Gå til innhold

Ikke kontroll før uke 12, er lite lurt syns jeg...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sånn var det ikke sist jeg var gravid. Men nye regler sier at man ikke lan gå til legen før 12 uke. Fikk mast meg til blodprøver ved uke 9 for jeg hadde null energi og følte at noe ikke stemte. Så viser det seg svært lave verdier av d vitamin og må ta mye tilskudd. Tenker at sånn er lurt å få vite tidligere. Kan være andre mangler som kanskje øker sjansen for SA og MA. Så derfor burde man jo få ta blodprøver tidlig og heller første kontroll ved uke 12. Ja ja... bare en liten tankevekker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo bestille legetime selv når du vil. Jeg bestilte time i uke 8. Legen bestiller da time til blodprøver.

Du kan jo uansett bestille deg legetime hvis du har bekymringer, omså tidligere. Du får jo hastetime om det er noe du føler at haster.

Anonymkode: b23a9...eb8

Skrevet

Jeg bestilte time nå, og fikk time i uke 12. De tok ikke blodprøver før den tid, men dersom jeg følte at noe hastet eller var som det ikke skulle måtte jeg bare komme før..

Skrevet

Jeg fikk time når jeg ringte å sa jeg hadde fått positiv test. Fikk også tatt en UL da min lege har det på kontoret. 

Hun spurte om jeg ville ta blodprøver for å sjekke hcg nivået også så da tok jeg det med to dagers mellomrom :)

Du kan uansett bestille en time, ingen som nekter deg det :)

Anonymkode: 9d863...9f2

Skrevet
48 minutter siden, Hope81 skrev:

Sånn var det ikke sist jeg var gravid. Men nye regler sier at man ikke lan gå til legen før 12 uke. Fikk mast meg til blodprøver ved uke 9 for jeg hadde null energi og følte at noe ikke stemte. Så viser det seg svært lave verdier av d vitamin og må ta mye tilskudd. Tenker at sånn er lurt å få vite tidligere. Kan være andre mangler som kanskje øker sjansen for SA og MA. Så derfor burde man jo få ta blodprøver tidlig og heller første kontroll ved uke 12. Ja ja... bare en liten tankevekker.

d-vitamin mangelen hadde du nok før du ble gravid også da, så det hadde ikke noe med kontroll i uke 12 og gjøre. Grunnen til 12.ukersen er nye blodprøver som nå skal tas i uke 12 og 28(?) (HB), nytt av året. Men man får jo time før det hvis man ønsker. Det handler jo bare om at den prøven i uke 12 må taes da, så da setter de en minimums standard.

Anonymkode: fc47f...bb6

Skrevet
3 hours ago, Anonym bruker said:

Jeg fikk time når jeg ringte å sa jeg hadde fått positiv test. Fikk også tatt en UL da min lege har det på kontoret. 

Hun spurte om jeg ville ta blodprøver for å sjekke hcg nivået også så da tok jeg det med to dagers mellomrom :)

Du kan uansett bestille en time, ingen som nekter deg det :)

Anonymkode: 9d863...9f2

Samme her. Fikk oppfølging i uke 7 og 11 :-)

Skrevet

Du burde jo strengt tatt sjekke at alt står bra til med jevne mellomrom selv om du ikke er gravid, og også når du planlegger å bli gravid. Du burde også ta tilskudd fra du begynner å prøve, ikke etter du har blitt gravid.

Hvis man gjør dette er det lite sannsynlig at man trenger blodprøver igjen før uke 12.

Men uansett om man er gravid eller ikke, hvis det er noe som føles som det ikke stemmer, skal man selvfølgelig gå til legen. Det er ingen som kan bestemme at du ikke har lov til å gå til legen før 12 uker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...