Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #1 Skrevet 13. november 2017 Sliter med angst for eksamen, har eksamen om en uke og har lest gjennom pensum men usikker på hvordan jeg kan best mulig være forberedt på eksamen - føler jeg aldri "leser" nok. Hvordan forbereder dere best til eksamen? Løser dere tidligere eksamensoppgaver? Anonymkode: 4f3e1...38e
Optatium Skrevet 13. november 2017 #2 Skrevet 13. november 2017 Tidligere eksamensoppgaver er gull. Tankekart med oversikt over kapitler, emner eller temaer.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #3 Skrevet 13. november 2017 4 minutter siden, Optatium skrev: Tidligere eksamensoppgaver er gull. Tankekart med oversikt over kapitler, emner eller temaer. Men hvordan gjør man det når man skal ha muntlig, da!? Man kan jo ikke "lese seg til" å ha muntlig eksamen. Da må det sitte i hodet, ikke i hendene. Jeg er god på skriftlig, men er så redd for muntlig Anonymkode: e9500...7f8
Optatium Skrevet 13. november 2017 #4 Skrevet 13. november 2017 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men hvordan gjør man det når man skal ha muntlig, da!? Man kan jo ikke "lese seg til" å ha muntlig eksamen. Da må det sitte i hodet, ikke i hendene. Jeg er god på skriftlig, men er så redd for muntlig Anonymkode: e9500...7f8 Det sitter vel like mye i hodet på en muntlig eksamen? Eller hva skal du ha muntlig i? De fleste fag er tema/periode basert og mitt tips er å sammenfatte disse inn på små tankekart.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #5 Skrevet 13. november 2017 1 minutt siden, Optatium skrev: Det sitter vel like mye i hodet på en muntlig eksamen? Eller hva skal du ha muntlig i? De fleste fag er tema/periode basert og mitt tips er å sammenfatte disse inn på små tankekart. Nei, jeg får lettere jernteppe når jeg skal ha muntlig. Med skriftlig kan man jo sitte og tenke.. tenkepauser under muntlig blir "teit"? Sitte i to minutter og stirre ut i luften, liksom. Skriftlig er myee lettere. Hmm.. jeg har ikke fått beskjed, overhodet, om hva jeg skal ha eksamen i annet enn "det faget". Det er endel sider, det.. så får ikke forberedt meg på noe annet enn "generelt" før jeg kommer inn der. Ingen oppgave man kan forberede seg på på forhånd f.eks Anonymkode: e9500...7f8
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #6 Skrevet 13. november 2017 Og hvor mange timer leser dere den siste uken? er 6-7 timer dagen bra nok? Anonymkode: 4f3e1...38e
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #7 Skrevet 13. november 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Og hvor mange timer leser dere den siste uken? er 6-7 timer dagen bra nok? Anonymkode: 4f3e1...38e Ja, det vil jeg tro.. er planen her + orientering "utenom boka". Som læreren min sa en gang (tror jeg): Skal du ha 5'er kan du boka utenat. Skal du ha 6'er må du tilegne deg kunnskap fra andre kilder også. Anonymkode: e9500...7f8
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #8 Skrevet 13. november 2017 Ja dette er jo på høyere nivå. Har lest godt pensumet og kan alle nøkkelbegreper osv. men er ikkke så flink til å skrive og formulere meg, gruer meg veldig! Anonymkode: 4f3e1...38e
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #9 Skrevet 13. november 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja dette er jo på høyere nivå. Har lest godt pensumet og kan alle nøkkelbegreper osv. men er ikkke så flink til å skrive og formulere meg, gruer meg veldig! Anonymkode: 4f3e1...38e Da må du øve mest på å skrive og formulere deg. Anonymkode: e9500...7f8
Optatium Skrevet 13. november 2017 #10 Skrevet 13. november 2017 Lag en oversikt over faget. La oss si det er norsk: litteraturhistorie, perioder og forfattere. Tankekart eller begrepskart. Ikke mer lesing i boka. Det fører til lite. Du trenger overhodet ikke p kunne boken utenat, du må se sammenhengene mellom de ulike temaer, årsaker og konsekvenser osv. Yenkepauset på muntlig er lov, men ikke to minutter, da hjelper læreren din deg videre lenge før☺️
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #11 Skrevet 13. november 2017 59 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, det vil jeg tro.. er planen her + orientering "utenom boka". Som læreren min sa en gang (tror jeg): Skal du ha 5'er kan du boka utenat. Skal du ha 6'er må du tilegne deg kunnskap fra andre kilder også. Anonymkode: e9500...7f8 Det er ikke helt sånn med 5er og 6er altså. Du trenger ikke gå utenfor pensum, men det dreier seg om reproduksjon vs anvendelse, og ikke minst å se sammenhenger osv. Hilsen lærer. Anonymkode: afc83...a2d
mammamia93 Skrevet 13. november 2017 #12 Skrevet 13. november 2017 Her har jeg fått streng beskjed om å holde meg til pensum, det står på kriterene til karakterene i skoleplanen Så det varierer, men jeg har sjekket hva man bør kunne av pensum og hva høyere krav som stilles til ved A feks. Å kunne forstå sammenheng og lage gode problemstillinger feks.
Ninni84 Skrevet 13. november 2017 #13 Skrevet 13. november 2017 Øv deg på å trekke forskjellige emner og lat som du er oppe i muntlig. Jeg pleide å øve meg ved å holde foredrag om de forskjellige emnene i pensumet, både med og uten tilskuere. ta gjerne tiden på deg selv mens du gjør det. Fokuser på å snakke mye om det du kan godt, da bruker du mye tid på det og fokuserer da mindre på detaljer du har glemt. Kan jo ikke gjenfortelle hele pensumet heller på 30 min. Viktigste er å snakke til de ber deg om å slutte (da ser de at du kan mye). Så stiller de eventuelle spørsmål på slutten som krever litt kortere svar.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #14 Skrevet 13. november 2017 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke helt sånn med 5er og 6er altså. Du trenger ikke gå utenfor pensum, men det dreier seg om reproduksjon vs anvendelse, og ikke minst å se sammenhenger osv. Hilsen lærer. Anonymkode: afc83...a2d Jo.. Det er ofte at en bok ikke dekker nok av pensum Anonymkode: e9500...7f8
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #15 Skrevet 13. november 2017 15 minutter siden, mammamia93 skrev: Her har jeg fått streng beskjed om å holde meg til pensum, det står på kriterene til karakterene i skoleplanen Så det varierer, men jeg har sjekket hva man bør kunne av pensum og hva høyere krav som stilles til ved A feks. Å kunne forstå sammenheng og lage gode problemstillinger feks. Om det er skriftlig så svarer du på spm eller en problemstilling, men du MÅ likevel ha bred kunnskap godt utenfor pensm dersom du skal greie å trekke gode bok konklusjoner og gi et nyansert svar. Anonymkode: e9500...7f8
Nyttårs barn Skrevet 13. november 2017 #16 Skrevet 13. november 2017 Skriv noen resymeer av de viktigste kapitlene og les på dem. ev les inn notatene dine på en disc og hør på dem mens du kjører bil, gjør husarbeid osv Sett opp noen ark med nøkkelord/definisjoner foran do, da kan du repetere det hver gang du er der
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #17 Skrevet 13. november 2017 Du har fått mange gode tips her allerede, bl.a.: - Tankekart! - Øv deg på å ha muntlig. Lag lapper, skriv viktige stikkord på baksiden, få en venn til å være eksaminator, eller øv deg alene (du kan til og med kanskje filme deg selv). Jeg har selv vært eksaminator på muntlig på universitetet, og kan berolige deg med at man er veldig vant med at folk er nervøse og får jernteppe. Da hjelper vi så godt vi kan og beroliger ogforsøker å lede kandidaten på rett spor. Vi VIL at dere skal gjøre det så bra som mulig, ikke at dere skal stryke. Lykke til! Anonymkode: 945d8...f62
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #18 Skrevet 13. november 2017 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jo.. Det er ofte at en bok ikke dekker nok av pensum Anonymkode: e9500...7f8 Ja. Det er svært ofte at en bok ikke dekker nok av pensum. Men det er ikke dermed sagt at man må gå utenfor pensum for å få toppkarakter. Det er urimelig å stille krav om å gå utenfor pensum for å få toppkarakter. Anonymkode: afc83...a2d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå