Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #51 Skrevet 13. november 2017 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tull. I datteren min sin klasse er det de som har knallharde foreldre som er de verste. De tar etter foreldrene sine, rett og slett. Datteren min er oppdratt med "myk hånd" og er en av de som kan oppføre seg. Hun er høflig, hører etter og har empati. Det samme ser jeg hos de venninnene hennes som også oppdras mykt. De er så mye enklere å ha med å gjøre. Først og fremst er man rollemodell for barna sine. Barn gjør ikke nødvendigvis som de voksne sier, de gjør det de voksne gjør. Anonymkode: ee2f3...89f Dette ! 😊 Anonymkode: 7dc56...6e4
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 13. november 2017 #52 Skrevet 13. november 2017 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi ser dere som driver med gentle parenting og fri barneoppdragelse. Vi ser også barna deres, som spytter i ansiktet til læreren, mobber, skriker og oppfører seg som apekatter i offentligheten. Dere gjør barna deres bjørnetjeneste ved å anse vanlig oppdragelse som omsorgssvikt. De kommer til å slite når de blir voksne - ingen arbeidsgivere vil akseptere brøling, skulking, banning og annet barna deres driver med i mangel på respekt for voksne mennesker. Anonymkode: 0cd29...632 For noe tull. Tenk tilbake på din egen barndom. De barna som var bøllete, vanskelig og trøbbelmakere var de barna som kom fra et kaotisk hjem. De barna i min klasse som var problematisk kom fra hjem hvor alle var bekymret for hva som foregikk. De som kom fra hjem hvor det var kjærlighet, respekt og varme, var de barna som oppførte seg best. Og de endte også opp med vesentlig bedre voksenliv, enn de andre. Det HI beskriver, er ikke ok i mine øyne. Hun kunne møtt barnet på en bedre måte enn å kaste ham ut av huset. Han er 5, ikke 15.
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #53 Skrevet 13. november 2017 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, vi skal på samtale til BUP til uka, så får vi se om min sønn beskriver meg som sinna, eller om han var den som var sinna. Anonymkode: d092a...0a5 Jeg skylder ALLTID på foreldrene .ALLTID. Vi har selv trengt hjelp fra bhg og kommunen. Nå har vi fått litt hjelp til hvordan vi skal kommuniserer med hverandre i familien her. Funket kjempebra. Jeg vet at sønnen din var sinna. Så er jo greia å finne ut hvorfor han oppfører seg slik han gjør.. Anonymkode: 7dc56...6e4
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #54 Skrevet 13. november 2017 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Og hvis han går ut derfra da? Anonymkode: aab39...4c2 Da bærer du han inn på rommet igjen da ! Anonymkode: 7dc56...6e4
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #55 Skrevet 13. november 2017 4 minutter siden, Gulltopp&Lillebjørn skrev: For noe tull. Tenk tilbake på din egen barndom. De barna som var bøllete, vanskelig og trøbbelmakere var de barna som kom fra et kaotisk hjem. De barna i min klasse som var problematisk kom fra hjem hvor alle var bekymret for hva som foregikk. De som kom fra hjem hvor det var kjærlighet, respekt og varme, var de barna som oppførte seg best. Og de endte også opp med vesentlig bedre voksenliv, enn de andre. Det HI beskriver, er ikke ok i mine øyne. Hun kunne møtt barnet på en bedre måte enn å kaste ham ut av huset. Han er 5, ikke 15. Man kan ha kjærlighet, respekt og varme, samtidig som man setter tydelige grenser. Hos oss i huset er det ikke lov å snakke frekt til hverandre, kaste ting, ødelegge mat eller ellers oppføre seg som troll. Barna er høflige, har god orden og oppførsel på skolen og sånt. Man trenger ikke å være pedagogisk korrekt tøffel for å ha snille og velfungerende barn. Jeg har for øvrig opplevd mobbere og bøller også fra perfekte hjem med masse kjærlighet og varme, der barna ble behandlet som prinsesser og fikk alt de pekte på, og oppførte seg som de ville. Anonymkode: 0cd29...632
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #56 Skrevet 13. november 2017 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Husker da søstra mi og jeg måtte stå ute foran blokka i pysjen og vente på at pappa skulle komme hjem fra jobb sent på kvelden. Vi var 5 og 6 år. Mamma stod og nirøyka å glana stygt ned på oss. Jeg husker ikke hva vi hadde gjort. Bare at det var snø og kaldt. At jeg så opp på henne og tenkte at jeg hatet henne. At det var urimelig. Flaut. Glemmer det aldri. Anonymkode: 7dc56...6e4 Du kan da virkelig ikke sammenligne epler og pærer. Sønnen til HI stod ikke i pysj, det var ikke sent på kvelden, og hun slapp ham raskt inn. Hvis du ikke forstår forskjellen, er det noe galt med deg. Anonymkode: 0cd29...632
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #57 Skrevet 13. november 2017 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tull. I datteren min sin klasse er det de som har knallharde foreldre som er de verste. De tar etter foreldrene sine, rett og slett. Datteren min er oppdratt med "myk hånd" og er en av de som kan oppføre seg. Hun er høflig, hører etter og har empati. Det samme ser jeg hos de venninnene hennes som også oppdras mykt. De er så mye enklere å ha med å gjøre. Først og fremst er man rollemodell for barna sine. Barn gjør ikke nødvendigvis som de voksne sier, de gjør det de voksne gjør. Anonymkode: ee2f3...89f Ja, for du har oversikt over alle foreldrene i klassen og deres oppdragerstil. Jobber du ikke, siden du bruker hele din voksne tid på å kartlegge foreldre til de andre 25 barna i klassen til din datter? Du er der på besøk hver dag og observerer? Anonymkode: 0cd29...632
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #58 Skrevet 13. november 2017 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har ei veloppdragen frøken uten å ha gjennført fri barneoppdragelse eller å låse henne ute av huset. Det er faktisk en mellomting! Hvis du har så dårlig kontroll på en 5 åring at du føler du må låse han ute av huset, så har du gjort den utrolig dårlig jobb. Det er faktisk du som sliter med en apekatt som du så pent beskriver her, og det er vel et bevis på at du feiler i din måte å oppdra dine barn på! Anonymkode: 33dc0...c6d Jeg har ingen femåringer og har aldri låst noen ute av huset. Les innleggene før du svarer. Anonymkode: 0cd29...632
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #59 Skrevet 13. november 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du kan da virkelig ikke sammenligne epler og pærer. Sønnen til HI stod ikke i pysj, det var ikke sent på kvelden, og hun slapp ham raskt inn. Hvis du ikke forstår forskjellen, er det noe galt med deg. Anonymkode: 0cd29...632 Joda, begge deler er frukt. Og begge historiene har likhetstrekk. Du vet ikke hvordan dette barnet tar det. Kan hende han syns det var like flaut og like traumatisk som meg? Har ingenting ned kulda å gjøre. At en mor gjør denne handlingen.. Det er dette som er galt. At ikke du og HI skjønner det, det driter jeg faktisk i. Jeg bryr meg om barnet jeg, og jeg blir sint. Fryktelig sint når en mor oppfører seg slik. Og ikke bli sjokkert hvis sønnen husker slike "små" enkelt hendelser. Anonymkode: 7dc56...6e4
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #60 Skrevet 13. november 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Joda, begge deler er frukt. Og begge historiene har likhetstrekk. Du vet ikke hvordan dette barnet tar det. Kan hende han syns det var like flaut og like traumatisk som meg? Har ingenting ned kulda å gjøre. At en mor gjør denne handlingen.. Det er dette som er galt. At ikke du og HI skjønner det, det driter jeg faktisk i. Jeg bryr meg om barnet jeg, og jeg blir sint. Fryktelig sint når en mor oppfører seg slik. Og ikke bli sjokkert hvis sønnen husker slike "små" enkelt hendelser. Anonymkode: 7dc56...6e4 Sønnen hadde også husket hundkjeft og å bli båret på rommet sitt gang på gang. Skal man unngå triste enkelthendelser for barna og bare fortelle dem at de er flinke og at de aldri opplever noe flaut? Da min eldste var seks år, så stjal han flere leker hos sin bestekompis og kom hjem med lekene i lomma. Jeg har nulltoleranse for tyveri og beordret ham å gjøre noe som var utrolig flaut for ham - gå bort til kompisens hus, innrømme tyveriet, levere lekene tilbake og si unnskyld. Han gråt og bar seg for det var flaut, spurte om JEG kunne si unnskyld for ham. Jeg måtte bare svare at det er jo ikke jeg som stjal. Han grein ferdig og gikk til kompisen, innrømte, ba om unnskyldning og fikk masse skryt av kompisens mor for hvordan han håndterte situasjonen. Han syntes sikkert det var flaut og grusomt, men han har aldri stjålet noe mer i hele sitt liv. Han er nå nesten voksen (går på videregående), og spør meg alltid om det er OK å betale noe på nett (spill og lignende), der han bruker mitt bankkort, selv om han har fått beløpet i ukepenger og har rett til å bruke det - kun for at jeg skal ha oversikt at det som går ut av konto er lik hans ukepenger. Hadde også en episode med datteren min der hun brukte mitt kort uten lov og betalte noe for over 400 kroner. Der ble det også flau og grusom konsekvens ved at hun måtte jobbe inn disse pengene ved å gå over til naboene og spørre om de trengte hjelp til hundelufting, maling, barnepass og lignende. Hun synes det var helt forferdelig, men lærte en viktig lekse. Hun fikk også god kontakt med det ene naboparet, som hyret henne inn til hundelufting ved behov i et par år etterpå. Poenget mitt er at mange barn synes mye er flaut. Man kan ikke unngå å gjøre noe som barna synes er flaut eller kjipt. Man er ikke venninne til barna sine, man er først og fremst mor og oppdrager, som skal lære barnet hva som er rett og galt. Så kan man være venn, når oppdragerfunksjonen er utført. Anonymkode: 0cd29...632
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #61 Skrevet 13. november 2017 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, for du har oversikt over alle foreldrene i klassen og deres oppdragerstil. Jobber du ikke, siden du bruker hele din voksne tid på å kartlegge foreldre til de andre 25 barna i klassen til din datter? Du er der på besøk hver dag og observerer? Anonymkode: 0cd29...632 Vi bor i en liten kommune hvor alle kjenner alle. Og ja, jeg er jevnlig i mange av hjemmene og det er ikke vanskelig å se hvordan samspillet er. Og det er temmelig konstant både i idretten, hjemme og i fritiden. Men du har en uendelig måte å diskutere på. I stedet for å diskutere sak, så går du på person. Barn lærer av hvordan vi foreldre oppfører oss og samhandler. Anonymkode: ee2f3...89f
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #62 Skrevet 13. november 2017 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, for du har oversikt over alle foreldrene i klassen og deres oppdragerstil. Jobber du ikke, siden du bruker hele din voksne tid på å kartlegge foreldre til de andre 25 barna i klassen til din datter? Du er der på besøk hver dag og observerer? Anonymkode: 0cd29...632 Ikke spill teit. Det er ikke vanskelig å oppfatte hvilke barn som sliter hjemme og hvilke som har det bra. Anonymkode: 301da...a2b
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #63 Skrevet 13. november 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Vi bor i en liten kommune hvor alle kjenner alle. Og ja, jeg er jevnlig i mange av hjemmene og det er ikke vanskelig å se hvordan samspillet er. Og det er temmelig konstant både i idretten, hjemme og i fritiden. Men du har en uendelig måte å diskutere på. I stedet for å diskutere sak, så går du på person. Barn lærer av hvordan vi foreldre oppfører oss og samhandler. Anonymkode: ee2f3...89f Underlig, ikke uendelig. Anonymkode: ee2f3...89f
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #64 Skrevet 13. november 2017 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Man kan ha kjærlighet, respekt og varme, samtidig som man setter tydelige grenser. Hos oss i huset er det ikke lov å snakke frekt til hverandre, kaste ting, ødelegge mat eller ellers oppføre seg som troll. Barna er høflige, har god orden og oppførsel på skolen og sånt. Man trenger ikke å være pedagogisk korrekt tøffel for å ha snille og velfungerende barn. Jeg har for øvrig opplevd mobbere og bøller også fra perfekte hjem med masse kjærlighet og varme, der barna ble behandlet som prinsesser og fikk alt de pekte på, og oppførte seg som de ville. Anonymkode: 0cd29...632 Det er heller ikke tillatt å kaste ting/ødelegge ting i vårt hus, og det budskapet kommer tydelig og klart frem uten at jeg har trengt å låse noen utenfor. Selvfølgelig skal man sette grenser, men man trenger ikke bli så ubehagelig at man skremmer barnet Anonymkode: 301da...a2b
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #65 Skrevet 13. november 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi bor i en liten kommune hvor alle kjenner alle. Og ja, jeg er jevnlig i mange av hjemmene og det er ikke vanskelig å se hvordan samspillet er. Og det er temmelig konstant både i idretten, hjemme og i fritiden. Men du har en uendelig måte å diskutere på. I stedet for å diskutere sak, så går du på person. Barn lærer av hvordan vi foreldre oppfører oss og samhandler. Anonymkode: ee2f3...89f Haha, nå har du karakterisert meg også, ut fra ett innlegg på DiB. Du er rask med å karakterisere folk og sette diagnoser? Du ser samspillet? Har du kompetanse til å vurdere samspillet, er du utdannet barnevernspedagog eller barnepsykolog? Sikkert ikke. Skummelt hvor bombastiske enkelte er når de tror de vet alt om hva som foregår i hjemmene til alle andre. Anonymkode: 0cd29...632
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #66 Skrevet 13. november 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke spill teit. Det er ikke vanskelig å oppfatte hvilke barn som sliter hjemme og hvilke som har det bra. Anonymkode: 301da...a2b Joda, det er vanskelig mange ganger. Fasade er svært viktig for mange, det har skjedd flere ganger før at mennesker som ble ansett for å være godheten selv og ha alt på stell, rolige og balanserte, har mishandlet konene sine, utøvd vold mot barn og lignende. Du kan ikke se hva som foregår innen husets fire vegger hos andre, med mindre du bor der. Anonymkode: 0cd29...632
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #67 Skrevet 13. november 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Haha, nå har du karakterisert meg også, ut fra ett innlegg på DiB. Du er rask med å karakterisere folk og sette diagnoser? Du ser samspillet? Har du kompetanse til å vurdere samspillet, er du utdannet barnevernspedagog eller barnepsykolog? Sikkert ikke. Skummelt hvor bombastiske enkelte er når de tror de vet alt om hva som foregår i hjemmene til alle andre. Anonymkode: 0cd29...632 Jøss.Hvor har jeg karakterisert deg? Samspill er ikke vanskelig å se. Alle har naturligvis dager hvor man kunne gjort det bedre, hvor man er sliten, lei og ikke orker å være pedagogisk, men noen foreldre har ikke annen måte å være forelder på. Det kan være at de selv er oppdratt slik og de ikke har andre verktøy å ta i bruk, men de oppnår bare å lære denne samhandlingen videre til neste generasjon. Anonymkode: ee2f3...89f
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #68 Skrevet 13. november 2017 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jøss.Hvor har jeg karakterisert deg? Samspill er ikke vanskelig å se. Alle har naturligvis dager hvor man kunne gjort det bedre, hvor man er sliten, lei og ikke orker å være pedagogisk, men noen foreldre har ikke annen måte å være forelder på. Det kan være at de selv er oppdratt slik og de ikke har andre verktøy å ta i bruk, men de oppnår bare å lære denne samhandlingen videre til neste generasjon. Anonymkode: ee2f3...89f Det er kun på DiB folk er roboter uten følelser, aldri klikker, aldri oppfører seg annet enn a4 og har fasit på alt. Du bør heller lukke igjen PC'en og komme deg ut i det virkelige liv. Slike folk som blir fremstilt på DiB, eksisterer ikke. Anonymkode: 0cd29...632
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #69 Skrevet 13. november 2017 Kjenner flere lærere og førskolelærere som river seg i håret over hvordan barn er nå. Barna bestemmer hjemme og får stort sett det de vil og aldri nei og grenser. Dette resulterer i lite respekt for andre barn og voksne. Barn gjør stort sett som de vil fordi de er vant til å få det som de vil, med ingen tydelige konsekvenser. "Jeg vil ha en is til" "Jeg vil jeg vil jeg vil". Disse barna kommer til å bli et helvette for seg selv, når de innser at verden ikke snurrer seg inni dere navle. Og at samfunnet tross alt ikke legger til rette for dem hele tiden. Anonymkode: 7953f...301
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #70 Skrevet 13. november 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kjenner flere lærere og førskolelærere som river seg i håret over hvordan barn er nå. Barna bestemmer hjemme og får stort sett det de vil og aldri nei og grenser. Dette resulterer i lite respekt for andre barn og voksne. Barn gjør stort sett som de vil fordi de er vant til å få det som de vil, med ingen tydelige konsekvenser. "Jeg vil ha en is til" "Jeg vil jeg vil jeg vil". Disse barna kommer til å bli et helvette for seg selv, når de innser at verden ikke snurrer seg inni dere navle. Og at samfunnet tross alt ikke legger til rette for dem hele tiden. Anonymkode: 7953f...301 Bare se på svar man får når man skriver om hylende unger i butikk. Da bør man gå ut av butikken og avbryte handlingen. Neida, her har vi hatt et par episoder med hyling, og jeg fortsatt handling fordi jeg skulle hjem og lage middag. Ungene skjønte at det ikke nyttet å hyle og skrike, for det ble ikke kjøpt noe is eller godteri, så det sluttet de fort med. Bærer du ungen ut, så forstår ungen at den styrer deg - mamma får ikke handle fordi jeg er et troll. Så fint, da kan jeg hyle og styre hver gang jeg ikke vil på butikken og mamma må handle. Så får jeg det som jeg vil. Det er jo mye mer pedagogisk enn å la ungen hyle og overse ham eller henne. Man ser også tråder om at man som mor må ALLTID sette barnas behov først. Er man veldig syk, må man fortsatt holde sirkus for barna hele dagen, lage middag fra bunn og gå tur med babyen. Julegaver og bursdagsgaver bare til barna. Hva lærer barna av det? At de er mye viktigere enn voksne. Anonymkode: 0cd29...632
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #71 Skrevet 13. november 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Man kan ha kjærlighet, respekt og varme, samtidig som man setter tydelige grenser. Hos oss i huset er det ikke lov å snakke frekt til hverandre, kaste ting, ødelegge mat eller ellers oppføre seg som troll. Barna er høflige, har god orden og oppførsel på skolen og sånt. Man trenger ikke å være pedagogisk korrekt tøffel for å ha snille og velfungerende barn. Anonymkode: 0cd29...632 Og hva gjør de hvis de ikke følger reglene? Anonymkode: 1bc76...247
Mostly Harmless Skrevet 13. november 2017 #72 Skrevet 13. november 2017 Jeg har også en femåring som kan kaste rundt seg med ting og bli hysterisk sinna. Og klart jeg setter grenser, kan jo ikke la gutten rasere huset. Men jobben min som forelder er å lære ham å uttrykke sinnet sitt på mer konstruktivt vis, og det lærer han ikke ved å være alene i raseriet, verken på rommet eller på trappa. At gutten var sint, er jo ikke argument for noe som helst. Vi kan alle bli sinte, og det er en helt legitim følelse. Det er hva man gjør mår man blir sint, som er problemet. Men femåringen står ikke på trappa i fullt opprør og reflekterer over sine synder. Alt den voksne oppnår ved å låse barnet ute, er å få utløp for sitt eget sinne. Det viser bare at den voksne er like umoden i sin følelsesregulering som barnet. Kan man ikke regulere eget sinne på konstruktivt vis, er det jo ikke så rart om barnet heller ikke klarer det. Hvem skal han lære det av, når den voksne ikke makter det selv?
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #73 Skrevet 13. november 2017 https://forskning.no/barn-og-ungdom-kriminalitet-psykologi/2012/02/strenge-foreldre-far-umulige-barn Denne bør leses. Og forstås. Å låse barn ute er definitivt autoritær stil. Anonymkode: 515ab...6f0
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #74 Skrevet 13. november 2017 Det der har faren til min eldste holdt på med og. Resultatet nå er at hun hater han og vil ikke vite av han lenger. Så, hvis du vil ha et ræva forhold til ungen din så bør du fortsette... Anonymkode: d1828...aa4
Anonym bruker Skrevet 13. november 2017 #75 Skrevet 13. november 2017 Stakkars gutt..... Siden dere skal på Bup, regner jeg med det er mistanke om at han kan ha en diagnose av noe slag? Adhd? Autisme? Barn med sånne diagnoser har problemer med å kontrollere følelser/sinne. Men dette kan de jo ikke noe for!! De må lære å håndtere sinnet på en annen måte, det lærer de IKKE med å bli låst ute!! Får veldig vondt av han, stakkars liten var sikkert kjemperedd. En 5-åring tenker kanskje at han aldri får komme inn igjen, at han ikke får bo hos mamma mer... Anonymkode: 3f731...e93
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå