Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #1 Skrevet 12. november 2017 Han (5 år) begynte å kaste mat på kjøkken mens vi spiste middag. Han ville at jeg skulle hente lekene hans mens jeg lagde middag. Tilslutt sprakk jeg, tok på ham jakke og sko og låste ham ute. Sa til ham at jeg tror du trenger å lufte vettet. Han stod utenfor og skrek "jeg dør om jeg ikke får mat". Yeah, right. Han krisemaksimerer alt som foregår. Vet ikke om jeg gjorde riktig. Naboer og forbipasserende må jo tro at de går forbi et galehus Anonymkode: d092a...0a5
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #2 Skrevet 12. november 2017 Uff ni...dette vet du ikke var ok. Det jeg lurer mest på er hvor sint du var mens du kledde på han. En 5-åring som ikke vil kles på stritter i mot. Så hvor fysisk var dette her egentlig? Dette her må du faktisk reparere med sønnen din. Ikke greit å kaste mat, men det du gjør nærmer seg ulovlig etter norsk lov.. Anonymkode: 515ab...6f0
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #3 Skrevet 12. november 2017 Ikke kom å klag her etterpå når bv kontakter deg, pga naboene har sendt bekymringsmelding for omsorgsvikten dere utsetter barnet deres for! Anonymkode: e44c2...044
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #4 Skrevet 12. november 2017 Jeg hadde ALDRI låst barnet mitt ute på trappa!! Min 6-åring har ofte blitt sendt opp på rommet sitt med beskjed om å sitte der til hun klarer å oppføre seg, men aldri at jeg hadde låst henne ute av huset! Da jeg var liten hadde vi naboer som gjorde det. Midt på vinteren stod guttungen på 5-6 år i sokkelesten og hylgråt mens han var låst ute på trappa. Ble også låst ute av huset mens foreldrene dro i butikken osv. Plutselig en dag pakket de og flyttet og så ikke noe mer til de. Får fremdeles vondt i magen av å tenke på den stakkars gutten som stod ute i minusgrader og gråt Anonymkode: 69b4a...dea
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #5 Skrevet 12. november 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Uff ni...dette vet du ikke var ok. Det jeg lurer mest på er hvor sint du var mens du kledde på han. En 5-åring som ikke vil kles på stritter i mot. Så hvor fysisk var dette her egentlig? Dette her må du faktisk reparere med sønnen din. Ikke greit å kaste mat, men det du gjør nærmer seg ulovlig etter norsk lov.. Anonymkode: 515ab...6f0 Ikke sint men bestemt. Er dette barnevernsak? Really? Hvordan ville dere ha reagert, altså hvordan ville dere ha løst? Anonymkode: d092a...0a5
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #6 Skrevet 12. november 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Ikke sint men bestemt. Er dette barnevernsak? Really? Hvordan ville dere ha reagert, altså hvordan ville dere ha løst? Anonymkode: d092a...0a5 Sendt han på rommet sitt!! Anonymkode: 69b4a...dea
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #8 Skrevet 12. november 2017 1 minute ago, Anonym bruker said: Ikke sint men bestemt. Er dette barnevernsak? Really? Hvordan ville dere ha reagert, altså hvordan ville dere ha løst? Anonymkode: d092a...0a5 Tror du 5-åringen ville beskrevet deg som bestemt? Eller ville han brukt ord som sinna? Slem? Hardhendt? Du trenger veiledning av andre enn Internett. Det du gjorde er så langt fra akseptabelt. Og garantert en del av sønnen din sine atferdsvansker. Og tenk litt på hvordan sønnen din og naboene ville beskrevet dette. Feks til barnevernet... Anonymkode: 515ab...6f0
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #9 Skrevet 12. november 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg hadde ALDRI låst barnet mitt ute på trappa!! Min 6-åring har ofte blitt sendt opp på rommet sitt med beskjed om å sitte der til hun klarer å oppføre seg, men aldri at jeg hadde låst henne ute av huset! Da jeg var liten hadde vi naboer som gjorde det. Midt på vinteren stod guttungen på 5-6 år i sokkelesten og hylgråt mens han var låst ute på trappa. Ble også låst ute av huset mens foreldrene dro i butikken osv. Plutselig en dag pakket de og flyttet og så ikke noe mer til de. Får fremdeles vondt i magen av å tenke på den stakkars gutten som stod ute i minusgrader og gråt Anonymkode: 69b4a...dea Minusgrader? Her er ingen minusgrader og barnet var påkledd! Det skal nevnes at å sette ham på rommet ikke nytter! Anonymkode: d092a...0a5
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #10 Skrevet 12. november 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tror du 5-åringen ville beskrevet deg som bestemt? Eller ville han brukt ord som sinna? Slem? Hardhendt? Du trenger veiledning av andre enn Internett. Det du gjorde er så langt fra akseptabelt. Og garantert en del av sønnen din sine atferdsvansker. Og tenk litt på hvordan sønnen din og naboene ville beskrevet dette. Feks til barnevernet... Anonymkode: 515ab...6f0 Ja, vi skal på samtale til BUP til uka, så får vi se om min sønn beskriver meg som sinna, eller om han var den som var sinna. Anonymkode: d092a...0a5
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #11 Skrevet 12. november 2017 Jeg synes det var en helt grei reaksjon. Ungene mine blir også sendt ut om de er umulige. Nå hadde ikke jeg trengt å låse døra. De har aldri forsøkt å opponere mot en slik straff, men hadde de forsøkt å komme inn igjen før de haďde roet seg ville jeg også låst. Anonymkode: d00a8...2e3
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #12 Skrevet 12. november 2017 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke sint men bestemt. Er dette barnevernsak? Really? Hvordan ville dere ha reagert, altså hvordan ville dere ha løst? Anonymkode: d092a...0a5 Selvsagt er det barnevernsak når du låser ett barn ute i denne kulden! Jeg hadde satt han i timeout,det virker veldig bra her. Anonymkode: e44c2...044
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #13 Skrevet 12. november 2017 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selvsagt er det barnevernsak når du låser ett barn ute i denne kulden! Jeg hadde satt han i timeout,det virker veldig bra her. Anonymkode: e44c2...044 Eh, Hvilken kulde prater DU om? Tror du at jeg bor samme sted som deg? Anonymkode: d092a...0a5
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #14 Skrevet 12. november 2017 Gentle parenting my ass! Dette er ikke en bv sak. Herregud. Skjønner reaksjonen din, men sikkert lurt å ikke la det bli en vane. Anonymkode: 7953f...301
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #15 Skrevet 12. november 2017 34 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han (5 år) begynte å kaste mat på kjøkken mens vi spiste middag. Han ville at jeg skulle hente lekene hans mens jeg lagde middag. Tilslutt sprakk jeg, tok på ham jakke og sko og låste ham ute. Sa til ham at jeg tror du trenger å lufte vettet. Han stod utenfor og skrek "jeg dør om jeg ikke får mat". Yeah, right. Han krisemaksimerer alt som foregår. Vet ikke om jeg gjorde riktig. Naboer og forbipasserende må jo tro at de går forbi et galehus Anonymkode: d092a...0a5 Du kunne da ha sendt med en brødskive hvis det var midt i middagen og ordlagt deg litt annerledes? Men når det er sagt så har jeg gjort nesten det samme selv tre- fire ganger, uten særlig dårlig samvittighet. En gang var midt på dagen, og masing og hopping i senga med kjeks som jeg holdt på å re opp til gjester, og da sa jeg etter flere advarsler "Nå er det nok! Ut og lek!" Og lempet da barnet ut i gangen, og så sko og jakke gjennom en liten sprekk. Barnet gikk derimot ikke ut, men skrek og bar seg i et kvarter... Anonymkode: aab39...4c2
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #16 Skrevet 12. november 2017 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg hadde ALDRI låst barnet mitt ute på trappa!! Min 6-åring har ofte blitt sendt opp på rommet sitt med beskjed om å sitte der til hun klarer å oppføre seg, men aldri at jeg hadde låst henne ute av huset! Da jeg var liten hadde vi naboer som gjorde det. Midt på vinteren stod guttungen på 5-6 år i sokkelesten og hylgråt mens han var låst ute på trappa. Ble også låst ute av huset mens foreldrene dro i butikken osv. Plutselig en dag pakket de og flyttet og så ikke noe mer til de. Får fremdeles vondt i magen av å tenke på den stakkars gutten som stod ute i minusgrader og gråt Anonymkode: 69b4a...dea Nå har halvparten av landets befolkning trappeoppgang da, og hun hadde sendt med klær til sønnen. Anonymkode: aab39...4c2
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #17 Skrevet 12. november 2017 Ikke bra skjønner du ble sint, men dette var å gå for langt. Jeg opplevde det samme, 6 år og husker det fortsatt. Var livredd min mor lenge. Fortsatt ikke et sunt forhold med henne. Snakk med gutten din før det er for sent, han kommer garantert til å huske dette! Anonymkode: cd5f7...834
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #18 Skrevet 12. november 2017 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Sendt han på rommet sitt!! Anonymkode: 69b4a...dea Og hvis han går ut derfra da? Anonymkode: aab39...4c2
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #19 Skrevet 12. november 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du kunne da ha sendt med en brødskive hvis det var midt i middagen og ordlagt deg litt annerledes? Men når det er sagt så har jeg gjort nesten det samme selv tre- fire ganger, uten særlig dårlig samvittighet. En gang var midt på dagen, og masing og hopping i senga med kjeks som jeg holdt på å re opp til gjester, og da sa jeg etter flere advarsler "Nå er det nok! Ut og lek!" Og lempet da barnet ut i gangen, og så sko og jakke gjennom en liten sprekk. Barnet gikk derimot ikke ut, men skrek og bar seg i et kvarter... Anonymkode: aab39...4c2 To av gangene har for øvrig vært ved somling, når barnet skal av gårde, men ikke gidder å legge fra seg mobil og begynne å kle på ytterklær... Anonymkode: aab39...4c2
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #20 Skrevet 12. november 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ikke bra skjønner du ble sint, men dette var å gå for langt. Jeg opplevde det samme, 6 år og husker det fortsatt. Var livredd min mor lenge. Fortsatt ikke et sunt forhold med henne. Snakk med gutten din før det er for sent, han kommer garantert til å huske dette! Anonymkode: cd5f7...834 Hi her. Ja, jeg håper at han husker til neste gang. Jeg har en annen sønn som er 14 år idag og jeg praktiserte det samme (men når det gjaldt ham, så gikk det kortere tid på en slik utehendelse) . Han var med på dette idag og syntes at dette var på sin plass. Han er idag en veldig grei gutt!Han husker det veldig vagt. Lei for at du har fått varige men. Her i huset, opptrer vi før vi blir sint. Anonymkode: d092a...0a5
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #21 Skrevet 12. november 2017 Det å stenge ham ute fra sitt eget hjem, det kan være traumatisk, Hi. Om det oppleves som traumatisk vil variere fra barn til barn, og du kan ikke vite om din gutt får traumer av det, for det trenger ikke være synlig for deg. Det kan ikke sammenlignes med å la ham være på rommet sitt. Du har tydeligvis forsøkt rommet tidligere. Du takler ikke dette, og nå må du finne strengere tiltak - hvor tror du det ender? Hva hadde du følt om du og mannen kranglet og han låste deg ute av huset uten at du visste når du kunne komme deg inn igjen, uten å ha andre å kontakte? Det hadde vært mindre traumatisk for deg enn det er for en 5-åring å bli låst ute av huset... Om gutten allerede har problemer så vil det ikke bedre noe om han blir påført traumer i tillegg. Jeg vil tro at det er en god grunn til at dere skal til BUP. Der bør du selv ta opp at du ikke greier å finne metoder for å endre hans mønster når han går helt i vranga. Fortell at du nå i dag i desperasjon låste ham ute, men at det ikke er noe som kan fortsette og at du og far trenger veiledning i hvordan takle de situasjonene som blir så utfordrende for dere. Innse at det du gjorde i dag ikke løser noe, men er et tegn på at dere ikke lenger håndterer gutten deres på beste måte - da kan dere også få hjelp til å takle utfordrende situasjoner i fremtiden. For det trenger dere helt tydelig. (Og for all del, forstår at det kan koke over, og at denne episoden tydeligvis bare er en del av utfordringene dere har, men dere må finne andre måter å løse det på!) Anonymkode: ef03d...799
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #22 Skrevet 12. november 2017 Hva får folk til å ta et slikt valg? Jeg har selv en gutt på fem og ser for meg hvilket tillitsbrudd en slik straff ville vært for han. Hvordan praktiserer du eller barneoppdragelse når ting butter litt imot? Hadde jeg sett din sønn ute på trappa idag hadde jeg ringt barnevernsvakta. Anonymkode: 024a9...c79
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #23 Skrevet 12. november 2017 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selvsagt er det barnevernsak når du låser ett barn ute i denne kulden! Jeg hadde satt han i timeout,det virker veldig bra her. Anonymkode: e44c2...044 Timeout synes jeg er barnemishandling. Nei, sendt dem ut i frisk luft for å leke så de får ut overskuddsenergien. Noe slikt på dagtid er langt fra barnemishandling, det er normal grensesetting. Fem år er derimot litt ungt om barnet er alene, det er jeg enig i. Anonymkode: aab39...4c2
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #24 Skrevet 12. november 2017 Barnevernssak? Jøsses. Fordi en mor fikk nok og sendte en femåring på dør? Jeg skjønner at jeg antagelig burde vært et emosjonelt vrak, for det pleide mamma å gjøre med meg og søsknene mine når det gikk ei kule varmt og vi krangla og sloss. Da var det jakke, støvler og "UT!" Vi skjønte jo godt hvorfor, hver gang. Det er en femåring som kaster mat og oppførere seg udregelig det er snakk om her, ikke en treåring, som ble sendt ut, med yttertøy og sko og ikke var det kaldt. Anonymkode: 81b36...d49
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #25 Skrevet 12. november 2017 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det å stenge ham ute fra sitt eget hjem, det kan være traumatisk, Hi. Om det oppleves som traumatisk vil variere fra barn til barn, og du kan ikke vite om din gutt får traumer av det, for det trenger ikke være synlig for deg. Det kan ikke sammenlignes med å la ham være på rommet sitt. Du har tydeligvis forsøkt rommet tidligere. Du takler ikke dette, og nå må du finne strengere tiltak - hvor tror du det ender? Hva hadde du følt om du og mannen kranglet og han låste deg ute av huset uten at du visste når du kunne komme deg inn igjen, uten å ha andre å kontakte? Det hadde vært mindre traumatisk for deg enn det er for en 5-åring å bli låst ute av huset... Om gutten allerede har problemer så vil det ikke bedre noe om han blir påført traumer i tillegg. Jeg vil tro at det er en god grunn til at dere skal til BUP. Der bør du selv ta opp at du ikke greier å finne metoder for å endre hans mønster når han går helt i vranga. Fortell at du nå i dag i desperasjon låste ham ute, men at det ikke er noe som kan fortsette og at du og far trenger veiledning i hvordan takle de situasjonene som blir så utfordrende for dere. Innse at det du gjorde i dag ikke løser noe, men er et tegn på at dere ikke lenger håndterer gutten deres på beste måte - da kan dere også få hjelp til å takle utfordrende situasjoner i fremtiden. For det trenger dere helt tydelig. (Og for all del, forstår at det kan koke over, og at denne episoden tydeligvis bare er en del av utfordringene dere har, men dere må finne andre måter å løse det på!) Anonymkode: ef03d...799 Dette var overdramatisering. Gutten vet hvor mor er, han vet hva han har fått beskjed om og skal. Dette er ikke traumatisering, men litt streng oppdragelse. At barn protesterer på oppdragelse kan skje. Å bli fratatt iPaden kan også gi et kvarter med hyling, men traumatisk er det ikke. Den dagen du møter på barn med virkelige traumer, kommer du ikke til å klare å oppdage dem, når du ikke evner å skille det ene fra det andre. Anonymkode: aab39...4c2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå