Gå til innhold

Jeg satte mitt barn på trappa idag

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du hadde jobbet en uke i barnehage, så hadde du fått sett hvor langt på viddene du er

Anonymkode: aed56...b99

Jeg har jobbet i flere barnehager, jeg. Noen gode som klarer å få barna til å samarbeide på en pedagogisk måte uten bruk av makt og tvang, og noen dårlige som dessverre har kommet skjevt ut. Det overrasker meg ikke at tvang og maktmisbruk forekommer, for en ny norsk undersøkelse viser at kvaliteten i norske barnehager er lav. Dessverre! 

Anonymkode: 7c901...cd2

Skrevet

Synes ikke det er greit å låse han ute, men skjønner at man kan bli fortvilet og sint. Har selv tatt tak i min eldste jente og lempet henne opp trappa og sagt meget klart i fra at hun skal bli på rommet sitt til hun er rolig nok til å kunne prate  og oppføre seg fint. Hun har ADHD og kan i blant bli så sint og voldsom at hun skremmer søsteren sin, så noen ganger når ingenting annet nytter så må jeg tvinge henne til en time out. Skjer heldigvis ikke ofte. Ville aldri låst henne ute eller inne for den saks skyld da, kun få henne på et eget rom til hun har frest fra seg litt og kan kommunisere. Har snakket med henne om dette i fredstid og forklart hvorfor, at det ikke er en straff, men en lur måte for sint barn og sint mamma å å roe seg litt så man ikke sier og gjør så mange dumme ting mens man er sint. 

Anonymkode: 9fd2f...43e

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Samme her det fungerer veldg fint.Han gå fra å være så rasende sint at han raserer huset til å roe seg helt ned i timeout på de 6 minuttene han må sitte der.Etterpå er han helt rolig å leker fint igjen.Er det anntydning til at begynner å bli sint eller ikke oppfører seg fint så gir jeg han en advarsel om timeout å det holder med den varselen.

Anonymkode: e44c2...044

Så du bryr deg ikke om hva det betyr at han blir sint? Tror du at sinnet blir borte ved at han må sitte i trappa da? Det gjør ikke det.. Det bare bygger seg opp til en senere anledning og til slutt har du en boblende kruttønne som eksploderer når han er rundt 13-14. Jeg forstår ikke at ikke foreldre i dag kan lese litt om hvordan barnas hjerner fungerer eller hva som er riktig. De bare kjører på med noe gammeldagse greier. 

Skrevet
20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva får folk til å ta et slikt valg? Jeg har selv en gutt på fem og ser for meg hvilket tillitsbrudd en slik straff ville vært for han. 

Hvordan praktiserer du eller barneoppdragelse når ting butter litt imot? Hadde jeg sett din sønn ute på trappa idag hadde jeg ringt barnevernsvakta. 

Anonymkode: 024a9...c79

Og det er på grunn av sånne som deg, at barnevernet tar for mange barn. Håper virkelig du kødder nå? Barnevernsvakta??! Jeg tror jeg dør her 😂 Jeg har ei venninne som har bodd i fosterhjem, fordi foreldrene var narkomane. De klarte ikke å ta vare på de 5 søsknene. Fordi de var heroinmisbrukere. De er forresten døde NP, av overdose. DER HAR SU BARNEVERNSAK.  Venninna mi og brødrene hadde LÆPPA til deg om du hadde sagt dette til dem. Shame on you!!! Barnevernssak MY ASS. Enig i at det var å ta for hardt i, men hallo...

Anonymkode: f54b2...40c

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du bryr deg ikke om hva det betyr at han blir sint? Tror du at sinnet blir borte ved at han må sitte i trappa da? Det gjør ikke det.. Det bare bygger seg opp til en senere anledning og til slutt har du en boblende kruttønne som eksploderer når han er rundt 13-14. Jeg forstår ikke at ikke foreldre i dag kan lese litt om hvordan barnas hjerner fungerer eller hva som er riktig. De bare kjører på med noe gammeldagse greier. 

har du lest? Del gjerne

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi ser dere som driver med gentle parenting og fri barneoppdragelse. Vi ser også barna deres, som spytter i ansiktet til læreren, mobber, skriker og oppfører seg som apekatter i offentligheten. Dere gjør barna deres bjørnetjeneste ved å anse vanlig oppdragelse som omsorgssvikt. De kommer til å slite når de blir voksne - ingen arbeidsgivere vil akseptere brøling, skulking, banning og annet barna deres driver med i mangel på respekt for voksne mennesker.

Anonymkode: 0cd29...632

Spot on!! Jeg ser disse mødrene her for meg 😂😂 helt sinnsykt. Dra til f.eks Italia og se hvordan barna blir oppdratt der. Tror ikke de blir noe dårligere mennesker av den grunn. Norge AS...

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Husker da søstra mi og jeg måtte stå ute foran blokka i pysjen og vente på at pappa skulle komme hjem fra jobb sent på kvelden. Vi var 5 og 6 år.

Mamma stod og nirøyka å glana stygt ned på oss. Jeg husker ikke hva vi hadde gjort. Bare at det var snø og kaldt. At jeg så opp på henne og tenkte at jeg hatet henne. At det var urimelig. Flaut. Glemmer det aldri. 

Anonymkode: 7dc56...6e4

Dette var jo bare trist ...

Anonymkode: 1361b...0e1

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er litt forskjell på et ektepar og mor og barn 😂

Ville du knullet sønnen din? Ikke det nei, du som knuller mannen din..?

Anonymkode: 1bc76...247

Tåpelig . Bare tåpelig

Skrevet
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja💔 Jeg har hundre eksempler til. Det eneste man kan gjøre, er å ikke gjenta feilene mot sine egne barn 😊❤ Bryte mønsteret. Det har jeg klart 😊

Skrevet

Han er rasende sint fordi han må gjøre lekser når han ønsker å leke,at han må spise middag før han får dessert +++ . Å når en slår eller begynner å rasere tingene i rommet pga han er sint så bruker jeg timeout ja. Når han er så sint så nytter det uansett ikke å snakke med han,da går hqn heller sitte 6 minutter i timeout å snakker vi sammen om det som skjedde når han er helt rolig igjen.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han er rasende sint fordi han må gjøre lekser når han ønsker å leke,at han må spise middag før han får dessert +++ . Å når en slår eller begynner å rasere tingene i rommet pga han er sint så bruker jeg timeout ja. Når han er så sint så nytter det uansett ikke å snakke med han,da går hqn heller sitte 6 minutter i timeout å snakker vi sammen om det som skjedde når han er helt rolig igjen.

Tror kanskje du bør prøve med litt time-in! Så blir han kanskje ikke så sint over slike småting. Det ligger noe annet bak, vet du. 

Skrevet

Hi her.

Det ble litt overveldende med trusler om barnevern etc. Mye om at barnet frøs, noe jeg vet det ikke gjorde. Barnet hadde tilsyn hele tiden innenfra og kunne komme inn når som helst. Det eneste han måtte love var å oppføre seg. Han lovde tilslutt. Jeg lurer på hvilke metoder dere andre bruker (som har så lydige barn at barnet faktisk sitter i trappa), når det velger å ikke sitte der. Legger merke til at at dere har så lydige barn at de finner seg i å sitte på rommet sitt. Urovekkende det også. Tro meg, jeg har prøvd det også., men mitt barn springer ut igjen. Ja, han er kreativ. Denne gangen måtte han lufte vettet sitt for å komme til fornuft. Og til dere andre som påstår at dere er den som forlater huset....... Er det bedre det? 

Anonymkode: d092a...0a5

Skrevet

Ja💔 Jeg har hundre eksempler til. Det eneste man kan gjøre, er å ikke gjenta feilene mot sine egne barn 😊❤ Bryte mønsteret. Det har jeg klart 😊

Det du opplevde var klart barnemishandling, dette var noe fullstendig annet. Skremmende om du ikke klarer å se forskjell.

Anonymkode: aab39...4c2

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg linket til denne tidligere: 

https://forskning.no/barn-og-ungdom-kriminalitet-psykologi/2012/02/strenge-foreldre-far-umulige-barn

Med mindre denne drittungen, som du kaller han, ble født slik...så ligger svaret for hans atferdsvansker i den artikkelen.

Tyranner får faktisk ikke veloppdragne borgere. De får redde borgere som før eller senere gjør opprør.

Anonymkode: 515ab...6f0

Fullt så enkelt er det dessverre ikke. Selv om det har betydning, så er atferd mer komplekst enn et resultat av oppdragelsesstil alene. 

Artikkelen du linker til sier dessuten at slik atferd vi så hos sønnen her, oftere ses ved ettergivende oppdragerstil, ikke autoritær (de oppfører seg oftere kuet) Men det la du kanskje ikke merke til?

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi her.

Det ble litt overveldende med trusler om barnevern etc. Mye om at barnet frøs, noe jeg vet det ikke gjorde. Barnet hadde tilsyn hele tiden innenfra og kunne komme inn når som helst. Det eneste han måtte love var å oppføre seg. Han lovde tilslutt. Jeg lurer på hvilke metoder dere andre bruker (som har så lydige barn at barnet faktisk sitter i trappa), når det velger å ikke sitte der. Legger merke til at at dere har så lydige barn at de finner seg i å sitte på rommet sitt. Urovekkende det også. Tro meg, jeg har prøvd det også., men mitt barn springer ut igjen. Ja, han er kreativ. Denne gangen måtte han lufte vettet sitt for å komme til fornuft. Og til dere andre som påstår at dere er den som forlater huset....... Er det bedre det? 

Går han vekk fra timeout så setter du han tilbake så mange som det kreves for at han skal sitte der nok antall minutter,vanskeligere er det ikke.

Skrevet
6 hours ago, Anonym bruker said:

Fullt så enkelt er det dessverre ikke. Selv om det har betydning, så er atferd mer komplekst enn et resultat av oppdragelsesstil alene. 

Artikkelen du linker til sier dessuten at slik atferd vi så hos sønnen her, oftere ses ved ettergivende oppdragerstil, ikke autoritær (de oppfører seg oftere kuet) Men det la du kanskje ikke merke til?

Du leser den fullstendig feil altså. Bare tittelen på artikkelen burde gi deg hint om at du misforstår.

Jeg kopierer for deg :

"Stikk i strid med intensjonen, ble de autoritære foreldrene ofte ikke ansett som ekte autoriteter. Dette hadde konsekvenser for oppførselen til barna deres.

Nettopp avkommet av strenge foreldre satte seg oftere imot mors eller fars regler. De var oftere respektløse og tilbøyelige til å bryte lover."  

Og

"Avkom av ettergivende voksne er på sin side de minst selvstendige, utforskende og selvbeherskede, mens de autoritative foreldrene oftere får barn som er selvstendige, beherskede og fornøyde"

Anonymkode: 515ab...6f0

Skrevet
På 12.11.2017 den 23.18, Anonym bruker skrev:

Ikke sint men bestemt. Er dette barnevernsak? Really? Hvordan ville dere ha reagert, altså hvordan ville dere ha løst?

Dette er barnevernssak ja. Kjenner noen som ble meldt pga. akkurat dette og de fikk et helvete. Det var grunnlag for akuttplassering i følge barneverntjenesten selv. 

Anonymkode: a96b7...66c

Skrevet
På 13.11.2017 den 8.46, Anonym bruker skrev:

Vi ser dere som driver med gentle parenting og fri barneoppdragelse. Vi ser også barna deres, som spytter i ansiktet til læreren, mobber, skriker og oppfører seg som apekatter i offentligheten. Dere gjør barna deres bjørnetjeneste ved å anse vanlig oppdragelse som omsorgssvikt. De kommer til å slite når de blir voksne - ingen arbeidsgivere vil akseptere brøling, skulking, banning og annet barna deres driver med i mangel på respekt for voksne mennesker.

Anonymkode: 0cd29...632

Nå tror eg forskningen tyder på at det ikke er slik sammenhengen er. Det ser heller ut som om de strengeste og mest rigide foreldrene får barn som ikke respekterer autoriteter, er rekke og begår flest lovbrudd, mens barna til de mest ettergivende og "overpedagogiske" foreldrene får dårlig selvtillit, lite mot til å prøve nye ting, de blir usikker og de de sliter med å regulere eget humør.

En god mellomting ser ut til å være klart best for barna.

Anonymkode: d00a8...2e3

Skrevet
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er barnevernssak ja. Kjenner noen som ble meldt pga. akkurat dette og de fikk et helvete. Det var grunnlag for akuttplassering i følge barneverntjenesten selv. 

Det var nok mye i denne saken du ikke visste om i såfall. Dette er ikke nok til at barnevernet hever et øyebryn. Jo, kanskje over innringeren.

Anonymkode: 7953f...301

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det var nok mye i denne saken du ikke visste om i såfall. Dette er ikke nok til at barnevernet hever et øyebryn. Jo, kanskje over innringeren.

Jeg vet alt! Men du vet ikke alt. Og tydeligvis kjenner du ikke til barneverntjenesten i vår kommune. 

Barnet ble stengt ute, i kort tid, for å roe seg da barnet var hysterisk. Foreldrene sto rett bak døra så barnet var ikke alene heller. Dette skjedde 2 ganger på samme kveld i kort tid. Barneverntjenesten startet undersøkelse på bakgrunn av meldingen om dette. 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet alt! Men du vet ikke alt. Og tydeligvis kjenner du ikke til barneverntjenesten i vår kommune. 

Barnet ble stengt ute, i kort tid, for å roe seg da barnet var hysterisk. Foreldrene sto rett bak døra så barnet var ikke alene heller. Dette skjedde 2 ganger på samme kveld i kort tid. Barneverntjenesten startet undersøkelse på bakgrunn av meldingen om dette. 

Ja, så du har innsikt i barnevernet sine papirer og har vært med på alle møter?

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Javel? Jeg var ute for en traumatisk hendelse ifjor. Jeg og barna ble hentet av politibil. De spurte hvem de skulle ringe til. Vel, ring barnevernsvakta, svarte jeg. De nektet. Er det slik at når man ber om det så skjer det ingenting? Kanskje jeg bare ringer til barnevernsvakta selv og forteller hva som skjedde. Enig?

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da er det i så fall mye du ikke vet, eller forstår, eller så er det en uhyre urettferdig situasjon. Tvang er noe man er nødt til å bruke av og til, og det er for lite bruk av tvang i dag. (Og da mener jeg ikke fysisk tvang). 

Skrevet
På 12.11.2017 den 23.18, Anonym bruker skrev:

Ikke sint men bestemt. Er dette barnevernsak? Really? Hvordan ville dere ha reagert, altså hvordan ville dere ha løst?

Vi hadde satt oss ned og pratet. Kanskje utsatt middagen litt om han ikke stoppet å kaste mat. Det fungerer helt fint å sette seg ned på barnets nivå og snakke om hva problemet er. Evt veilede barnet i å finne en bedre måte å ta ut sinnet sitt på.

Anonymkode: d810d...b31

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi hadde satt oss ned og pratet. Kanskje utsatt middagen litt om han ikke stoppet å kaste mat. Det fungerer helt fint å sette seg ned på barnets nivå og snakke om hva problemet er. Evt veilede barnet i å finne en bedre måte å ta ut sinnet sitt på.

Anonymkode: d810d...b31

Uff, ja, dere hadde vel det. Go for it!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...