Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #26 Skrevet 12. november 2017 Nei, de fleste har ikke det. Norske husstander er svært belånte. De aller fleste har boliglån. Jeg ser ikke noe behov for å ha 200.000 på sparekonto så lenge jeg vi skylder 1.4 mill. Når gjelda er borte kan vi begynne med sparing. Skulle vi plutselig trenge mye penger, kan vi låne mer, da vi har betalt oss til stor friverdi i huset. Vi er også to stykker i jobb. De fleste har ikke stor sparekonto. Det er derimot ganske mange som har friverdi i bolig pga de gode rentene nå for tida. Mange i din situasjon har tilgang til penger. Anonymkode: 57d08...3b1
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #27 Skrevet 12. november 2017 Jeg for min del skjønner ikke hvordan man kan ha så store utgifter at alt går med hver måned når begge har full lønn. Her har vi begge minstesats på uføretrygd, og vi har 150.000 på sparekonto. Jeg ser jo at det er veldig mye vi ikke bruker penger på som andre "må" ha, men jeg skjønner ikke helt hvorfor de "må" det. Anonymkode: 5304e...807
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #28 Skrevet 12. november 2017 Vi har ikke det. Vi har høy inntekt (2-2,5 mill i året) og et forholdsvis høyt boliglån. Alt av ekstra midler spyttes inn i lånet. Vi har vel egenkapital på nærmere 8 mill i boligen og rammelån som gir oss stor fleksibilitet. Ser derfor ikke nødvendighet av en stor buffer i form av penger på konto. Vår buffer er rammelånet. Anonymkode: 06446...02e
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #29 Skrevet 12. november 2017 Dere som har mye penger på sparekonto, har dere boliglån? her har vi vel ca 5000, men nesten ikke boliglån igjen. Huset er 8 år, verdi 7 mill og vi har nå ca 60.000 igjen på lånet. Betaler ned mye hver måned. Anonymkode: f0300...6b1
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #30 Skrevet 12. november 2017 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Med to gjennomsnittlige inntekter i en familie så skal det ikke veldig mye til å ha spart opp 200000. Det kan nok mange gjøre på et år ved å leve sparsommelig. Når enslige klarer seg på en inntekt selv med barn får de en inntekt til inn så kan de omtrent spare den ene. Er man alene om alt er det mye vanskeligere å spare opp. Anonymkode: d90bb...32d Ja men kjære deg. Enslige bor vel ikke i et stort hus som vårt! Alle har jo ikke like store utgifter. Her jobber mannen i staten og har ca 26 000 netto i md. Hele hans lønn går til lån, forsikringer. Han hadde aldri kunnet klart seg her alene. Så går min lønn til alle regninger og alt av mat/bensin. Ikke mye igjen å spare da. Anonymkode: b16dc...6be
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #31 Skrevet 12. november 2017 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi eier hus og har ca 700 000 i banken pluss en del i fond, vet ikke helt hvor mye. Vi kjøpte bil kontant for et år siden. Vi har ikke arvet, men har spart jevnt og trutt begge to siden vi begynte å jobbe og sparer mellom 7 og 9 tusen hver måned og noe mer når feriepengene kommer. Jeg tror ikke 200 000,- er så uvanlig å ha i banken for voksne, etablerte par, egentlig. Ungene mine har jo mellom 60 000,- og 130 000,- i banken og har alle spart fra de var små, inkl. konfirmasjonspengene. Anonymkode: 35d04...7fe Ja det hadde jo jeg også da jeg var ungdom. Har alltid spart da jeg bodde hjemme. Men de 100 000 kjøpte jeg jo min første bil for. BSU gikk til første bolig. Etter vi etablerte oss sammen og fikk barn har vi ikke mulighet. Alt går m hver md. Så dere som sparer har nok høy inntekt Anonymkode: b16dc...6be
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #32 Skrevet 12. november 2017 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Hundre tusen i utgifter i mnd er bare kvalmt. Kun her inne er det ikke akseptert med mindre enn noen hundre tusen i buffer. Anonymkode: fdffd...a07 100 000 ja... d er mye.. syns vi har mye med 40 000 som da er uten mat og bensin Anonymkode: b16dc...6be
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #33 Skrevet 12. november 2017 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi har ikke det. Vi har høy inntekt (2-2,5 mill i året) og et forholdsvis høyt boliglån. Alt av ekstra midler spyttes inn i lånet. Vi har vel egenkapital på nærmere 8 mill i boligen og rammelån som gir oss stor fleksibilitet. Ser derfor ikke nødvendighet av en stor buffer i form av penger på konto. Vår buffer er rammelånet. Anonymkode: 06446...02e Hva er rammelån? Anonymkode: b16dc...6be
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #34 Skrevet 12. november 2017 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg spør jo ikke mine venner direkte hvor mye penger de har, men mitt inntrykk er at de færreste har flere hundre tusen spart. Hører stadig om vanskelige situasjoner, folk som må ta opp lån for det ene eller det andre. Selv har jeg etter å ha hatt kredittgjeld på ca 50 000 klart å snu rundt og knipe inn på forbruk og klart å spare 60 000 kr. For meg er det masse og jeg har jobbet hardt for å komme opp i den summen. For eksempel ingen spesiell sommerferie på 4 år. Men hadde jeg hatt en partner og vi hadde vært sparsommelige sammen så hadde 200 000 vært oppnåelig innen et par år. Anonymkode: 8f610...8b7 Takk for svar. Ser at veldig mye går til mat og ferier her. Må bli bedre på å spare inn der. De faste utgiftene får vi ikke gjort noe m , så det er mat og bensin i så fall... Anonymkode: b16dc...6be
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #35 Skrevet 12. november 2017 Vi liker å ha rundt 120 000,- på sparekonto til uforutsette utgifter. Det som er til overs ut over det, bruker vi til ekstra nedbetaling av lån. Vi har ikke så høye inntekter, men har valgt å ikke kjøpe dyrere hus enn at økonomien er ganske grei så lenge vi ikke har de dyreste vanene. I tillegg bor vi slik at vi klarer oss med bare en bil, og der er det mye penger å spare. Vi har to barn i barnehagealder. Når barna blir større og dyrere, håper vi at vi har lavt nok lån til at det gir oss tilsvarende greit handlingsrom som nå. Anonymkode: 36a1b...0e8
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #36 Skrevet 12. november 2017 Vi er 36 og 44år. To "kull" med barn, holder fremdeles på med bygging av hus. Dvs vi kjøpte ett uten innredet kjeller og garasje. Å bygge flere rom, spesielt bad og i tillegg helt ny garasje + utearealet er dyrt. I tillegg har vi alltid små barn + større som krever sitt økonomisk. Har ikke kommet dit at vi kan legge av store summer enda. Vi tar det vi har til å bli ferdig med byggingen. Dvs vi har maks 30-50 tusen på buffer bestandig, bare i tillfelle noe ryker (eks hvitevarer, telefon osv). Anonymkode: 717b0...5ce
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #37 Skrevet 12. november 2017 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Hundre tusen i utgifter i mnd er bare kvalmt. Kun her inne er det ikke akseptert med mindre enn noen hundre tusen i buffer. Anonymkode: fdffd...a07 Kvalmt? Hvorfor? Ikke noe arv. Vi har jobbet og stått på. Brukt mye tid på utdannelse og jobb. Bor i Oslo med enebolig så høyt lån og derfor høye utgifter. Hvorfor dømmer du meg? Anonymkode: dfd5d...605
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #38 Skrevet 12. november 2017 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg jobber i bank, og nei, det er absolutt ikke normalt. Du kan nok regne med at folk smører ganske tykt på her inne. Anonymkode: 2c4e4...ca1 Jeg har også fått det inntrykket. Her tjener folk rått, har masse oppsparte midler, lykkelig ekteskap og bor i flott hus virker det som... Jeg har "kun" 80.000 på sparekonto og klarer ikke å spare mer virker det som. Har hatt samme sparebeløp i to år nå.. Anonymkode: 8e800...8f5
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #39 Skrevet 12. november 2017 Vi har i hvert fall ikke det. I 40 årene, ca 1.5 mill inn i året, tre barn på barneskolen. Vi bor i et gammelt hus som er ett rom fra å være totalrehabilitert, men vi mangler garasje og renovasjon av uthuset foreløpig. Husets verdi er pr nå ca 3.5 mill Vi har to biler med litt lån og verdi noe mer enn lånene håper jeg Vi har campingvogn av nyere årgang med helårstelt og ny platting. Verdi ca 300.000. Vi har en gammel båt med verdi lik null nesten (under 50.000) Vi har en hytte med verdi på ca 600.000,- som er under rehabilitering Samlede verdier ca 4.4 mill + forholdsvis småbeløp på biler og båt Gjeld ca 3 mill på alt. Vi ferierer utenlands, unger har alt mulig utstyr, vi har hunder, hobbyer osv osv som suger penger, så vi sparer ikke noe særlig nå, men betaler gjeld og pusser opp. Det beste er at vi har et hus med nytt el anlegg, nytt tak, nye vinduer, ny panel, nye bad osv osv som forhåpentligvis vil bidra til forholdsvis lave kostnader i årene som kommer 🤞 Anonymkode: 41af0...00f
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #40 Skrevet 12. november 2017 Vi har endel penger tilgjengelig ved uforutsette ting. Nå tenker vi mer på om et prosjekt skulle dukke opp, en bolig eller tomt. Men det var absolutt ikke slik da jeg vokste opp. Kommer fra et hjem der vi snudde på hver eneste krone og jeg ikke turte å si ifra at støvlene var blitt for små og gjemte bursdagsinvitasjonene da jeg visste det ville skape fortvilelse hos min mor. Ingen arv, men en mann som tjener veldig godt. Og min helt gjennomsnittlige inntekt. Vi har veldig høyt lån også, hvis det føles bedre for folk. Pengene sier likevel ikke så mye om oss. Vi snakker ikke om det til vanlig, er jordnære og miljøbevisste (barna arver klær, kaster ikke mat, kjøper brukt der vi kan) Jeg leser at flere bankfolk sier dette ikke er vanlig. I vår omgangskrets er det heller normalen å tjene veldig godt og ha endel verdier. Jeg personlig hadde ikke hatt så mye uten mannen min. Hadde en leilighet da vi møttes og kanskje 20 000 på bsu. Anonymkode: 29a9c...cdc
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #41 Skrevet 12. november 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Dere "bankansatte", jo, mange har såpass på sparekonto. I min omgangskrets er dette helt normalt. Det samme dersom en ser på statistikk. Nordmenn tjener enormt. Men så er det selvsagt også mange som har voldsomt med gjeld, som trekker i motsatt retning. Anonymkode: da2e8...e3c "Bankansatte"? Dersom man ser på statistikk ser man at nordmenn sparer mest i bolig. Pensjonssparingsprodukter er det også mange av. jeg jobber på kundesenter i en stor landsomfattende bank. Jeg snakker med gjennomsnitt 70 kunder hver dag på en vakt. Jeg har jobbet der i 10 år. Jeg har snakket med rimelig mange forskjellige kunder: alt fra ordentlig fattig til multimillionær. Når en kunde ringer inn kommer engasjementet dens opp. Jeg vil si at jeg har rimelig godt erfaringsgrunnlag. Og nei, det er ikke vanlig å ha så mye på sparekonto for den jevne nordmann. En del har, en del har mer og noen har veldig veldig mye penger spart opp. (Gjennomsnitt på sparebeløp drar fryktelig opp av de som har veldig mange millioner på konto for øvrig) Hvis du tror at din omgangskrets er representativ for befolkningen tror jeg du trenger å komme deg litt ut altså. Og jeg synes for øvrig det er svært spesielt å ha oversikt over hva de i omgangskretsen har i sparemidler. Helt til slutt kan jeg jo gi deg også en liten input basert på min erfaring; ganske mange fremstår nok som mer bemidlet enn hva de faktisk er. Og er dere en omgangskrets der dere "vet" økonomien til hverandre kan jeg nesten garantere deg at tallenes tale er litt anderledes. Anonymkode: 197d9...e37
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #42 Skrevet 12. november 2017 Jeg jobber i skatteetaten med fastsetting, jeg ser derfor også grunnlagsdata, dvs verdier og gjeld folk har. Det er enormt med forskjell her. Som de 2 i banken skriver er det uvanlig for gjennomsnittsfamilien med hjemmeboende barn å ha store beløp på konto. De fleste har en del i lån, dessverre ikke bare huslån men også forbrukslån (enkelt å se på banken og rentesats lånet har). Det er myyyyye gjeld i norske husholdninger. Penger på konto og samtidig ikke lån er godt voksne uten hjemmeboende barn og de som har arvet allerede. Det er regelen og det finnes alltid unntak. Selv har jeg og mannen inntekt litt over gjennomsnitt. Vi er 44 og 48, 2 skolebarn. Huset er 15 år gammel og vi ble ferdig med lånet for 1 år siden. Vi har fortsatt å spare det vi pleide å inntale på lånet (vi har alltid betalt mer enn nødvendig de siste år, takk for lav rente i mange år), så nå har vi snaue 200.000 på konto. Vi fortsetter nok å spare men pengene skal inn i aksjer og andre verdipapirer eller eiendom. De fleste i vår omgangskrets lever rolige liv men det er fort gjort å bruke 10.000 mer enn vi gjør. Spise hva man vil uten å bry seg om prisen, kjøre VW Passat i stedet for Skoda Fabia, og helt generelt kjøpe når man har lyst. Vi har et budsjet for de meste. Man kan nå kanskje si at vi er gjerrige (vi kjører Fabia, ja), men jeg føler ikke at vi lever dårligere enn andre. Det er mye fristelser man kan bruke penger på, bare gå ut i byen og kikke litt ender hos mange med en pose eller 4 og et lite cafebesøk. Anonymkode: b399e...b99
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #43 Skrevet 12. november 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ja men kjære deg. Enslige bor vel ikke i et stort hus som vårt! Alle har jo ikke like store utgifter. Her jobber mannen i staten og har ca 26 000 netto i md. Hele hans lønn går til lån, forsikringer. Han hadde aldri kunnet klart seg her alene. Så går min lønn til alle regninger og alt av mat/bensin. Ikke mye igjen å spare da. Anonymkode: b16dc...6be Ikke nødvendig med hersketeknikk. Så hvorfor trenger dere større hus en alenemødre/fedre med flere barn? De kan ha barna sine 100%. Er det slik at når man alene så skal man bo kummerlig?man kan kun flotte seg når man er to? Aleneforeldre har stort sett de samme utgiftene men lån forsikringer osv som de som er to. Det som kan være forskjell er to biler isteden for en og litt høyrere strøm og matutgifter. Hvilke ekstrautgifter utenom har de som er to? Anonymkode: d90bb...32d
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #44 Skrevet 12. november 2017 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke nødvendig med hersketeknikk. Så hvorfor trenger dere større hus en alenemødre/fedre med flere barn? De kan ha barna sine 100%. Er det slik at når man alene så skal man bo kummerlig?man kan kun flotte seg når man er to? Aleneforeldre har stort sett de samme utgiftene men lån forsikringer osv som de som er to. Det som kan være forskjell er to biler isteden for en og litt høyrere strøm og matutgifter. Hvilke ekstrautgifter utenom har de som er to? Anonymkode: d90bb...32d Ta det med ro. Det den du siterer sier, er jo at hun selv ikke kunne ha bodd i det huset hun bor i nå hvis hun hadde vært singel. 26000 på lån og forsikringer per mnd er jo veldig mye. Det er ikke noe nytt at mange må ned i størrelse/standard etter et brudd. Det er mye dyrere å være alene, spesielt med barn, enn det er å være to om utgiftene (noe du vet). Det er ikke slik at noen har mer eller mindre "rett" til å "flotte seg" enn andre. Anonymkode: 90fad...2eb
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #45 Skrevet 12. november 2017 Vi har inn rundt 850 000 i året. Har 160 000 på sparekonto. Sparer litt hver mnd. Synes det er betryggende. Anonymkode: ea60a...056
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #46 Skrevet 12. november 2017 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ta det med ro. Det den du siterer sier, er jo at hun selv ikke kunne ha bodd i det huset hun bor i nå hvis hun hadde vært singel. 26000 på lån og forsikringer per mnd er jo veldig mye. Det er ikke noe nytt at mange må ned i størrelse/standard etter et brudd. Det er mye dyrere å være alene, spesielt med barn, enn det er å være to om utgiftene (noe du vet). Det er ikke slik at noen har mer eller mindre "rett" til å "flotte seg" enn andre. Anonymkode: 90fad...2eb Ja d var ikke noe forsøk på hersketeknikk! HI her by the way.. Nei jeg mener at enslige bor i mindre bolig. Jeg kunne aldri beholdt huset på én løsning! Og vi flotter oss ikke. Eneste jeg ser vi kan spare på er mat osv. Innkjøp. De faste utgiftene ellers er jo der. Mannen har rundt 26 i lån (2,2 på hus) litt på bil, forsikringer. Men han er opptatt av at både vi og barna har god forsikring. Han mener at barna må være godt forsikret tilfelle sykdom, mens jeg tenker d ikke er så viktig. Har alle full forsikring på seg selv og barn? Blir også veldig overrasket over at alle vet hva omgangskrets har av penger.. snakker folk om sånt?? Anonymkode: b16dc...6be
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #47 Skrevet 12. november 2017 Vi har rundt 1,5 mill til sammen på sparekonto, men vi sparer til egenkapital til å bygge hus. Kommer til å få et ganske høyt lån etterpå, og vi vil da ikke ha mulighet til å spare slik vi gjør nå. Vi lever veldig sparsommelig nå for å spare mest mulig. Har tomt, men ingen barn enda. Betaler på tomtelån og studielån. Tjener rundt 1,1 brutto. Anonymkode: 894fc...a96
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #48 Skrevet 12. november 2017 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg jobber i bank, og nei, det er absolutt ikke normalt. Du kan nok regne med at folk smører ganske tykt på her inne. Anonymkode: 2c4e4...ca1 Det er ikke sikkert at folk overdriver her selv om det ikke er vanlig for folk flest å ha så mye. Det er nok mange som ikke har så mye, men velger å ikke svare. Så en tråd på forum er jo ikke representativt for hele befolkningen, HI. De fleste som svarer, er mest de som har noe å skryte av, derfor fremstilles det så skjevt. Anonymkode: 75e44...ad1
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #49 Skrevet 12. november 2017 Jeg har 170 000kr på bsu og 100 000kr på sparing. 40 000kr av disse tvillingenes sparekonto (3år). Målet er 100 000kr. Jeg syntes selv at jeg har spart lite å skulle gjerne spart mer. Eier hus (med lån såklart) og to middels biler (uten lån). hilsen kvinne 29. Anonymkode: 59421...0be
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #50 Skrevet 12. november 2017 Er alene med to. Har 10 000. Anonymkode: 3ff4e...5ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå