Gå til innhold

Seriøst! Er det normalt med 200 000 på sparekonto??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk helt angst da jeg leste ett innlegg lenger ned her ang nettbank..  hvor flere hadde både 100 og 200 000 på sparekonto! Åssen i all verden klarer dere å spare slike beløp. Vi har full jobb begge to , men alt går jo til utgifter. Har ikke klart å få opp noen særlig sum på sparing enda.. og jeg er 36 m to barn.

Har dere alle masse spart opp ? Eller er det penger dere har arvet?

Anonymkode: b16dc...6be

Fortsetter under...

Skrevet

Vi har knapt  600 000. Greit å ha. Delvis oppsparte midler, delvis arv. I tillegg har vi pene summer i pensjonssparing, takket være mannens snusfornuft samt noe arv. 

Anonymkode: aa0b5...a46

Skrevet

Vi har ca 500000 kr

Anonymkode: fcc13...390

Skrevet

Det kommer helt an på livssituasjon og prioriteringer.

Velger du å flytte bort og studere, så starter du jo som oftest med blanke ark. Bor du hjemme, studerer og jobber, så klarer du jo å spare mer.

Har venner med gode inntekter og nesten ingenting på sparing, fordi de har et høyt forbruk, og jeg har ei god kollega på knappe 23 år som har spart seg 200.000kr allerede. 

For to voksne mennesker med gode/vanlige inntekter er ikke det å ha 200.000kr på sparekonto/i fond noe unikt. 

Skrevet

Vi har ca 300.000. Såpass må vi ha for vi har omfattende utgifter hver måned. Netto inntekt 100.000 pr mnd og nesten like mye i utgifter. 3*netto inntekt er ikke spesielt mye. 

Anonymkode: dfd5d...605

Skrevet

Har bare ett barn. Har ca 600-700 tusen i oppsparte midler. Ingen arv. Inntekt på ca 1 mill. Kjekt å ha en del på konto i tilfelle større oppussing, ny bil osv. Handler det meste på salg og har ikke så høyt forbruk generelt. 

Anonymkode: 3e87e...0ef

Annonse

Skrevet

Jeg jobber i bank, og nei, det er absolutt ikke normalt. Du kan nok regne med at folk smører ganske tykt på her inne. 

Anonymkode: 2c4e4...ca1

Skrevet

Her inne er det normalt, regner med at endel smører tykt på.

Anonymkode: 8dc1c...08e

Skrevet

Vi har ikke det, men skulle ønske jeg hadde vært flinkere å spart opp de siste årene, for vi har hatt økonomi til det. Jeg har 160000 på bsu da, som jeg har spart på fra jeg var 18 til jeg var 34. Har nå startet fondsparing, så da blir det jo etterhvert litt der også. Kanskje jeg skulle hatt som nyttårsforsett å spare mer hver mnd. Vi har det siste året bygd hytte, som vi sikkert har brukt opptil 60 tusen på fra lønna, når lånet var oppbrukt, så jeg ser at det er sparepotensiale.

Anonymkode: 187b1...a15

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber i bank, og nei, det er absolutt ikke normalt. Du kan nok regne med at folk smører ganske tykt på her inne. 

Anonymkode: 2c4e4...ca1

Tusen takk. Vi har kjøpt et gammelt hus vi pusser opp og det er jo masse faste utgifter ! Vi sløser ikke. Men har forstått at d er trangt for de fleste når barna er små. Er selvstendig næringsdrivende og til sammen har vi ca 70 000 netto i md. Prøver å sette av litt , men 200 000 hadde tatt mange år !

Anonymkode: b16dc...6be

Skrevet

Har bare 10 000 her. Skulle gjerne hatt mer, men bedre enn ingenting. 

Anonymkode: 20a65...185

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Har bare 10 000 her. Skulle gjerne hatt mer, men bedre enn ingenting. 

Anonymkode: 20a65...185

Du, dine titusen er begynnelsen. Snart  er det  elleve tusen, tolv tusen, tretten, femten, tjue. Det handler ikke så mye om hvor mye du sparer hele tida, tenker jeg, men AT du sparer. 

Anonymkode: aa0b5...a46

Skrevet

Jobber også i bank og sier meg enig i hun over her, det er ikke normalt for voksne med normal inntekt som eier bolig. 

De som oftest har slike summer er de som ikke har kjøpt bolig og sparer til egenkapital, de som har arvet, rike og eldre som har solgt boligen sin for å kjøpe noe mindre. Finnes så klart unntak, men nei de fleste har ikke så mye penger på konto.

Anonymkode: 4bd40...77c

Annonse

Skrevet

Med to gjennomsnittlige inntekter i en familie så skal det ikke veldig mye til å ha spart opp 200000. Det kan nok mange gjøre på et år ved å leve sparsommelig. 

Når enslige klarer seg på en inntekt selv med barn får de en inntekt til inn så kan de omtrent spare den ene. 

Er man alene om alt er det mye vanskeligere å spare opp. 

Anonymkode: d90bb...32d

Skrevet

Jeg er 46 og har nærmere 1 million i aksjefond og enkeltaksjer.

Men jeg er kanskje rar..

Anonymkode: 72877...fcd

Skrevet

Jeg spør jo ikke mine venner direkte hvor mye penger de har, men mitt inntrykk er at de færreste har flere hundre tusen spart. Hører stadig om vanskelige situasjoner, folk som må ta opp lån for det ene eller det andre. 

Selv har jeg etter å ha hatt kredittgjeld på ca 50 000 klart å snu rundt og knipe inn på forbruk og klart å spare 60 000 kr. For meg er det masse og jeg har jobbet hardt for å komme opp i den summen. For eksempel ingen spesiell sommerferie på 4 år. Men hadde jeg hatt en partner og vi hadde vært sparsommelige sammen så hadde 200 000 vært oppnåelig innen et par år.

Anonymkode: 8f610...8b7

Skrevet

Jeg har 374.000 på fond. Spart siden jeg var 20. Kjøpt en leilighet med mannen min i mellomtiden.

Vi har en inntekt på ca 1.3 millioner i året...så vi får jo spart litt

Anonymkode: 9ca00...fbe

Skrevet

Jeg er 30, 2 barn og gift. Vi har utbet. Ca 600 000 totalt i året og har ca 15 000 på sparekonto til oss selv. sparer 2000 kr mnd til barna og ca 1000 kr nå til oss selv. Men det begynte vi med nå i sommer. 

Eier hus og to biler og lever stille og rolig liv uten mye luksus, men mangler heller ingenting. 

Anonymkode: 9ca6c...65c

Skrevet

De få jeg kjenner med større verdier i banken sparer til egenkapital til bolig. Selv har jeg bare 27 000 på sparekontoen og 5 000 i fond. Mannen har en mindre sum på sparekonto, kanskje 10 000 og ikke bil- eller studielån. Prioriterer sparing til pensjon og betaler ned litt ekstra på billånet når jeg kan. Vi tjener litt under gjennomsnittet, har 900 000 i årslønn og samlet lån på 1,7. Men blir i underkant av 3 mill når vi flytter til noe større. Det skal gå fint det og. Men regner ikke med at vi kommer til å ha sekssifret på sparekontoen, noen gang. 

Anonymkode: 5a290...3d6

Skrevet

Vi eier hus og har ca 700 000 i banken pluss en del i fond, vet ikke helt hvor mye. Vi kjøpte bil kontant for et år siden. Vi har ikke arvet, men har spart jevnt og trutt begge to siden vi begynte å jobbe og sparer  mellom 7 og 9 tusen hver måned og noe mer når feriepengene kommer. Jeg tror ikke 200 000,- er så uvanlig å ha i banken for voksne, etablerte par, egentlig. Ungene mine har jo mellom 60 000,- og 130 000,- i banken og har alle spart fra de var små, inkl. konfirmasjonspengene. 

Anonymkode: 35d04...7fe

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi har ca 300.000. Såpass må vi ha for vi har omfattende utgifter hver måned. Netto inntekt 100.000 pr mnd og nesten like mye i utgifter. 3*netto inntekt er ikke spesielt mye. 

Anonymkode: dfd5d...605

Hundre tusen i utgifter i mnd er bare kvalmt. 

Kun her inne er det ikke akseptert med mindre enn noen hundre tusen i buffer. 

Anonymkode: fdffd...a07

Skrevet

Vi er 35 begge to, eier hus i middels stor by, akkurat fått vårt andre barn. Inntekt på ca 450-500 000kr og 500-600 000kr. Mulig vi er rare, men vi har alltid minimum 200 000kr på bufferkonto. (Pluss sparing til barna på egne kontoer,)

Opplevde feks i fjor at begge bilene våre røk med to mnd mellomrom, da var det kjekt å ha såpass 😬 

For å spare opp/fylle den igjen så prioriterer vi bare litt anderledes... Som feks nå når jeg vil gå hjemme 50% etter endt permisjon. At begge slutter å snuse sparer vi alene 50 000kr på. Så handler jeg lite til meg selv (klær, kosmetikk etc), jeg går til frisør kanskje en gang i året, farger håret hjemme, matbudsjettet er der vi sparer mest når vi er beviste....og sånn sparte vi 170 000kr nå mens jeg var gravid, sånn at jeg kan forlenge permisjonen min :) (pluss bufferkontoen). 

Jeg ser bank damene over her tror vi tuller, men det er faktisk sant...

Anonymkode: f94d8...b11

Skrevet

Også jeg jobber i bank, og nei, det er langt i fra vanlig å ha over 100 000 på kontoen i sparing. Men på DIB er alt mulig. 

Anonymkode: 66357...c8a

Skrevet

Dere "bankansatte", jo, mange har såpass på sparekonto. I min omgangskrets er dette helt normalt. Det samme dersom en ser på statistikk. Nordmenn tjener enormt. Men så er det selvsagt også mange som har voldsomt med gjeld, som trekker i motsatt retning. 

Anonymkode: da2e8...e3c

Skrevet

Vi har det. Det er så enkelt som at vi har større inntekt enn vi har utgifter per måned. Vi bor på et sted med relativt lave boutgifter, og huset er nesten nedbetalt. Hvis vi hadde bodd i Oslo, hadde saken blitt en helt annen, da måtte vi ha regnet med doblede boutgifter (minst). Vi har samlet inntekt per måned på godt over 100k, og da tar det ikke så lang tid å spare opp penger når vi har under 10k i boliglån per måned (og det er med veldig kort nedbetalingstid). Inkludert barnas sparepenger har vi ca en halv million. Jeg arvet en halv million for noen år siden, men de pengene ble pløyd rett inn i huslånet.

Anonymkode: 90fad...2eb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...