Anonym bruker Skrevet 8. november 2017 #1 Skrevet 8. november 2017 Hun er en helt vanlig jente på alle mulige måter. Men hun kan kaste et blikk på en tekst, og deretter gjenfortelle det, helt ordrett. Lange tekster på både norsk og engelsk. Jeg har lagt merke til det når hun har gjenfortellingslekse på skolen, og når hun skal lære seg sangtekster på sangundervisningen. I dag skulle hun gjenfortelle en fabel. Hun skummet gjennom teksten et par minutter, og deretter fortalte hun meg historien ord for ord, ned til minste komma. Er det bare helt vanlig? Hun er god på skolen, men ikke noe utover det vanlige... Anonymkode: e7f0a...fee
Anonym bruker Skrevet 8. november 2017 #2 Skrevet 8. november 2017 Jeg var/er også sånn... vet ikke hvor normalt det er men. Hva iq angår så er jeg i øvre sjiktet av "normalen" ifølge Mensa (test), god på noen emner og ikke fult så god på andre. Paradoksalt nok så er jeg dyslektiker da, så tekst blir ikke alltid skrevet ned uten skrivefeil 😂 På skolen skrev jeg jukselapper på prøver, men brukte de aldri fordi jeg alltid hadde "bilde" av de i hodet 😆 Nå hjelper "evnen" meg til å raskt få oversikt i et rom, gjør at jeg alltid leser på foredrag rett før jeg skal i ilden (da husker/ser jeg de best), og husker ansikter godt. Anonymkode: 31286...84b
Anonym bruker Skrevet 8. november 2017 #3 Skrevet 8. november 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg var/er også sånn... vet ikke hvor normalt det er men. Hva iq angår så er jeg i øvre sjiktet av "normalen" ifølge Mensa (test), god på noen emner og ikke fult så god på andre. Paradoksalt nok så er jeg dyslektiker da, så tekst blir ikke alltid skrevet ned uten skrivefeil 😂 På skolen skrev jeg jukselapper på prøver, men brukte de aldri fordi jeg alltid hadde "bilde" av de i hodet 😆 Nå hjelper "evnen" meg til å raskt få oversikt i et rom, gjør at jeg alltid leser på foredrag rett før jeg skal i ilden (da husker/ser jeg de best), og husker ansikter godt. Anonymkode: 31286...84b Takk for svar Høres jo ut som om det kan være en fordel å ta med seg det da Jeg er helt elendig selv til å huske tekst, jeg husker best sammenhenger.. kan gjenfortelle og huske fortellinger/foredrag, men ikke etter teksthukommelse. Jeg tenker i bilder. Datteren min har sagt det samme som det du beskriver. Hun har et bilde av teksten i hodet og leser på en måte fra det bildet. HI Anonymkode: e7f0a...fee
Anonym bruker Skrevet 8. november 2017 #4 Skrevet 8. november 2017 Min søster er slik. Hun kan fremdeles ramse opp teksten fra lærebøkene på barneskolen. Men det du bør passe på er om hun forstår ting. Min søster skled igjennom skolen med gode karakterer, men det var mye hun ikke forsto, hun kun husket det som sto i læreboka. På et tidspunkt ble ikke det nok, og karakterene stupte. Så hvis jeg var deg, ville jeg passet på at hun fikk oppgaver hvor hun ikke alltid kan svare ved å bare reprodusere tekst. Anonymkode: 07db6...d55
Anonym bruker Skrevet 8. november 2017 #5 Skrevet 8. november 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar Høres jo ut som om det kan være en fordel å ta med seg det da Jeg er helt elendig selv til å huske tekst, jeg husker best sammenhenger.. kan gjenfortelle og huske fortellinger/foredrag, men ikke etter teksthukommelse. Jeg tenker i bilder. Datteren min har sagt det samme som det du beskriver. Hun har et bilde av teksten i hodet og leser på en måte fra det bildet. HI Anonymkode: e7f0a...fee Eneste er at jeg ble slurvete på å pugge. Jeg ble en sånn som bare skummet igjennom bøkene kvelden før prøvene. Det gjorde at jeg klarte meg helt greit på skolen, men tenk så mye bedre jeg kunne vært 😏 Så hjelp henne gjerne med det...hun vil ikke forstå det nå, men kanskje takke deg siden Anonymkode: 31286...84b
Anonym bruker Skrevet 8. november 2017 #6 Skrevet 8. november 2017 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Min søster er slik. Hun kan fremdeles ramse opp teksten fra lærebøkene på barneskolen. Men det du bør passe på er om hun forstår ting. Min søster skled igjennom skolen med gode karakterer, men det var mye hun ikke forsto, hun kun husket det som sto i læreboka. På et tidspunkt ble ikke det nok, og karakterene stupte. Så hvis jeg var deg, ville jeg passet på at hun fikk oppgaver hvor hun ikke alltid kan svare ved å bare reprodusere tekst. Anonymkode: 07db6...d55 Ja, det er jeg obs på. Vi snakker alltid om teksten. Hun har veldig god tekstforståelse, det gjenspeiler seg i kartleggingsprøver osv. der hun pleier å score 100% på tekstforståelse. Hun er også veldig filosofisk av natur, så hun stiller store spørsmål til teksten.. for eksempel i naturfag og historie og religion. Hun vil gjerne vite mer om de store sammenhengene. Men det er vanskeligere med dobbeltkonsonanter osv. Hvis vi ikke pugger ordene.. HI Anonymkode: e7f0a...fee
Anonym bruker Skrevet 8. november 2017 #7 Skrevet 8. november 2017 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Eneste er at jeg ble slurvete på å pugge. Jeg ble en sånn som bare skummet igjennom bøkene kvelden før prøvene. Det gjorde at jeg klarte meg helt greit på skolen, men tenk så mye bedre jeg kunne vært 😏 Så hjelp henne gjerne med det...hun vil ikke forstå det nå, men kanskje takke deg siden Anonymkode: 31286...84b Den kjenner jeg igjen Hun er jo bare 8 år nå.. men det blir vanskeligere og vanskeligere å klare å henge med uten god studieteknikk jo eldre hun blir. Men av og til så skjønner jeg ikke hvordan teksten går inn. Hun hadde i hjemmelekse på sangen ett vers fra en musikal sang. Den har flere vers, på engelsk, og vi skulle konsentrere oss om ett og ett vers. Hun øvde noen ganger med en pianist, også skulle vi øve hjemme på det første verset. Det glemte jeg rett og slett, og fikk litt panikk da hun skulle dra til sangundervisningen, for jeg kom på at vi ikke hadde fått øvd. "Det går helt greit det, mamma, jeg kan alle versene nå.." og det kunne hun.. Men teksten hadde lagt i en perm i bilen den siste uka.. Jeg bare skjønner ikke helt hvordan det henger sammen alltid.. når hadde hun fått tid til å øve? HI Anonymkode: e7f0a...fee
Anonym bruker Skrevet 8. november 2017 #8 Skrevet 8. november 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Den kjenner jeg igjen Hun er jo bare 8 år nå.. men det blir vanskeligere og vanskeligere å klare å henge med uten god studieteknikk jo eldre hun blir. Men av og til så skjønner jeg ikke hvordan teksten går inn. Hun hadde i hjemmelekse på sangen ett vers fra en musikal sang. Den har flere vers, på engelsk, og vi skulle konsentrere oss om ett og ett vers. Hun øvde noen ganger med en pianist, også skulle vi øve hjemme på det første verset. Det glemte jeg rett og slett, og fikk litt panikk da hun skulle dra til sangundervisningen, for jeg kom på at vi ikke hadde fått øvd. "Det går helt greit det, mamma, jeg kan alle versene nå.." og det kunne hun.. Men teksten hadde lagt i en perm i bilen den siste uka.. Jeg bare skjønner ikke helt hvordan det henger sammen alltid.. når hadde hun fått tid til å øve? HI Anonymkode: e7f0a...fee Jeg spilte i korps når jeg var på den alderen. Og da hadde man egne øvinger bare med musikklærer , og felles med korpset. På de en til en øvingene så fikk vi alltid et stykke vi skulle kunne til neste gang. Vi gikk igjennom det en gang, og skulle så øve hjemme...jeg øvde jo aldri hjemme (lat som jeg var)😏 Men klarte det alltid uken etter, selv etter kun den ene gjennomgangen. Så her gjaldt det på gehør, noter og tekst... Kanskje hun også er sånn? Anonymkode: 31286...84b
Anonym bruker Skrevet 8. november 2017 #9 Skrevet 8. november 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg spilte i korps når jeg var på den alderen. Og da hadde man egne øvinger bare med musikklærer , og felles med korpset. På de en til en øvingene så fikk vi alltid et stykke vi skulle kunne til neste gang. Vi gikk igjennom det en gang, og skulle så øve hjemme...jeg øvde jo aldri hjemme (lat som jeg var)😏 Men klarte det alltid uken etter, selv etter kun den ene gjennomgangen. Så her gjaldt det på gehør, noter og tekst... Kanskje hun også er sånn? Anonymkode: 31286...84b Ja, det er nok sånn for henne også Jeg var den som aldri øvde.. men som heller ikke klarte å spille en eneste tone når jeg kom på øving Det jeg stusser på er den relativt innviklede testen på engelsk, den er helt ordrett.. Men med musikk så er det nok lettere å huske ord også. Det er som med leksene.. hun ser ordene i hodet når hun synger.. Jeg sal passe på at hun er nøye med leksene selv om hun raskt lærer teksten, for det er andre ting man mister. Selv om hun kan tekstene r rettskrivingen vanskeligere. HI Anonymkode: e7f0a...fee
Anonym bruker Skrevet 8. november 2017 #10 Skrevet 8. november 2017 Nei, det er jo ikke normalt Noen kan det, andre kan noe annet. Anonymkode: 1792f...434
Evablaum Skrevet 8. november 2017 #11 Skrevet 8. november 2017 Lurer du seriøst på om det er vanlig å ha fotografisk hukommelse på tekst?
Anonym bruker Skrevet 8. november 2017 #12 Skrevet 8. november 2017 Det er ikke vanlig. Men en eller to barn i en klasse har gjerne «klisterhjerne» eller fotografisk hukommelse. I hvert fall i de klassene jeg har gått i eller kjenner til. Jeg er, og har alltid vært, som datteren din, og har klart meg svært godt både i grunnskole, vgs og universitetsstudier, i korps og andre aktiviteter som krever læring, uten at jeg har gjort særlig innsats for å lære. Det eneste minuset er at jeg kronisk lever etter skippertaksmetoden, og aldri har lært meg gode leserutiner og studieteknikk. Det passer jeg på å lære alle barna mine, selv om et av tre barn synes å ha arvet min hukommelse. Han er sju år, men kan alltid leselekse, sanger, dikt og lengre fortellinger utenat etter første gjennomlesning. Anonymkode: 56ec8...798
Anonym bruker Skrevet 8. november 2017 #13 Skrevet 8. november 2017 1 time siden, Evablaum skrev: Lurer du seriøst på om det er vanlig å ha fotografisk hukommelse på tekst? Nei Jeg formulerte meg dårlig. Jeg lurte mer på om min påstand om fotografisk hukommelse var korrekt eller om dette bare er helt vanlig, og at fotografisk hukommelse er noe annet HI Anonymkode: e7f0a...fee
Anonym bruker Skrevet 8. november 2017 #14 Skrevet 8. november 2017 Så heldig hun er da! Genialt på prøver og eksamener 😂 Anonymkode: 618ed...3e1
Anonym bruker Skrevet 8. november 2017 #15 Skrevet 8. november 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så heldig hun er da! Genialt på prøver og eksamener 😂 Anonymkode: 618ed...3e1 Hun gjør det veldig bra på uketestene. Men der det skorter er på rettskriving. Det å pugge ord er kjedelig. Det å huske innhold og sitte ord muntlig er enkelt for henne. Så vi må passe på å motivere til pugging. HI Anonymkode: e7f0a...fee
Anonym bruker Skrevet 8. november 2017 #16 Skrevet 8. november 2017 Har ett barn som er slikt, men det er i matte. Hun kaster ett blikk på nye ting og det sitter. Skal hun lese tekter så faller hun ut etter andre ordet. Såfremt det er tall, det kan gjerne være mye tekst om tall det sitter bare hun har kastet ett blikk på det. Hun kan gjerne huske hvordan forklaringen var i 3klasseboka ordrett. Har ei veninne som var slik. Hun klarte seg veldig bra fremtil hun kom på videregående, da var det ikke nok bare å kaste ett blikk i boka lengre. Hun hadde aldri lært seg en god måte å lære seg tekster, trkstlesning og hvordan lese for å huske så karakterene raste rask og hun klarte ikke å komme tilbake der hun var og der hun ønsket å være karaktermessig. Det hun drømte om å bli måtte hun skrinlegge siden karakterene gjorde det umulig for henne å oppnå drømmen. Så jeg vil anbefale deg å la ungen din lære seg ulike måter å jobbe på tidlig, slik at hun ikke får en slik aha opplevelse når det err for seint. Det er mye lettere å lære slilt tidlig enn sent. Anonymkode: c5594...afe
Anonym bruker Skrevet 9. november 2017 #17 Skrevet 9. november 2017 Vanlig er det vel ikke, men fasinerende er det. Jeg er lik selv. Alle mine minner er billedlige, husker alt etter å ha sett det, enten tekst eller situasjoner/ting. Mannen min er veldig fasinert og "tester" meg ofte 😂 Når jeg tok høyere utdannelse så måtte jeg lære meg en litt annen studieteknikk, siden pensum er på mangfoldige sider og jeg kunne ikke gjenta alt ordrett på eksamen. Derfor laget jeg svære og innviklede tankekart som jeg husket med til minste detalj. Det ene året jeg studerte psykologi hadde jeg ikke fått tid til å lese til eksamen pga noen operasjoner, men hadde vært på noen få forelesninger, og da husket jeg undervisnings presentasjonen som professoren viste frem og skrev eksamen ut fra det. Jeg har alltid fått topp karakterer 😊 På psykologiske tester skårer jeg alltid veldig bra på logistisk matematiske oppgaver (høyt også på de andre delen). Anonymkode: 35eac...382
Anonym bruker Skrevet 9. november 2017 #18 Skrevet 9. november 2017 Jeg var også slik, HI, og støtter det som er nevnt over med å være bevisst på å lære henne gode studieteknikker, det å jobbe for ting. Vurder også om du skal snakke med læreren hennes, kan hende hun vil ha nytte av å få litt mer utfordrende oppgaver der hun kan dra nytte av den filosofiske siden sin. Viktig at hun får oppgaver hvor hun ikke bare må gjenta noe som står, men må formulere det selv, se sammenhenger i lengre tekster og så formulere dette selv. På ungdomsskolen leste jeg som regel på prøver i ett eller maks to friminutt før prøven. Jeg fulgte med i timen og ellers gjorde jeg minimalt. Hadde likevel best karakterer i klassen. Husker faktisk jeg leste på en prøve på barneskolen, men det var fordi det var så spennende at jeg like gjerne leste hele boken - kvelden før prøven. Kikket fem minutter på det vi skulle ha prøve i neste morgen, riktig på alt. Da jeg begynte på høyskole måtte jeg plutselig lage meg studieteknikker, og det var en utfordring. På mitt siste studie var det flere ganger jeg kunne si til en foreleser "det du sier der, er ikke det motsatt av hva som står på side xxx?". Og mens jeg selv sa det så lurte jeg på hvordan i grønneste jeg kunne vite hvordan det stod det på akkurat den siden, og ikke bare det, jeg visste også akkurat hvordan den siden så ut og hvor på siden det stod. Måtte bla meg febrilsk tilbake, ofte et helt annet kapittel, noen ganger også i andre bøker... men det stemte jo bestandig. På videregående ble jeg beskyldt for fjusk noen ganger fordi jeg hadde svart ordrett det som stod i bøker på prøver. Ikke før jeg fikk lærerne til å slå opp på side sånn og sånn og forklarte hvordan hele den siden så ut, samt motstående side, hvor mange overskrifter det var, hvor mange avsnitt det var, hvor det aktuelle stod på siden, om det var bilder på siden og også om det var fotnoter og hvor mange... ble jeg trodd. Så lær henne gode studieteknikker. Få henne til å sette pris på de evnene hun har, men få henne til å forstå hvor viktig også korrekt skriftlig språk er. Og snakk med læreren om hun kanskje kan få oppgaver som er tilpasset hennes evner. For barn som har spesielle evner er det viktig å bevare læregleden. Også viktig å se, slik du gjør, Hi, at de kan være milevis foran andre på noen felt, mens de kan være helt normale på andre (f.eks. rettskriving). Anonymkode: cfc8b...448
Admin Skrevet 9. november 2017 #19 Skrevet 9. november 2017 Tråden er ryddet for avsporinger og personangrep. Ann Christin, admin
Anonym bruker Skrevet 11. november 2017 #20 Skrevet 11. november 2017 På 8. november 2017 den 19.04, Anonym bruker skrev: Takk for svar Høres jo ut som om det kan være en fordel å ta med seg det da Jeg er helt elendig selv til å huske tekst, jeg husker best sammenhenger.. kan gjenfortelle og huske fortellinger/foredrag, men ikke etter teksthukommelse. Jeg tenker i bilder. Datteren min har sagt det samme som det du beskriver. Hun har et bilde av teksten i hodet og leser på en måte fra det bildet. HI Anonymkode: e7f0a...fee Har det også sånn. Stor fordel på skolen, for når det kom et spørsmål på en prøve, kunne jeg visualisere den siden som handlet om temaet, og for mitt indre øye liksom "zoome" inn på det avsnittet der svaret sto. Vips, så husket jeg det. Men jeg måtte i stedet anstrenge meg litt for å omskrive setningene, ellers trodde de jeg juksa! Anonymkode: 133bb...485
Anonym bruker Skrevet 11. november 2017 #21 Skrevet 11. november 2017 På 9. november 2017 den 20.49, Ann Christin skrev: Tråden er ryddet for avsporinger og personangrep. Ann Christin, admin Unnskyld at jeg spør, men hvordan i hulen kan en tråd som dette gi opphav til personangrep?!?!? Anonymkode: 133bb...485
Anonym bruker Skrevet 11. november 2017 #22 Skrevet 11. november 2017 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Unnskyld at jeg spør, men hvordan i hulen kan en tråd som dette gi opphav til personangrep?!?!? Anonymkode: 133bb...485 Det er faktisk mulig 😂😂😂 HI Anonymkode: e7f0a...fee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå