Gå til innhold

Jeg satte mitt barn på trappa idag

Anbefalte innlegg

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Uff, ja, dere hadde vel det. Go for it!

Anonymkode: d092a...0a5

Ja, det virker faktisk på begge barna her hjemme. Men det er kanskje vanskelig å forstå for noen som velger å reagere med sinne og enorme konsekvenser.

Anonymkode: d810d...b31

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har gjort dette en gang.  Da var det snakk om et barn i 10-årsalderen som hylte og skrek, hadde som mål å vekke mindre, sovende barn. Etter gjentatte beskjeder, hvor hun reagerte med å bråke enda mer, sendte jeg henne ut. Hun fikk lov til å komme inn når hun ble roligere. 

Det tok 20 min. Etter 20 min. var hun rolig nok til at det gikk an å snakke med henne. Før mammapolitiet kommer. Det var ikke mitt barn, hun har adhd og har alltid vært en utfordring. Det var spesielt vanskelig for meg som ikke hadde veiledning i å håndtere den slags situasjoner. 

Anonymkode: 2ca45...d37

Skrevet
På 13.11.2017 den 20.42, Anonym bruker skrev:

Og det er på grunn av sånne som deg, at barnevernet tar for mange barn. Håper virkelig du kødder nå? Barnevernsvakta??! Jeg tror jeg dør her 😂 Jeg har ei venninne som har bodd i fosterhjem, fordi foreldrene var narkomane. De klarte ikke å ta vare på de 5 søsknene. Fordi de var heroinmisbrukere. De er forresten døde NP, av overdose. DER HAR SU BARNEVERNSAK.  Venninna mi og brødrene hadde LÆPPA til deg om du hadde sagt dette til dem. Shame on you!!! Barnevernssak MY ASS. Enig i at det var å ta for hardt i, men hallo...

Anonymkode: f54b2...40c

Dette innlegget lyser av umoden person, uten utdannelse, fra lav-status familie og uten særlig fremtid. 

Du klarer nok å formulere deg bedre hvis du bare gidder. Og nei, det er ikke mennesker som anonym, som er grunnen til at BV tar flere barn. Er du rusk? BV tar ikke automatisk flere barn bare fordi de får flere telefoner. Barn fjernes hvor det er HELT nødvendig, som regel grunnet foreldrenes mangel på foreldreevne. 

Anonymkode: 301da...a2b

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har gjort dette en gang.  Da var det snakk om et barn i 10-årsalderen som hylte og skrek, hadde som mål å vekke mindre, sovende barn. Etter gjentatte beskjeder, hvor hun reagerte med å bråke enda mer, sendte jeg henne ut. Hun fikk lov til å komme inn når hun ble roligere. 

Det tok 20 min. Etter 20 min. var hun rolig nok til at det gikk an å snakke med henne. Før mammapolitiet kommer. Det var ikke mitt barn, hun har adhd og har alltid vært en utfordring. Det var spesielt vanskelig for meg som ikke hadde veiledning i å håndtere den slags situasjoner. 

Hva hadde du gjort om hun var like gæren ute også?? Latt henne hamre på døren og være helt rapiat til hun roet seg ned av ren utmattelse?

Anonymkode: 1bc76...247

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva hadde du gjort om hun var like gæren ute også?? Latt henne hamre på døren og være helt rapiat til hun roet seg ned av ren utmattelse?

Hun var like vill på utsiden av døren. Jeg gikk inn og ut. Inn for å se til de mindre barna og ut for å prøve å snakke med henne. 

Skrevet
20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi hadde satt oss ned og pratet. Kanskje utsatt middagen litt om han ikke stoppet å kaste mat. Det fungerer helt fint å sette seg ned på barnets nivå og snakke om hva problemet er. Evt veilede barnet i å finne en bedre måte å ta ut sinnet sitt på.

Så foreldre og eventuelt andre barn som er skrubbsultne etter skole/jobb/barnehage, kanskje skal på trening etterpå, skal sitte og vente fordi ETT familiemedlem har slått seg vrang? Hva blir det neste gang? Hver gang det dukker opp middag han eller hun ikke liker, vil barnet lage helvete for å få middagen utsatt. Rabiate barn som har "låst" seg er også umulige å snakke med, de stikker av, skriker og griner. Blir ikke mye pedagogisk rolig prat ut av det... Først må barnet roes ned på en måte.

Anonymkode: 0cd29...632

Annonse

Skrevet

Jeg håper du lærer deg metoder for å unngå slike situasjoner igjen hi, de finnes. Å sette et barn på trappa fører ikke noe godt med seg. De utrolige årene er et godt verktøy. Jeg vil tro at det er flere utfordringer i livet til dette barnet og det blir lett kaotisk for voksne og barn. Spesielt for barnet som blir satt på trappa. 

Anonymkode: 5ae61...bf3

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg håper du lærer deg metoder for å unngå slike situasjoner igjen hi, de finnes. Å sette et barn på trappa fører ikke noe godt med seg. De utrolige årene er et godt verktøy. Jeg vil tro at det er flere utfordringer i livet til dette barnet og det blir lett kaotisk for voksne og barn. Spesielt for barnet som blir satt på trappa. 

Barnet blir ifølge HI fulgt opp av BUP. De får allerede hjelp, så ingen fare. Å kreve at alle foreldre gjør alt riktig og pedagosisk 100 % av tiden, aldri gjør feil, aldri reagerer med annet enn ros, latter og glede, er å kreve at man er en robot. Da hadde HI ikke trengt hjelp fra BUP, hvis hun gjorde alt riktig hele tiden. Regner med de som skriker om barnevern, selv er 100 % feilfrie. Så deilig det må være.

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barnet blir ifølge HI fulgt opp av BUP. De får allerede hjelp, så ingen fare. Å kreve at alle foreldre gjør alt riktig og pedagosisk 100 % av tiden, aldri gjør feil, aldri reagerer med annet enn ros, latter og glede, er å kreve at man er en robot. Da hadde HI ikke trengt hjelp fra BUP, hvis hun gjorde alt riktig hele tiden. Regner med de som skriker om barnevern, selv er 100 % feilfrie. Så deilig det må være.

Jeg har lest tråden slik at de skulle på bup denne uka, ikke at de allerede har vært på bup. Veldig ofte er grunnen til at man er på bup mistanke om en diagnose eller ekstrem utagering. Tror ikke bup anbefaler å sette ungen på trappa som løsning altså. 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har lest tråden slik at de skulle på bup denne uka, ikke at de allerede har vært på bup. Veldig ofte er grunnen til at man er på bup mistanke om en diagnose eller ekstrem utagering. Tror ikke bup anbefaler å sette ungen på trappa som løsning altså. 

Gjør du alltid alt riktig, tenker du?

Anonymkode: 7953f...301

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gjør du alltid alt riktig, tenker du?

Anonymkode: 7953f...301

He he, nei så absolutt ikke. Det er en grunn til at jeg anbefaler De utrolige årene 🙂 

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det gjør jo bare saken mye verre at du gjorde dette mot ett barn som ikke ditt engang!!

Anonymkode: e44c2...044

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så foreldre og eventuelt andre barn som er skrubbsultne etter skole/jobb/barnehage, kanskje skal på trening etterpå, skal sitte og vente fordi ETT familiemedlem har slått seg vrang? Hva blir det neste gang? Hver gang det dukker opp middag han eller hun ikke liker, vil barnet lage helvete for å få middagen utsatt. Rabiate barn som har "låst" seg er også umulige å snakke med, de stikker av, skriker og griner. Blir ikke mye pedagogisk rolig prat ut av det... Først må barnet roes ned på en måte.

Utsatt middagen litt for barnet. Feks tar bort fatet til barnet har roet seg. Å stenge ut ett ilsint barn ute er ikke den riktige måten å gjøre det på.  Etter å ha tatt både cos-p kurs og duå- webster stratton er jeg ganske så trygg på de riktige måtene å gjøre ting på og de fungerer. Å sette barnet ute for å være alene med sinnet sitt er på alle måter feil.

Annonse

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

He he, nei så absolutt ikke. Det er en grunn til at jeg anbefaler De utrolige årene 🙂 

De utrolige årene er ett fantastisk kurs 😊 Mange foreldre kunne lært mye bra der, som feks å håndere en situasjon som denne. Barn har lov til å bli sint og vi skal lære de å håndtere det sinne på riktig måte. 

Skrevet

Hun var like vill på utsiden av døren. Jeg gikk inn og ut. Inn for å se til de mindre barna og ut for å prøve å snakke med henne. 

Hva sa foreldrene til jenta da du fortalte om dette?

Skrevet

Mitt barn på 10 har også adhd. Når han slår seg vrang trenger han hjelp til å håndtere sinnet sitt. Å sende dem ut er helt feil. Når ett barn med adhd blir sint låser det seg for dem og når de ikke får hjelp med det raser de mye lengre enn om man møter dem på riktig måte. Barnet stopper fordi det blir utslitt, ikke fordi det lærte noe av at det ble sendt ut.

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mitt barn på 10 har også adhd. Når han slår seg vrang trenger han hjelp til å håndtere sinnet sitt. Å sende dem ut er helt feil. Når ett barn med adhd blir sint låser det seg for dem og når de ikke får hjelp med det raser de mye lengre enn om man møter dem på riktig måte. Barnet stopper fordi det blir utslitt, ikke fordi det lærte noe av at det ble sendt ut.

Hva hadde du tenkt og gjort hvis du fikk beskjed om at ei venninne hadde låst ute din 10- åring da det var rasende?

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva hadde du tenkt og gjort hvis du fikk beskjed om at ei venninne hadde låst ute din 10- åring da det var rasende?

Nå har jeg, som har et normalt eller friskt barn, ikke sett tiåringen så rasende at hun har mistet kontroll siden fireårsalderen. Jeg hadde derfor blitt veldig overasket og tenkt at da var det bra hun fikk litt tid for seg selv til å roe seg ned.

Jeg hadde bedt venninnen min masse om unnkyldning ør sinneutbruddet og spurt begge to hva det dreide seg om.

Om jeg hadde hatt besøk av et barn ville jeg behandlet det omtrent som jeg behandler mine egne og forventet omtrent det samme av dem med mindre jeg hadde blitt opplyst om å de måtte behandles annerledes. Det er derfor veldig sansynlig at jeg ville kastet ut tiåringen hvis ikke foreldrene hadde gitt meg seksuelle instrukser m hvordan sinneutbrudd skulle takles.

Anonymkode: d00a8...2e3

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå har jeg, som har et normalt eller friskt barn, ikke sett tiåringen så rasende at hun har mistet kontroll siden fireårsalderen. Jeg hadde derfor blitt veldig overasket og tenkt at da var det bra hun fikk litt tid for seg selv til å roe seg ned.

Jeg hadde bedt venninnen min masse om unnkyldning ør sinneutbruddet og spurt begge to hva det dreide seg om.

Om jeg hadde hatt besøk av et barn ville jeg behandlet det omtrent som jeg behandler mine egne og forventet omtrent det samme av dem med mindre jeg hadde blitt opplyst om å de måtte behandles annerledes. Det er derfor veldig sansynlig at jeg ville kastet ut tiåringen hvis ikke foreldrene hadde gitt meg seksuelle instrukser m hvordan sinneutbrudd skulle takles.

Seksuelle instrukser.:ler: I love autocorrect.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Seksuelle instrukser.:ler: I love autocorrect.

Det var ikke akkurat det jeg mente nei 😂.

Skrevet

Hva sa foreldrene til jenta da du fortalte om dette?

Ja, jeg ser at det var feil, men jeg var rådløs. Jeg kom til et punkt der jeg ikke visste hva jeg skulle gjøre. Hun skrek mer og mer, høyere og høyere. Hun var ikke sint, men gjorde dette for å provosere. Etterhvert ble hun sint og jeg visste ikke hvordan jeg skulle håndtere det. I dag hadde jeg nok gjort ting annerledes, uten at jeg vet hva jeg skulle gjort annerledes. Foreldrene sa lite når jeg fortalte hva som hadde skjedd. De var også slitne og rådville. For å sette et eksempel. Når jenten kom i tenårene, vurderte de å sende henne på institusjon. De var slitne og så at de ikke hadde kontroll på jenten. 

Skrevet

Jeg hadde blitt sjokkert og mest sannsynlig hadde vennskapet kjølnet etterpå. Det er ingen måte å behandle noens barn på.

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg ser at det var feil, men jeg var rådløs. Jeg kom til et punkt der jeg ikke visste hva jeg skulle gjøre. Hun skrek mer og mer, høyere og høyere. Hun var ikke sint, men gjorde dette for å provosere. Etterhvert ble hun sint og jeg visste ikke hvordan jeg skulle håndtere det. I dag hadde jeg nok gjort ting annerledes, uten at jeg vet hva jeg skulle gjort annerledes. Foreldrene sa lite når jeg fortalte hva som hadde skjedd. De var også slitne og rådville. For å sette et eksempel. Når jenten kom i tenårene, vurderte de å sende henne på institusjon. De var slitne og så at de ikke hadde kontroll på jenten. 

Barn med adhd låser seg. De ser stupet komme men klarer ikke å stoppe, selv om de vil. Når sønnen min blir slik vil kjeft/sinne fra meg kun drive han utenfor stupet. De trenger å "resettes". Som å ta med seg barnet, validere følelsene, finne ut hvorfor barnet gikk inn for å provosere, snakke sammen om det. Ofte provoserer barn med adhd fordi det ligger noe helt annet bak, de vet det er galt men trenger veldig ofte hjelp til å sortere følelsene for å klare å stoppe opp.

Skrevet
På 13.11.2017 den 14.50, Anonym bruker skrev:

Altså, jeg har kledd på barna mine mot deres vilje flere ganger! Fordi jeg måtte på jobb og de måtte i barnehagen. Hva gjør du da, lar dem gå ut uten jakke og lue i 15 minus eller blir hjemme fra jobb "syk" fordi de ikke får dem til å kle på seg? Jeg har også pusset tenner med tvang. Fordi de må pusses to ganger om dagen, enten man vil eller ikke. Men selvfølgelig, mye bedre å la dem få hull, da kommer ikke barnevernet. Eller vent, det kommer nettopp da!

Ser du virkelig ikke forskjellen på å bruke makt til barnets beste, og på å bruke makt i affekt?

Å holde fast/kle på/fysisk flytte bort fra situasjonen er helt greit. Ved å rolig men bestemt gjøre dette, viser du barnet at det er du som har kontrollen, noe som oppleves trygt for barnet på sikt, selv om det kan rase og hyle der og da. 

Problemet oppstår når du er sint mens du gjør det. Da har du ikke lenger kontroll, og det er utrygt for barnet.

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barn med adhd låser seg. De ser stupet komme men klarer ikke å stoppe, selv om de vil. Når sønnen min blir slik vil kjeft/sinne fra meg kun drive han utenfor stupet. De trenger å "resettes". Som å ta med seg barnet, validere følelsene, finne ut hvorfor barnet gikk inn for å provosere, snakke sammen om det. Ofte provoserer barn med adhd fordi det ligger noe helt annet bak, de vet det er galt men trenger veldig ofte hjelp til å sortere følelsene for å klare å stoppe opp.

Ok. Det har jeg ikke visst før nå. 

Trådstarter følte det kanskje likt som meg, rådvill og visste ikke hva hun skulle gjøre. Kanskje hun nå har kommet til det punktet at hun ser at hun og barnet trenger hjelp. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...