Anonym bruker Skrevet 11. november 2017 #26 Skrevet 11. november 2017 Jeg har ikke vært inne og sjekket min kjernejournal, regner ikke med at de har fått med seg det viktigste en gang (av erfaring). Kjernejournal er i utgangspunktet et godt og fornuftig tiltak. Og jeg ser ingen gode grunner til at man bør reservere seg mot det. Det som er langt mer urovekkende er at norske helseforetak har lagt lagring og teknisk arbeid med journalsystemene til flere billige land, helt uten kontroll på hvem som sjekker journalene, hvem som har tilgang osv. Dette er svært alvorlige sikkerhetsbrudd og det finnes ingen lovpraksis på området, hvem som har ansvar om opplysninger kommer på uveie. Vi pasienter står i praksis uten sikkerhet. DET er alvorlig! DET er noe nordmenn burde være i harnisk over, for helseforetakene bryter norsk lov hva pasienttrygghet og taushetsplikt og sikring av journalopplysninger angår. Det burde være et folkekrav at slike opplysninger ble lagret i Norge og at det var egen lovgivning på dette, sikkerheten rundt det og krav til de som må jobbe med det. At nordmenn nesten ikke bryr seg om dette viser at vi dessverre er altfor naive! Like naive som de som sørget for å la det norske nødnettet bli driftet fra India av it-personer uten sikkerhetsklarering. I tillegg har hele landet blitt tvangsledet til Dab-nettet, noe de fleste andre land har ventet med fordi de mener det ikke er sikkert nok. Varslingen som vi har hatt for ev. nødsituasjoner i mange tiår blir nå svært sårbar, om dab-systemet slås ut så har myndighetene ingen gode muligheter for å få ut informasjon til innbyggerne. Hi, det er ingen gode grunner til å reservere seg fra kjernejournalen. Men det er enormt mange grunner til å engasjere seg for at journalsystemene bringes tilbake til Norge og sikres og driftes fra Norge under egen lovgiving og sikkerhetsklarerte personer. Og engasjere seg for at nødnettet vårt også driftes fra Norge av sikkerhetsklarert personell. Anonymkode: 085ef...75c
Anonym bruker Skrevet 11. november 2017 #27 Skrevet 11. november 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Hva hvis du havner i en alvorlig ulykke og du havner i koma eller ikke ved bevissthet? og de ikke kommer inn i journalen din. Hva da? Anonymkode: 5f45f...b25 Det står veldig lite i min kjernejournal som vil være nyttig for de i en sånn situasjon, det står genrelt veldig lite der. Jeg skjønner ikke helt hvorfor dere angripr hi så hardt Ikke hi Anonymkode: b2ab6...f0a
Anonym bruker Skrevet 11. november 2017 #28 Skrevet 11. november 2017 4 timer siden, Anonym bruker skrev: ja Anonymkode: e88f0...b06 Supert. Får ordne det Anonymkode: c0498...2bd
Anonym bruker Skrevet 11. november 2017 #29 Skrevet 11. november 2017 7 timer siden, sug lut skrev: I så fall håper jeg du feilbehandles skikkelig ved neste akuttsituasjon. Jeg synes oppriktig synd på deg. Man må ha det ganske så ille med seg selv når man ønsker død og sykdom for helt ukjente mennesker på nett som ikke har gjort deg noe. Dette er ikke første tråden der du ønsker sykdom/død for andre brukere, bare fordi du synes deres innlegg er teite. Søk behandling hos psykolog asap! Dette er ikke sunt! Anonymkode: 5cf8c...cef
sug lut Skrevet 11. november 2017 #30 Skrevet 11. november 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes oppriktig synd på deg. Man må ha det ganske så ille med seg selv når man ønsker død og sykdom for helt ukjente mennesker på nett som ikke har gjort deg noe. Dette er ikke første tråden der du ønsker sykdom/død for andre brukere, bare fordi du synes deres innlegg er teite. Søk behandling hos psykolog asap! Dette er ikke sunt! Anonymkode: 5cf8c...cef Takk for omtanken, men det går helt strålende.
sotosmor Skrevet 11. november 2017 #31 Skrevet 11. november 2017 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Kan ikke tenke meg til en eneste grunn i verden til at jeg skal gjøre det. Jeg har i mange år ment at det bør være et felles journalsystem så legen du kommer til kan slå deg opp uansett om du kommer på sykehus, legevakt, eller hva det måtte være Anonymkode: 1d701...ae2 Akkurat et slikt journalsystem, kan jeg tenke meg også. Og at det samme systemet, også gjaldt barna våre. Så effektivt det hadde vært i en akuttsituasjon på legevakt eller sykehus. Å reservere meg mot kjernejournal, kan ikke falle meg inn.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2017 #32 Skrevet 11. november 2017 Jeg har ikke slettet min, men sperret storparten av funksjoner og tilganger, fjernet mye opplysninger. Det handler om to ting: -Det står fint lite der som er av interesse i en akuttsituasjon. Jeg har ingen medikamentallergier eller går på medisiner som kan gi alvorlige interaksjoner. -Jeg har en lengre behandlingshistorikk hos psykiater, som fremkommer siden det er spesialisthelsetjeneste og jeg har fått medikamenter tilknyttet behandlingen. Både erfaringsmessig og forskningsbasert kunnskap tilsier at dette gjør en forskjell i hvordan man blir møtt i andre deler av helsevesenet. Det er rett og slett mye fordommer også blant leger. Det gjør det vanskeligere å bli trodd på symptomer man har, lettere å bli tolket som hypokonder når man har faktiske, men komplekse somatiske tilstander osv. Been there, done that. Så jeg tenker at det er rasjonelt nok. Og så har jeg lest Orwell i tilstrekkelig grad til at jeg er skeptisk til omfanget av onlinetilgjengelig innhold sånn generelt. Jeg forstår f.eks ikke hvorfor alle spesialistkonsultasjoner man har hatt og alle diagnoser gitt noensinne skal være tilgjengelige. Det relevante må da være eventuelle grunnlidelser, tidligere operative inngrep, medikamenter og intoleranser, samt muligens tilstander man har forhøyet risiko for. Anonymkode: 41575...8eb
Anonym bruker Skrevet 11. november 2017 #33 Skrevet 11. november 2017 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har ikke slettet min, men sperret storparten av funksjoner og tilganger, fjernet mye opplysninger. Det handler om to ting: -Det står fint lite der som er av interesse i en akuttsituasjon. Jeg har ingen medikamentallergier eller går på medisiner som kan gi alvorlige interaksjoner. -Jeg har en lengre behandlingshistorikk hos psykiater, som fremkommer siden det er spesialisthelsetjeneste og jeg har fått medikamenter tilknyttet behandlingen. Både erfaringsmessig og forskningsbasert kunnskap tilsier at dette gjør en forskjell i hvordan man blir møtt i andre deler av helsevesenet. Det er rett og slett mye fordommer også blant leger. Det gjør det vanskeligere å bli trodd på symptomer man har, lettere å bli tolket som hypokonder når man har faktiske, men komplekse somatiske tilstander osv. Been there, done that. Så jeg tenker at det er rasjonelt nok. Og så har jeg lest Orwell i tilstrekkelig grad til at jeg er skeptisk til omfanget av onlinetilgjengelig innhold sånn generelt. Jeg forstår f.eks ikke hvorfor alle spesialistkonsultasjoner man har hatt og alle diagnoser gitt noensinne skal være tilgjengelige. Det relevante må da være eventuelle grunnlidelser, tidligere operative inngrep, medikamenter og intoleranser, samt muligens tilstander man har forhøyet risiko for. Anonymkode: 41575...8eb Kan man selv bestemme hva som skal stå der? Jeg har feilaktig fått flere psykiske diagnoser som andre spesialister har bekreftet ikke stemmer, at jeg ikke har noen psykiske diagnoser, men jeg vet at det denne ene psykiateren fastslo etter én time fremdeles står (har ikke hatt helse til å be om å få det slettet enda). Jeg vet også at legevakten her jeg bor journalførte at jeg var unormalt opptatt av å google diagnoser og hintet sterkt at jeg er hypokonder - det stemmer ikke, det eneste jeg påpekte for dem var at jeg var i utredning for noe som var og er helt reelt, men som legevakten ikke kunne noe om, og at de derfor burde sjekke det motsatte av det de faktisk sjekket da jeg kom inn akutt, fordi jeg har høyere risiko for det. I tillegg står det mer eller mindre at jeg faket smerter og ønsket å pushe smertestillende fordi jeg ikke reagerte normalt på, ikke hadde smertelindring av, sterke smertestillende jeg fikk den gangen. I ettertid har jeg fått sjekket meg og det viser seg at jeg har en CYP-feil som gjør at jeg ikke har effekt av det legemidlet de da ga meg. Hm... jeg forstår at jeg må inn og sjekke hva som står der, for jeg har opplevd veldig mye rare påstander om min helse de siste årene fra leger som ikke har tatt helsen min på alvor fordi jeg har hatt og har noe nesten ingen har noen kunnskaper om. Takk for at du skrev det du skrev, det ga meg et spark bak til å ta tak i det som må slettes i journalen og også få sjekket hva som står i den kjernejournalen. Jeg har en mistanke om at de heller ikke har lagt inn resultater av prøver siste året som viser andre helt konkrete ting som kan være livsviktig å vite i en akuttsituasjon. *lei av å være min egen lege* Anonymkode: 085ef...75c
Anonym bruker Skrevet 11. november 2017 #34 Skrevet 11. november 2017 55 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan man selv bestemme hva som skal stå der? Jeg har feilaktig fått flere psykiske diagnoser som andre spesialister har bekreftet ikke stemmer, at jeg ikke har noen psykiske diagnoser, men jeg vet at det denne ene psykiateren fastslo etter én time fremdeles står (har ikke hatt helse til å be om å få det slettet enda). Jeg vet også at legevakten her jeg bor journalførte at jeg var unormalt opptatt av å google diagnoser og hintet sterkt at jeg er hypokonder - det stemmer ikke, det eneste jeg påpekte for dem var at jeg var i utredning for noe som var og er helt reelt, men som legevakten ikke kunne noe om, og at de derfor burde sjekke det motsatte av det de faktisk sjekket da jeg kom inn akutt, fordi jeg har høyere risiko for det. I tillegg står det mer eller mindre at jeg faket smerter og ønsket å pushe smertestillende fordi jeg ikke reagerte normalt på, ikke hadde smertelindring av, sterke smertestillende jeg fikk den gangen. I ettertid har jeg fått sjekket meg og det viser seg at jeg har en CYP-feil som gjør at jeg ikke har effekt av det legemidlet de da ga meg. Hm... jeg forstår at jeg må inn og sjekke hva som står der, for jeg har opplevd veldig mye rare påstander om min helse de siste årene fra leger som ikke har tatt helsen min på alvor fordi jeg har hatt og har noe nesten ingen har noen kunnskaper om. Takk for at du skrev det du skrev, det ga meg et spark bak til å ta tak i det som må slettes i journalen og også få sjekket hva som står i den kjernejournalen. Jeg har en mistanke om at de heller ikke har lagt inn resultater av prøver siste året som viser andre helt konkrete ting som kan være livsviktig å vite i en akuttsituasjon. *lei av å være min egen lege* Anonymkode: 085ef...75c Men står sånt i kjernejournalen da? Hos meg står det kun noen av medisinene mine og alle besøk på sykehus/legevakt. Det står ingen diagnoser eller noe som helst om meg som pasient Anonymkode: b2ab6...f0a
Anonym bruker Skrevet 11. november 2017 #35 Skrevet 11. november 2017 Virke som flere her i tråden aldri har sett sin kjernejournal. Det står fint lite i kjernejournalen. I min så er det nesten kun hvilke medisiner jeg har brukt og bruker, dvs. Mine gamle og nye resepter som vises. Så det er det eneste helsepersonell går glipp av i en eventuell nødsituasjon. Hva er greia med at noen håper jeg blir feilbehandlet siden jeg har slettet kjernejournalen? Du har mye og lære. Hva skal det bety egentlig? Du bør seriøst tenke på å få profisjonell hjelp, og for guds skyld ikke slett journalen din, den kan sikkert bli viktig. Anonymkode: 4863f...1ce
Anonym bruker Skrevet 11. november 2017 #36 Skrevet 11. november 2017 4 timer siden, sug lut skrev: Takk for omtanken, men det går helt strålende. Er jo ikke akkurat vanlig at sjuke folk forstår selv at de trenger hjelp. Så vidt jeg vet lever ABB godt med seg selv også. Anonymkode: 5676b...04f
Anonym bruker Skrevet 11. november 2017 #37 Skrevet 11. november 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men står sånt i kjernejournalen da? Hos meg står det kun noen av medisinene mine og alle besøk på sykehus/legevakt. Det står ingen diagnoser eller noe som helst om meg som pasient Anonymkode: b2ab6...f0a Jeg har som sagt ikke vært inne i min enda, så jeg vet ikke. Men vesentlige opplysninger bør jo stå der, spesielt det med diagnoser kan jo være viktig. Jeg har to fysiske som er svært lite kjent og som det er viktig kommer frem for at jeg ikke skal bli feilbehandlet om en akuttsituasjon oppstår. Spesielt siden den ene legevakten har skrevet ting som feilaktig fremstiller meg som en hypokonder som driver med selvdiagnostisering - som er så langt fra sannheten som man kan komme. Og når de psykiske diagnosene som også er helt feil satt ble satt av en psykiater på sykehus vil jeg tro det også står der. Men, jeg skal i hvert fall få sjekket opp hva som står i min samt kreve å få de feilaktige diagnosene slettet fra journal, eller i hvert fall rettet opp i. Anonymkode: 085ef...75c
Anonym bruker Skrevet 11. november 2017 #38 Skrevet 11. november 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Virke som flere her i tråden aldri har sett sin kjernejournal. Det står fint lite i kjernejournalen. I min så er det nesten kun hvilke medisiner jeg har brukt og bruker, dvs. Mine gamle og nye resepter som vises. Så det er det eneste helsepersonell går glipp av i en eventuell nødsituasjon. Hva er greia med at noen håper jeg blir feilbehandlet siden jeg har slettet kjernejournalen? Du har mye og lære. Hva skal det bety egentlig? Du bør seriøst tenke på å få profisjonell hjelp, og for guds skyld ikke slett journalen din, den kan sikkert bli viktig. Anonymkode: 4863f...1ce Sånn er det hos meg og. Det står ingenting som er nyttig for sykehuset i en akuttsituasjon. Så jeg skjønner heller ikke all dritten du får slengt til deg Anonymkode: b2ab6...f0a
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #39 Skrevet 12. november 2017 På 11.11.2017 den 1.52, Anonym bruker skrev: Flere her inne som har resavert seg? Jeg prøvde først å stenge den for helsepersonell, slik at de må be om mitt samtykke for å få lov til å bla opp i kjernekournalen, men etter litt lesing fant jeg ut at de kan også bla opp uten mitt samtykke, hvis helsepersonell vurderer situasjonen som alvorlig, så da slettet jeg like godt hele greia. Føler meg litt sprø... Noen flere her inne som har slettet kjernejournalen? Anonymkode: 4863f...1ce Hvorfor i alle dager skulle man gjøre det??? Det er jo for hjelp de finnes. Anonymkode: 48240...c86
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #40 Skrevet 12. november 2017 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor i alle dager skulle man gjøre det??? Det er jo for hjelp de finnes. Anonymkode: 48240...c86 Det har jeg allerede svart på. I min kjernejournal står det ingenting som kan være nyttig. Eneste jeg kan oppnå er å blottlegge meg. Det er en grunn for at det er mulig å reservere seg. Ikke alle som ønsker å dele alt med alle helsepersonell. Virker som mange her inne ikke forstår at kjernejournal ikke er det samme som legejournalen. Anonymkode: 4863f...1ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå