Anonym bruker Skrevet 10. november 2017 #26 Skrevet 10. november 2017 Sånn i utgangspunktet synes jeg det er ALTFOR mye press på foreldrene idag. Du skal møte opp på ditt, dugnader her og der, møter i alle veier osv i tillegg til at begge foreldrene bør være i jobb. Det er for mye. Mine foreldre, f.eks, engasjerte seg ikke i noe vi drev på med. Her var det å klare seg selv. Jeg derimot er i mot at man skal involvere seg så lite i barnas liv. På den andre siden, dersom noe bør gjøres obligatorisk (DVs så fremt man ikke har "gyldig grunn") så er det vel akkurat foreldremøter. Ingenting som er viktigere for ungene, skolen og klasse- skolemiljøet. Her må jeg si meg enig m politikerne. Vi har behandlet foreldremøter som at de var obligatorisk.. Likevel ser jeg ikke hvordan dette skal håndteres i praksis, som mange sier over her, noen er aleneforeldre.. De kan ikke akkurat dra fra ungene slik at de må være alene. Da må man i såfall åpne opp for at barn også kan være med på disse møtene. I tillegg er kan jo foreldre/barn være syke osv osv, gyldig grunn bør aksepteres på lik linje med annen "obligatorisk" oppmøte. Anonymkode: 96186...4bd
Anonym bruker Skrevet 10. november 2017 #27 Skrevet 10. november 2017 Nei, det bør ikke være obligatorisk. MAN FÅR ET REFERAT OGSÅ, VET DU her drar alltid én av oss (mest mannen), men man får nesten vite mer utifra referatet enn ved å være tilstede Anonymkode: c9e99...ee6
Iiiiik Skrevet 10. november 2017 #28 Skrevet 10. november 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Har foreldrene til barna Petter slår tatt opp dette i fult plenum da? For iom at du både har sittet i FAU og som klassekontakt så vet du at læreren ikke har lov til dette. Derimot er det noe du kunne tatt opp i regi ditt verv i klassen. Du etterlyser også hvor vidt vi foreldre kan bidra til å lære elevene å strikke og lignende. Men, i samme åndedrag så ønsker man ikke at det diskuteres hva elevene skal lære på skolen, da dette kan man lese seg til i et skriv. Jeg håper du ser ironien i dette... Anonymkode: ec261...6d0 Ja, foreldrene til Petter har selvfølgelig tatt opp at de vet at Petter sliter med å roe seg når han blir sint. Både lærer og resten av foreldrene skjønner da at de ikke kan diskutere et gitt barn uten at det er avklart med foreldrene. Ironisk er det neppe, men det kunne vært selvmotsigende. Hvis en lærer informerer om læreplanmålene for kommende skoleår, og inviterer foreldre til å bidra, så er det noe ganske annet enn å informere om at i år har vi jobbet med strikking og alle klarte å strikke minst et pannebånd, og to jenter strikket faktisk helt nydelige gensere til seg selv. Her kan dere se et bilde. Egentlig ville de strikket i alpakka, men siden skolen har dårlig råd, måtte vi bruke et superwashgarn fra Europris. Men de ble jo fine allikevel, synes dere ikke?
Anonym bruker Skrevet 10. november 2017 #29 Skrevet 10. november 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvor har du det fra at det er .er mo Bing nå? Det var minst like ille da jeg var barn og da mine foreldre var barn. Til og med mine besteforeldre fortalte om grov mobbing. De brukte bare ikke det ordet. Anonymkode: cd13c...803 Så siden våre oss våre foreldre og besteforeldre hadde det verre så skal ikke vi prøve å gjøre det bedre for våre barn? 80 og tidlig 90 talls barna er den siste generasjonen som har opplevd begge deler når det kommer til sosiale medier og ikke ha tilgang til omverden hele tiden. Dagens barn og ungdom vokser opp i helt annet miljø enn de vi gjorde. Vi ble som regel ikke bombardert med hvor perfekt man skal være osv. Vi fikk være barn lenger. Mobbing fantes da og men syns det er merkelig at det skal være en unnskyldning for at vi ikke skal prøve å gjøre noe med dagens situasjon. Anonymkode: 31db2...ebf
Anonym bruker Skrevet 10. november 2017 #30 Skrevet 10. november 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Så siden våre oss våre foreldre og besteforeldre hadde det verre så skal ikke vi prøve å gjøre det bedre for våre barn? 80 og tidlig 90 talls barna er den siste generasjonen som har opplevd begge deler når det kommer til sosiale medier og ikke ha tilgang til omverden hele tiden. Dagens barn og ungdom vokser opp i helt annet miljø enn de vi gjorde. Vi ble som regel ikke bombardert med hvor perfekt man skal være osv. Vi fikk være barn lenger. Mobbing fantes da og men syns det er merkelig at det skal være en unnskyldning for at vi ikke skal prøve å gjøre noe med dagens situasjon. Anonymkode: 31db2...ebf Men man får ikke gjort noe med det på 1 times foreldremøte to ganger i året!!! Det er helt feil arena for å løse konkrete konflikter. Opplæringsloven inneholder konkrete regler om hva man gjør i tilfelle mobbing. Det er SKOLENS ansvar, ikke alle foreldrenes. Og som sagt, tar du opp på et felles foreldremøte at ett barn er skikkelig trollete, tror du ikke at barnets foreldre går i forsvarsposisjon med en gang, uten at noe konstruktivt kommer ut av møtet? Anonymkode: 03960...436
Det var en gang et menneske Skrevet 10. november 2017 #31 Skrevet 10. november 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Har du noen gang vært FAU kontakt? Anonymkode: 15e18...e3e Nei, men jeg har vært SAUleder 1 år og foreldrerepresentant flere ganger i barnehagen. Jeg er både vara foreldrerepresentant og foreldrerepresentant på skolen i år, og min mann er FAUleder. Hvordan det? Jeg pleier å møte opp på alle foreldremøtene, hvis jeg kan, men det er bare bla bla bla som kommer fram der, som du like godt kunne fått som et eget ark i mappa til ungen.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2017 #32 Skrevet 10. november 2017 3 minutter siden, Kontinuum skrev: Nei, men jeg har vært SAUleder 1 år og foreldrerepresentant flere ganger i barnehagen. Jeg er både vara foreldrerepresentant og foreldrerepresentant på skolen i år, og min mann er FAUleder. Hvordan det? Jeg pleier å møte opp på alle foreldremøtene, hvis jeg kan, men det er bare bla bla bla som kommer fram der, som du like godt kunne fått som et eget ark i mappa til ungen. Nettopp. Anonymkode: c9e99...ee6
Iiiiik Skrevet 10. november 2017 #33 Skrevet 10. november 2017 5 minutter siden, Kontinuum skrev: Nei, men jeg har vært SAUleder 1 år og foreldrerepresentant flere ganger i barnehagen. Jeg er både vara foreldrerepresentant og foreldrerepresentant på skolen i år, og min mann er FAUleder. Hvordan det? Jeg pleier å møte opp på alle foreldremøtene, hvis jeg kan, men det er bare bla bla bla som kommer fram der, som du like godt kunne fått som et eget ark i mappa til ungen. Når det er sagt er jeg veldig glad det ikke er jeg som skal gjennomføre foreldremøter på skolen. Har vært i møter med stor åpenhet for dialog også, og da blir det mange diskusjoner om hvilken type votter, og om det er greit å ha bolle i matpakka eller ikke. Jeg møter på foreldremøter fordi det er sånt man gjør, men jeg ser ikke hvordan de skal gjøres til en viktig arena for hvordan foreldre skal ta større ansvar for barna sine. Jeg tror nemlig ikke det er gjennom obligatorisk møte der at man oppnår det politimannen fra Agder er ute etter.
Det var en gang et menneske Skrevet 10. november 2017 #34 Skrevet 10. november 2017 1 minutt siden, Iiiiik skrev: Når det er sagt er jeg veldig glad det ikke er jeg som skal gjennomføre foreldremøter på skolen. Har vært i møter med stor åpenhet for dialog også, og da blir det mange diskusjoner om hvilken type votter, og om det er greit å ha bolle i matpakka eller ikke. Jeg møter på foreldremøter fordi det er sånt man gjør, men jeg ser ikke hvordan de skal gjøres til en viktig arena for hvordan foreldre skal ta større ansvar for barna sine. Jeg tror nemlig ikke det er gjennom obligatorisk møte der at man oppnår det politimannen fra Agder er ute etter. Helt enig! Alle klassene til mine barn har lukket foreldregruppe på Face. Der tas ting opp fortløpende, i stedet for å vente 7 mnd til neste møte. Der informerer foreldrekontaktene, kommer forslag til sosiale ting med foreldre, elever, det delegeres ansvar osv. Er det noe mer alvorlig tas det kontakt med foreldrerepresentantene, aktuelle foreldre og lærere direkte. Det tas selvsagt aldri opp noe på siden som er negativt rettet mot barna/foreldrene. Det er jo langt viktigere å involvere seg her. Det er jo i hverdagen at ting skjer, ikke 2 ganger i året 😉
Anonym bruker Skrevet 10. november 2017 #35 Skrevet 10. november 2017 46 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men man får ikke gjort noe med det på 1 times foreldremøte to ganger i året!!! Det er helt feil arena for å løse konkrete konflikter. Opplæringsloven inneholder konkrete regler om hva man gjør i tilfelle mobbing. Det er SKOLENS ansvar, ikke alle foreldrenes. Og som sagt, tar du opp på et felles foreldremøte at ett barn er skikkelig trollete, tror du ikke at barnets foreldre går i forsvarsposisjon med en gang, uten at noe konstruktivt kommer ut av møtet? Anonymkode: 03960...436 Det er ikke kun skolens ansvar at mobbing foregår. Der må foreldre komme på banen også. Det er jo ikke snakk om å peke på en unge, men hvordan skolemiljøet/klassemiljøen skal fungere for å få en god tone. Det er mange tiltak som er rundt på skolene med at alle skal med. Foreldrenettverk er og veldig viktig for å stoppe mobbing og kjenner foreldrene hverandre godt er det lettere å snakke med hverandre på hvordan vi skal ta tak i mobbing og utestenging. Det er alltid foreldre som ikke kommer og som ikke er med på noenting også når de tkommer til foreldrenettverk. Hvis man gjør det obligatorisk så kanskje man tvinger noen foreldre til å engasjere seg. Anonymkode: 31db2...ebf
Anonym bruker Skrevet 10. november 2017 #36 Skrevet 10. november 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke kun skolens ansvar at mobbing foregår. Der må foreldre komme på banen også. Det er jo ikke snakk om å peke på en unge, men hvordan skolemiljøet/klassemiljøen skal fungere for å få en god tone. Det er mange tiltak som er rundt på skolene med at alle skal med. Foreldrenettverk er og veldig viktig for å stoppe mobbing og kjenner foreldrene hverandre godt er det lettere å snakke med hverandre på hvordan vi skal ta tak i mobbing og utestenging. Det er alltid foreldre som ikke kommer og som ikke er med på noenting også når de tkommer til foreldrenettverk. Hvis man gjør det obligatorisk så kanskje man tvinger noen foreldre til å engasjere seg. Anonymkode: 31db2...ebf Foreldre som mangler selvinnsikt vil fortsatt mangle dette til tross for obligatoriske møter. Anonymkode: 03960...436
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #37 Skrevet 12. november 2017 Jeg må jo si at denne politimannen hadde veldig gode poeng,men synes også det blir feil, hvis man for eksempel ikke har barnepass og er 100% alene med barna ,eller det er alvorlige helsemessige grunner for du er borte, så er både enig og uenig her Anonymkode: 6f5fc...089
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #38 Skrevet 12. november 2017 Har 3 barn som nå er tenåringer, og etter utallige foreldre møter (alltid møtt), FAU, klasseturer og dugnader. Så må jeg si at obligatorisk foreldremøter er idioti ! Obligatoriske foreldre samtaler der utviklingen til eleven blir diskutert osv. Det kan jeg være enige i. De 16 årene så kan jeg si at samtlige møter har vært bla, bla, bla og læreplaner og info om diverse fint kunne blitt sendt hjem i skolesekken og FB klassegruppene nyttige når det er dugnader/klasse turer. Tvangs sosialisering med andre foreldre, som ikke snakker med deg ellers er også helt unødvendig. Anonymkode: 9e3bf...ee4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå