jeg holder på å lete etter en arbeidstreningsplass nå. Har vært arbeidsledig siden januar, og har hatt både lederassistebt- og lederjobb. Nå sliter jeg med å få en jobb, fordi jeg enten får beskjed om st jeg er overkvalifisert eller underkvalifisert, alt etter hva jeg søker på. Nå skal jeg prøve med innen et nytt fagområde som jeg ikke har erfaring ned, men en del utdanning i Så det er absolutt ikke bare folk med sykdom eller psykisk dårlig helse som benytter seg av et slikt tiltak, nei. Anonymkode: bdeab...4a9
Villfisken Skrevet 14. november 2017 #18 Skrevet 14. november 2017 Som sagt, sikker forskjellig praksis forskjellige steder. God dialog med NAV her, IA bedrift, men de har vel sett at det finnes andre mer egnede steder enn her jeg jobber. Og jeg fortalte om VÅRE erfaringer, og kan ikke pynte på sannheten der for å blidgjøre en gjeng "anonyme" i et forum? Sannheten er det den er, vår erfaring er det den er. Får håpe andre har bedre erfaringer enn oss. Vi har brent oss, går ikke den veien igjen. Har vi et behov for flere folk så utlyser vi og ansetter fast, i stedet for å bruke andre kanaler. Da kan disse som også vi kunne brukt via praksisplass søke, på lik linje med andre.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2017 #19 Skrevet 14. november 2017 3 minutter siden, Villfisken skrev: Som sagt, sikker forskjellig praksis forskjellige steder. God dialog med NAV her, IA bedrift, men de har vel sett at det finnes andre mer egnede steder enn her jeg jobber. Og jeg fortalte om VÅRE erfaringer, og kan ikke pynte på sannheten der for å blidgjøre en gjeng "anonyme" i et forum? Sannheten er det den er, vår erfaring er det den er. Får håpe andre har bedre erfaringer enn oss. Vi har brent oss, går ikke den veien igjen. Har vi et behov for flere folk så utlyser vi og ansetter fast, i stedet for å bruke andre kanaler. Da kan disse som også vi kunne brukt via praksisplass søke, på lik linje med andre. Deres erfaring er selvfølgelig som den er. Men måten du ordla deg på over virket som om du ikke bare snakket om egne erfaringer, men at du snakket om det som en generell sannhet, og det ble feil. Anonymkode: 3e374...1f6
Anonym bruker Skrevet 14. november 2017 #20 Skrevet 14. november 2017 Takk for svar! Nå skal det sies at jeg har vært fast ansatt i butikk i 10 år. Jeg måtte si opp pga arbeidstider og barnehage (er alene med barna). Vært i 2 mammapermisjoner og en permisjon der jeg tok en sekretærutdanning. Jeg har ikke noe erfaring som sekretær, så derfor tenkte jeg at det kanskje vil hjelpe meg å få erfaring, hvis jeg får en praksisplass som sekretær 🙂 Anonymkode: 51f66...05f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå